بررسی تأثیر تاب آوری روانشناختی بر شانس بقای کسب و کار با میانجی گری افسردگی در شرایط بحرانی (مطالعه موردی: شهرک صنعتی مرند و سرمایه گذاری خارجی)
محورهای موضوعی : راهبری شرکتییونس بادآور نهندی 1 * , مهناز علی اربطانی 2
1 - دانشیار گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: تاب¬آوری روانشناختی, شانس بقای کسبوکار, افسردگی, شهرک صنعتی.,
چکیده مقاله :
شرکت¬های کوچک سهم بزرگی در اقتصاد مدور دارند. و از طرفی بحران اقتصادی می¬تواند بقای سازمان¬ها را تهدید نماید، از این رو درک عواملی که شانس بقای کسب و کار شرکت¬های کوچک را پیش¬بینی میکند بسیار مهم است. از جمله این عوامل تاب¬آوری روانشناختی صاحبان شرکت می¬باشد که به مقابله با افسرگی کمک می¬کند و منجر به شانس بیشتری برای بقای کسب و کار می¬شود. لذا پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر تاب¬آوری روانشناختی بر شانس بقای کسب¬ و کار با میانجی¬گری افسردگی در شرایط بحرانی در شهرک¬های صنعتی انجام شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، مالکان شرکت¬های فعال در شهرک¬های صنعتی (مرند و سرمایه¬گذاری خارجی) است. کل جامعه آماری به تعداد 145 شرکت فعال می¬باشد و از روش نمونه¬گیری تمام¬ شمار استفاده شده است. روش پژوهش حاضر پیمایشی است و به منظور جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه استفاده شده است. فرضیه¬های پژوهش با استفاده از نرم¬افزار SMART PLS و روش مدل معادلات ساختاری برای بررسی مدل علّی، آزمون شدند. نتایج آماری نشان می¬دهد که تاب¬آوری روانشناختی بر شانس بقای کسب¬ و کار تاثیر معنادار دارد. و همچنین افسردگی در شرایط بحرانی به صورت معناداری تاثیر تاب¬آوری روانشناختی بر شانس بقای کسب¬ و کار را میانجی¬گری می¬کند. می¬توان نتیجه¬گیری کرد که در زمان بحران اقتصادی، صاحبان دارای تاب¬آوری روانی بالا، افسردگی کمتری را تجربه خواهند کرد. افسرگی کمتر شانس بقای شرکت¬های کوچک را افزایش می¬دهد.
Small companies make a big contribution to the circular economy. And on the other hand, the economic crisis can threaten the survival of organizations, so it is very important to understand the factors that predict the chances of small companies' business survival. Among these factors is the psychological resilience of company owners, which helps to deal with depression and leads to more chances for business survival. Therefore, the present study was conducted to investigate the effect of psychological resilience on the chance of business survival by mediating depression in critical conditions in industrial towns. This research has been applied with a descriptive-correlation method. The statistical population of the research is the owners of active companies in industrial towns (Marand and foreign investment). The total statistical population is 145 active companies and the sampling method was used. The present research method is a survey and a questionnaire was used to collect data. Research hypotheses were tested using SMART PLS software and structural equation model method to investigate the causal model. The statistical results show that psychological resilience has a significant effect on the chance of business survival, and depression in critical situations significantly mediates the effect of psychological resilience on the chance of business survival. It can be concluded that during the economic crisis, owners with high psychological resilience will experience less depression. Less depression increases the chances of survival of small firms.
