عوامل مؤثر بر نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: نیت کارآفرینانه, باور به خودکارآمدی, هنجارهای اجتماعی, مطلوبیت درک شده, نقش مدل,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران بوده است. کارآفرینی فرآیندی است که منجر به ایجاد فرصت های معنی داری برای افراد تحصیل کرده در جهت دستیابی به استقلال مالی و اقتصادی از طریق افزایش نوآوری ها و فرصت های جدید کسبوکار می گردد. جامعه آماری این تحقیق، شامل 1830 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در رشته کشاورزی میباشد که تعداد 146 نفر با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. متغیرهای پنهان تأثیرگذار بر نیت کارآفرینانه به ترتیب عبارتاند از: مهارتهای کارآفرینی، باور به خود کارآمدی، نگرش نسبت به کارآفرینی، ویژگیهای روانشناختی و هنجارهای اجتماعی. ابزار تحقیق پرسشنامه است که روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ که بیشینه (95/0) و کمینه آن (78/0) با استفاده از نرمافزار SPSSv16 مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان نیت کارآفرینانه در میان دانشجویان کشاورزی در سطح متوسط قرار دارد. بر اساس یافتههای بهدستآمده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار AMOSV18 مهارتهای کارآفرینی با 63درصد، باور به خود کارآمدی با 44درصد، نگرش نسبت به کارآفرینی با 38%، ویژگیهای روانشناختی با 11درصد و هنجارهای اجتماعی با 08/0درصد توانستهاند واریانس نیت کارآفرینانه را تبیین کنند. همچنین متغیرهای حمایت اجتماعی و مطلوبیت درک شده بر نیت کارآفرینانه تأثیری نداشته و متغیر نقش مدل نیز بر نیت کارآفرینانه تأثیر منفی داشته است. در پایان برای ترغیب بیشتر نیتهای کارآفرینانه دانشجویان به برنامه ریزان آموزشی دانشگاه، پیشنهادهایی ارایه شد.
The purpose of this study was to investigate the factors influencing on entrepreneurial intention of agricultural students in Islamic Azad University, science and research branch in Tehran. Entrepreneurship is a process that leads to create significant opportunities for educated people in order to gain the financial and economic independence through increasing innovations and new opportunities for business. The statistical population of this study included 1830 of master and PhD students in agricultural field which, 146 of them were selected through a proportional stratified sampling. The latent variables that influencing on entrepreneurial intentions were as follows: entrepreneurial skills, self-efficacy, attitude toward entrepreneurship, psychological traits and social norms. A questionnaire was developed to collect data. Validity of the questionnaire confirmed by experts and reliability measured by using Cronbach alpha (max=95% & min=78%). The results indicated that, the entrepreneurial intention among agricultural students was in the medium level. Based on the findings from Structural Equation Model and AMOS18 software the order of latent variables impact on entrepreneurial intention were: entrepreneurial skills with 63%, self-efficacy with 44%, attitude toward entrepreneurship with 38%, psychological traits with 11% And social norms with 0.08% that could predicted the variance of entrepreneurship intention. Also social support and perceived desirability not effect on entrepreneurial intention and model role had negative effect on entrepreneurial intention. At the end proposals were submitted for more persuasion on entrepreneurial intention of students to educational planners