بررسی بازاریابی و مزیت نسبی بادام دراستان یزد
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
1 - عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی یزد .
2 - عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس
کلید واژه: مزیت نسبی, بادام, حاشیه بازار, بازاریابی, استان یزد,
چکیده مقاله :
از آنجا که بازاریابی، آخرین حلقه از زنجیره ی تولید محصول بشمار می رود و مشکلات و ناکارایی آن میتواند توانایی های تولید یک محصول را نیز ضایع کند، مسایل بازار رسانی بادام در استان یزد مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش، با استفاده ازمطالعات میدانی و کتابخانه ای، مسایل و مشکلات گوناگون بازار رسانی این محصول، در استان یزد، بررسی شده است. در این راستا، ضمن شناسایی مسیرهای بازار رسانی، حاشیه ی بازار عمده فروشی، خرده فروشی و کارایی بازار محاسبه گردید. با مصاحبه ی حضوری با صادرکنندگان و بررسی اسناد و مدارک، مشکلات صدور محصول بررسی شد. مزیت نسبی تولید بادام در استان، با معیار هزینه ی منابع داخلی، برآورد گردید. بر اساس نتایج بدست آمده، نوسان قیمت در فصل برداشت و شفاف نبودن بازار، مهم ترین مشکلات تولیدکنندگان در زمینه ی بازار بادام است. بازار داخلی بادام مسیر ساده ای دارد و خدمات بازاریابی نظیر درجه بندی، بسته بندی و تبدیل به ندرت انجام میشود. در این بازار، خریداران محلی نقشی مهم به عهده داشته و سهم تولیدکننده از قیمت نهایی بادام و مغز بادام بالای 50 درصد است. بیش ترین هزینه ی بازار رسانی، مربوط به هزینه ی محل کسب و سرمایه در گردش است. کارایی بازار بادام با پوست، بالای 35 درصد است. همچنین، نتایج بدست-آمده از این پژوهش، نشان داد که تولید بادام در استان یزد، دارای مزیت نسبی می باشد و حمایت بیش تر از تولید کنندگان این محصول به وسیله ی دستگاههای ذیربط دولتی توصیه می شود. همچنین، بمنظور یافتن بازارهای جدید صادراتی و افزایش نفوذ در بازارهای کنونی، حمایت از صادرکنندگان بادام برای شرکت در نمایشگاههای خارجی و یا انجام تبلیغات در آن کشور ها توصیه می شود.
Cultivated area of almond in Iran is amounted to 146055 hectares with almost 10% in Yazd province. In this paper various problems in domestic marketing of almond were investigated. Data were collected from a sample of producers and various marketing agents. In this study marketing channels were recognized and wholesale and retail margin and marketing efficiency were determined. For determining almond comparative advantages, domestic resources cost (DRC) criterion was used. Results showed that fluctuation of prices during harvesting season and uncertainty of market was among important marketing problems facing producers. Marketing services were limited and services such as grading and packaging were done rarely. Local buyers played an important role in almond market and producer share of retail price of almond was over the 50%. Efficiency of almond market was over 18 percent.