بررسی عوامل مؤثر بر صادرات محصولات غذایی با برند حلال در بازارهای بینالمللی
ستاره رضایی
1
(
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشکده اقتصاد
)
سید علی پایتختی اسکویی
2
(
دانشکده اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی
)
پرویز محمدزاده
3
(
دانشکده اقتصاد، دانشگاه تبریز
)
اژدر کرمی
4
(
دانشکده مدیریت دانشگاه تبریز
)
کلید واژه: برند حلال, صادرات, بازارهای جهانی, رقابتپذیری.,
چکیده مقاله :
با توجه به رشد فزاینده بازارهای اسلامی در سطح بینالمللی و افزایش مقبولیت آن در بین مردم دنیا، لزوم و اهمیت استانداردها و قواعد اسلامی در جهت تولید و عرضه محصولات حلال برای این بازار بزرگ، نیاز به الگویی برای بررسی مؤلفهها و عوامل مؤثر بر صادرات برند حلال بهشدت احساس میشود. الگویی که بتوان تأثیر هر یک از این مؤلفهها و عوامل را سنجید و برای سیاستگذاری و برنامهریزی کلان از آن استفاده کرد. نتایج بیانگر آن است که عوامل بازاریابی دارای بالاترین تأثیر بر صادرات محصولات غذایی با برند حلال در میان پنج عامل ذکر شده میباشند. همچنین نتایج بیانگر این است که از بین مؤلفههای عوامل اقتصادی، نوسانات نرخ ارز بیشترین تأثیر را بر صادرات برند حلال دارد، تبلیغات از مؤلفههای عوامل بازاریابی تأثیر زیادی بر صادرات محصولات عذایی با برند حلال داشته و بهداشتی بودن از مؤلفههای عوامل بهداشتی و شفاف بودن فرایند تولید محصول حلال از مؤلفههای عوامل رفتاری دارای بیشترین تأثیر بر صادرات برند حلال است.
چکیده انگلیسی :
Considering the growth of Islamic markets at the international level, its popularity amongst different nations, and also the necessity of establishing Islamic rules and standards in producing and supplying halal products in international markets. It is needed to develop a model to identify the factors and their effects on exporting halal food products in international markets. The model enables measuring the effects of such factors to develop appropriate economic policies at the macro level. The results of the data analysis revealed that out of five identified factors, the marking factor has the most significant effect on exporting halal food products. It also has been found that out of economic factors, exchange rate fluctuation has the most effect on exporting halal food products. Advertising constructs out of marketing factors as well as being hygienic and transparent in the production process constructs out of hygiene factors have the highest effect of exporting halal food products.