آراد، حامد؛ مشعشعی، سیدمحمد و اسکندری، دل آرا (1399)، بررسی سطوح تاب¬آوری فردی، استرس حسابرس و روش-های تقلیل دهنده کیفیت در حرفه حسابرسی، نشریه بررسی¬های حسابداری و حسابرسی » تابستان 1399 شماره 100. استادی¬ایرج، مرضیه و سلیمان پور عمران، محبوبه (1396)، رابطه تاب¬آوری سازمانی و مزیت رقابتی پایدار مورد مطالعه: شرکت سیمان بجنورد، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، سال 28، شماره108، صص 58-37. ابراهیمی، مهدی و نژادونوش، وحید (1401)، طراحی مدل توسعه ظرفیت تاب¬آوری شرکت های کوچک و متوسط (با رویکرد ساختاری تفسیری)، دو ماهنامه بررسی¬های بازرگانی، دوره 20، شماره 112، شماره پیاپی 112، صص 63-80. ایوانی، فرزاد و قاسمی، روح اله (1400)، تاب¬آوری بنگاه ها، چالش¬ها و راه¬حل¬ها، تاکید بر تاب¬آوری مالی، دومین کنفرانس بین المللی¬چالش¬ها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، دامغان، پروری، پیمان؛ جلال پور، مهدیه؛ رحمان سرشت، حسین و ناصحی فر، وحید (1401)، طراحی الگوی تابآوری کسبوکارهای کوچک و متوسط در شرایط بحران: رویکرد آمیخته، دوره 28، شماره 85، صص 13-42. رحمانی، کمال¬¬الدین (1401)، بررسی آسیب¬ها و راهکارها ی تاب¬آوری سازمانی در سازمان¬های تولیدی، نشریه چشم انداز حسابداری و مدیریت، دوره 5، شماره 75، شماره پیاپی 75، زمستان جلد هشتم، صص 13- 27. قاسمی اشکفتکی و بابایی فارسانی میثم (1401). تاثیر تاب¬آوری تأمین کننده و مشتری بر عملکرد زنجیره تأمین (مورد مطالعه: شرکت برفاب. ( نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، شماره6(22) ، صص 1095-1110. محمدی شهرودی، حامد؛ رحیم نیا، فریبرز؛ ملک¬زاده، غلامرضا و خوراکیان، علیرضا (1397)، پیامدهای روانشناختی و غیر روانشناختی تاب¬آوری سازمانی: ترغیب کننده¬هایی برای حرکت به سمت تاب¬آورشدن سازمان ها، پژوهش¬نامه روانشناسی مثبت، دوره 4، شماره 1، صص 63-77. میرزادی، انیس و چراغی، علی (1399)، بررسی رابطه بین تاب¬آوری و کاهش کیفیت ممیزی با نقش میانجی¬گری استرس، چهارمین کنفرانس علمی دستاوردهای نوین در مطالعات علوم مدیریت، حسابداری و اقتصاد ایران،ایلام. Athota, V. S., Budhwar, P., & Malik, A. (2020). Influence of personality traits and moral values on employee well-being, resilience and performance: A cross-national study. Applied Psychology, 69(3), PP. 653–685.
Barreto, I. (2012). Solving the entrepreneurial puzzle: The role of entrepreneurial interpretation in opportunity formation and related processes. Journal of Management Studies, 49(2), PP. 356–380.
Bartik, A. W., Bertrand, M., Cullen, Z., Glaeser, E. L., Luca, M., & Stanton, C. (2020). The impact of COVID-19 on small firm outcomes and expectations. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(30), PP. 17656–17666.
Carver, C. S., Scheier, M. F., & Segerstrom, S. C. (2010). Optimism. Clinical Psychology Review, 30(7), PP. 879–889.
Chhatwani, M., & Mishra, S. K. (2021b). Financial fragility and financial optimism linkage during COVID-19: Does financial literacy matter? Journal of Behavioral and Experimental Economics, 94, Article 101751.
Digan, S. P., Sahi, G. K., Mantok, S., & Patel, P. C. (2019). Women’s perceived empowerment in entrepreneurial efforts: The role of bricolage and psychological capital. Journal of Small Business Management, 57(1), PP. 206–229.
Fisher, R., Maritz, A., & Lobo, A. (2016). Does individual resilience influence entrepreneurial success? Academy of Entrepreneurship Journal, 22(2), PP. 39–53.
Gollan, J. K., Hoxha, D., Hunnicutt-Ferguson, K., Norris, C. J., Rosebrock, L., Sankin, L., & Cacioppo, J. (2016). The negativity bias predicts response rate to behavioral activation for depression. Journal of Behavioral theory and Experimental Psychiatry, 52, PP. 171–178.
Hopp, C., & Sonderegger, R. (2015). Understanding the dynamics of nascent entrepreneurship—Prestart-up experience, intentions, and entrepreneurial success. Journal of Small Firm Management, 53(4), PP. 1076–1096.
