تبیین سازه های پیش بینی کننده گرایش به کارآفرینی در بین زنان روستایی
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیحامد ایزدی 1 , بهمن خسروی پور 2 , آمنه سواری ممبنی 3
1 - دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران
2 - استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران
3 - دکتری ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران
کلید واژه: گرایش, کارآفرینی, سازههای روانی- اجتماعی, زنان روستایی,
چکیده مقاله :
امروزه در بسیاری از کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه، کارآفرینی روستایی به طور عام و کارآفرینی زنان روستایی به طور خاص به عنوان کلید توسعه اقتصادی و نیز بهبود کسب و کار به حساب میآید. هدف از این مطالعه تبیین سازههای پیشبینیکننده گرایش به کارآفرینی در بین زنان روستایی میباشد. پژوهش از نظر ماهیت کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، میدانی بود. جامعه آماری این پژوهش را زنان روستایی در پنج روستای دهستان ده پیر جنوبی از توابع شرقی شهرستان خرمآباد مرکز استان لرستان تشکیل دادند (756N=) که بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 256 نفر انتخاب شد. روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری آن بر اساس نظر جمعی از اعضای هیئت علمی و صاحبنظران مربوطه تایید شد. افزون بر این، برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف پرسشنامه، از مطالعه راهنما و محاسبه ضریب آلفا کرونباخ استفاده شد که برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین 70/0 و 91/0 محاسبه شد. نتایج به دست آمده از مدل معادلههای ساختاری نشان داد، سه سازه هویت خود، خودکارآمدی و تسهیلات، سازههای مؤثر بر گرایش زنان روستایی به کارآفرینی به صورت مثبت و مستقیم میباشند. این سازهها در نهایت توانستند 86 درصد از تغییرات گرایش زنان روستایی به کارآفرینی را پیشبینی کنند. نتایج این مطالعه پیامدهای مهم برای سیاستگذارانی دارد که به دنبال ترویج فرهنگ کارآفرینی زنان روستایی هستند.
Today, in many developed and developing countries, rural entrepreneurship in general and rural women entrepreneurship has been seen specifically as the key to economic development as well as business improvement in many countries around the world. The purpose of this study was explaining the predictive factors of tendency to entrepreneurship among rural women. This research is descriptive-survey in terms of practical purpose and in terms of data collection. The statistical population of this study consisted of rural women in five villages of Deh Pir jonobi of eastern functions of Khorramabad county, the Center of Lorestan province (N = 756) based on Morgan table, a sample size of 256 people was selected. The sampling method with proportional assignment. The data collection tool was a researcher-made questionnaire whose face validity was confirmed based on the collective opinion of faculty members and relevant experts. In addition, to determine the reliability of different parts of the questionnaire, pre-test and calculation of Cronbach's alpha coefficient was used, which was between 0.70 and 0.91. The results obtained from the model of structural equations of path analysis showed that the three variables of self-identity, self-efficacy and facilities are the variables affecting the tendency of rural women to entrepreneurship in a positive and direct way. and these variables eventually accounted for 86% of the changes Predict the tendency of rural women to entrepreneurship. The results of this study have important implications for policymakers seeking to promote the entrepreneurial culture of rural women.
بشیراحسن، م.، قربانی نژاد، ر. (1396). نقش زنان کارآفرین در توسعه اقتصادی روستایی دهستان خرمرود شهرستان تویسرکان. جغرافیایی سرزمین، سال چهاردهم، شماره 53، صص 93-107.
سعدی، ح.، چام چام، ج. (1388). اثرات اقتصادی اجتماعی کسب وکارهای کوچک زنان روستایی RWSE,s در استان لرستان. سومین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی، مشهد. https://civilica.com/doc/131946.
سلیمانی، ع.، زرافشانی، ک.(1390). تبیین پیشگوکنندههای نیت کارآفرینانه در بین هنرجویان هنرستان کشاورزی، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره سوم، صص 107-124.
سواری، آ.، خسرویپور، ب.، برادران، م.، یزدانپناه، م. (1398). گرایش اشتغال به کشاورزی جوانان روستایی شهرستان باغملک بر پایهی نظریه توسعه یافته رفتار برنامهریزی شده، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 49، صص 29-45.
سهامی، س.، دهقان، م. (1392). بررسی عوامل فرهنگی مؤثر بر روحیه کارآفرینی زنان (مطالعه موردی دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی جهرم)، مطالعات علوم اجتماعی ایران، شماره 39.
شنگلی نجفآبادی، م.، محمدزاده، س.، خسرویپور، ب.، یزدانپناه، م. (1393). عوامل مؤثر بر تمایل شغلی دانشجویان به استخدام: کاربردی از نظریه توسعهیافته رفتار برنامهریزی شده، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره 20، شماره 4، صص 75-93.
