ارزیابی و مقایسه تطبیقی وضعیت خدمات اینترنتی ورزشی در 10 سال اخیر
محورهای موضوعی : مدیریت ورزش
1 - دانشآموخته مقطع دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
کلید واژه: ارزیابی, تربیتبدنی, خدمات اینترنتی, دانشجویان دکتری, مقایسه تطبیقی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف تحقیق حاضر ارزیابی و مقایسه تطبیقی وضعیت خدمات اینترنتی ورزشی در 10 سال اخیر بود.
روش پژوهش: روش تحقیق حاضر توصیفی-تطبیقی بود که بر مبنای هدف از نوع کاربردی میباشد که به شیوه میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان دکتری تربیتبدنی استان کرمان به تعداد 65 نفر بود. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه 39 سوالی کروکی (1394) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از آزمون تی تک نمونهای و تی زوجی در نرم افزار SPSS نسخه 27 استفاده گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بین ابعاد خدمات اینترنتی با نمره ملاک 3 اختلاف معناداری در سطح (05/0) وجود دارد. ارزیابی وضعیت خدمات اینترنتی نشان داد که خدمات آموزشی در حد مطلوب، خدمات ارتباطی متوسط رو به ضعیف، خدمات اطلاعاتی متوسط رو به عالی، خدمات بازاریابی در حد متوسط و خدمات پژوهشی متوسط رو به عالی میباشد. همچنین در مجموع وضعیت خدمات اینترنتی در حوزه ورزش متوسط رو به عالی میباشد. همچنین نتایج تطبیقی نشان داد که اختلاف معناداری در سطح (05/0) بین خدمات اینترنتی ارائه شده در حوزه ورزش در قدیم و امروزه وجود دارد. مقایسه تطبیقی ارائه خدمات اینترنتی در حوزه ورزش نشان داد که اختلاف معناداری بین 10 سال گذشته و امروزه خدمات آموزشی، خدمات اطلاعاتی، خدمات بازاریابی و خدمات پژوهشی وجود دارد. اما اختلاف معناداری بین 10 سال گذشته و امروزه خدمات ارتباطی مشاهده نشد.
نتیجهگیری: فناوری اطلاعات و ارتباطات با ایجاد تحولات اساسی در ارتباطات و دسترسی به دانش، نقش مهمی در پیشرفتهای آموزشی، پژوهشی، اقتصادی و اجتماعی داشته است. اینترنت ابزاری قدرتمند است که زمینه توسعه جوامع را فراهم کرده و با تسهیل انتقال دانش و افزایش سرعت خدمات، سبک زندگی جدیدی را شکل داده است. این فناوری نهتنها کیفیت زندگی را بهبود میبخشد، بلکه فرصتهای نوینی برای پیشرفت و توسعه پایدار ایجاد میکند.
Objective: The purpose of this research was to evaluate and comparatively analyze the status of internet sports services over the past 10 years.
Methods: The research method was descriptive-comparative and applied in nature, conducted through field research. The statistical population comprised 65 physical education doctoral students in Kerman Province. The measurement tool was a 39-question Korooki questionnaire (2015). Data analysis was performed using one-sample and paired t-tests in SPSS version 27.
Results: The findings revealed statistically significant differences at the 0.05 level between internet service dimensions compared to the standard score. The evaluation of internet services showed favorable educational services, slightly weak communication services, information services approaching excellence, average marketing services, and research services approaching excellence. Overall, internet services in the sports domain were assessed as approaching excellent. Comparative results demonstrated a significant difference at the 0.05 level between past and present internet sports services. The comparative analysis revealed statistically significant differences in educational, information, marketing, and research services between 10 years ago and today, while no significant difference was observed in communication services.
Conclusions: Information and communication technology has fundamentally transformed communication and knowledge access, playing a crucial role in educational, research, economic, and social advancements. The internet, as a powerful tool, has facilitated community development by simplifying knowledge transfer and increasing service speed, creating a new lifestyle. This technology not only improves individual and social life quality but also creates novel opportunities for progress and sustainable development.
Jastrow, F., Greve, S., Thumel, M. Diekhoff, H. Subenbach, J. (2022), Digital technology in physical education: a systematic review of research from 2009 to 2020. Ger J Exerc Sport Res 52, 504–528. https://doi.org/10.1007/s12662-022-00848-5
Korooki, A. Sharifian, S. Ghahraman Tabrizi, K. (2015), Investigating the status of Internet services in the field of sports from the point of view of post-graduate students of physical education in Iran, Master's Thesis in Strategic Sports Management, Islamic Azad University of Kerman. (In Persian).
Qi, Y. Sajadi, S. M. Baghaei, S. Rezaei, R. Li, W. (2024), Digital technologies in sports: Opportunities, challenges, and strategies for safeguarding athlete wellbeing and competitive integrity in the digital era, Technology in Society, (77):102496. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2024.102496
Samur, S. (2021), The Effects of Web-Based Technologies on Marketing Activities of Professional Sports Clubs, Journal of Educational Issues, 7(1):546. http://dx.doi.org/10.5296/jei.v7i1.18651
Sethi, S. Talvelkar, S. (2024), A comprehensive review of emerging trends in sports management, Multidisciplinary Reviews, 7(4): 2024068. http://dx.doi.org/10.31893/multirev.2024068
Wang, Y. (2024), The Impact of Digital Transformation in the Sports Industry, Advances in Economics Management and Political Sciences, 77(1): 1-6. http://dx.doi.org/10.54254/2754-1169/77/20241821