Karreman, A., & Vingerhoets, A. J. (2012). Attachment and well-being: The mediating role of emotion regulation and resilience. Personality and Individual Differences, 53 (7), 821–826.
King, D. D., Newman, A., & Luthans, F. (2016). Not if, but when we need resilience in the workplace. Journal of Organizational Behavior, 37(5), PP. 782–786.
Lin, W. L., Cheah, J. H., Azali, M., Ho, J. A., & Yip, N. (2019). Does firm size matter? Evidence on the impact of the green innovation strategy on corporate financial performance in the automotive sector. Journal of Cleaner Production, 229, PP. 974–988.
Mak, W. W., Ng, I. S., & Wong, C. C. (2011). Resilience: Enhancing well-being through the positive cognitive triad. Journal of Counseling Psychology, 58(4), 610–617.
Malesios, C., De, D., Moursellas, A., Dey, P. K., & Evangelinos, K. (2021). Sustainability performance analysis of small and medium sized firms: Criteria, methods and framework. Socio-Economic Planning Sciences, 75, PP. 1–19.
Malvika Chhatwani, Sushanta Kumar Mishra, Arup Varma, Himanshu Rai (2022), Psychological resilience and business survival chances: A study of small firms in the USA during COVID-19, Journal of Business Research 142, PP. 277–286.
McRae, K., Ciesielski, B., & Gross, J. J. (2012). Unpacking cognitive reappraisal: Goals, tactics, and outcomes. Emotion, 12(2), PP. 250–255.
Prayag, G., Spector, S., Orchiston, C., & Chowdhury, M. (2020). Psychological resilience, organizational resilience and life satisfaction in tourism firms: Insights from the Canterbury earthquakes. Current Issues in Tourism, 23(10), PP. 1216–1233.
Prayag, G., Spector, S., Orchiston, C., & Chowdhury, M. (2020). Psychological resilience, organizational resilience and life satisfaction in tourism firms: Insights from the Canterbury earthquakes. Current Issues in Tourism, 23(10), PP. 1216–1233.
Robertson, I. T., Cooper, C. L., Sarkar, M., & Curran, T. (2015). Resilience training in the workplace from 2003 to 2014: A systematic review. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 88(3), PP. 533–562.
Santoro, G., Bertoldi, B., Giachino, C., & Candelo, E. (2020). Exploring the relationship between entrepreneurial resilience and success: The moderating role of stakeholders’ engagement. Journal of Business Research, 119, PP. 142–150.
Tang, J., Baron, R. A., & Yu, A. (2021). Entrepreneurial alertness: Exploring its psychological antecedents and effects on firm outcomes. Journal of Small Business Management. https://doi.org/10.1080/00472778.2021.1945071.
Wenzler, S., Hagen, M., Tarvainen, M. P., Hilke, M., Ghirmai, N., Huthmacher, A. C., et al. (2017). Intensified emotion perception in depression: Differences in physiological arousal and subjective perceptions. Psychiatry Research, 253, PP. 303–310.
Journal of Accounting and Corporate Governance Researches
Vol. 3, No. 7, Spring 2024 (17-32)
Paper type: Research paper
(Selected article of the 3rd International and 21st National Accounting Conference of Iran)
Investigating the Effect of Psychological Resilience on the Chance of Business Survival by Mediation of Depression in Critical Conditions,
Case Study: Marand Industrial Town and Foreign Investment
Younes Badavar Nahandi1*, Mahnaz Ali Arbatani2
Received: 2023/10/12 Accepted: 2023/12/26
Abstract Small companies make a big contribution to the circular economy. On the other hand, the economic crisis can threaten the survival of organizations, so it is very important to understand the factors that predict the chances of small companies' business survival. Among these factors is the psychological resilience of company owners, which helps to deal with depression and leads to more chances for business survival. Therefore, the present study was conducted to investigate the effect of psychological resilience on the chance of business survival through the mediation of depression in critical conditions in industrial towns. This research was applied with a descriptive-correlational method. The statistical population of the research was the owners of active companies in industrial towns (Marand and foreign investment). The total statistical population was 145 active companies, and the whole population sampling method was used. The present research method was a survey, and a questionnaire was used to collect data. Research hypotheses were tested using SMART PLS software and structural equation model method to investigate the causal model. The statistical results showed that psychological resilience had a significant effect on the chance of business survival, and depression in critical conditions significantly mediated the effect of psychological resilience on the chance of business survival. It can be concluded that during the economic crisis, owners with high psychological resilience will experience less depression, and less depression increases the chance of survival of small companies.
