ارزیابی و مقایسه تطبیقی وضعیت خدمات اینترنتی ورزشی در 10 سال اخیر
محورهای موضوعی : مدیریت ورزش
1 - دانشآموخته مقطع دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
کلید واژه: ارزیابی, تربیتبدنی, خدمات اینترنتی, دانشجویان دکتری, مقایسه تطبیقی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف تحقیق حاضر ارزیابی و مقایسه تطبیقی وضعیت خدمات اینترنتی ورزشی در 10 سال اخیر بود.
روش پژوهش: روش تحقیق حاضر توصیفی-تطبیقی بود که بر مبنای هدف از نوع کاربردی میباشد که به شیوه میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان دکتری تربیتبدنی استان کرمان به تعداد 65 نفر بود. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه 39 سوالی کروکی (1394) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از آزمون تی تک نمونهای و تی زوجی در نرم افزار SPSS نسخه 27 استفاده گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بین ابعاد خدمات اینترنتی با نمره ملاک 3 اختلاف معناداری در سطح (05/0) وجود دارد. ارزیابی وضعیت خدمات اینترنتی نشان داد که خدمات آموزشی در حد مطلوب، خدمات ارتباطی متوسط رو به ضعیف، خدمات اطلاعاتی متوسط رو به عالی، خدمات بازاریابی در حد متوسط و خدمات پژوهشی متوسط رو به عالی میباشد. همچنین در مجموع وضعیت خدمات اینترنتی در حوزه ورزش متوسط رو به عالی میباشد. همچنین نتایج تطبیقی نشان داد که اختلاف معناداری در سطح (05/0) بین خدمات اینترنتی ارائه شده در حوزه ورزش در قدیم و امروزه وجود دارد. مقایسه تطبیقی ارائه خدمات اینترنتی در حوزه ورزش نشان داد که اختلاف معناداری بین 10 سال گذشته و امروزه خدمات آموزشی، خدمات اطلاعاتی، خدمات بازاریابی و خدمات پژوهشی وجود دارد. اما اختلاف معناداری بین 10 سال گذشته و امروزه خدمات ارتباطی مشاهده نشد.
نتیجهگیری: فناوری اطلاعات و ارتباطات با ایجاد تحولات اساسی در ارتباطات و دسترسی به دانش، نقش مهمی در پیشرفتهای آموزشی، پژوهشی، اقتصادی و اجتماعی داشته است. اینترنت ابزاری قدرتمند است که زمینه توسعه جوامع را فراهم کرده و با تسهیل انتقال دانش و افزایش سرعت خدمات، سبک زندگی جدیدی را شکل داده است. این فناوری نهتنها کیفیت زندگی را بهبود میبخشد، بلکه فرصتهای نوینی برای پیشرفت و توسعه پایدار ایجاد میکند.
Objective: The purpose of this research was to evaluate and comparatively analyze the status of internet sports services over the past 10 years.
Methods: The research method was descriptive-comparative and applied in nature, conducted through field research. The statistical population comprised 65 physical education doctoral students in Kerman Province. The measurement tool was a 39-question Korooki questionnaire (2015). Data analysis was performed using one-sample and paired t-tests in SPSS version 27.
Results: The findings revealed statistically significant differences at the 0.05 level between internet service dimensions compared to the standard score. The evaluation of internet services showed favorable educational services, slightly weak communication services, information services approaching excellence, average marketing services, and research services approaching excellence. Overall, internet services in the sports domain were assessed as approaching excellent. Comparative results demonstrated a significant difference at the 0.05 level between past and present internet sports services. The comparative analysis revealed statistically significant differences in educational, information, marketing, and research services between 10 years ago and today, while no significant difference was observed in communication services.
Conclusions: Information and communication technology has fundamentally transformed communication and knowledge access, playing a crucial role in educational, research, economic, and social advancements. The internet, as a powerful tool, has facilitated community development by simplifying knowledge transfer and increasing service speed, creating a new lifestyle. This technology not only improves individual and social life quality but also creates novel opportunities for progress and sustainable development.
Jastrow, F., Greve, S., Thumel, M. Diekhoff, H. Subenbach, J. (2022), Digital technology in physical education: a systematic review of research from 2009 to 2020. Ger J Exerc Sport Res 52, 504–528. https://doi.org/10.1007/s12662-022-00848-5
Korooki, A. Sharifian, S. Ghahraman Tabrizi, K. (2015), Investigating the status of Internet services in the field of sports from the point of view of post-graduate students of physical education in Iran, Master's Thesis in Strategic Sports Management, Islamic Azad University of Kerman. (In Persian).
