بررسی تأثیر تحول دیجیتالی بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش رهبری دیجیتالی، اثربخشی حسابداری ابری و کیفیت تصمیمگیری
محورهای موضوعی : راهبری شرکتی
نسیم شاه مرادی
1
*
,
اخترالسادات اولیایی
2
,
طاهره السادات احمدپور
3
1 - استادیار گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - کارشناسی ارشد، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
کلید واژه: تحول دیجیتالی, عملکرد شرکت, رهبری دیجیتالی, اثربخشی حسابداری ابری, کیفیت تصمیمگیری,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تحولات دیجیتالی از جمله بهکارگیری حسابداری ابری در بخش مالی شرکتها بر بهبود عملکرد آنها میباشد و در این راستا تاثیر این تحولات بر کیفیت تصمیمگیری نیز سنجیده شده و نقش رهبری دیجیتالی به عنوان متغیر تعدیلگر مورد آزمون قرار گرفته است.
روش: جامعه آماری حسابداران و مدیران مالی شاغل در حرفه حسابداری با حداقل دو سال سابقه کار و آشنایی با نرم افزارهای حسابداری است که تعداد آنها نامعلوم میباشد. تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوهن به تعداد 180 نفر تعیین گردیده و بهصورت نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند که در نهایت تعداد 189 پرسشنامه مناسب برای تحلیل آماری جمعآوری گردید. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار PLS انجام پذیرفت.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که تحول دیجیتالی بر بهبود عملکرد شرکت اثر گذار بوده و اثربخشی حسابداری ابری و کیفیت تصمیمگیری به عنوان میانجی تاثیرگذار هستند و تاثیر رهبری دیجیتالی نیز به عنوان تعدیلگر مورد تایید قرار گرفته است.
نتیجهگیری: تحولات دیجیتال علاوه بر بهبود کیفیت تصمیمگیری در حوزه مالی، عملکرد شرکت را نیز از جهات مختلف تحت تأثیر قرار میدهند. فناوریهای نوین این امکان را برای حسابداران فراهم میکنند که بر روی فعالیتهایی با ارزش افزوده بالاتر مانند تجزیهوتحلیل، حل مسئله و تصمیمگیری تمرکز داشته باشند.
Objective: This study investigates the impact of digital transformations, including the adoption of cloud accounting in the financial sector, on improving company performance. It also assesses the influence of these transformations on decision-making quality and tests the role of digital leadership as a moderate variable.
Method: The statistical population comprises accountants and financial managers employed in the accounting profession with a minimum of two years of work experience and familiarity with accounting software, the exact number of which is unknown. The sample size was determined to be 180 people using Cohen's formula and selected through random sampling, ultimately resulting in 189 suitable questionnaires for statistical analysis. The research data were collected through a questionnaire and analyzed using structural equation modeling with PLS software.
Findings: The findings showed that digital transformation positively impacts company performance, with the effectiveness of cloud accounting and decision-making quality acting as influential mediators, and the role of digital leadership as a moderator being confirmed.
Conclusion: Digital transformations not only improve the quality of financial decision-making but also impact on the company’s performance in various ways. Modern technologies enable accountants to focus on higher value-added activities such as analysis, problem-solving, and decision-making.
آذرسعید، یاشار.، رستمی، شعیب. (1402). هوش مصنوعی و تصمیمگیری اخلاقی در حسابداری و حسابرسی: تحلیل چالشهای مرتبط، قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری. 2(7)، 87 تا 114.
آرمان، مانی.، نعمت الهی، حمیدرضا.، تنگستانی، الهام.، موسوی، سید احمد. (1402). نقش تحول دیجیتال و رهبری کارآفرینانه بر عملکرد سازمان با میانجی گری یادگیری دو سویه (مورد مطالعه؛ کسبوکارهای کوچک استان بوشهر). فصلنامه تعالی منابع انسانی. 4(1)، 113-87.
دانایی فرد، حسن.، الوانی، سیدمهدی. و آذر.، عادل. (1383). روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات صفار.
رحمتی، مهدی. (1402). نقش قابلیتهای پویا مبتنی بر دانش و تحول دیجیتال در ارتقای سطح بینش استراتژی و عملکرد سازمانی. فصلنامه پژوهش های علوم مدیریت. 5(17)، 98-116.
روحانی، ابوالفضل و کشاورز، الهام. (1403). تأثیر تحول دیجیتال بر عملکرد نوآوری با نقش میانجی عوامل نوآوری، مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. ۱۶ (۶۱)، ۱۶۹-۱۸۴
شهبازی، متین. (1403). "بررسی اثرات تحول دیجیتال بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش میانجی جهتگیری دیجیتال"، هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت، علوم انسانی و رفتاری در ایران و جهان اسلام. تهران. https://civilica.com/doc/2018433.
گرامی، مرجان.، کریم زندی، مسعود. (1401). "بررسی تأثیر استراتژی، فرهنگ، منابع انسانی و ظرفیت فناوری اطلاعات بر نوآوری و عملکرد شرکت با نقش میانجی تحول دیجیتال"، دومین کنفرانس ملی تحقق ایده های دست نیافتنی در زمینه فناوری اطلاعات و تکنولوژی های نوین (با رویکرد پساکرونا). قائم شهر. https://civilica.com/doc/1691891.
محقق، عارفه.، حسن پور طولارود، اکبر. (1402). "بررسی اثرات پیادهسازی سیستم حسابداری ابری بر بهبود کیفیت گزارشگری مالی شرکتها"، هفتمین همایش بین المللی مطالعات دینی، علوم انسانی و اخلاق زیستی در جهان اسلام. تهران. https://civilica.com/doc/1713133.
نخعی، کریم.، کیخا، سمیه. (1400). "بررسی تأثیر حسابداری ابری بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط استان سیستان و بلوچستان"، اولین کنفرانس بین المللی آزمایشگاه مدیریت و رویکردهای نوآورانه در مدیریت و اقتصاد. تهران. https://civilica.com/doc/1347818/.
Abdurrahman, A., Gustomo, A., & Prasetio, E. A. (2024). Impact of dynamic capabilities on digital transformation and innovation to improve banking performance: A TOE framework study. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 10(1), 100215.
Ahmad, A. Y. B., Hannoon, A., Al-Daoud, K. I., Abu-Alsondos, I. A., & Al-Qaisieh, M. S. (2023). Assessment of Cloud Based Accounting Technology Adoption and Business Performance. Kurdish Studies, 11(3).
Al-Okaily, M., Alghazzawi, R., Alkhwaldi, A. F., & Al-Okaily, A. (2022). The effect of digital accounting systems on the decision-making quality in the banking industry sector: a mediated-moderated model. Global Knowledge, Memory and Communication, 72(8/9), 882-901.
Arman, M., Nematollahi, H., Tangestani, E. & Mousavi, S. A. (2023). The role of digital transformation and entrepreneurial leadership on organizational performance through the mediation of two-way learning (case study; small businesses in Bushehr province), Human Resources Excellence, 4(1), 87-113. [In Persian].
Azar Saeed, Y., Rostami, S. (2023). Artificial Intelligence and Ethical Decision Making in Accounting and Auditing: Analysis of Related Challenges, Judgment and decision making in accounting, 2(3), 87-114. [In Persian].
Damerji, H., & Salimi, A. (2021). Mediating effect of use perceptions on technology readiness and adoption of artificial intelligence in accounting. Accounting Education, 30(2), 107-130.
Danaeifard, H., Alvani, S. M., & Azar, A. (2004). Qualitative Research Methodology in Management: A Comprehensive Approach. Tehran: Safar Publications. [In Persian].
ElMassah, S., & Mohieldin, M. (2020). Digital transformation and localizing sustainable development goals (SDGs). Ecological Economics, 169, 106490.
Gerami, Marjan., Karim Zandi, Masoud. (2022). "Investigating the impact of strategy, culture, human resources and information technology capacity on innovation and performance of companies with the role of mediating digital transformation", Second National Conference on Realizing Unattainable Ideas in the Field of Information Technology and New Technologies (with a Post-Corona Approach), Ghaemshahr. [In Persian].
Gusc, J., Bosma, P., Jarka, S., & Biernat-Jarka, A. (2022). The big data, artificial intelligence, and blockchain in true cost accounting for energy transition in Europe. Energies, 15(3), 1089.
Hung, B. Q., Hoa, T. A., Hoai, T. T., & Nguyen, N. P. (2023). Advancement of cloud-based accounting effectiveness, decision-making quality, and firm performance through digital transformation and digital leadership: Empirical evidence from Vietnam. Heliyon, 9(6).
Liang, X., & Gao, Y. (2020). Marketing performance measurement systems and firm performance are the marketing capabilities and the missing links. European Journal of Marketing, 54(4), 885-907.
Meena, A., Dhir, S., & Sushil, S. (2024). Coopetition, strategy, and business performance in the era of digital transformation using a multi-method approach: Some research implications for strategy and operations management. International Journal of Production Economics, 270, 109068.
Mohaghegh, Arefeh, Hassanpour Tolaroud, Akbar. (2023). "Investigating the effects of implementing a cloud accounting system on improving the quality of financial reporting of companies", 7th International Conference on Religious Studies, Humanities and Bioethics in the Islamic World, Tehran. [In Persian].
Nakhaei, Karim., Kaykha, Somayeh. (2021). "Investigating the impact of cloud accounting on the performance of small and medium-sized companies in Sistan and Baluchestan Province", First International Conference on Management Laboratory and Innovative Approaches in Management and Economics, Tehran. [In Persian].
