بررسی رفتار خریداران گوشت قرمز در فروشگاههای زنجیرهای با استفاده از دادهکاوی
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
ایمان رادی پور کاوکانی
1
,
رویا اشراقی سامانی
2
*
,
بیتا رحیمی بدر
3
1 - گروه اقتصاد کشاورزی، ,واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - گروه اقتصاد کشاورزی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران
3 - گروه اقتصاد کشاورزی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: رفتارمصرفکننده, دادهکاوی, محصول شناسنامهدار,
چکیده مقاله :
داده کاوی راه حل موثری برای بهبود کارایی و اثربخشی صنعت خرده فروشی بوده است. با دسترسی به داده های تراکنش، مدل RFM می تواند مشتریان را به دقت تقسیم کند. تقسیم بندی مشتریان یکی از خلاقانه ترین راه هایی است که به کسب و کارها کمک بینش عمیق تری در مورد رفتار خرید مشتریان یافته و کمپین های بازاریابی مناسب را اتخاذ کنند و به مشتریان هدف دست یابند. در این پژوهش با بهره گیری از مدل RFM رفتار مشتریان فروشگاه های زنجیره ای شهروند تهران(مجیدیه، جمهوری، راه آهن، عدل و شمیران سنتر) که در بــازة زمانــی خرداد 1401 تا پایان اسفند ماه همان سال از این پنج شعبه فروشگاه های زنجیره ای شهرون اقدام به خرید گوشت قرمزکرده اند، مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که تعداد فروش، تعداد مشتریان و تعداد مشتریان وفادار و خوب برای محصول گوشت شناسنامه دار و برچسب حاوی اطلاعات ضروری بیشتر از برندهای بدون اطلاعات است. همچنین در خوشه مشتریان گذری و موقت تعداد مشتریان گوشت شناسنامه دار بیشتر از مشتریان گوشت غیرشناسنامهدار است.
Data mining has been an effective solution to improve the efficiency and effectiveness of the retail industry. With access to transaction data, the RFM model can accurately segment customers. Customer segmentation is one of the most creative ways to help businesses gain deeper insight into customer buying behavior and adopt appropriate marketing campaigns to reach target customers. In this research, using the RFM model of the behavior of customers of chain stores of Shahrvand in Tehran (Mejidiyeh, Jumohori, Rahah, Adel and Shemiran Center), which in the period of June 1401 to the end of March of the same year, from these five branches of chain stores It was investigated that the citizens have bought meat. The findings of the research showed that the number of sales, the number of customers, and the number of loyal and good customers for meat products with ID and labels containing essential information are more than brands without information. Also, in the cluster of transitory and temporary customers, the number of registered meat customers is more than non-registered meat customers.