Qi, Y. Sajadi, S. M. Baghaei, S. Rezaei, R. Li, W. (2024), Digital technologies in sports: Opportunities, challenges, and strategies for safeguarding athlete wellbeing and competitive integrity in the digital era, Technology in Society, (77):102496. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2024.102496
Samur, S. (2021), The Effects of Web-Based Technologies on Marketing Activities of Professional Sports Clubs, Journal of Educational Issues, 7(1):546. http://dx.doi.org/10.5296/jei.v7i1.18651
Sethi, S. Talvelkar, S. (2024), A comprehensive review of emerging trends in sports management, Multidisciplinary Reviews, 7(4): 2024068. http://dx.doi.org/10.31893/multirev.2024068
Wang, Y. (2024), The Impact of Digital Transformation in the Sports Industry, Advances in Economics Management and Political Sciences, 77(1): 1-6. http://dx.doi.org/10.54254/2754-1169/77/20241821
Evaluation and comparative comparison of the state of sports Internet services in the last 10 years
Ali Korooki*
Department of Sports Management, Ke .C., Islamic Azad University, Kerman, Iran.
E-mail: ali.korooki@iauk.ac.ir
Article Info | ABSTRACT |
Article type: Research Article
Article history: Received 20 November 2024 Revised 20 January 2025 Accepted 23 January 2025 Published 3 March 2025
Keywords: Comparative Analysis, Evaluation, Internet Services, Physical Education.
| Objective: The purpose of this research was to evaluate and comparatively analyze the status of internet sports services over the past 10 years. Methods: The research method was descriptive-comparative and applied in nature, conducted through field research. The statistical population comprised 65 physical education doctoral students in Kerman Province. The measurement tool was a 39-question Korooki questionnaire (2015). Data analysis was performed using one-sample and paired t-tests in SPSS version 27. Results: The findings revealed statistically significant differences at the 0.05 level between internet service dimensions compared to the standard score. The evaluation of internet services showed favorable educational services, slightly weak communication services, and information services approaching excellence, average marketing services, and research services approaching excellence. Overall, internet services in the sports domain were assessed as approaching excellent. Comparative results demonstrated a significant difference at the 0.05 level between past and present internet sports services. The comparative analysis revealed statistically significant differences in educational, information, marketing, and research services between 10 years ago and today, while no significant difference was observed in communication services. Conclusions: Information and communication technology has fundamentally transformed communication and knowledge access, playing a crucial role in educational, research, economic, and social advancements. The internet, as a powerful tool, has facilitated community development by simplifying knowledge transfer and increasing service speed, creating a new lifestyle. This technology not only improves individual and social life quality but also creates novel opportunities for progress and sustainable development.
|
Cite this article: Korooki, Ali. (2024). Evaluation and comparative comparison of the state of sports Internet services in the last 10 years. Jahesh, 2 (4), 1-10.
© The Author(s). Publisher: Gorgan Branch, Islamic Azad University.
|
ارزیابی و مقایسه تطبیقی وضعیت خدمات اینترنتی ورزشی در 10 سال اخیر
علی کروکی *
نویسنده مسئول، دانشآموخته مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
رایانامه: ali.korooki@iauk.ac.ir
اطلاعات مقاله | چکیده |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
تاریخ دریافت: 30/8/1403 تاریخ بازنگری: 1/11/1403 تاریخ پذیرش: 4/11/1403 تاریخ انتشار: 13/12/1403
کلیدواژهها: ارزیابی، خدمات اینترنتی، مقایسه تطبیقی.