Rahmati, Mehdi. (2024). The Role of Knowledge-Based Dynamic Capabilities and Digital Transformation in enhancing Strategic Insight and Organizational Performance. 5(17), 98 - 116. [In Persian].
Rouhani, Abolfazl and Keshavarz, Elham. (2024). The effect of digital transformation on innovation performance with the mediating role of innovation factors. Strategic studies in the oil and energy industry. 16 (61):169-184. [In Persian].
Shahbazi, Matin. (2025). "Investigating the effects of digital transformation on company performance considering the mediating role of digital orientation", 8th International Conference on Management, Humanities and Behavioral Sciences in Iran and the Islamic World, Tehran. [In Persian].
Song, Y., Du, C., Du, P., Liu, R., & Lu, Z. (2024). Digital transformation and corporate environmental performance: Evidence from Chinese listed companies. Technological Forecasting and Social Change, 201, 123159.
Verhoef, P. C., Broekhuizen, T., Bart, Y., Bhattacharya, A., Dong, J. Q., Fabian, N., & Haenlein, M. (2022). Digital transformation: A multidisciplinary reflection and research agenda. Journal of business research, 122, 889-901.
Wang, K., Li, B., Tian, T., Zakuan, N., & Rani, P. (2023). Evaluate the drivers for digital transformation in higher education institutions in the era of industry 4.0 based on decision-making method. Journal of Innovation & Knowledge, 8(3), 100364.
Zhang, X., Xu, Y. Y., & Ma, L. (2023). Information technology investment and digital transformation: the roles of digital transformation strategy and top management. Business Process Management Journal, 29(2), 528-549.
Journal of Accounting and Corporate Governance Researches
Vol. 3, No. 10, Winter 2025 (123-140)
Investigating the Impact of Digital Transformation on Company Performance by Considering the Role of Digital Leadership, Cloud Accounting Effectiveness and Decision-Making Quality
Nasim Shahmoradi*1, Akhtar Alsadat Olyaeli2, Tahereh Alsadat Ahmadpour3
Abstract
Objective: This study investigates the impact of digital transformations, including the adoption of cloud accounting in the financial sector, on improving company performance. It also assesses the influence of these transformations on decision-making quality and tests the role of digital leadership as a moderate variable. Method: The statistical population comprises accountants and financial managers employed in the accounting profession with a minimum of two years of work experience and familiarity with accounting software, the exact number of which is unknown. The sample size was determined to be 180 people using Cohen's formula and selected through random sampling, ultimately resulting in 189 suitable questionnaires for statistical analysis. The research data were collected through a questionnaire and analyzed using structural equation modeling with PLS software. Findings: The findings showed that digital transformation positively impacts company performance, with the effectiveness of cloud accounting and decision-making quality acting as influential mediators, and the role of digital leadership as a moderator being confirmed. Conclusion: Digital transformations not only improve the quality of financial decision-making but also impact on the company’s performance in various ways. Modern technologies enable accountants to focus on higher value-added activities such as analysis, problem-solving, and decision-making.
Keywords: Digital Transformation, Company Performance, Digital Leadership, Cloud Accounting Effectiveness, Decision Quality.
|
[1] . Assistant Prof, Department of Accounting, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
*Corresponding Author: Nasim.shahmoradi@iau.ac.ir
[2] . PhD Candidate, Department of Accounting, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
[3] . MSc., Department of Accounting, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
بررسی تأثیر تحول دیجیتالی بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش رهبری دیجیتالی، اثربخشی حسابداری ابری و کیفیت تصمیمگیری
نسیم شاه مرادی*1، اخترالسادات اولیایی2، طاهره السادات احمدپور3
تاریخ دریافت: 08/12/1403 تاریخ پذیرش: 18/04/1404
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تحولات دیجیتالی از جمله بهکارگیری حسابداری ابری در بخش مالی شرکتها بر بهبود عملکرد آنها میباشد و در این راستا تاثیر این تحولات بر کیفیت تصمیمگیری نیز سنجیده شده و نقش رهبری دیجیتالی به عنوان متغیر تعدیلگر مورد آزمون قرار گرفته است. روش: جامعه آماری حسابداران و مدیران مالی شاغل در حرفه حسابداری با حداقل دو سال سابقه کار و آشنایی با نرم افزارهای حسابداری است که تعداد آنها نامعلوم میباشد. تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوهن به تعداد 180 نفر تعیین گردیده و بهصورت نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند که در نهایت تعداد 189 پرسشنامه مناسب برای تحلیل آماری جمعآوری گردید. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار PLS انجام پذیرفت. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که تحول دیجیتالی بر بهبود عملکرد شرکت اثر گذار بوده و اثربخشی حسابداری ابری و کیفیت تصمیمگیری به عنوان میانجی تاثیرگذار هستند و تاثیر رهبری دیجیتالی نیز به عنوان تعدیلگر مورد تایید قرار گرفته است. نتیجهگیری: تحولات دیجیتال علاوه بر بهبود کیفیت تصمیمگیری در حوزه مالی، عملکرد شرکت را نیز از جهات مختلف تحت تأثیر قرار میدهند. فناوریهای نوین این امکان را برای حسابداران فراهم میکنند که بر روی فعالیتهایی با ارزش افزوده بالاتر مانند تجزیهوتحلیل، حل مسئله و تصمیمگیری تمرکز داشته باشند. واژههای کلیدی: تحول دیجیتالی، عملکرد شرکت، رهبری دیجیتالی، اثربخشی حسابداری ابری، کیفیت تصمیمگیری.
|
[1] . استادیار گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. *نویسنده مسئول: Nasim.shahmoradi@iau.ac.ir
[2] 2. دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
[3] کارشناسی ارشد، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
مقدمه
امروزه، تحولات دیجیتال منجر به ارائه سیستمهای پردازش و حسابداری در فضای ابری گردیده است و افراد در هر زمان و مکان میتوانند از طریق اتصال به اینترنت، امور حسابداری خود را انجام دهند. حسابداری ابری1 به انجام وظایف اساسی حسابداری، مانند مدیریت و اصلاح حسابها، با استفاده از نرمافزاری که در فضای ابری قرار دارد و اغلب در یک مدل خدماتی ارائه میشود، اشاره دارد. کارکنان امور مالی شرکتها و یا حسابداران میتوانند حسابهای پرداختنی، حسابهای دریافتنی، دفتر کل و بسیاری موارد دیگر را مدیریت کنند (آباداراهام و همکاران2، 2024). تحول دیجیتال را میتوان حرکت به سمت استفاده از فناوریهای دیجیتال برای تغییر مدلهای تجاری، ایجاد فرصت، درآمد و ارزش تعریف نمود. تحول دیجیتال، بازنگری در نحوه گردآوری دادهها و فرآیندهای ایجاد ارزش توسط شرکتها را در بردارد. دیجیتالی سازی سیستمها، افراد را قادر میسازد تا ابزارهای جدید فنآوری را برای تسهیل فرآیندهای کاری و تغییر مدلهای کسبوکار بهمنظور نوآوری در عملیات خود بهکار گیرند؛ زیرا شرکتها از این طریق میتوانند بهطور فزایندهای به قدرت محاسباتی پیشرفته و پایگاههای داده بزرگ دسترسی داشته باشند (آرمان و همکاران، 1402).
فناوریهای ابری در حسابداری میتوانند کیفیت تصمیمگیری را افزایش دهند و باعث افزایش شفافیت و سرعت ارتباطات درون و برون سازمانی گردیده و دادههای غیرعادی را نیز مشخص میسازند. فناوری ابری این امکان را برای حسابداران فراهم میکند که بر روی فعالیتهایی باارزش افزوده بالاتر مانند تجزیهوتحلیل و حل مسئله، تصمیمگیری، توسعه استراتژی و رهبری تمرکز داشته باشند. از سویی دیگر، افزایش تحول دیجیتال که خود بهبود کیفیت تصمیمگیری را در پی دارد میتواند عملکرد شرکت را نیز از جهات مختلف تحت تأثیر قرار دهد و سیستمی را برای جمعآوری دادههای مناسب و با دقت بیشتر ایجاد کند. به این ترتیب، نمای واحدی از مشتریهای متفاوت، عملیات، تولید، مالی و فرصتهای تجاری ایجاد میشود. علاوه بر آن، تحول دیجیتال اطلاعات و منابع را با مجموعهای از ابزارهای جدید ادغام میکند و بهجای نرمافزارها و پایگاههای داده پراکنده، منابع شرکت یکپارچه میگردد که میتواند کارآیی شرکت را ارتقا دهد و تجربیات بهتری را برای مشتریان به ارمغان آورد. این موارد از ایمیل تا پورتال کاربران، محصولات دیجیتال و حتی سرعتی که با آن به مشتریان بالقوه جدید میتوان دسترسی پیدا کرد را شامل میشود (آذر سعید و رستمی، 1402).
