عوامل مؤثر بر روحیه کارآفرینی هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان زنجان
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: هنرستان کشاورزی, هنرجویان, روحیه کارآفرینی, استان زنجان,
چکیده مقاله :
تحقیق توصیفی همبستگی حاضر باهدف بررسی عوامل مؤثر بر روحیه کارآفرینی هنرجویان کشاورزی صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق، 412 از هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان زنجان بودند که 145 نفر از طریق فرمول کوکران مشخص و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. روایی پرسشنامه تحقیق توسط متخصصان موضوعی تأیید و با انجام مطالعه مقدماتی روی 30 هنرجو و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر از 7/0 برای بخشهای مختلف، پایایی آن تأیید شد. دادهها از طریق نرمافزار 18SPSSv تحلیل شدند و نتایج نشان داد که روحیه کارآفرینی4/52 درصد هنرجویان بالا هست. نتایج آزمون t نشان داد که روحیه کارآفرینی هنرجویان شهری زیادتر از روستایی و هنرجویان کار و دانش زیادتر از هنرجویان فنی و حرفهای بود. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که متغیرهای مهارت ارتباطی، خوشبینی، اعتمادبهنفس، شرایط رفاهی دوران کودکی و سابقه شغلی هنرجویان، رابطه مثبت و معنیداری باروحیه کارآفرینی هنرجویان داشت. تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که مهارت ارتباطی و سابقه شغلی هنرجویان تأثیر مثبتی بر روحیه آنها داشته و حدود 20 درصد از تغییرات روحیه کارآفرینی را تبیین میکنند
The purpose of this descriptive- correlational study was to investigate effective factors on the entrepreneurship mentality of students. Target population consist all agricultural high school students in Zanjan Province. Population for this study included all the students who study in these schools (N= 412), which 145 of them was selected using proportional Stratified random sampling method and based on Cochran sampling formula. The validity of research questionnaire verified by a panel of related experts and by conducting a pretest study and calculating Cronbach alpha coefficient higher than 0.7 for different sections its reliability was obtained. The data were analyzed using SPSS18/win software. The findings indicated that majority of students (52.4%) had high level of entrepreneurial mentality. T test revealed that the entrepreneurship mentality of urban living students were higher than rural living one and Karo-Danesh (vocational education) students had higher level of entrepreneurship mentality in comparison with Fanni-Herfei (technical profession) students. There were positive and meaningful correlation between entrepreneurship mentality with communication skill, optimism, self-esteem, childhood living condition and job experience of students. Multiple regression analysis revealed that two variables of communication skill and job experience explained 20 percent of entrepreneurship mentality variance