|
هدف: هدف تحقیق حاضر ارزیابی و مقایسه تطبیقی وضعیت خدمات اینترنتی ورزشی در 10 سال اخیر بود. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر توصیفی-تطبیقی بود که بر مبنای هدف از نوع کاربردی میباشد که به شیوه میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان دکتری تربیتبدنی استان کرمان به تعداد 65 نفر بود. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه 39 سوالی کروکی (1394) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از آزمون تی تک نمونهای و تی زوجی در نرم افزار SPSS نسخه 27 استفاده گردید. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین ابعاد خدمات اینترنتی با نمره ملاک 3 اختلاف معناداری در سطح (05/0) وجود دارد. ارزیابی وضعیت خدمات اینترنتی نشان داد که خدمات آموزشی در حد مطلوب، خدمات ارتباطی متوسط رو به ضعیف، خدمات اطلاعاتی متوسط رو به عالی، خدمات بازاریابی در حد متوسط و خدمات پژوهشی متوسط رو به عالی میباشد. همچنین در مجموع وضعیت خدمات اینترنتی در حوزه ورزش متوسط رو به عالی میباشد. همچنین نتایج تطبیقی نشان داد که اختلاف معناداری در سطح (05/0) بین خدمات اینترنتی ارائه شده در حوزه ورزش در قدیم و امروزه وجود دارد. مقایسه تطبیقی ارائه خدمات اینترنتی در حوزه ورزش نشان داد که اختلاف معناداری بین 10 سال گذشته و امروزه خدمات آموزشی، خدمات اطلاعاتی، خدمات بازاریابی و خدمات پژوهشی وجود دارد. اما اختلاف معناداری بین 10 سال گذشته و امروزه خدمات ارتباطی مشاهده نشد. نتیجهگیری: فناوری اطلاعات و ارتباطات با ایجاد تحولات اساسی در ارتباطات و دسترسی به دانش، نقش مهمی در پیشرفتهای آموزشی، پژوهشی، اقتصادی و اجتماعی داشته است. اینترنت ابزاری قدرتمند است که زمینه توسعه جوامع را فراهم کرده و با تسهیل انتقال دانش و افزایش سرعت خدمات، سبک زندگی جدیدی را شکل داده است. این فناوری نهتنها کیفیت زندگی را بهبود میبخشد، بلکه فرصتهای نوینی برای پیشرفت و توسعه پایدار ایجاد میکند.
|
استناد: کروکی، علی (1403). ارزیابی و مقایسه تطبیقی وضعیت خدمات اینترنتی ورزشی در 10 سال اخیر. جهش، 2 (4)، 10-1.
ناشر: واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی. © نویسندگان.
|
در هزاره سوم میلادی، جهان تحت تأثیر ارتباطات رایانهای چهرهای جدید یافته است. جامعه شبکهای، با گسترش فناوری و شبکهسازی، تحولات عمیقی را در زندگی و آموزش ایجاد کرده است. انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات، زمینهساز رشد و شکوفایی در حوزههای آموزشی، اقتصادی و فرهنگی شده و چشماندازی نوین پیش روی بشر قرار داده است (ونگ1، 2024). گسترش سریع اینترنت و افزایش قابلتوجه کاربران آن غیرقابلچشمپوشی است. این گسترش و تأثیرات متفاوت اینترنت بر گروههای مختلف جمعیتشناختی، از موضوعات جذاب پژوهشهای اخیر بوده است. خدمات متنوعی همچون آموزشی، پژوهشی، اطلاعاتی، ارتباطی و بازاریابی اکنون به مدد اینترنت در دسترس قرار گرفتهاند (ستهی و تالولکار2، 2024). فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر انکارناپذیری بر محیطهای آموزشی داشته است. در تاریخ پنج هزار ساله بشر، تنها تعداد اندکی از اختراعات توانستهاند آموزش و پرورش را به شکلی بنیادین متحول کنند. اختراع رایانه و دسترسی به اینترنت نه تنها سرعت تولید دانش را افزایش داد، بلکه روش انتقال آن را نیز متحول کرد (سامور3، 2021). اینترنت به مثابه ابزاری برای کاهش فاصلهها و ارتباط میان دانشجویان با مردم و منابع در سراسر جهان عمل میکند. علاوه بر این، قابلیتهای آموزشی نهفته در اینترنت همچنان در حال کشف است. دانشجویان امروز میتوانند از طریق اینترنت به بحث و تبادل ایدهها و باورهای خود با دیگران و متخصصان در سراسر دنیا بپردازند و به یادگیری مؤثرتری دست یابند. از این رو، دانشجویان باید نسبت به گذشته، شیوه تفکر متفاوتی داشته باشند (جاسترو و همکاران4، 2022).