سازمانهای امروز در مسیر دیجیتالی شدن و استفاده و بهرهمندی کامل از تحول دیجیتال و تأثیر آن بر کیفیت تصمیمات و بهبود عملکرد، به رهبرانی نیاز دارند که چالشهای مسیر را قبول کرده و از سازمان خود یک زبده دیجیتال بسازند. رهبران دیجیتال، رهبرانی هستند که مسائل عصر دیجیتال را به خوبی تعریف و سازماندهی کرده، با استفاده از فناوریهای تحولآفرین برای آنها راهحل ارائه میکنند و شرکت را برای حرکت در مسیر دیجیتالی شدن همجهت میسازند. رهبری دیجیتال فرآیند دستیابی به موفقیت دیجیتالی سازی بلندمدت برای یک شرکت و در فضای تجاری آن است و از رهبری مرسوم متمایز میباشد و با سبک رهبری چابکتر و انعطافپذیرتر، استفاده از فناوریهای جدیدتر، سواد دیجیتال، استقبال از نوآوری و فرهنگ دیجیتالی که توسط رهبران تعیین شده مشخص میشود (احمد و همکاران3، 2023).
بنا بر بررسیهای صورت پذیرفته، پژوهش های پیشین به بررسی اثرات تحول دیجیتالی بر عملکرد شرکتها در صنعت بیمه و پخش فراوردههای نفتی پرداختند (شهبازی، 1403و روحانی و کشاورز، 1403) ولی پژوهشی که به بررسی تاثیر تحولات دیجیتالی بر عملکرد در بین حسابداران و کارکنان بخش مالی و مدیران مالی بپردازد در داخل کشور یافت نشد که به عنوان جنبه نوآوری کار لحاظ میگردد. علاوه بر آن، پژوهش های پیشین به بررسی متغیرهایی همچون اثرات حسابداری ابری بر عملکرد شرکتها در بخش امور مالی شرکتها پرداختند (نخعی و کیخا، 1400) و پژوهشی که بررسی همزمان متغیرهای پژوهش فعلی و بررسی اثرات رهبری دیجیتال، کیفیت تصمیم گیری و اثربخشی حسابداری ابری در بین حسابداران بپردازد در داخل کشور یافت نگردیده که به عنوان نوآوری کار لحاظ میگردد. لازم به ذکر است که در پژوهش های خارجی متغیرهای ذکر شده در بین حسابداران و مدیران مالی مورد بررسی و آزمون قرار گرفته (هانگ و همکاران4، 2023) که با توجه به شرایط رو به رشد حرفه حسابداری در ایران و لزوم برنامه ریزی در جهت پیشرفت دیجیتالی، پژوهش حاضر سعی در بومی سازی و آزمون متغیرها در داخل کشور داشته که این موضوع منجر به غنای مبانی نظری در این زمینه گردیده و در جهت برنامه ریزی های آتی برای دست اندرکاران و پژوهشگران حسابداری مفید میباشد. با توجه به موارد ذکرشده، هدف اصلی از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تحول دیجیتالی بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش رهبری دیجیتالی، اثربخشی حسابداری ابری و کیفیت تصمیمگیری میباشد و به دنبال پاسخگویی به این سؤالات است که آیا تحول دیجیتالی، اثربخشی حسابداری ابری و کیفیت تصمیمگیری بهصورت مستقیم و یا میانجی بر عملکرد شرکت اثرگذارند؟ و نیز آیا رهبری دیجیتال در رابطه بین تحول دیجیتالی بر اثربخشی حسابداری ابری و کیفیت تصمیم گیری اثرگذار است؟
در ادامه و در بخش اول، مبانی نظری مرتبط با موضوع پژوهش مطرح گردیده و در ادامه نیز به برخی از تحقیقات مشابه انجام شده در این زمینه اشاره شده است. در بخش دوم روش شناسی تحقیق ارائه گردیده است. سپس در بخش سوم، تجزیه تحلیل داده ها همراه با تفسیر نتایج آماری بیان شده و در نهایت نیز به بحث و نتیجه گیری پیرامون یافته های پژوهش و ارائه پیشنهادها پرداخته شده است.
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
در ادامه مبانی نظری و پیشینه های مرتبط با پژوهش ارائه می گردد.
تحول دیجیتال، حسابداری ابری و عملکرد
تحول دیجیتال به فرآیند تغییر اساسی اشاره دارد که با کاربرد فناوری دیجیتال و بهرهبرداری استراتژیک از منابع، منجر به ارتقای چشمگیر و بهبود ارزش شرکت میگردد. حسابداری ابری نیز سیستم اطلاعاتی حسابداری مبتنی بر اینترنت است که خدمات حسابداری آنلاین را به منظور تصمیمگیری ارائه میدهد و بهطور خاص برای مدیریت اطلاعات مالی توسعهیافته است (هانگ و همکاران، 2023). حسابداری ابری با حذف مخارج نرمافزاری و سختافزاری اولیه، هزینهها را کاهش داده و از جمله عوامل اثرگذار در پذیرش آن، مزایای درک شده، آمادگی سازمانی (از بعد مالی و پیچیدگی فناوری) و بعد مسافت در جذب مشتریان جدید و همچنین نگرش کاربران و حسابداران نسبت به استفاده از حسابداری ابری میباشد (ورهوف و همکاران5، 2022).
عملکرد نیز فرايندي است که به سنجش ارزش و قضاوت در مورد کارکرد شرکتها طي دورهای معين میپردازد. ارزیابی عملکرد فرآیندی است که به سهامداران، سرمایهگذاران و مدیران، جهت تصمیمگیری بهمنظور سرمایهگذاری بهینه و تخصیص منابع مالی و اصلاح ساختار سرمایه و مدیریت ارزش در واحدهای تجاری کمک میکند (هانگ و همکاران، 2023). شرکتهایی که از قابلیتهای فناوری دیجیتال بهدرستی استفاده میکنند نسبت به سایر شرکتها در جذب مشتریان پیشی میگیرند و تحول دیجیتال نوعی فرصت و گاهی چالش برای بقای آنها محسوب میشود. مدیران شرکتها از توسعه دیجیتالی بهعنوان یک ضرورت اجتنابناپذیر در جهت پاسخگویی به تغییرات روزافزون و ایجاد یکپارچگی در سیستمهای خود استفاده مینمایند. پذیرش این فناوریها اکثر بخشهای کسبوکارهای مدرن شامل سلسلهمراتب سازمانی، تحقیق و توسعه، تولید، مدیریت ریسک، زنجیره تأمین، مدیریت دانش، منابع انسانی، بازاریابی، فروش و تعاملات با مشتریان و تأمینکنندگان را تحت تأثیر قرار میدهد (هانگ و همکاران، 2023). نرمافزارهای حسابداری با پیشرفت فناوری، توسعه و پیشرفت مستمری خواهند داشت تا به شرکتها در امور مدیریت مالی و حسابداری کمک کنند. این نرمافزارها بهسوی اتوماسیون بیشتر پیش رفته و در آینده فرآیندهای مالی، انجام تراکنشها، تهیه گزارشهای مالی و مدیریت امور روزمره و تکراری حسابداری بهصورت خودکار و بدون نیاز به دخالت انسان انجام خواهد شد (دامرجی و سلیمی6، 2021). با توجه به موارد ذکر شده، پژوهش حاضر تلاش نموده تا تاثیر تحولات دیجیتالی بر عملکرد شرکت در حوزه مالی و حسابداری را بررسی نموده و نقش میانجی اثربخشی حسابداری ابری را مورد آزمون قرار دهد.
رهبری دیجیتال، کیفیت تصمیمگیری و عملکرد شرکت
پذیرش فناوری جدید مستلزم هماهنگ سازی فرآیندهای تجاری است که بدون مشارکت مدیران رده بالا امکانپذیر نمیباشد. ویژگیهای رهبران مانند سوگیریهای شناختی و ارزشهای شخصی آنها بر تصمیمگیریهای بلندمدت شرکتها اثرگذار است. برای مثال، فقدان مهارتهای فناوری اطلاعات در مدیران میتواند بر تصمیمهای استراتژیک مرتبط با پذیرش نوآوری در آنان تأثیر گذار باشد (گاسک و همکاران7، 2022). کیفیت تصمیمگیری به صحت و دقت تصمیمات مربوط میشود. درواقع به این موضوع اشاره دارد که نتایج واقعی یک تصمیم چقدر انتظارات را برآورده میکند. شرکتهای دارای حسابداری ابری اطلاعات را سریعتر جمعآوری و تبدیل میکنند و درنتیجه کیفیت تصمیمگیری در آنها بهبود مییابد. رهبران دارای توانمندی دیجیتالی میتوانند به خوبی از دیجیتالی کردن شیوههای حسابداری با استفاده از دانش خود حمایت کنند و می توان گفت رهبری دیجیتال تأثیر مثبت حسابداری ابری بر کیفیت تصمیمگیری را افزایش میدهد (ژانگ و همکاران8، 2023). داده های بهدستآمده از یک سیستم حسابداری ابری از کیفیت بالایی برخوردار است که میتواند منجر به تصمیمات با کیفیتتری گردد و در نهایت عملکرد شرکت را بهبود بخشد. در نتیجه رابطه معناداری مابین تحول دیجیتال و عملکرد شرکت در شرایطی که شرکتها بهطور فزایندهای خود را با تحولات دیجیتالی هماهنگ میکنند وجود داشته زیرا با یکپارچهسازی و بهرهبرداری از مزایای تحول دیجیتال، چابکتر میشوند و رهبری دیجیتال با استفاده از استراتژیهای مدیریتی سازگار با عصر دیجیتال، ازجمله اتکا به سکوهای فناوری جدید و استفاده از حسابداری ابری در این موضوع بسیار اثرگذار است (لیانگ و گو9، 2020). در این راستا و در جهت آزمون موارد ذکر شده، در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر تحولات دیجیتالی با در نظر گرفتن اثرات کیفیت تصمیمگیری و عوامل اثرگذار بر آن همچون رهبری دیجیتالی پرداخته شده است.
