ارزشیابی کیفیت دورههای آموزشی- ترویجی IPM/FFS با استفاده از روشQFD
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: دورههای آموزشی IPM/FFS, مدل نیازسنجی بوریچ, روش QFD,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف ارزیابی کیفیت دوره های IPM/FFS بر اساس روش QFD و با انجام پیمایش نیازسنجی آموزشی بر مبنای مدل بوریچ صورت گرفت. کلیه باغداران انار و انگورکار شرکتکننده در دورههای IPM/FFS استان ایلام، جامعه آماری بودند (N=420) که از آنها نمونه ای به حجم 201 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار اصلی جمعآوری دادهها پرسشنامه بود که پس از اطمینان از روایی و پایایی آن بهکار گرفته شد. بخش دیگری از اطلاعات نیز به کمک مصاحبه با کارشناسان ترویج جمعآوری گردید. برای تجزیهوتحلیل داده ها از نرمافزارهای SPSS20 و Edraw Max20 استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل QFD نشان داد عناصر خدمتی که بیشترین ارتباط را با نیازهای باغداران داشتند نظرخواهی در مورد رضایتمندی از دورههای آموزشی IPM و برگزاری کلاس ها متناسب با اصول آموزش بزرگسالان و تسهیلگری به ترتیب با وزن مطلق 11/502 و 35/469 بودند که تأثیر زیادی در برآورده شدن نیازهای باغداران داشتند. بیشترین رضایتمندی از نیازها نیز مربوط به مهارت در نحوه هرس کردن بود. در ماتریس ارتباط بین عناصر خدمت نیز، "نظرخواهی در مورد رضایتمندی از دورههای مدیریت تلفیقی آفات و ایجاد علاقه نسبت به استفاده از روش های جایگزین" با اکثر عناصر خدمت دیگر رابطه مثبت و قوی داشت.
The purpose of this research was to evaluate the quality of IPM/FFS training courses based on QFD method among orchardists of Illam Province. Also, as part of the QFD study, a need assessment survey was conducted to extract the educational needs of target group based on Borich model. The study population consisted of all the northern grape and pomegranate growers participated in the IPM/FFS training courses (N= 420). A sample of 201 persons was selected through a simple random sampling manner. To collect data, a questionnaire was administered which its validity and reliability were confirmed. The second part of needed data was gathered by conducting an interview with extension specialists. Data analysis was performed using SSPSV20 and Edraw maxv20 software. The completed QFD chart was revealed that both of the “seeking ideas regarding the satisfaction of IPM/FFS training courses” and “holding classes in accordance with the principles of adult education and facilitation” were identified as the most relevant service characteristics to the participants’ needs, by showing the absolute and relative weight of 502.11, 8.64 and 469.35, 8.07, respectively. This means that these two service characteristics showed a significant impact on addressing the participants’ needs. Among the service characteristics, “promotion of interest to use substitute solutions” and “seeking ideas regarding the satisfaction of IPM/FFS courses” had strong positive relationship with almost others. At last, the study followed by some suggestions to better implementing the IPM/FFS training courses