بررسی رابطه نگرش دینی با تعهد شغلی دبیران تربیت بدنی (مطالعه موردی: شهرستان دیوانیه عراق)
محورهای موضوعی : مدیریت ورزشعلی داخل عبدالکرعاوی 1 , علیرضا زمانی نوکاابادی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
کلید واژه: تعهد شغلی, نگرش دینی, دبیران تربیت بدنی, دیوانیه.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این تحقیق بررسی رابطه نگرش دینی و تعهد شغلی دبیران تربیت بدنی شهرستان دیوانیه در سال 1403 بود.
روش پژوهش: جامعه آماری برای تحقیق نگرش دینی و رابطه آن با تعهد شغلی 354 نفر از دبیران تربیت بدنی شهرستان دیوانیه بود. با استناد به جدول کرجسی و مورگان تعداد 186 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این تحقیق پرسشنامه نگرش دینی خدایاریفرد (1379) و تعهد شغلی چاوشی (1392) بود. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه آزمون نگرش دینی 86/0 و برای پرسشنامه تعهد شغلی 82/0 به دست آمد.
یافتهها: یافتهها نشان داد میزان نگرش دینی، شناخت دینی، باورهای دینی، گرایش و عواطف دینی، التزام به وظایف دینی و تعهد شغلی دبیران تربیت بدنی شهرستان دیوانیه با توجه به میانگین بدست آمده، از سطح متوسط بالاتر بوده و نسبتاً مطلوب است. همبستگي متوسط مثبت و معناداري بين میزان نگرش دینی و مولفههای آن با تعهد شغلی دبیران تربیت بدنی شهرستان دیوانیه مشاهده شد. ضریب تعیین میزان واریانس مشترک دو متغیر نشان داد 34 درصد از تغییرات میزان تعهد شغلی دبیران مربوط به تغییرات نگرش دینی، 26 درصد مربوط به تغییرات شناخت دینی، 38 درصد مربوط به تغییرات باورهای دینی، 14 درصد مربوط به تغییرات گرایشها و عواطف دینی، و 29 درصد مربوط به تغییرات التزام به وظایف دینی است. نتایج آزمون F نشان داد نتایج به جامعه قابل تعمیم است. همچنین نتایج نشان داد از بین مولفههای نگرش دینی، التزام به وظایف دینی بر میزان تعهد شغلی دبیران تربیت بدنی شهرستان دیوانیه تاثیر معناداری ندارد.
نتیجه گیری: هر چقدر دبیران تربیت بدنی شهرستان دیوانیه میزان نگرش دینی، شناخت دینی، عواطف و باورهای دینی بالاتری داشته باشند به طور متوسطی میزان تعهد شغلی در آنها بیشتر میشود. گرایش دینی 43درصد تغییرات تعهد شغلی را پیشبینی میکند.
Objective: The purpose of this research was to investigate the relationship between religious attitude and job commitment of physical education teachers in Divaniyeh city in 1403.
Methods: The statistical population for researching religious attitude and its relationship with job commitment was 354 physical education teachers in Divaniye city. 186 people were selected as a sample based on the table of Karjesi and Morgan. The measurement tool in this research was the religious attitude questionnaire of Khodayari (2001) and Chavoshi's job commitment (2013). The reliability of the questionnaires was obtained through Cronbach's alpha coefficient of 0.86 for the religious attitude test questionnaire and 0.82 for the occupational commitment questionnaire.
Results: The coefficient for determining the amount of common variance of two variables showed that 34% of the changes in the job commitment of teachers are related to changes in religious attitudes, 26% are related to changes in religious knowledge, 38% are related to changes in religious beliefs, and 14% are related to changes in religious attitudes and emotions, and 29 percent is related to changes in commitment to religious duties. The results of the F test showed that the results can be generalized to the society. Also, the results showed that among the components of religious attitude, commitment to religious duties does not have a significant effect on the occupational commitment of physical education teachers in Divaniye city.
Conclusions: The higher the level of religious attitude, religious knowledge, emotions and religious beliefs of the physical education teachers of Divaniye city, on average, the higher the level of job commitment in them. Religious orientation predicts 43% of job commitment changes.
احمدبیگی، شهریار، اجتهادی، مصطفی، جمالی، اختر. (1398). طراحی مدلی مفهومی برای ارتقا نقش مدرسه در ایجاد سرمایه اجتماعی دانش¬آموزان مقطع ابتدایی. فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دهم، شماره 4، 148-172.
آذریون، پریسا (1397). بررسی رابطه ميزان سواد رسانه¬ای و نگرش دینی دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه بوعلی سينا. فرهنگ رسانه، سال هفتم، شماره 27، ص 87-110.