در ادامه به برخی از تحقیقات انجام شده در زمینه موضوع پژوهش اشاره شده است. شهبازی (1403) به بررسی اثرات تحول دیجیتال بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش میانجی جهتگیری دیجیتال در بین مدیران و کارکنان تعدادی از شرکتهای بیمه در تهران به تعداد ۱۵۵ نفر پرداخت. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از اسمارت پی ال اس نشان داد بین قابلیتهای فناوری اطلاعات، عملکرد شرکت و تحول دیجیتال رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر این نتایج نشان داد بین تحول دیجیتال و عملکرد شرکت رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. روحانی و کشاورز (1403) به بررسی تأثیر تحول دیجیتال بر عملکرد نوآوری با نقش میانجی عوامل نوآوری در بین کارکنان شرکت پخش فرآوردههای نفتی است به تعداد ۱۵۰ نفر پرداختند. یافتههای تحقیق با روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که تحول دیجیتال بر عملکرد نوآوری، آگاهی از نوآوری و سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه تأثیر داشته و آگاهی از نوآوری و سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه بر عملکرد نوآوریها اثرگذار است. رحمتی (1402) به بررسی نقش بینش راهبردی سازمانی و ارتباطات باقابلیتهای پویا مبتنی بر دانش، دگرگونی دیجیتال و سازمانهای با عملکرد بالا در شرکت توسعه و عمران یزد پرداخت. یافتههای حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که قابلیتهای پویا مبتنی بر دانش، دگرگونی دیجیتال و بینش استراتژیک سازمانی تأثیر مثبتی بر سازمان با عملکرد بالا داشتند. گرامی و کریم زندی (1401) به بررسی تأثیر تحول دیجیتال بر روی سهم بازار با در نظر گرفتن نقش میانجی ارزش برند در بین کارکنان در شرکت بیمه البرز در شهر تهران پرداختند. نتایج حاصل از روش تحلیل عاملی نشان داد ارزش برند نقش میانجی در تأثیر تحول دیجیتال بر روی سهم بازار در صنعت بیمه کشور ایفا مینماید. نخعی و کیخا (1400) به بررسی تأثیر حسابداری ابری بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط استان سیستان و بلوچستان و در بین مدیران و کارکنان واحد مالی به تعداد ۷۰ نفر پرداختند. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد فناوری ابری با همه ابعاد آن تأثیر مثبتی بر همه عناصر عملکرد شرکتها دارد. سونگ و همکاران10 (2024) در تحقیق خود به ایجاد یک مدل نظری برای توضیح تأثیر تحول فناوری دیجیتال بر عملکرد محیطی شرکتها با استفاده از دادههای گزارش سالانه شرکتهای پذیرفته شده در بورس شانگهای در سال 2008 تا 2021 پرداختند. نتایج تحلیل متنکاوی نشان داد که تحول دیجیتال بهطور قابلتوجهی عملکرد محیطی را بهبود میبخشد. آبداراهام و همکاران (2024) به بررسی قابلیتهای پویا با در نظر گرفتن ابعاد تکنولوژیکی، سازمانی و محیطی برای کشف تأثیر تحول دیجیتال بر عملکرد نوآوری در بین ۳۲۵ پاسخدهنده از ۴۸ بانک در اندونزی پرداختند. یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که فناوری و قابلیتهای محیطی تأثیر مثبت و قابلتوجهی بر تحول دیجیتال و نوآوری دارند. قابلیتهای سازمانی بهطور مثبت بر نوآوری تأثیر میگذارد اما تأثیر منفی بر تحول دیجیتال دارد. وانگ و همکاران11 (2023) در تحقیق خود به ایجاد چارچوب جدیدی برای ارزیابی عوامل اصلی تحول دیجیتال در عملکرد مؤسسات آموزش عالی پرداختند. بر اساس یافتهها، مهمترین عامل برای اجرای تحول دیجیتال در مؤسسات آموزش عالی، توسعه، بهروزرسانی و تطبیق برنامه درسی، ادغام فناوریهای دیجیتال برای آموزش همگانی و رایانش ابری است. الوکالی و همکاران12 (2022) به بررسی اثر سیستمهای حسابداری دیجیتال بر کیفیت تصمیمگیری در بخش صنعت بانکداری در بین کاربران واقعی سیستمهای حسابداری دیجیتالی در بانکهای اردن پرداختند. نتایج مشخص ساخت که کیفیت دادهها و اطلاعات تأثیر معناداری بر روی کیفیت تصمیمگیری با سیستمهای حسابداری دیجیتالی دارد درحالیکه کیفیت سیستم تأثیر غیر معناداری بر آن دارد. الماساه و محی الدین13 (2020) چگونگی تأثیر تحول دیجیتال بر بومیسازی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار با استفاده از نظرسنجی در هفتکشور جهان معادل 525 پاسخ دهنده انجام دادند. نتایج نشان داد که بومیسازی به دولتها اجازه میدهد تا بهطور مؤثر استراتژیهای توسعه پایدار را در سطح محلی تنظیم کنند که میتواند با تحول دیجیتال تقویت شود. بررسی پیشینه های پژوهش نشاندهنده جدید بودن و نوآوری پژوهش حاضر در کشور میباشد.
فرضیه های پژوهش
با توجه به مبانی نظری و بر اساس پژوهش (هانگ و همکاران، 2023) فرضیات به شرح زیر ارائه می گردد:
فرضیه 1: تحول دیجیتالی بر اثربخشی حسابداری ابری تاثیر دارد.
فرضیه 2: اثربخشی حسابداری ابری بر کیفیت تصمیمگیری تاثیر دارد.
فرضیه 3: کیفیت تصمیمگیری بر عملکرد شرکت تاثیر دارد.
فرضیه 4: تحول دیجیتالی بر عملکرد شرکت تاثیر دارد.
فرضیه 5: تحول دیجیتالی از طریق اثربخشی حسابداری ابری بر کیفیت تصمیمگیری تاثیر میگذارد.
فرضیه 6: اثربخشی حسابداری ابری از طریق کیفیت تصمیمگیری بر عملکرد شرکت تاثیر میگذارد.
فرضیه 7: تحول ديجيتالي از طریق اثربخشي حسابداري ابري و کيفيت تصميمگيري بر عملکرد شرکت تاثیر میگذارد.
فرضیه 8: رهبری دیجیتالی تاثیر تحول دیجیتالی بر اثربخشی حسابداری ابری را تعدیل میکند.
فرضیه 9: رهبری دیجیتالی تاثیر اثربخشی حسابداری ابری بر کیفیت تصمیمگیری را تعدیل میکند.
مدل مفهومی به شرح شکل 1 ارائه می گردد.
شکل 1. مدل مفهومی پژوهش
روش شناسی پژوهش
بنا بر پیاز پژوهش داناییفرد و همکاران (1383)، این تحقیق ازلحاظ فلسفه پژوهش اثباتگرایی، ازلحاظ رویکرد، استقرایی و از لحاظ روششناسی کمی است. شیوه گردآوری دادهها میدانی و کتابخانهای است و از نظر راهبرد، پیمایشی و از لحاظ اهداف، توصیفی تلقی میگردد. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه است. برای گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات موضوع، از منابع کتابخانهای، مقالات، کتابها و اینترنت استفاده شد. دادهها و اطلاعات برای تجزیهوتحلیل نیز به روش میدانی و با ابزار پرسشنامه جمع آوری گردید. پرسشنامه استاندارد (هانگ و همکاران، 2023) شامل 37 سؤال تخصصی میباشد که برای اندازه گیری اثربخشی حسابداری ابری هشت گویه، کیفیت تصمیمگیری سه گویه، عملکرد شرکت شش گویه، تحول دیجیتال پنج گویه و رهبری دیجیتال متشکل از 15 گویه، میباشد.
جامعه آماری حسابداران، مدیران مالی و سرپرستان حسابداری و حسابرسان با حداقل دو سال سابقه کار در حرفه حسابداری و آشنا با نرم افزار است که تعداد آنها نامعلوم میباشد. اعضاي نمونه با استفاده از فرمول کوهن معادل 180 نفر تعیین گردید که تعداد 200 پرسشنامه و بهصورت تصادفی در دسترس توزیع گردیده و از این تعداد 189 پرسشنامه مناسب برای تحلیل آماری جمع آوری گردید. فرمول نمونهگیری کوهن در ادامه ارائه می گردد.
در این محاسبات α در سطح خطای 5% محاسبهشده و برابر 96/1 است. مقدار خطای d را پژوهشگر تعیین میکند و بهصورت پیشفرض 05/0 در نظر گرفته میشود و اگر واریانس جامعه در دسترس نباشد مقدار σ بر اساس واریانس دادههای نمونه اولیه تعیین میشود.
یافته های پژوهش
یافته های توصیفی
با توجه به نتایج ارائه شده در نگاره 1 از 189 نفر افراد نمونه 81 نفر مرد و 108 نفر زن بوده که سایر اطلاعات در نگاره1 ارائه شده است.