صفا، ل.، منگلی، ن. (1394). تأثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه ی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 33، صص 3-15.
علایی خرایم، ر. (1391). مقایسه باورهای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری، مجله ناتواناییهای یادگیری. سال اول، شماره سوم، صص 83-104.
فرزی، ح. (1392). تعیین رابطه سخترویی و انگیزه پیشرفت با احساس از موفقیت ورزشی در دانشجویان ورزشکار دانشگاههای ایران و عراق، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، سال سوم، شماره 7، صص 75-88.
مرادی، م.، زالی، م.، پرنیان، ر. (1394). تأثیر سرمایه اجتماعی بر قصد کارآفرینانه (مطالعهی موردی: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران)، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 8، شماره 1، صص 1-19.
ملکسعیدی، ح. (1392). عوامل مؤثر بر انگیزه پیشرفت کارآفرینان زن روستایی: مورد مطالعه شهرستان مرودشت. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران. سال نهم، شماره یک، صص 141-151.
ملکی فرد، ف. قنبری موحد، ر. غلامرضایی، س. پاکروان چروده، م. (1399). بررسی فعالیت کارآفرینی زنان روستایی با تاکید بر امنیت غذایی خانوارهای روستایی شهرستان خرم آباد. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. 2-52(3): 489-506.
میرترابی، م.، حجازی، ی. (1390). بررسی تاثیر ویژگیهای فردی و خانوادگی زنان روستایی بر انگیزه مشارکت آنها در فعالیتهای کشاورزی. مجموعه مقالات دومین همایش ملی توسعهی پایدار روستایی، دانشگاه بوعلی سینا، 15 و 16 تیر، همدان.
نحوی، ا.، کهنسال، م. (1391). عوامل مؤثر بر پیشرفت زنان کارآفرین (مطالعه موردی: زنان استان مازندران). زن و مطالعات خانواده، سال یازدهم، شماره سوم، صص 95-111.
یارمرادی، ز.، زارعی. (1394). نقش زنان درتوسعه فعالیت های اقتصادی استان لرستان، دومین کنفرانس بینالمللی و آنلاین اقتصاد سبز، بابلسر. https://civilica.com/doc/385306
یعقوبی فرانی، ا.، سلیمانی، ع.، موحدی، ر.، اسکندری، ف. (1392). تأثیر عوامل آموزشی و نهادی بر کارآفرینی زنان روستایی (مورد مطالعه: استان همدان). توسعه کارآفرینی، سال دوم، شماره شش، صص 115-134.
Adekiya, A. A., and Ibrahim, F. (2016). Entrepreneurship intention among students. The antecedent role of culture and entrepreneurship training and development. The international journal of management education, 14(2), 116-132.
Al-Kwifi, O. S., Tien Khoa, T., Ongsakul, V., and Ahmed, Z. U. (2020). Determinants of female entrepreneurship success across Saudi Arabia. Journal of Transnational management, 25(1), 3-29.
Burton, R. J. (2004). Reconceptualising the ‘behavioural approach’in agricultural studies: a socio-psychological perspective. Journal of Rural studies, 20(3), 359-371.
DeGeorge, J. M., and Fayolle, A. (2013). Is entrepreneurial intention stable through time? First insights from a sample of French students. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 5(1), 7-27.
Dempsey, D., and Jennings, J. (2014). Gender and entrepreneurial self-efficacy: a learning perspective. International Journal of Gender and Entrepreneurship.
Díaz-García, M. C., and Jiménez-Moreno, J. (2010). Entrepreneurial intention: the role of gender. International entrepreneurship and management journal, 6(3), 261-283.
Do, B. R., and Dadvari, A. (2017). The influence of the dark triad on the relationship between entrepreneurial attitude orientation and entrepreneurial intention: A study among students in Taiwan University. Asia Pacific Management Review, 22(4), 185-191.
Driga, O., Lafuente, E., and Vaillant, Y. (2009). Reasons for the relatively lower entrepreneurial activity levels of rural women in Spain. Sociologia ruralis, 49(1), 70-96.
Duarte, N. and Diniz, F. (2011). The role of firms and entrepreneurship on local development.
Duffy, R. D., and Lent, R. W. (2009). Test of a social cognitive model of work satisfaction in teachers. Journal of Vocational Behavior, 75(2), 212-223.
Falck, O., Heblich, S., and Luedemann, E. (2012). Identity and entrepreneurship: do school peers shape entrepreneurial intentions? Small Business Economics, 39(1), 39-59.
Fayolle, A., and Liñán, F. (2014). The future of research on entrepreneurial intentions. Journal of business research, 67(5), 663-666.