اولادیان معصومه (1397). مقایسه ارزیابی سطوح دینداری و ویژگی شخصیتی معلمان با کیفیت زندگی کاری بالا و پایین. فصلنامه آموزش، مشاوره و روان درمانی، سال هفتم، شماره 26، 95-107.
باقرپور معصومه (1397). ارتباط باورها و نگرش¬هاي ديني و سبك زندگي اسلامي با عملكرد شغلي معلمان مقطع ابتدايي. دوفصلنامه علمي ترويجي علوم تربيتي از ديدگاه اسلام. سال ششم، شماره 11، 93-111.
بابازاده نگین، نصیری محمد (1397). ارتباط دنیاگرایی با اعتقادات مذهبی و سلامت روان دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار. مجله دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد، سال 63، شماره 5، 2506-2516.
بای، صادق (1398). طراحی مدل ساختاری برای پیش¬بینی فرسودگی شغلی براساس تعهد سازمانی و باورهای خودکارآمدپنداری با میانجیگری ویژگی های شخصیتی معلمان. مجله علوم روانشناختی، دوره هجدهم، شماره 78، 705-717.
پیرحیاتی، سارا، صالحی، کیوان، فرزاد، ولی¬الله، مقدم¬زاده علی، و حکیم¬زاده، رضوان. (1398). بازنمایی عوامل، ملاک¬ها و نشانگرهای مدارس اثربخش دوره ابتدایی: یک مطالعه کیفی. فصلنامه علمی مدیریت مدرسه، دوره هشتم، شماره اول، 162-190.
جناآبادي، حسین (1396). بررسي رابطه سبك زندگي اسلامي و سازگاري شغلي با سلامت اجتماعی، مشاوره کاربردی، 7(29): 45-54.
حسيني¬زاده آرانيا، سید سعید، سخايي، ایوب؛ غفاری مسعود. (1394). پژوهشي در باب رابطه بين دينداری و سبک زندگی (مورد مطالعه: شهروندان کلان شهر تهران)، جامعه¬شناسی سبک زندگی، 1(39): 35-74.
حامدی عفیفه، حیدرزاده نیلوفر (1402). بررسی تاثیر نگرش دینی بر تفکر انتقادی دانشجویان. مجله توسعه آموزش جندی شاپور، فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، سال چهاردهم، شماره 4، 371-383.
حسنی رفیق، محمدی محمد (1398). رابطه نگرش دینی با عملکرد شغلی کارکنان شرکت دخانیات ایران. مدیریت اسلامی، سال 27، شماره 2، 23-42.
حسینی محمدجواد (1400). بررسی رابطه دینداری و نگرش های مذهبی با گرایش به تقلّب در امتحان بین دانشجویان. پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی، دوره 2، شماره 1، 18-30.
خدایاری¬فرد محمد، شکوهی یکتا محسن، غباری بناب باقر (1379). آماده سازی مقیاس نگرش مذهبی دانشجویان. روانشناسی، 15، 75-89.
درفش حجت¬الله، گلشن¬پور مرجان (1397). معنویت در محیط کار و رابطۀ آن با تعهد سازمانی و سلامت سازمانی مدیران مدارس متوسطه اهواز. دو فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه، 6(2)، 1-20.
شاکری،محسن (1400). اثربخشی آموزش اخلاق حرفه¬ای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی در بین معلمان دوره ابتدایی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال شانزدهم، شماره 1، 60-68.
صفری اکرم (1398). همکاری بین معلمان مدرسه و ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی – یادگیری. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه. 7(3)، 179-192.
صوری ،مریم (1399). برر سی و ضعیت عوامل مؤثر بر کیفیت آموز شی در مدارس ابتدایی شهر تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، 12(1)، 277-306.
فردوسي نيك، شریف (1392). بررسي رابطه دينداري و سرمايه اجتماعي با رضايت شغلي معلمان شهر ياسوج. تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگی.
قربانیان، پروین، تقی¬پور ظهیر، علی، زمانی¬مقدم، افسانه، اردلان، محمدرضا. (1399). ارائه الگویی برای توسعه فردی معلمان دوره ابتدایی مدارس استثنایی یک مطالعه کیفی. فصلنامه علمی مدیریت مدرسه. 8(1)، 282-259.
قویدل باجگیران، میثم، چرابین مسلم، فزیبرزی، مسلم، اکبری، احمد. (1399). طراحی و اعتبارسنجی الگوی ارزشیابی تعالی فردی معلمان مدارس. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه، 8(4)، 107-132.