نگاره 1. مشخصات جمعیت دموگرافیک
متغیر | گروه | فراوانی | درصد | |||
جنسیت | مرد | 81 | 9/42 | |||
زن | 108 | 1/57 | ||||
وضعیت تاهل | مجرد | 66 | 9/34 | |||
متاهل | 123 | 1/65 | ||||
سن | بين 26 تا 35 سال | 69 | 5/36 | |||
بين 36 تا 45 سال | 69 | 5/36 | ||||
بين 46 تا 55 سال | 48 | 4/25 | ||||
بالاي 55 سال | 3 | 6/1 | ||||
سطح تحصیلات | ديپلم و کارداني | 9 | 8/4 | |||
ليسانس | 72 | 1/38 | ||||
فوق ليسانس | 93 | 2/49 | ||||
دکتري | 15 | 9/7 | ||||
سابقه کار | 2 تا 5 سال | 33 | 5/17 | |||
6 تا 10 سال | 48 | 4/25 | ||||
11 تا 15 سال | 39 | 6/20 | ||||
بالاي 15 سال | 69 | 5/36 | ||||
وضعیت شغلی | حسابرس | 21 | 1/11 | |||
حسابدار | 57 | 2/30 | ||||
مديرمالي | 30 | 9/15 | ||||
ساير | 81 | 9/42 | ||||
جمع | 189 | 100 |
منبع: یافتههای پژوهشگر
همچنین اطلاعات آمار توصيفي هر يک از متغیرهای تحقیق شامل تعداد پاسخگویان، ميانگين، انحرافمعيار و واریانس پاسخها در نگاره 2 قابل مشاهده است.
نگاره2. شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش
متغیر | تعداد پاسخ ها | میانگین | انحراف معیار | واریانس |
تحول ديجيتالي | 189 | 7830/3 | 94821/0 | 899/0 |
رهبري ديجيتالي | 189 | 3803/3 | 83642/0 | 700/0 |
اثربخشي حسابداري ابري | 189 | 5602/3 | 93351/0 | 871/0 |
کيفيت تصميمگيري | 189 | 2275/3 | 90994/0 | 828/0 |
عملکرد شرکت | 189 | 5679/3 | 82349/0 | 678/0 |
منبع: یافتههای پژوهشگر
یافتههای استنباطی
در ابتدا با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنف با توجه به سطح معناداری همه متغیرها کوچکتر از 05/0 می باشد پس در سطح اطمینان 95% فرض نرمال بودن کلیه متغیرها رد شده است بنابراین کلیه متغیرها غیر نرمال می باشند.
آزمون مدل بیرونی (مدل اندازه گیری)
با توجه به نتایج به دست آمده در نگاره 3 همگي گویه ها داراي آماره t بزرگتر از مقدار 96/1 و سطح معناداری کمتر از 05/0 بودند پس هيچ كدام از گویهها از مدل حذف نميشوند پس كار را با همه گویهها (سوالات) ادامه داده و به بررسي مدل پرداخته میشود.
نگاره 3. نتایج بررسی مقادیر بار عاملی سوالات برای متغیرهای پژوهش
متغیر | گویه | بار عاملی | آماره t | مقادیر P |
تحول ديجيتالي | Q1 | 840/0 | 040/29 | 000/0 |
Q2 | 876/0 | 207/42 | 000/0 | |
Q3 | 845/0 | 224/35 | 000/0 | |
Q4 | 856/0 | 154/43 | 000/0 | |
Q5 | 812/0 | 185/26 | 000/0 | |
رهبري ديجيتالي | Q6 | 739/0 | 667/15 | 000/0 |
Q7 | 672/0 | 119/21 | 000/0 | |
Q8 | 730/0 | 035/20 | 000/0 | |
Q9 | 573/0 | 928/9 | 000/0 | |
Q10 | 740/0 | 115/25 | 000/0 | |
Q11 | 742/0 | 726/21 | 000/0 | |
Q12 | 709/0 | 859/16 | 000/0 | |
Q13 | 690/0 | 304/18 | 000/0 | |
Q14 | 710/0 | 519/14 | 000/0 | |
Q15 | 691/0 | 623/17 | 000/0 | |
Q16 | 717/0 | 631/18 | 000/0 | |
Q17 | 607/0 | 421/14 | 000/0 | |
Q18 | 735/0 | 203/20 | 000/0 | |
Q19 | 849/0 | 075/39 | 000/0 | |
Q20 | 816/0 | 527/36 | 000/0 | |
اثربخشي حسابداري ابري | Q21 | 816/0 | 440/28 | 000/0 |
Q22 | 861/0 | 302/55 | 000/0 | |
Q23 | 855/0 | 157/38 | 000/0 | |
Q24 | 821/0 | 302/39 | 000/0 | |
Q25 | 782/0 | 968/17 | 000/0 | |
Q26 | 709/0 | 912/13 | 000/0 | |
Q27 | 851/0 | 263/33 | 000/0 | |
Q28 | 865/0 | 798/45 | 000/0 | |
کيفيت تصميمگيري | Q29_1 | 859/0 | 943/37 | 000/0 |
Q29_2 | 886/0 | 827/54 | 000/0 | |
Q29_3 | 827/0 | 087/35 | 000/0 | |
عملکرد شرکت | Q30_1 | 830/0 | 187/33 | 000/0 |
Q30_2 | 816/0 | 070/29 | 000/0 | |
Q30_3 | 709/0 | 708/14 | 000/0 | |
Q30_4 | 861/0 | 563/39 | 000/0 | |
Q30_5 | 852/0 | 152/45 | 000/0 | |
Q30_6 | 797/0 | 801/25 | 000/0 |
نتایج آزمون پایایی به سه روش ضرایب آلفای کرونباخ، rho_A و پایایی مرکب در نگاره 4 نشان داده شده است که بالاتر از 7/0 می باشد بنابراین پایایی مدل اندازهگیری مورد تایید قرار گرفته است.
نگاره 4. مقادیر شاخص های سنجش پایایی
متغیر | آلفای کرونباخ | ضریبRho | پایایی مرکب |
اثربخشی حسابداری ابری | 931/0 | 944/0 | 943/0 |
اثربخشی حسابداری ابری × رهبری دیجیتالی | 000/1 | 000/1 | 000/1 |
تحول دیجیتالی | 901/0 | 903/0 | 926/0 |
تحول دیجیتالی × رهبری دیجیتالی | 000/1 | 000/1 | 000/1 |
رهبری دیجیتالی | 932/0 | 942/0 | 940/0 |
عملکرد شرکت | 896/0 | 907/0 | 921/0 |
کیفیت تصمیمگیری | 820/0 | 819/0 | 893/0 |
منبع: یافتههای پژوهشگر
بررسی مدلهای اندازهگیری از دو جنبه روایی همگرا و روایی واگرا مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه نتایج آزمونهای AVE، بار عاملی، بارهای عاملی متقاطع، روش فورنل و لارکر و شاخص HTMT تحلیل شده است.
با درنظر گرفتن نتایج نگاره 5 مقدار آماره tبرای همه سوالات بالاتر از 96/1 و شاخص p کمتر از 05/0 بدست امده است بنابراین تمامی مقادیر بارهای عاملی در حوزه معنادار قرار دارد.
نگاره 5. مقادیر ميانگين واريانس استخراج شده (AVE)
متغیر | ميانگين واريانس استخراج شده (AVE) (>0.5) |
اثربخشی حسابداری ابری | 675/0 |
اثربخشی حسابداری ابری × رهبری دیجیتالی | 000/1 |
تحول دیجیتالی | 716/0 |
تحول دیجیتالی × رهبری دیجیتالی | 000/1 |
رهبری دیجیتالی | 515/0 |
عملکرد شرکت | 660/0 |
کیفیت تصمیمگیری | 735/0 |
منبع: یافتههای پژوهشگر
روايي واگرا از سه طريق سنجيده مي شود: روش بارهاي عاملي متقاطع كه ميزان همبستگي بين شاخصهاي يك سازه را با همبستگي آن ها با سازههاي ديگر مقايسه ميكند و روشهای ديگر معيار فورنل و لاركر و شاخص HTMT است.
با توجه به اینکه مقدار حداقل 4/0 برای بارهای عاملی مورد تایید است، بر اساس نتایج نگاره 6 اکثریت مقادیر بارهای عاملی قابل قبول است و از آنجا که مقدار آماره ی t برای همه سوالات بالاتر از 96/1 و شاخص p کمتر از 05/0 بدست آمده است. بنابراین تمامی مقادیر در حوزه معنادار قرار دارد. علاوه بر آن، مقدار بارعاملی هرسوال در متغیر خودش بیشتر از سایر متغیرها میباشد، بنابراین آزمون بارتقاطعی نیز مورد تایید است.