Fayolle, A., Liñán, F., and Moriano, J. A. (2014). Beyond entrepreneurial intentions: values and motivations in entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 10(4), 679-689.
Forward, S. E. (2006). The intention to commit driving violations–A qualitative study. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 9(6), 412-426.
Hunt, H. K., Flores, L. Y., Navarro, R. L., and Lee, H. S. (2016). Increasing diverse students' persistence in engineering: A social cognitive perspective. In Frontiers in Education Conference (FIE), 2016 IEEE (pp. 1-6).
Kamberidou, I. (2020). “Distinguished” women entrepreneurs in the digital economy and the multitasking whirlpool. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 9(1), 1-26.
Koe, W. L., Sa’ari, J. R., Majid, I. A., and Ismail, K. (2012). Determinants of entrepreneurial intention among millennial generation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 40, 197-208.
Laguna, M. (2013). Self‐efficacy, self‐esteem, and entrepreneurship among the unemployed. Journal of Applied Social Psychology, 43(2), 253-262.
Lent, R. W. (2004). Toward a Unifying Theoretical and Practical Perspective on Well-Being and Psychosocial Adjustment. Journal of Counseling Psychology, 51(4), 482.
Lent, R.W., Paixão, M.P., da Silva, J.T., and Leitão, L.M (2010). Predicting Occupational interests and choice aspirations in Portuguese high school students: A test of social cognitive career Theory, Journal of Vocational Behavior, 76, 244-251.
Luthans, F., Stajkovic, A. D., and Ibrayeva, E. (2000). Environmental and psychological challenges facing entrepreneurial development in transitional economies. Journal of world business, 35(1), 95-110.
Nabi, G., and Liñán, F. (2011). Graduate entrepreneurship in the developing world: intentions, education and development. Education+ training.
Ojo, E., Anitsal, I. and Anitsal, M. M. (2019). “Review of Career Education for Women Entrepreneurs in Nigeria”, Nigerian Women Entrepreneurs, 207-223.
Osman, M. A., and Tanner, M. (2017). The influence of telecentre components on the psychological empowerment of underserved community members in the Western Cape, South Africa. The Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries, 81(1), 1-29.
Peña‐Calvo, J. V., Inda‐Caro, M., Rodríguez‐Menéndez, C., and Fernández‐García, C. M. (2016). Perceived Supports and Barriers for Career Development for Second‐Year STEM Students. Journal of Engineering Education, 105(2), 341-365.
Pharm, A. D., and Sritharan, R. (2013). Problems being faced by women entrepreneurs in rural areas. The International Journal of Engineering and Science, 2(9), 52-55.
Raziuddin, K., Vaithianathan, S. (2018). A fresh look at understanding green consumer behavior among young urban Indian consumers through the lens of Theory of Planned Behavior. J. Clean. Prod. 183, 46–55.
Sangolagi, K., and Alagawadi, M. (2016). Women entrepreneurs. International Journal of Advancement in Engineering Technology, Management and Applied Science, 3(1), 216-222.
Saxena, S. (2012). Problems faced by rural entrepreneurs and remedies to solve it. Journal of Business and Management, 3(1), 23-29.
Setiawan, J. L. (2014). Examining entrepreneurial self-efficacy among students. Procedia-social and behavioral sciences, 115, 235-242.
Singh, B., Verma, P., and Rao, M. K. (2017). Influence of individual and socio-cultural factors on entrepreneurial intention. In Entrepreneurship education (pp. 149-169). Springer, Singapore.
Suresh, A., and Dutta, T. (2018). Economic Development and Women: Role Played by Financial Inclusion. Available at SSRN 3102809.
Sutherland, L. A. 2011. “Effectively organic”: Environmental gains on conventional farms through the market? Land Use Policy, 28(4), 815-824.
Thøgersen, J., and Grønhøj, A. (2010). Electricity saving in households—A social cognitive approach. Energy policy, 38(12), 7732-7743.
Valliere, D. (2015). An effectuation measure of entrepreneurial intent. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 169, 131-142.
Wang, Y. S., Lin, S. J., Yeh, C. H., Li, C. R., and Li, H. T. (2016). What drives students’ cyber entrepreneurial intention: The moderating role of disciplinary difference. Thinking Skills and Creativity, 22, 22-35.
Weber, R. (2012). Evaluating entrepreneurship education. Springer Science & Business Media.
Whitmarsh, L., and O'Neill, S. (2010). Green identity, green living? The role of pro-environmental self-identity in determining consistency across diverse pro-environmental behaviours. Journal of Environmental Psychology, 30(3), 305-314.
Young, M. D., Plotnikoff, R. C., Collins, C. E., Callister, R., and Morgan, P. J. (2014). Social cognitive theory and physical activity: a systematic review and meta‐analysis. Obesity Reviews, 15(12), 983-995.
_||_