امروزه ضریب نفوذ اینترنت به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای توسعه شناخته میشود. البته این شاخص در جوامعی معنا دارد که برنامههای توسعه خود را بر محور دانایی طراحی کردهاند. توسعه داناییمحور، به عنوان مدلی ایدهآل در جوامع اطلاعاتی، تلاش میکند فرآیندهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را حول محور دانش سازماندهی و تفسیر کند و از این طریق به استانداردها و چارچوبهای جدیدی برای جامعهای نوین تحت عنوان جامعه اطلاعاتی دست یابد. بر این اساس، جامعهشناسان در تئوریهای خود به دقت به انقلاب دیجیتال پرداخته و از قابلیتهای آن برای ارزیابی سطح توسعهیافتگی جوامع بهره میگیرند (کی و همکاران5، 2024). امروزه اینترنت به یکی از ابزارهای رایج برای آموزش و پژوهش تبدیل شده است. وجود تعداد قابلتوجهی از مدارس، دانشگاهها، کالجها و مراکز آموزشی اینترنتی که خدمات متنوعی به علاقهمندان ارائه میدهند، در کنار پژوهشکدهها و مراکز تحقیقاتی، نشاندهنده اهمیت این حوزه است (ونگ، 2024). در واقع، ارائه خدمات ارتباطی یکی از پرکاربردترین و اصلیترین کارکردهای اینترنت به شمار میرود و به عنوان یکی از عوامل کلیدی در جذب کاربران نقش دارد. یکی از مفاهیمی که نقشی اساسی در شکلگیری سبک زندگی آینده خواهد داشت، شهروند الکترونیک است. این مفهوم به فردی اشاره دارد که مهارتهای لازم برای زندگی در جامعه اطلاعاتی را کسب کرده و از امکانات آن بهرهمند میشود. یکی از شاخصهای مهم در توسعه فناوری اطلاعات، میزان گسترش و رشد اینترنت در جامعه است. این گسترش بیانگر میزان استفاده مردم از خدمات اینترنتی است. با وجود آنکه این فناوری در کشور ما هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و با محدودیتها و موانع مختلفی مواجه است، سرعت تحولات این حوزه به گونهای است که هر روز امکانات جدیدی در سطح جهانی معرفی میشود. اگرچه برخی از این خدمات با تأخیر یا به شکلی ناقص در ایران ارائه میشوند، اما نیاز به دسترسی به این خدمات و بهرهبرداری از آنها در سطح جامعه به طور فزایندهای احساس میشود. خدمات اینترنتی در ایران نقشی کلیدی در پیشرفت حوزههای آموزشی، پژوهشی، اقتصادی و ارتباطی دارند. در تحقیق قبلی در دهه گذشته که توسط محقق این وضعیت از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایران بررسی شد نتایج نشان داد که وضعیت ارائه خدمات اطلاعاتی و پژوهشی در اینترنت کشور نسبتا متوسط و خدمات آموزشی، ارتباطی و بازاریابی نسبتا ضعیف بوده است (کروکی، شریفیان و قهرمانتبریزی، 1394).
اما آنچه که مسلم است طی این 10 سال تغییرات عمدهای در این حوزه انجام شده است و آنرا در دوران کرونا به اجبار تجربه نمودهایم و در دوران شیوع کرونا به ناچار برخی از حوزهها همچون آموزش (سنتی) به سمت آموزش از طریق اینترنت سوق پیدا کرد. بهرحال تحقیقات نشان دادهاند که این خدمات مزایای قابلتوجهی برای کاربران و دولت به همراه دارند. بنابراین اهمیت این مزایا برای کاربران و کشور حائز اهمیت است. چرا که در دهه اخیر، فناوریهای دیجیتال و اینترنت نقش مهمی در تغییر نحوه دسترسی و مصرف خدمات ورزشی ایفا کردهاند. با ورود پلتفرمهای استریم و رسانههای اجتماعی، تیمها، لیگها و طرفداران فرصتهای جدیدی برای تعامل پیدا کردهاند. بهویژه در دوره پاندمی، ارائه دیجیتال خدمات ورزشی شتاب بیشتری گرفت و مصرف محتوا از طریق پلتفرمهایی چون یوتیوب و اینستاگرام رشد چشمگیری نشان داد. علاقهمندان به ورزش در حال ترجیح دادن رسانههای