نگاره 6 . روش بارهای عاملی متقاطع مدل اصلی
گویه | اثربخشی حسابداری ابری | تحول دیجیتالی | رهبری دیجیتالی | عملکرد شرکت | کیفیت تصمیمگیری |
Q1 | 456/0 | 840/0 | 356/0 | 303/0 | 300/0 |
Q2 | 511/0 | 876/0 | 297/0 | 361/0 | 307/0 |
Q3 | 484/0 | 845/0 | 451/0 | 364/0 | 339/0 |
Q4 | 483/0 | 856/0 | 409/0 | 484/0 | 504/0 |
Q5 | 463/0 | 812/0 | 309/0 | 426/0 | 307/0 |
Q6 | 415/0 | 414/0 | 739/0 | 280/0 | 361/0 |
Q7 | 319/0 | 116/0 | 672/0 | 164/0 | 242/0 |
Q8 | 256/0 | 236/0 | 730/0 | 180/0 | 269/0 |
Q9 | 309/0 | 243/0 | 573/0 | 299/0 | 288/0 |
Q10 | 595/0 | 449/0 | 740/0 | 439/0 | 473/0 |
Q11 | 346/0 | 426/0 | 742/0 | 451/0 | 411/0 |
Q12 | 163/0 | 266/0 | 709/0 | 250/0 | 304/0 |
Q13 | 272/0 | 260/0 | 690/0 | 371/0 | 360/0 |
Q14 | 218/0 | 312/0 | 710/0 | 341/0 | 325/0 |
Q15 | 292/0 | 271/0 | 691/0 | 372/0 | 447/0 |
Q16 | 218/0 | 195/0 | 717/0 | 265/0 | 339/0 |
Q17 | 207/0 | 311/0 | 607/0 | 383/0 | 345/0 |
Q18 | 255/0 | 291/0 | 735/0 | 290/0 | 461/0 |
Q19 | 309/0 | 331/0 | 849/0 | 319/0 | 443/0 |
Q20 | 344/0 | 341/0 | 816/0 | 203/0 | 396/0 |
Q21 | 816/0 | 397/0 | 417/0 | 304/0 | 470/0 |
Q22 | 861/0 | 552/0 | 437/0 | 370/0 | 483/0 |
Q23 | 855/0 | 431/0 | 271/0 | 318/0 | 345/0 |
Q24 | 821/0 | 513/0 | 349/0 | 477/0 | 396/0 |
Q25 | 782/0 | 360/0 | 339/0 | 315/0 | 366/0 |
Q26 | 709/0 | 286/0 | 256/0 | 349/0 | 267/0 |
Q27 | 851/0 | 360/0 | 354/0 | 385/0 | 478/0 |
Q28 | 865/0 | 695/0 | 430/0 | 389/0 | 425/0 |
Q29_1 | 335/0 | 327/0 | 482/0 | 499/0 | 859/0 |
Q29_2 | 479/0 | 367/0 | 458/0 | 444/0 | 886/0 |
Q29_3 | 468/0 | 384/0 | 406/0 | 546/0 | 827/0 |
Q30_1 | 485/0 | 496/0 | 462/0 | 830/0 | 500/0 |
Q30_2 | 370/0 | 260/0 | 301/0 | 816/0 | 504/0 |
Q30_3 | 335/0 | 418/0 | 208/0 | 709/0 | 325/0 |
Q30_4 | 327/0 | 388/0 | 406/0 | 861/0 | 535/0 |
Q30_5 | 372/0 | 414/0 | 450/0 | 852/0 | 510/0 |
Q30_6 | 242/0 | 246/0 | 244/0 | 797/0 | 419/0 |
در نگاره 7 مقادیر ماتریس فورنل و لارکر مشخصشده است و چون در همه موارد جذر واریانس استخراجی دادهها (قطر اصلی ماتریس) از اعداد پایین و سمت راست خود بیشتر است؛ روایی واگرای مدل تأیید میشود.
نگاره 7. روایی واگرا بر اساس معیار فورنل و لارکر
| اثربخشی حسابداری ابری | تحول دیجیتالی | رهبری دیجیتالی | عملکرد شرکت | کیفیت تصمیمگیری |
اثربخشی حسابداری ابری | 822/0 |
|
|
|
|
تحول دیجیتالی | 567/0 | 846/0 |
|
|
|
رهبری دیجیتالی | 444/0 | 431/0 | 718/0 |
|
|
عملکرد شرکت | 444/0 | 463/0 | 439/0 | 812/0 |
|
کیفیت تصمیمگیری | 500/0 | 420/0 | 522/0 | 580/0 | 857/0 |
منبع: یافتههای پژوهشگر
در نگاره 8 مقادیر شاخص HTMT مشخصشده است که همه مقادیر کمتر از 9/0 میباشد. بنابراین روایی واگرای تأیید میشود.
نگاره 8. روایی واگرا بر اساس شاخص HTMT
| اثربخشی حسابداری ابری | تحول دیجیتالی | رهبری دیجیتالی | عملکرد شرکت | کیفیت تصمیمگیری |
اثربخشی حسابداری ابری |
|
|
|
|
|
تحول دیجیتالی | 597/0 |
|
|
|
|
رهبری دیجیتالی | 442/0 | 453/0 |
|
|
|
عملکرد شرکت | 478/0 | 503/0 | 455/0 |
|
|
کیفیت تصمیمگیری | 560/0 | 482/0 | 583/0 | 667/0 |
|
منبع: یافتههای پژوهشگر
آزمون مدل درونی (مدل ساختاری)
به منظور بررسی معنی داری ضریب مسیر یا همان بتا باید معناداری مقدار t-value برای هر ضریب مسیر مورد توجه قرار گیرد، از همین رو از روش بوت استرپینگ14 استفاده شد. نتایج آزمون تحقیق در حالت معناداری ضرایب در شکل 2 نشان داده شده است.
شکل 2. مدل اصلی در حالت اعداد معناداری (t-value)
اعداد موجود بر روی مسیرها نشانگر مقدار t-value برای هر مسیر میباشد. برای بررسی معنادار بودن ضرایب مسیر لازم است تا مقدار t هر مسیر بالاتر از 96/1 شود. در این تحلیل مقدار آماره t برای کلیه مسیرها بجز مسیر روابط متقابل اثربخشی حسابداری ابری × رهبری دیجیتالی برای سنجش نقش تعدیلگر، بالاتر از 96/1 بوده و در نتیجه در سطح اطمینان 95% معنادار میباشند.
شکل 3. مدل اصلی در حالت ضرایب مسیر
اعداد نوشته شده بر روی خطوط ضرایب بتا حاصل از معادله رگرسیون و ضریب مسیر است. اعداد داخل هر دایره نشان دهنده مقدار ضریب تعیین R2 مدل است که متغیرهای پیش بین آن از طریق فلش به آن دایره وارد شده اند.
خلاصه بررسی فرضیههای مدل اصلی پژوهش در نگاره 9 ارائه شده است.
نگاره 9. خلاصه بررسی فرضیات تحقیق
فرضیات | ضریب مسیر | آماره t | p سطح معناداری | نتیجه |
تحول دیجیتالی ← اثربخشی حسابداری ابری | 412/0 | 447/4 | 000/0 | تاييد |
اثربخشی حسابداری ابری ← کیفیت تصمیمگیری | 362/0 | 297/5 | 000/0 | تاييد |
کیفیت تصمیمگیری ← عملکرد شرکت | 469/0 | 860/7 | 000/0 | تاييد |
تحول دیجیتالی ← عملکرد شرکت | 266/0 | 934/3 | 000/0 | تاييد |
تحول دیجیتالی ← اثربخشی حسابداری ابری ← کیفیت تصمیمگیری | 149/0 | 893/2 | 004/0 | تاييد |
اثربخشی حسابداری ابری ← کیفیت تصمیمگیری ← عملکرد شرکت | 170/0 | 297/4 | 000/0 | تاييد |
تحول دیجیتالی ← اثربخشی حسابداری ابری ← کیفیت تصمیمگیری ← عملکرد شرکت | 070/0 | 880/2 | 004/0 | تاييد |
تحول دیجیتالی × رهبری دیجیتالی ← اثربخشی حسابداری ابری | 104/0- | 050/1 | 041/0 | تاييد |
اثربخشی حسابداری ابری × رهبری دیجیتالی ← کیفیت تصمیمگیری | 074/0 | 585/1 | 14/0 | رد |
منبع: یافتههای پژوهشگر
ارزيابي برازش و کیفیت
به منظور بررسی قدرت پیش بینی متغیر های وابسته در مدل از آزمون های R2، F2 و Q2 استفاده شده است. و از شاخص های نيكويي برازش (GOF)، SRMR15 و RMS Theta16 برای سنجش برازش کلی مدل استفاده شد.
نتایج ضریب تعیین برای متغیرهای عملکرد شرکت با مقدار 695/0، اثربخشی حسابداری ابری با مقدار 386/0 و متغیر کیفیت تصمیمگیری با مقدار 370/0 دارای قدرت تبیین پذیری متوسط میباشند.
علاوه بر آن، نتایج آزمون اندازه اثر F2 در نگاره 10 ارائه شده است که اندازه تأثير مسیر کیفیت تصمیمگیری بر عملکرد شرکت قوی و تأثیر بقیه مسیرها قابل قبول و ضعیف می باشد.
| اثربخشی حسابداری ابری | تحول دیجیتالی | رهبری دیجیتالی | عملکرد شرکت | کیفیت تصمیمگیری |
اثربخشی حسابداری ابری |
|
|
|
| 154/0 |
تحول دیجیتالی | 199/0 |
|
| 096/0 |
|
رهبری دیجیتالی | 057/0 |
|
|
| 189/0 |
عملکرد شرکت |
|
|
|
|
|
کیفیت تصمیمگیری |
|
|
| 299/0 |
|
مقادیر Q2 یا قدرت پیش بینی برای متغیرهای اثربخشی حسابداری ابری، عملکرد شرکت و کیفیت تصمیم گیری به ترتیب 243/0، 251/0 و 262/0 به دست آمده که نشان میدهد قدرت پیش بینی کلیه متغیرهای مکنون درونزا در سطح متوسط می باشد و بيانگر برازش مناسب براي مدل ساختاري مي باشند. شاخص های SRMR ، RMS Theta و GOF نیز به ترتیب 262/0، 118/0 و503/0 به دست آمده که مورد تایید قرار گرفته است.