Keywords: Psychological resilience, Chance of business survival, Depression, Industrial town.
|
[1] . Associate Prof, Department of Accounting, Tabriz branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
*Corresponding Author: Yb_nahandi@yahoo.com
[2] . Ph.D. Candidate, Accounting Department, Tabriz branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran. ellimahnaz@yahoo.com
نوع مقاله: پژوهشی
(مقاله منتخب سومین همایش بینالمللی و بیست و یکمین همایش ملی حسابداری ایران)
بررسی تأثیر تابآوری روانشناختی بر شانس بقای کسب و کار با میانجیگری افسردگی در شرایط بحرانی (مطالعه موردی: شهرک صنعتی مرند و سرمایهگذاری خارجی)
یونس بادآورنهندی1*، مهناز علیاربطانی2
تاریخ دریافت: 30/07/1402 تاریخ پذیرش: 05/10/1402
چکیده شرکتهای کوچک سهم بزرگی در اقتصاد مدور دارند. و از طرفی بحران اقتصادی میتواند بقای سازمانها را تهدید نماید، از این رو درک عواملی که شانس بقای کسب و کار شرکتهای کوچک را پیشبینی میکند بسیار مهم است. از جمله این عوامل تابآوری روانشناختی صاحبان شرکت میباشد که به مقابله با افسرگی کمک میکند و منجر به شانس بیشتری برای بقای کسب و کار میشود. لذا پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر تابآوری روانشناختی بر شانس بقای کسب و کار با میانجیگری افسردگی در شرایط بحرانی در شهرکهای صنعتی انجام شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، مالکان شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی (مرند و سرمایهگذاری خارجی) است. کل جامعه آماری به تعداد 145 شرکت فعال میباشد و از روش نمونهگیری تمام شمار استفاده شده است. روش پژوهش حاضر پیمایشی است و به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. فرضیههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SMART PLS و روش مدل معادلات ساختاری برای بررسی مدل علّی، آزمون شدند. نتایج آماری نشان میدهد که تابآوری روانشناختی بر شانس بقای کسب و کار تاثیر معنادار دارد. و همچنین افسردگی در شرایط بحرانی به صورت معناداری تاثیر تابآوری روانشناختی بر شانس بقای کسب و کار را میانجیگری میکند. میتوان نتیجهگیری کرد که در زمان بحران اقتصادی، صاحبان دارای تابآوری روانی بالا، افسردگی کمتری را تجربه خواهند کرد. افسرگی کمتر شانس بقای شرکتهای کوچک را افزایش میدهد. واژههای کلیدی: تابآوری روانشناختی، شانس بقای کسبوکار، افسردگی، شهرک صنعتی.