دیجیتال به جای پخش تلویزیونی سنتی هستند. برای نمونه، در سال 2022، رویدادهای ورزشی استریم شده نظیر مسابقات فوتبال و بسکتبال شاهد افزایش شدید در تعداد تماشاگران آنلاین بودند، که این تغییر نیازمند بررسی تغییرات در کیفیت و گستره خدمات است. انجام مطالعات مقایسهای، روندهای رشد، نقاط ضعف و قوت خدمات ورزشی اینترنتی را در طول دهه گذشته آشکار میکند. چنین تحلیلهایی میتوانند به سیاستگذاران و ارائهدهندگان خدمات کمک کنند تا تصمیمات بهتری برای بهبود کیفیت خدمات و انطباق با نیازهای جدید کاربران بگیرند. همچنین خدمات اینترنتی ورزشی نه تنها موجب تعامل بیشتر طرفداران با رویدادها میشوند، بلکه به افزایش درآمد لیگها و سازمانهای ورزشی نیز کمک میکنند. تحقیقات نشان دادهاند که حضور قوی در پلتفرمهای دیجیتال منجر به رشد پایگاه طرفداران و افزایش درآمدزایی میشود. با وجود پیشرفتهای دیجیتال، چالشهایی مانند دسترسی محدود در مناطق کمبرخوردار و نیاز به پلتفرمهای کارآمدتر همچنان باقی هستند. بررسی تطبیقی دهه اخیر میتواند نشان دهد که چگونه این مشکلات حل شده و چه اقداماتی برای آینده موردنیاز است. این تحقیق نه تنها وضعیت فعلی را روشن میکند، بلکه به ارائه راهبردهایی برای استفاده بهینه از فناوریهای نوین در خدمات ورزشی کمک میکند. در نهایت با توجه به پژوهشهای انجامشده در داخل و خارج کشور، این سوال مطرح میشود که وضعیت ارائه خدمات اینترنتی در حوزههای آموزشی، پژوهشی، اطلاعاتی، ارتباطی و بازاریابی در ایران چگونه است؟ همچنین، آیا در میزان ارائه این خدمات طی دهه گذشته تغییری ایجاد شده است؟
روششناسی پژوهش
روش تحقیق حاضر توصیفی-تطبیقی بود که بر مبنای هدف از نوع کاربردی میباشد و به شیوه میدانی انجام شد. تحقیق حاضر در دو بخش انجام شد، ابتدا بررسی وضعیت فعلی و سپس مقایسه نتایج با نتایج پیشین در این حوزه صورت گرفت. جامعه آماری شامل دانشجویان دکتری تربیتبدنی استان کرمان به تعداد 65 نفر بود و نمونه به صورت تمام شمار انتخاب گردید. اما تعداد 62 نفر به پرسشنامهها پاسخ کامل دادند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه 39 سوالی کروکی (1394) بود که شامل 5 مولفه خدمات آموزشی اینترنتی، خدمات ارتباطی اینترنتی، خدمات اطلاعاتی اینترنتی، خدمات بازاریابی اینترنتی و خدمات پژوهشی اینترنتی میباشد که براساس طیف پنج ارزشی لیکرت است. روایی و پایایی پرسشنامه در تحقیق قبلی به ترتیب 89/0 و 90/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده ابتدا از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای بررسی نرمالیتی توزیع دادهها استفاده شد، سپس از آزمون تی تک نمونهای برای ارزیابی وضعیت کنونی و در نهایت از آزمون تی زوجی برای مقایسه نتایج سابق و فعلی در نرم افزار SPSS نسخه 27 استفاده گردید.
یافتههای پژوهش
جهت بررسی وضعیت فعلی هر یک از خدمات ارائه شده در حوزه اینترنت، از آزمون تی تک نمونهای استفاده گردید (جدول 1). نتایج نشان داد که بین ابعاد خدمات اینترنتی با نمره ملاک 3 اختلاف معناداری در سطح (05/0) وجود دارد. ارزیابی وضعیت خدمات اینترنتی نشان داد که خدمات آموزشی در حد مطلوب (میانگین 91/3)، خدمات ارتباطی متوسط رو به ضعیف (میانگین 08/2)، خدمات اطلاعاتی متوسط رو به عالی (میانگین 59/3)، خدمات بازاریابی در حد متوسط (میانگین 13/3) و خدمات پژوهشی متوسط رو به عالی (میانگین 75/3) میباشد. همچنین در مجموع وضعیت خدمات اینترنتی در حوزه ورزش متوسط رو به عالی (میانگین 34/3) میباشد.