نتیجهگیری و پیشنهادها
نتایج فرضیه اول موید تاثیر مثبت تحول دیجیتال بر اثربخشی حسابداری ابری میباشد. اطلاعات مالی و حسابداری بر روی پلتفرمهای ابری همیشه قابلدسترسی هستند و حسابداران در هر زمان و مکانی میتوانند به آنها دسترسی داشته باشند و این امکان به حسابداران و مدیران مالی کمک میکند تا اطلاعات را بهسرعت بهروزرسانی کنند، تحلیلهای دقیقتری انجام داده و تصمیمات بهتری بگیرند. نتایج با پژوهش شهبازی (1403) سازگار است. با توجه به نتایج کسب شده به مدیران مالی و حسابداران شرکتها توصیه میگردد با استفاده از فناوری و ابزارهای دیجیتال، امکان استقرار اطلاعات مالی و حسابداری خود را بر روی پلتفرمهای ابری فراهم آورند. نتایج فرضیه دوم تایید کننده تاثیر مثبت اثربخشی حسابداری ابری بر کیفیت تصمیمگیری میباشد. از آنجا که نرمافزارهای حسابداری ابری دارای قابلیت دستیابی به دادهها بدون در نظر گرفتن مکان میباشند فرآیند دسترسی به دادهها تسریع میگردد علاوه بر آن، قابلیت بهروزرسانی خودکار داشته و هنگامیکه دادهها ذخیرهسازی میشوند، مدیران مالی در هر لحظه و بهطور کامل از وضعیت لحظهای شرکت خود مطلع میگردند و این امکان به وجود آمده تا تصمیمات بهتر و دقیق تری در شرکت اتخاذ گردد. نتایج با پژوهش محقق و حسن پور (1402) سازگار است. با توجه به نتایج کسب شده به مدیران مالی و حسابداران توصیه میگردد در راستای اتخاذ تصمیمات با کیفیتتر و بهموقع، با استقرار اطلاعات مالی و حسابداری خود بر روی پلتفرمهای ابری، امکان دسترسی آنلاین و سریعتر به دادههای مورد نیاز خود را فراهم نموده تا امکان انجام تحلیلهای دقیقتری را فراهم آورند.
نتایج فرضیه سوم تایید کننده تاثیر مثبت کیفیت تصمیمگیری بر عملکرد شرکت میباشد، عملکرد بهعنوان یکی از متغیرهاي مهم سازمانی به صورت مستقیم تحت تأثیر کیفیت تصمیمگیری قرار میگیرد. بهبود کیفیت تصمیمگیری به مدیران مالی امکان تخصیص منابع، حل مشکلات، استفاده از فرصتها و دستیابی به اهداف مالی را میدهد و به آنها کمک میکند تا مدیریت منابع را به شکلی درست انجام داده و هزینهها و منافع گزینههای مختلف را سنجیده و منابع را به سودآورترین طرحها و گزینهها اختصاص دهند که در نهایت منجر به بهبود عملکرد شرکتها میگردد. نتایج کسب شده با پژوهش نخعی و کیخا (1400) سازگار است. در این راستا به مدیران مالی و حسابداران شرکتها توصیه میگردد با استقرار اطلاعات مالی و حسابداری خود بر روی پلتفرمهای ابری، کیفیت تصمیمگیری خود را بهبود بخشیده و با گرفتن تصمیمات آگاهانه عملکرد شرکت ها را بهبود بخشیده تا از چرخه رقابت خارج نشوند. نتایج فرضیه چهارم نشان دهنده تاثیر مثبت تحول دیجیتال بر عملکرد شرکتها میباشد، تحول دیجیتال باعث گردیده اطلاعات به صورت یکپارچه و آنلاین ارائه شده و در مقابل نرمافزار و پایگاه دادههای فعلی، کارایی بسیار بیشتری دارد و دایره حسابداری در شرکتها را چابکتر مینماید. در کل تحولات دیجیتال منجر به افزایش سرعت و دقت فرایندها گردیده و دستیابی به اطلاعات را سریعتر و آسانتر نموده است و در شرایط فعلی که دستیابی رقبا به اطلاعات نیز تحت تاثیر تحولات تکنولوژیکی قرار گرفته منجر به بهبود عملکرد مالی شرکتها گردیده و ضروری میباشد. نتایج با پژوهش منا و همکاران17 (2024) سازگار است. با توجه به نتایج کسب شده به مدیران مالی و حسابداران شرکتها توصیه میگردد علاوه بر بهروز بودن و آشنایی با تحولات فنی در حرفه حسابداری، با بکارگیری فناوریهای نوین و همراستا شدن با تحولات دیجیتالی که در سالهای اخیر رخ داده در جهت بهبود عملکرد شرکتها گام بردارند.
با توجه به نتایج فرضیه پنجم و تایید تاثیر مثبت تحول دیجیتالی از طریق اثربخشی حسابداری ابری بر کیفیت تصمیمگیری، میتوان بیان کرد حسابداری ابری با ایجاد امکان تحلیل مؤثرتر اطلاعات مالی و تهیه گزارشهای دقیقتر، باعث اثرگذاری بیشتر تحول دیجیتالی بر کیفیت تصمیمگیری میگردد؛ زیرا این تحلیلها و گزارشها به مدیران مالی و شرکتها کمک میکنند تا تصمیمات بهتری گرفته و در جهت رشد و توسعه حرکت کنند. امروزه تحول دیجیتال نیازها و انتظارات مشتریان را تغییر داده و ایجاد تحول در حوزه حسابداری مانند حسابداری ابری، ارائه خدمات آنلاین و راهاندازی پلتفرمها در این راستا به مدیران مالی کمک میکند تا کیفیت تصمیمات خود را افزایش دهند. نتایج به دست آمده با پژوهش سونگ و همکاران (2024) سازگار است. در این زمینه به مدیران مالی و حسابداران شرکتها توصیه میگردد با همسو شدن با تحول دیجیتال در کنار انتقال دادههای مالی و حسابداری به فضای ابری، کیفیت تصمیمگیری خود را بهبود بخشند. نتایج فرضیه ششم تایید کننده تاثیر مثبت اثربخشی حسابداری ابری از طریق کیفیت تصمیمگیری بر عملکرد شرکت میباشد. اثربخشی حسابداری ابری به مدیران مالی کمک میکند تا بدون وجود محدودیت در زمان و مکان به تمامی اطلاعات مالی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند و به این ترتیب، شرایط را بهصورت دقیقتر و جامعتر تحلیل نموده و تصمیمات بهتر و با کیفیتتری را اتخاذ نمایند که در نهایت منجر به بهبود عملکرد شرکت میگردد. نتایج به دست آمده با پژوهش هانگ و همکاران (2023) سازگار است. با توجه به نتایج کسب شده به مدیران مالی و حسابداران شرکتها توصیه میگردد با راه اندازی و استفاده از سیستم حسابداری ابری، امکان تحلیل اطلاعات مالی را بهصورت لحظه ای و جامعتر فراهم نموده و تصمیمات با کیفیتتری بگیرند و در نتیجه عملکرد شرکت را بهبود بخشند.
نتایج فرضیه هفتم تایید کننده تاثیر مثبت تحول ديجيتالي از طریق اثربخشي حسابداري ابري و کيفيت تصميمگيري بر عملکرد شرکت میباشد. نتایج فرضیه تکمیل کننده و تایید کننده نتایج فرضیههای قبلی بوده و میتوان نتیجه گرفت که تعامل بین اثربخشی حسابداری ابری و کیفیت تصمیمگیری توانسته است رابطه بین تحول دیجیتالی و عملکرد شرکت را تحت تاثیر قرار داده و آن را تقویت نماید. اثر بخشی حسابداری ابری مدیران را قادر میسازد همواره و بهطور کامل از وضعیت فعلی مالی شرکت خود مطلع شده و تصمیمات بهتری را اتخاذ نمایند. فاصله گرفتن از ابزارها و سیستم های سنتی منجر به بقا و ارتقای کیفیت فعالیت و بهبود عملکرد شرکت میگردد. نتایج با پژوهش هانگ و همکاران (2023) سازگار است. با توجه به نتایج کسب شده، به مدیران مالی و حسابداران شرکتها توصیه میگردد در جهت هم سویی با تحولات دیجیتالی، به سمت استقرار سیستم حسابداری ابری حرکت نموده تا با بهبود کیفیت تصمیمگیریها در راستای بهبود عملکرد شرکت اقدام گردد. نتایج فرضیه هشتم نشان دهنده تاثیر معکوس تعدیلی رهبری دیجیتالی در رابطه بین تحول دیجیتالی و اثربخشی حسابداری ابری میباشد، متغیر رهبری دیجیتال توانسته علاوه بر میزان تاثیر، جهت را نیز تحت تاثیر قرار داده و آن را معکوس نماید. تحولات دیجیتالی در شرکتها منجر به استفاده از ابزارهای نوین همچون حسابداری ابری گردیده و رابطه قوی و مثبتی بین این دو متغیر وجود دارد. از سویی دیگر رهبری دیجیتالی نوعی از هدایت امور مالی میباشد که خود را صاحب نظر و خبره در امور دیجیتالی دانسته و تصمیم گیریهای عمده در زمینه بکارگیری انواع فناوریها بر عهده آنها میباشد. نتایج کسب شده نشان دهنده مقاومت مدیران مالی در بکارگیری فناوریهای حسابداری ابری میباشد که علت این امر را میتوان اعتماد و اطمینان بیش از حد آنان به دانستههای خود و عادت نمودن به نرم افزارهای رایج و یا ترس از تغییرات و ایرادات احتمالی موجود در فناوریهای نوین و یا تردید آنها در مورد از دست دادن جایگاه حرفهای و قدرت تصمیمگیری خود دانست. نتایج با پژوهش احمد و همکاران (2023) همجهت نبوده که با توجه به جامعه آماری متفاوت قابل توضیح میباشد. با توجه به نتایج کسب شده به مدیران مالی و حسابدان توصیه میگردد در جهت آشنایی با کاربردهای فناوری های دیجیتالی در حسابداری و هویت و جایگاه شغلی حسابداران در شرایط تحولات دیجیتالی در حرفه و همچنین مهارتهای لازم جهت بهره برداری از این فناوریها گام بردارند.