|
[1] . دانشیار گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. *نویسنده مسئول: Yb_nahandi@yahoo.com
[2] . دانشجوی دکتری حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
مقدمه
اخیرا، تأکید فزایندهای بر اقتصاد مدور صورت گرفته است (ولوا و بادکین1، 2018). اقتصاد مدور2 مبتنی بر کاهش مصرف، استفاده مجدد از منابع و بازیافت ضایعات است (کنفنته و همکاران3، 2020). در حالی که رویکرد سنتی، رشد اقتصادی را مستلزم کاهش منابع میداند، رویکرد اقتصاد مدور تلاش میکند این دو را از هم جدا کند (پیرونی و همکاران4، 2021). از این رو، رویکرد اقتصاد مدور یک مدل امیدوارکننده برای توسعه پایدار ارائه میکند (شرودر و همکاران5، 2019). اقتصاد مدور به دلایل زیر مفید میباشد؛ رویکرد سنتی پیامدهای نامطلوبی بر اکولوژی دارد (پاتوا و همکاران6، 2021)؛ اقتصاد مدور فرصتی را برای کاهش بار زیست محیطی، صرفهجویی در هزینههای مواد و در نتیجه کاهش نوسان قیمت، فراهم میکند. در نتیجه، سیاستگذاران، سازمانها و محققان علاقه زیادی به اقتصاد مدور نشان دادهاند. در سالهای اخیر، مشارکت فعال در اقتصاد مدور به یک ضرورت تبدیل شده است که به بهبود عملکرد اقتصادی و اهداف بلندمدت کمک میکند (کارتر و راجرز7، 2008). سازمانها اقتصاد مدور را با پیروی از اصل «اکتساب، ساختن، توزیع، استفاده و بازیابی» بکار میگیرند (سها و همکاران8، 2021). اقتصاد مدور، نقش کسب و کار را در برآوردن نیازهای اجتماعی–زیست محیطی علاوه بر برآوردن اهداف اقتصادی، که به عنوان معیارهای عملکرد خطی سهگانه شناخته میشود، تایید میکند. در این زمینه، شرکتهای کوچک نقش حیاتی ایفا میکنند، زیرا در هر بخش تجاری، شرکتهای کوچک و متوسط، فعالان غالب بازار هستند و اثر تجمعی آنها بسیار زیاد است (رول و همکاران9، 2010).
از طرف دیگر، نيروي انساني، مهمترين سرمايه سازماني است؛ و سرمايه انساني قوي؛ تنوع و پيچيدگي امكانات مادي و اجتماعي را فراهم ميآورد. تنوع و پيچيدگي مأموريتهاي سازمان در ايران، الزاماتي را براي سياستگذاري و تبيين مراحل انتخاب، استخدام و به كارگيري عوامل انساني جهت انجام مأموريت و ارائه خدمت در اين سازمانها ايجاب ميكند كه از جمله اين الزامات و ضرورتها؛ برخورداري از قابليتهاي رواني و ويژگيهاي مثبت روانشناختي براي مواجهه با موقعيتهاي پرتنش و اضطراب آور، استرس زا و خطرآفرين و توانايي بازيابي سريع سلامت رواني هنگام مواجهه با آسيب رواني آشكار، ضمن اجراي مأموريتهاي محوله ميباشد (افشار و همکاران10، 2016) و يكي از عوامل تأثيرگذار بر سلامت رواني افراد، شغل آنها است. اشتغال صرف نظر از تأمين منابع مالي و ارضا برخي نيازهاي اساسي انسان نظير احساس خود ارزشمندي، ميتواند منبع فشار رواني بوده و تأثير بر سلامت رواني و جسمي كاركنان بگذارد. سازمان جهاني بهداشت، سلامت رواني را چنين تعريف ميكند، ارتباط موزون و هماهنگ با ديگران، تغيير و اصلاح محيط فردي و اجتماعي و حل تضادها و تمايلات شخصي به طور منطقي و مناسب ميداند. امنيت شغلي درون سازماني يعني اينكه سازمان به تعهدكاري، نظامكاري، كار كيفي و جسارت و تخصص كاركنان وابسته باشد نه اينكه افراد و كاركنان سازمان از طريق استخدام رسمي وابسته به سازمان باشند. اين موضوع به ارتقاي سطح تابآوري كاركنان منجر خواهد شد و باعث ميگردد مسير شغلي آنان هموارتر گردد و تجربههاي بهتري را نسبت به گذشته تجربه نمايند (موگی و وجدانی11، 2019)
