بررسی مؤلفههای ضروری برای کاربرد اثربخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه دانشجویان
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: فناوری اطلاعات و ارتباطات, آموزش عالی کشاورزی, مؤلفه های اثربخش,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این تحقیق، بررسی مؤلفه های ضروری برای کاربرد اثربخش ICT در آموزش عالی کشاورزی ایران می باشد. روش انجام این تحقیق توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدههای کشاورزی می باشد. از این جامعه یک نمونه 230 نفری از دانشجویان به روش نمونهگیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب گردید. داده های تحقیق از طریق یک پرسشنامه که روایی آن به وسیله جمعی از متخصصان تأیید گردید و پایایی آن با محاسبه از طریق ضریب کرونباخ آلفا، 84% برآورد شد، گردآوری شدند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از نرم افزار SPSSV16 استفاده شد. بر اساس نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی در این مطالعه، مؤلفه های ضروری در شش عامل گروهبندی شدند که در مجموع 1/68 درصد از واریانس مربوط به عاملها را تبیین نمودند. این شش عامل به ترتیب تحت عنوان تفکر جامع نگر و نوسازی، عدالت در دسترسی، امکان دسترسی، اجرا و عملیات، تخصص و مهارت و فرهنگ و بینش نامگذاری شدند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد مؤلفه های مذکور توانستند 5/59 درصد از تغییرات متغیر کاربرد اثربخش ICT را تبیین نمایند
The main purpose of this research was to study the essential components in effective application of ICT in Iran’s agricultural higher education. The research method was descriptive correlation method and statistical population was consisted of all Master students in agricultural colleges. A sample of 230 students was selected by using stratified random sampling method. Data were collected through a questionnaire which its validity was confirmed by a panel of experts. Its reliability was established by calculating Cronbach Alpha coefficient, as estimated to be 84%. SPSSV16 software was used to analyze the collected information. According to the results of a factor analysis, the essential components were placed in six factor group which totally explaining 68.1% of the total variance. These six factors were named holistic thinking; fairness in access; accessibility; expert knowledge and skill; execution and performance; and culture and attitude. The results of stepwise regression also showed that above mentioned components could specify 59.5% of changes in effective application of ICT