منابع
آذرسعید، یاشار.، رستمی، شعیب. (1402). هوش مصنوعی و تصمیمگیری اخلاقی در حسابداری و حسابرسی: تحلیل چالشهای مرتبط، قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری. 2(7)، 87 تا 114.
آرمان، مانی.، نعمت الهی، حمیدرضا.، تنگستانی، الهام.، موسوی، سید احمد. (1402). نقش تحول دیجیتال و رهبری کارآفرینانه بر عملکرد سازمان با میانجی گری یادگیری دو سویه (مورد مطالعه؛ کسبوکارهای کوچک استان بوشهر). فصلنامه تعالی منابع انسانی. 4(1)، 113-87.
دانایی فرد، حسن.، الوانی، سیدمهدی. و آذر.، عادل. (1383). روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات صفار.
رحمتی، مهدی. (1402). نقش قابلیتهای پویا مبتنی بر دانش و تحول دیجیتال در ارتقای سطح بینش استراتژی و عملکرد سازمانی. فصلنامه پژوهش های علوم مدیریت. 5(17)، 98-116.
روحانی، ابوالفضل و کشاورز، الهام. (1403). تأثیر تحول دیجیتال بر عملکرد نوآوری با نقش میانجی عوامل نوآوری، مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. ۱۶ (۶۱)، ۱۶۹-۱۸۴
شهبازی، متین. (1403). "بررسی اثرات تحول دیجیتال بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش میانجی جهتگیری دیجیتال"، هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت، علوم انسانی و رفتاری در ایران و جهان اسلام. تهران. https://civilica.com/doc/2018433.
گرامی، مرجان.، کریم زندی، مسعود. (1401). "بررسی تأثیر استراتژی، فرهنگ، منابع انسانی و ظرفیت فناوری اطلاعات بر نوآوری و عملکرد شرکت با نقش میانجی تحول دیجیتال"، دومین کنفرانس ملی تحقق ایده های دست نیافتنی در زمینه فناوری اطلاعات و تکنولوژی های نوین (با رویکرد پساکرونا). قائم شهر. https://civilica.com/doc/1691891.
محقق، عارفه.، حسن پور طولارود، اکبر. (1402). "بررسی اثرات پیادهسازی سیستم حسابداری ابری بر بهبود کیفیت گزارشگری مالی شرکتها"، هفتمین همایش بین المللی مطالعات دینی، علوم انسانی و اخلاق زیستی در جهان اسلام. تهران. https://civilica.com/doc/1713133.
نخعی، کریم.، کیخا، سمیه. (1400). "بررسی تأثیر حسابداری ابری بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط استان سیستان و بلوچستان"، اولین کنفرانس بین المللی آزمایشگاه مدیریت و رویکردهای نوآورانه در مدیریت و اقتصاد. تهران. https://civilica.com/doc/1347818/.
Abdurrahman, A., Gustomo, A., & Prasetio, E. A. (2024). Impact of dynamic capabilities on digital transformation and innovation to improve banking performance: A TOE framework study. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 10(1), 100215.
Ahmad, A. Y. B., Hannoon, A., Al-Daoud, K. I., Abu-Alsondos, I. A., & Al-Qaisieh, M. S. (2023). Assessment of Cloud Based Accounting Technology Adoption and Business Performance. Kurdish Studies, 11(3).
Al-Okaily, M., Alghazzawi, R., Alkhwaldi, A. F., & Al-Okaily, A. (2022). The effect of digital accounting systems on the decision-making quality in the banking industry sector: a mediated-moderated model. Global Knowledge, Memory and Communication, 72(8/9), 882-901.
Arman, M., Nematollahi, H., Tangestani, E. & Mousavi, S. A. (2023). The role of digital transformation and entrepreneurial leadership on organizational performance through the mediation of two-way learning (case study; small businesses in Bushehr province), Human Resources Excellence, 4(1), 87-113. [In Persian].
Azar Saeed, Y., Rostami, S. (2023). Artificial Intelligence and Ethical Decision Making in Accounting and Auditing: Analysis of Related Challenges, Judgment and decision making in accounting, 2(3), 87-114. [In Persian].
Damerji, H., & Salimi, A. (2021). Mediating effect of use perceptions on technology readiness and adoption of artificial intelligence in accounting. Accounting Education, 30(2), 107-130.
Danaeifard, H., Alvani, S. M., & Azar, A. (2004). Qualitative Research Methodology in Management: A Comprehensive Approach. Tehran: Safar Publications. [In Persian].
ElMassah, S., & Mohieldin, M. (2020). Digital transformation and localizing sustainable development goals (SDGs). Ecological Economics, 169, 106490.
Gerami, Marjan., Karim Zandi, Masoud. (2022). "Investigating the impact of strategy, culture, human resources and information technology capacity on innovation and performance of companies with the role of mediating digital transformation", Second National Conference on Realizing Unattainable Ideas in the Field of Information Technology and New Technologies (with a Post-Corona Approach), Ghaemshahr. [In Persian].
Gusc, J., Bosma, P., Jarka, S., & Biernat-Jarka, A. (2022). The big data, artificial intelligence, and blockchain in true cost accounting for energy transition in Europe. Energies, 15(3), 1089.
Hung, B. Q., Hoa, T. A., Hoai, T. T., & Nguyen, N. P. (2023). Advancement of cloud-based accounting effectiveness, decision-making quality, and firm performance through digital transformation and digital leadership: Empirical evidence from Vietnam. Heliyon, 9(6).
Liang, X., & Gao, Y. (2020). Marketing performance measurement systems and firm performance are the marketing capabilities and the missing links. European Journal of Marketing, 54(4), 885-907.
Meena, A., Dhir, S., & Sushil, S. (2024). Coopetition, strategy, and business performance in the era of digital transformation using a multi-method approach: Some research implications for strategy and operations management. International Journal of Production Economics, 270, 109068.
Mohaghegh, Arefeh, Hassanpour Tolaroud, Akbar. (2023). "Investigating the effects of implementing a cloud accounting system on improving the quality of financial reporting of companies", 7th International Conference on Religious Studies, Humanities and Bioethics in the Islamic World, Tehran. [In Persian].
Nakhaei, Karim., Kaykha, Somayeh. (2021). "Investigating the impact of cloud accounting on the performance of small and medium-sized companies in Sistan and Baluchestan Province", First International Conference on Management Laboratory and Innovative Approaches in Management and Economics, Tehran. [In Persian].
Rahmati, Mehdi. (2024). The Role of Knowledge-Based Dynamic Capabilities and Digital Transformation in enhancing Strategic Insight and Organizational Performance. 5(17), 98 - 116. [In Persian].
Rouhani, Abolfazl and Keshavarz, Elham. (2024). The effect of digital transformation on innovation performance with the mediating role of innovation factors. Strategic studies in the oil and energy industry. 16 (61):169-184. [In Persian].
Shahbazi, Matin. (2025). "Investigating the effects of digital transformation on company performance considering the mediating role of digital orientation", 8th International Conference on Management, Humanities and Behavioral Sciences in Iran and the Islamic World, Tehran. [In Persian].
Song, Y., Du, C., Du, P., Liu, R., & Lu, Z. (2024). Digital transformation and corporate environmental performance: Evidence from Chinese listed companies. Technological Forecasting and Social Change, 201, 123159.
Verhoef, P. C., Broekhuizen, T., Bart, Y., Bhattacharya, A., Dong, J. Q., Fabian, N., & Haenlein, M. (2022). Digital transformation: A multidisciplinary reflection and research agenda. Journal of business research, 122, 889-901.
Wang, K., Li, B., Tian, T., Zakuan, N., & Rani, P. (2023). Evaluate the drivers for digital transformation in higher education institutions in the era of industry 4.0 based on decision-making method. Journal of Innovation & Knowledge, 8(3), 100364.
Zhang, X., Xu, Y. Y., & Ma, L. (2023). Information technology investment and digital transformation: the roles of digital transformation strategy and top management. Business Process Management Journal, 29(2), 528-549.
[1] Cloud Accounting
[2] Abdurrahman et al
[3] Ahmad et al
[4] Hung et al
[5] Verhoef et all
[6] Damerji & Salimi
[7] Gusc et all
[8] Zhang et al
[9] Liang & Gao
[10] Song et all
[11] Wang et all
[12] Al-Okaily et all
[13] ElMassah & Mohieldin
[14] Bootstrapping
[15] Square Root Mean Residual
[16] Root Mean Squared Theta
[17] Meena & Sushil