جدول 1. تحلیل دادهها با آزمون تی تک نمونهای
مقدار تست = 3 | ||||||
متغیرها | حجم | میانگین + انحراف استاندارد | اختلاف میانگین | تی | درجه آزادی | سطح معناداری |
خدمات آموزشی | 62 | 101/91±322/3 | 108/0 | 446/23 | 61 | 001/0 |
خدمات ارتباطی | 62 | 600/08±211/2 | 564/0- | 304/18- | 61 | 001/0 |
خدمات اطلاعاتی | 62 | 594/59±295/3 | 043/0 | 723/14 | 61 | 015/0 |
خدمات بازاریابی | 62 | 962/13±388/3 | 028/0 | 228/5 | 61 | 006/0 |
خدمات پژوهشی | 62 | 059/75±415/3 | 136/0 | 492/20 | 61 | 001/0 |
خدمات اینترنتی | 62 | 016/34±283/3 | 119/0 | 261/11 | 61 | 001/0 |
(1 تا 66/1= ضعیف، 67/1 تا 33/3= متوسط، 34/3 تا 5= عالی)
در ادامه برای مقایسه نتایج دهه گذشته با نتایج فعلی از آزمون تی زوجی استفاده گردید (جدول 2).
جدول 2. تحلیل دادهها با آزمون تی زوجی
متغیرها | میانگین | اختلاف میانگین | انحراف استاندارد | انحراف معیار | تی | سطح معناداری | |
قدیم | جدید | ||||||
خدمات آموزشی | 0/2 | 91/3 | 906/1 | 249/1 | 131/0 | 378/43 | 001/0 |
خدمات ارتباطی | 0/2 | 08/2 | 088/0 | 143/0 | 016/0 | 885/0 | 452/0 |
خدمات اطلاعاتی | 0/2 | 59/3 | 587/1 | 236/1 | 107/0 | 412/35 | 001/0 |
خدمات بازاریابی | 0/2 | 13/3 | 121/1 | 986/0 | 029/0 | 226/29 | 001/0 |
خدمات پژوهشی | 0/3 | 75/3 | 741/0 | 211/0 | 018/0 | 594/39 | 001/0 |
خدمات اینترنتی | 3/2 | 34/3 | 038/1 | 869/0 | 146/0 | 208/30 | 001/0 |
نتایج نشان داد که اختلاف معناداری در سطح (05/0) بین خدمات اینترنتی ارائه شده در حوزه ورزش در قدیم و امروزه وجود دارد. مقایسه تطبیقی ارائه خدمات اینترنتی در حوزه ورزش نشان داد که اختلاف معناداری بین 10 سال گذشته و امروزه خدمات آموزشی (اختلاف میانگین 906/1)، خدمات اطلاعاتی (اختلاف میانگین 587/1)، خدمات بازاریابی (اختلاف میانگین 121/1) و خدمات پژوهشی (اختلاف میانگین 741/0) وجود دارد. اما اختلاف معناداری بین 10 سال گذشته و امروزه خدمات ارتباطی (اختلاف میانگین 088/0) وجود ندارد.
شکل 1. نمودار مقایسه میانگینهای ابعاد خدمات اینترنتی در طول 10 سال
بحث و نتیجهگیری
در تحقیق حاضر ابتدا وضعیت فعلی خدمات ارائه شده در فضای اینترنت کشور، با بهرهبرداری از آزمون تی تک نمونهای انجام شد، سپس برای مقایسه تطبیقی دو نتایج 10 سال گذشته با نتایج فعلی از آزمون تی زوجی استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که ابعاد خدمات اینترنتی در حوزه ورزش (خدمات آموزشی، خدمات پژوهشی، خدمات اطلاعاتی، خدمات بازاریابی) پیشرفت نسبتا خوبی داشتنهاند اما خدمات ارتباطی پیشرفت چندانی نکرده است. در مجموع با توجه به نتایج حاصل از تحقیق حاضر میتوان گفت که احتمالا خدمات اینترنتی ارائه شده در حوزه ورزش در حال حاضر وضعیت نسبتا خوبی دارد و نسبت به 10 سال گذشته پیشرفتهایی داشته است و رشد تکنولوژی تا حدودی شامل حال این فضا شده است. ارائه مطلوب این خدمات به جامعه دانشگاهی کشور میتواند موجب اثرات مثبتی بر دانشجویان دکتری از جهت رشد و شکوفایی علمی داشته باشد. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش موجب شده تا محیط آموزشی به سوی مجازی شدن گرایش پیدا کند، البته نباید دوران شیوع کرونا را نادیده گرفت که با توجه به اینکه یک تهدید در این حوزه بود ولی موجب ایجاد یک فرصت در حوزه خدمات اینترنتی بویژه خدمات آموزشی شد تا این بخش تا حدودی از حباب سنتی خود درآید و استفاده از این تکنولوژی را برای خود لازم بداند. چرا که این امر موجب ایجاد ارتباطات میان افراد به منظور آموزش و گسترش دانش به گونهای فزاینده از طریق رایانه شد.
