رویکرد فلسفی پدیدارشناسی در پژوهشهای حسابداری
محورهای موضوعی : حسابداری مالی
ابوالفضل سلیمانی
1
(کارشناسی ارشد حسابرسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.)
مهدیه شکریان برنجستانکی
2
(کارشناسی ارشد حسابرسی، مدرس گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی فروردین قائمشهر، قائمشهر، ایران)
کلید واژه: پدیدارشناسی, پژوهش کیفی, رویکرد مسیر, فلسفه, مفاهیم حسابداری,
چکیده مقاله :
حسابداری به عنوان پدیدهای اجتماعی و سازمانی همگام با پیشرفت اجتماعی و پیچیدگی روز افزون کسبوکارها بهسرعت در حال تغییر است. لذا در هر حوزه معانی متفاوتی پیدا میکند که درک چگونگی استفاده و واکنش بازیگران اجتماعی، و نحوه شکلگیری و بازسازی حوزههایی که رویههای حسابداری در آن اعمال میشوند مهمتر از پیش شده است. به دلیل اینکه جریان اصلی پژوهشهای حسابداری از پژوهشهای کمی استفاده میکند، نیاز به ورود روشهای فلسفی پدیدارشناسی به پژوهشهای حسابداری جهت بررسی پدیدههای جدید احساس میگردد. این مقاله برخی از پرسشهای پژوهشی متناسب با روشهای پژوهش کیفی و فرصتهایی را جهت بررسی پدیدههای جدید حسابداری ارایه میکند. استفاده از رویکرد مسیر برای پژوهشهای کیفی، بهویژه استفاده از پدیدارشناسی برای مسائل حسابداری، پژوهشگران را بر آن داشت تا جایگزین دیگری (با انتخاب روشهای پژوهش پدیدارشناسی) جهت انجام پژوهشهای کیفی خود داشته باشند. نتایج نشان داد که استفاده از این رویکرد در پژوهش-های کیفی پدیدارشناسی، میتواند پژوهشگران حسابداری را بهسمت یافتن پاسخ در اولین قدمهای پژوهشهای کیفی و نیز کاوش در مفاهیم حوزههای مختلف حسابداری سوق دهد. همچنین این مدل میتواند روششناسیهای پدیدهشناسی را برای پژوهشگران حسابداری غنیتر کند.
Accounting as a social and organizational phenomenon is changing rapidly with the social progress and increasing complexity of businesses. Therefore, in each field, it finds different meanings that understanding how to use and react social actors, and how to form and reconstruct the areas in which accounting procedures are applied has become more important than before. Because the mainstream of accounting research uses quantitative research, there is a need to introduce philosophical phenomenological methods to accounting research to study new phenomena. This article presents some research questions related to qualitative research methods and opportunities to study new accounting phenomena. Using the path approach for qualitative research, especially the use of phenomenology for accounting issues, led researchers to have another alternative (by choosing phenomenological research methods) to conduct their qualitative research. The results showed that the use of this approach in qualitative phenomenological research can lead accounting researchers to find answers in the first steps of qualitative research and also to explore the concepts of different areas of accounting. This model can also enrich phenomenological methodologies for accounting researchers.