کیانی محمد سعید، نظری لیلا (1401). رابطه بین تعهد سازمانی و جو سازمانی با سلامت عمومی (مطالعه موردی معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه). مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی، 3(4)، 423-436.
مرزبان، آمنه (1401). ارتباط نگرش مذهبی با سلامت اجتماعی در دانشجویان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار. طب دریا، 4(2)، 111-107.
موسی علی، سیمین (1401). بررسی نقش تعهد شغلی آموزگاران در توسعه کیفیت آموزشی مدارس مقطع ابتدایی. هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش. محمودآباد، مازندران.
میرکمالی سیدمحمد، نارنجی ثانی، فاطمه، اسدی، سمیه. (1398). ارزیابی وضعیت صلاحیت¬های حرفه¬ای معلمان ابتدایی از دیدگاه مدیران. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه. دوره هفتم ، شماره سوم، 69-86.
نامداري، كوروش، کلنی، سیمین¬دخت. (1393). نقش توانمندي¬هاي مذهبي در پيش¬بيني عملكرد شغلي وظیفه¬ای و زمینه¬ای. روانشناسی، 18(1): 77-94.
ناوی زهرا (1395). نقش ویژگی¬های شخصیتی و شغلی معلمان در پیش¬بینی تعهد سازمانی آنان. مدیریت و برنامه¬¬¬ریزی در نظام¬های آموزشی، دوره 9، شماره 16، 143-162.
يعقوبي دوست، محمود. (1395). بررسي رابطه بين ميزان دينداري و سبك زندگی (مورد مطالعه: زنان شهر اهواز). جامعه¬شناسی نهادهای اجتماعی، 7(3): 205-240.
Achour, M.; Nor, M. R.; Mohd, Y.Z.; & Mohd, Y. (2016). Islamic personal religiosity as a moderator of job strain and employee’s wellbeing: The Case of malaysian academic and administrative Staff, Journal of Religion and Health, 55, (4), 1300-1311.
Adnan M., Setyono, B., Abdulrahman, W. (2018). The Role of Religious Attitude Towards Religion Differences, Nationalism and Environment Concern. E3S Web of Conferences 73, doi.10.1051/e3sconf/2018730
Alabdulhadi, Maali Mohammed Jassim. (2019). Religious tolerance in secondary Islamic Education textbooks in Kuwait. British Journal of Religious Education 41: 422–34.
Bal1, Y., Kökalan, O. (2021). The Moderating Effect of Religiosity on the Relationship Between Burnout and Job Satisfaction. Frontiers, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.750493
Cohen, J. E. (2022). American Muslim Attitudes toward Jews. Religions 13: 441.
Gandham C. D., Anaparti, A. (2018). Religious Attitude of Younger Generation and Older Generation Christians of Hyderabad, India. International Journal of Research in Engineering, IT and Social Sciences, 8(1), 64-68.
Hook, J. N., Farrell, J. E., Johnson, K. A., Van Tongeren, D. R., Davis, D. E., &. Aten, L D. (2017). Intellectual humility and religious tolerance. Journal of Positive Psychology 12: 29–35
Indelicato, A., Martín, J. C. (2023). Attitudes towards Religions: The Impact of Being Out of the Religious Group. Religion, 14: 1218-1228.
Jikeli, G. (2023). How Do Muslims and Jews in Christian Countries See Each Other Today? A Survey Review. Religions 14: 412.
Kanol, E. (2021). Explaining Unfavorable Attitudes Toward Religious Out-Groups among Three Major Religions. Journal for the Scientific Study of Religion, 60, 590–610.
Mathew, G. C., Prashar, S., Ramanathan H. N., Pandey, U. K., Parsad, C. (2020). Impact of religiosity, spirituality, job satisfaction and commitment on employee performance: a quantile regression approach. International Journal of Indian Culture and Business Management, 19(4). doi10.1504/IJICBM.2019.104797
Mónico, L. S., & Alferes, V. R. (2022). The Effect of Religious Beliefs and Attitudes in Intrinsic and Extrinsic Optimism and Pessimism in Players of Games of Chance. Religions, 13: 97.
Okwendi, S. J., Toyin, E. F. (2017). A quantitative study of correlates of job satisfaction among officers ot the Nigeria police. International Journal of Social Science and Economic Research, 2(2), 2278-2291.
Sadeghi, R., Abolghaseminejad, P., Borhaninejad, V., Moqaddasi Amir, M., Zeidabadi, B. (2023). The relation between religious attitude, psychological resilience and hope in female heads of households in Sirjan, Iran. Research Square. doi. 10.21203/rs.3.rs-3054883/v1.