نتایج تحقیق حاضر با نتایج تحقیق 10 سال گذشته محقق (کروکی و همکاران، 1394) همخوانی ندارد، زیرا وضعیت خدمات اینترنتی در حوزه ورزش در تحقیق گذشته ضعیف و در حد متوسط گزارش شد، اما وضعیت این خدمات در حال حاضر دستخوش تغییراتی شده است که متوسط و در حد عالی گزارش شده است. بنابراین صرفنظر از اینکه تکنولوژی همواره در حال رشد است، میتوان مدعی شد که این خدمات هر چند کم اما طی این 10 سال رشد داشته است و هنوز برای رشد جای بسیار دارد. به عقیده محقق بخش عمدهای از این رشد در تکنولوژی را باید مدیون تهدیدی همچون شیوع کرونا بود که با تمام بدیهایی که داشت موجب شد تا دولت و کاربران به ناچار به سوی استفاده از این خدمات در حوزه آموزش گرایش بیشتری پیدا کنند.
امروزه دانشجویان میتوانند به سادگی با استادان خود ارتباط برقرار کرده و در کلاسهای درس شرکت کنند، بدون اینکه نیازی به همزمانی با استادان یا دیگر دانشجویان داشته باشند. این ویژگی بهویژه برای دانشجویانی که در مناطق زمانی مختلف نسبت به مرکز آموزشی زندگی میکنند، بسیار ارزشمند است. با این حال، سیستمهای آموزش الکترونیکی در شرایط خاصی ممکن است نیازمند حضور همزمان استادان و دانشجویان در بستر اینترنت باشند. این شرایط معمولاً در مواردی پیش میآید که کلاس ماهیت فنی دارد، مانند واحدهای آزمایشگاهی یا زمانی که انجام فرایندها و دریافت بازخورد فوری و نتایج آن ضروری است.
در دنیای امروز، اینترنت به عنوان ابزاری قدرتمند و سریع در حوزه اطلاعرسانی و ارائه خدمات، نقشی اساسی ایفا میکند. با توجه به اهمیت فزاینده اینترنت به عنوان مهمترین ابزار برای انتقال سریع اطلاعات و نقش آن در پیشبرد توسعه ملی و تحقق یکپارچگی جهانی، بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر گسترش استفاده از این فناوری میتواند به کشورها در ایجاد زیرساختهای مناسب کمک کند.
همچنین اهمیت اینترنت در فعالیتهای تجاری به طور چشمگیری افزایش یافته است، به طوری که حجم اطلاعات مرتبط با این موضوع در نشریات تجاری و بازرگانی به سرعت رو به گسترش است. تحقیقات علمی نیز با هدف تعریف دقیق نقش اینترنت در بازاریابی و شناسایی پارادایمهای نوینی که این محیط جدید را به طور مؤثر در نظریههای بازاریابی بگنجاند، با سرعت و مشارکت گستردهای در حال انجام است. اینترنت و فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی تأثیر عمیقی بر تمامی فرایندهای مرتبط با تولید، تدوین و انتقال دانش، بهویژه در سازمانهای علمی، آموزشی و پژوهشی داشتهاند. اینترنت به عنوان ابزاری تحقیقاتی بسیار ارزشمند، امکان دسترسی آسان به انواع اطلاعات، از جمله دانش علمی، ادبی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و تفریحی را فراهم میکند. همچنین، کاربران میتوانند به مجموعهای گسترده از کتابهای منتشرشده دسترسی پیدا کرده و آنها را به صورت کامل و خط به خط مطالعه کنند.
فناوری اطلاعات و ارتباطات مسیری است که دادهها را به اطلاعات، اطلاعات را به فهم، فهم را به راهحل، راهحل را به دانش، و دانش را به ثروت تبدیل میکند. نقش این فناوری در توسعه خدمات با قواعد و شاخصهای متنوع و پیچیدهای همراه است. از اینرو، آگاهی از فناوری اطلاعات مرتبط با خدمات موجود در دنیای امروز اهمیت ویژهای دارد و مستلزم دقت و توجه خاصی است.
