بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت اضافی مصرف کنندگان خیار ارگانیک در شهر ارومیه
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
1 - نویسنده مسئول مقاله: استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه ارومیه.
کلید واژه: تمایل به پرداخت, ارومیه, ارزشگذاری مشروط, لاجیت ترتیبی, محصولات ارگانیک,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این مطالعه تعیین عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت قیمت اضافی جهت مصرف محصولات سالم از جمله خیار ارگانیک در شهر ارومیه با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط و مدل لاجیت ترتیبی میباشد. آمار و دادههای لازم از راه تکمیل 245 پرسشنامه طراحی شده با مراجعه حضوری به خانوارهای شهر ارومیه در سال 1393 گردآوری شد. بر اساس نتایج 43 درصد افراد تمایل دارند که حدود 16 تا 25 درصد مبلغ بیشتری صرف خرید میوه و سبزیجات ارگانیک نسبت به محصولات غیرارگانیک نمایند. نتایج نشان دادند که متغیرهای توضیحی سطح تحصیلات، درآمد، اندازه خانوار، وجود افراد با شرایط خاص، متغیر گرایش به خرید محصولات سالم، شاخص آگاهی از خطر مصرف برخی غذاها، شاخص سطح آگاهی از مزایای مصرف محصولات سالم، شاخص تمایل به داشتن زندگی سالم، شاخص خرید سالم میوه و سبزیجات و شاخص سطح آگاهی از مضرات سموم شیمیایی اثری مثبت و معنادار بر تمایل به پرداخت خانوارها برای مصرف محصولات سالم دارند. نداشتن تبلیغات مناسب و عدم وجود برچسب تضمینی مهمترین مشکلات موجود در خرید محصولات سالم از دیدگاه خانوارهای مورد مطالعه میباشد. با استفاده از افزایش سطح آگاهی مصرفکنندگان نسبت به مزایای محصولات سالم میتوان دانش مصرفکنندگان را نسبت به ویژگیهای محصولات سالم بالا برد. با توجه به قیمت بالای محصولات سالم، حذف تدریجی یارانههای نهاده های شیمیایی و در مقابل پرداخت یارانه برای محصولات سالم میتواند برای توسعه مصرف این محصولات مفید واقع شود.
The main objective of this study was to determine the factors affecting
on willingness to pay additional price for the consumption of organic
products including organic cucumbers in Urmia City using contingent
valuation method and ordered logit model. Information were collected
from face to face through the completion of 45 questionnaires in 2014 in
Urmia city. The result showed that 43 percent of consumers would be
willing to pay about a premium between 16 to 25 percent for organic
fruits and vegetables.The results showed that the explanatory variables
of education level, income, size of household, people with certain
conditions, tendency to buy safe products, awareness of the risks of
certain foods, awareness of the benefits of healthy products had a
significant positive effect on households' willingness to pay for their
consumption of organic products.Lack of proper advertising and lack of
guaranteed label are the most important problems in buying organic
products from the perspective of the households. Increasing awareness of
consumers about the benefits of organic products can be raised Consumer
knowledge about characteristics of safe products. Due to the high price of
organic products, gradual elimination subsidies for chemical inputs and
subsidizing organic products could be useful for the development of the
consumption of these products.