جایگاه ایران در صادرات رازیانه: رهیافت مزیت نسبی صادراتی
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیسمیه امیر تیموری 1 , کتایون شمشادی 2 , صادق خلیلیان 3
1 - دانشجوی دکترا اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
2 - دانشجوی دکترای اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
3 - دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
کلید واژه: رازیانه, مزیت نسبی آشکار شده, مزیت نسبی آشکار متقارن, شاخص میچلی, شاخص کای دو و سهم در تراز تجاری,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این تحقیق، بررسی جایگاه ایران در صادرات رازیانه، در بین ده کشور عمده صادرکننده ی این محصول می باشد. بدین منظور شاخص های مزیت نسبی آشکار شده(RCA)، مزیت نسبی آشکار شده ی متقارن(RSCA)، میچلی(MI)، کای دو(χ2) و سهم در تراز تجاری(CTB) محاسبه شده اند. آمار و اطلاعات لازم جهت محاسبه ی شاخص ها به صورت سری زمانی طی سال های ٢٠٠8-١٩٩9 برای ده کشور افغانستان، بلغارستان، چین، مصر، آلمان، هند، ایران، سنگاپور، سوریه و ترکیه از سایت FAO جمع آوری گردیده است. بر اساس نتایج حاصل از شاخص های RCA و RSCA، ایران در صادرات رازیانه به ترتیب مقام هفتم و ششم را داراست و نتایج حاصل از سایر شاخص ها نشان می دهد که ایران از مزیت نسبی در صادرات رازیانه برخوردار می باشد و این محصول قدرت رقابتی در سطح بین المللی را دارد. اما با توجه به وجود نوساناتی در این شاخص ها و از آنجایی که واردات رازیانه به داخل کشور وجود ندارد؛ می توان با استفاده از سیاست ها و راهکارهای حساب شده، به بهبود این وضعیت پرداخت. بدین ترتیب در راستای افزایش صادرات غیرنفتی و بهبود جایگاه صادراتی؛ تدوین نظام جامع مدیریت کشت و بهره برداری گیاهان دارویی از جمله رازیانه، حمایت و برنامه ریزی جهت افزایش سطح زیر کشت، شناسایی و معرفی بازارهای هدف رازیانه در سطح ملی و بین المللی، تدوین قوانین و ضوابط جمع آوری، تولید، فرآوری، بازاریابی و صادرات رازیانه توصیه می گردد.
The paper aims to examine the place of Iran in the export of fennel among ten major exporting countries. For this purpose, RCA, RSCA, MI, X2, CTB indices were calculated. Needed information for calculating indices was gathered from FAO sources. Afghanistan, Bulgaria, China, Egypt, Germany, India, Iran, Singapore, Turkey and Syria were selected for comparison. Based on RCA and RSCA indices, Iran stands in the seventh and sixth position in the export of fennel respectively. On the whole, the results of the other indices showed that Iran had comparative advantage in the export of fennel. But due to existence of variation in these indices, it`s possible to improve present situation by persuading appropriate policies. Thus it is recommended to recognize and introduce target markets for fennel at international level and support production, processing, marketing and export of fennel