در نهایت بطور کلی میتوان گفت فناوری اطلاعات و ارتباطات با تغییرات بنیادین در شیوههای ارتباطی و دسترسی به دانش، نقشی کلیدی در تحولات آموزشی، پژوهشی، اقتصادی و اجتماعی ایفا کرده است. اینترنت به عنوان ابزاری قدرتمند، زمینهساز رشد و توسعه جوامع و بستری برای تسهیل انتقال دانش، افزایش سرعت خدمات و شکلگیری سبک زندگی جدید شده است. بهرهگیری از این فناوری در دنیای امروز نهتنها به ارتقای کیفیت زندگی فردی و اجتماعی کمک میکند، بلکه با ایجاد فرصتهای نوین در حوزههای مختلف، ابزاری ضروری برای پیشرفت و توسعه پایدار به شمار میآید.
بنابراین پیشنهاد میگردد با ایجاد زیرساختهای پایدار و سریع برای اینترنت و فناوریهای ارتباطی به منظور افزایش دسترسی کاربران و کاهش شکاف دیجیتال، زیرساختهای فناوری اطلاعات تقویت گردد. با برگزاری دورههای آموزشی برای ارتقای مهارتهای استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت، به ویژه برای دانشجویان، معلمان و کارکنان اداری، مهارتهای دیجیتال را آموزش داد. با تولید و گسترش محتواهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی متناسب با نیازهای محلی و منطقهای برای بهرهگیری بهینه از اینترنت، محتوای بومی را به توسعه تشویق کرد. با تسهیل دسترسی به خدمات الکترونیکی در حوزههایی مانند آموزش، بهداشت، تجارت و امور اداری، خدمات آنلاین دولتی و خصوصی را گسترش داد. با تدوین قوانین و مقررات جامع برای حفاظت از اطلاعات کاربران و افزایش امنیت فضای اینترنتی، امنیت و اعتماد در فضای مجازی را ایجاد کرد. با فراهم کردن تسهیلات مالی و فنی برای کسبوکارهای نوپای مرتبط با فناوری اطلاعات و خدمات آنلاین، از استارتآپهای فناوریمحور حمایت کرد و در نهایت با آموزش استفاده مسئولانه و اخلاقی از فضای مجازی برای کاهش سوءاستفادهها و افزایش بهرهوری، فرهنگ استفاده صحیح از اینترنت را به جای فیلترینگ سختگیرانه ترویج داد.
تشکر و قدردانی
نویسندگان مقاله از همکاری تمامی افراد شرکتکننده در این پژوهش تشکر و قدردانی مینمایند. همچنین از داوران محترم، جهت ارائه نظرهای ساختاری و علمی سپاسگزاری میگردد.
منابع
Jastrow, F., Greve, S., Thumel, M. Diekhoff, H. Subenbach, J. (2022), Digital technology in physical education: a systematic review of research from 2009 to 2020. Ger J Exerc Sport Res 52, 504–528. https://doi.org/10.1007/s12662-022-00848-5
Korooki, A. Sharifian, S. Ghahraman Tabrizi, K. (2015), Investigating the status of Internet services in the field of sports from the point of view of post-graduate students of physical education in Iran, Master's Thesis in Strategic Sports Management, Islamic Azad University of Kerman. (In Persian).
Qi, Y. Sajadi, S. M. Baghaei, S. Rezaei, R. Li, W. (2024), Digital technologies in sports: Opportunities, challenges, and strategies for safeguarding athlete wellbeing and competitive integrity in the digital era, Technology in Society, (77):102496. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2024.102496
Samur, S. (2021), The Effects of Web-Based Technologies on Marketing Activities of Professional Sports Clubs, Journal of Educational Issues, 7(1):546. http://dx.doi.org/10.5296/jei.v7i1.18651
Sethi, S. Talvelkar, S. (2024), A comprehensive review of emerging trends in sports management, Multidisciplinary Reviews, 7(4): 2024068. http://dx.doi.org/10.31893/multirev.2024068
Wang, Y. (2024), The Impact of Digital Transformation in the Sports Industry, Advances in Economics Management and Political Sciences, 77(1): 1-6. http://dx.doi.org/10.54254/2754-1169/77/20241821
[1] Wang
[2] Sethi & Talvelkar
[3] Samur
[4] Jastrow et al.,
[5] Qi et al.,