علیرغم مواجهه با محدودیتهای منابع (لوئیس و همکاران12، 2015)، شرکتهای کوچک در تعریف محیط کسب و کار فعالانه عمل میکنند (لوپز-پرز و همکاران13، 2017). شرکتهای کوچک از اصول اقتصاد مدور در عمل استفاده میکنند (دی و همکاران14، 2020)، که نه تنها به پایداری زیست محیطی کمک میکند، بلکه عملکرد مالی را نیز بهبود میبخشد (مالزیوس و همکاران15، 2018). در این مطالعه، ما عمدتاً به دو دلیل بر شرکتهای کوچک تمرکز میکنیم. اول، شرکتهای کوچک از روشهای مسئولیتپذیر اجتماعی برای انجام عملیات حمایت میکنند (دارنال و همکاران، 2010) و از نوآوری دوستدار محیطزیست استقبال میکنند (لین و همکاران، 2019) و در مورد نوآوریهای سبز و برنامههای حامی محیطزیست از اصل «به وعدهی خود عمل کردن» پیروی میکنند (ویکرت و همکاران، 2016). در واقع، شرکتهای کوچک برای رفع مشکلات اجتماعی یا زیستمحیطی رشد میکنند (ولوا و بودکین، 2018). دوم، زندگی بر اساس اصول اقتصاد مدور، مانند برداشتن گامهایی برای حفاظت و انتفاع محیطزیست، برای شرکتهای کوچک به دلیل ساختارهای تجاری انعطافپذیر امکانپذیرتر است (آراگون-کورئا و همکاران16، ۲۰۰۸). در نتیجه، شرکتهای کوچک فعالان مهمی در اقتصاد مدور هستند (شفی و همکاران17، 2020). همچنین، شرکتهای کوچک از اقتصاد حمایت میکنند. بر طبق آخرین تحقیقات در سال 2023، شرکتهای کوچک 99.9 درصد کل شرکتها را در ایالات متحده تشکیل میدهند. در واقع، بین سالهای 2000 تا 2017، شرکتهای کوچک 8.4 میلیون شغل جدید ایجاد کردند که تقریباً 66 درصد از کل مشاغل جدید را در این دوره تشکیل میدهد. در این تحقیق، ارتباط بین تابآوری روانی مالکان و شانس بقای کسب و کار را در شرایط بحرانی مانند رکود اقتصادی بررسی کردیم. علاوه بر این، همچنین، مسیری را که تابآوری روانشناختی را با شانس بقای کسب و کار مرتبط میکند، با تحلیل نقش میانجی افسردگی مالکان بررسی کردیم؛ به دلایل زیر بر افسردگی تمرکز شده است؛
· افسردگی به عنوان یک عامل اساسی موثر بر عملکرد فردی پذیرفته شده است.
· علاوه بر این، درخواستهایی برای تحقیقات برای اولویت دادن به بررسی افسردگی وجود دارد (هولمز و همکاران، 2020).
· در شرایط بحرانی، چندین شرکت، از جمله شرکتهای کوچک، مشکلات مالی را تجربه کردند.
از لحاظ نظری بررسیها نشان میدهد تحقیقات قبلی تابآوری را عمدتا در حوزه سازمانهای دولتی و عمومی مطالعه کردهاند و بررسی تابآوری از منظر شرکتهای تجاری و کسب و کارهای انتفاعی کمتر صورت گرفته است که در این زمینه خلأ وجود دارد. بنابراین، این مطالعه بررسی میکند که آیا مالکان تابآور از نظر روانشناختی در افزایش شانس بقای کسب و کار در شرایط غیرقطعی، یعنی شرایط بحرانی بهتر عمل میکنند یا خیر. دوم، بحران اقتصادی، بشریت را به سمت افسردگی سوق داده است و محققان خواستار تحقیق برای بررسی عوامل تعیینکننده افسردگی، بهویژه در شرایط بحران اقتصادی شدهاند (لیو و همکاران18، 2020). مطالعه حاضر تابآوری روانشناختی را به عنوان یک پیشبینیکننده مهم افسردگی در میان صاحبان شرکتهای کوچک در شرایط بحران اقتصادی بررسی میکند. در بخشهای بعدی مقاله، به بررسی مبانی نظری، پیشینه پژوهش، روششناسی، یافتهها و بحث و نتیجهگیری پرداخته میشود.
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
یک مسئله اساسی در دنیای کسب و کار، بقاء شرکتهای کوچک است (مالسیوس و همکاران19، 2021). به عنوان مثال، 22 درصد از شرکت های کوچک حداکثر برای یک دوره یک ساله دوام می آورند و 50 درصد برای حدود پنج سال دوام می آورند. در مقایسه با شرکتهای بزرگ، شرکتهای کوچک به دلیل سرمایه و منابع محدود در معرض خطر بیشتری هستند (بارتیک و همکاران20، 2020). شرکتهای کوچک به دلیل «ساختارهای مالکیت خصوصی» و «ابهام اطلاعاتی» مشکلات متمایزی را در زمانهای سخت تجربه میکنند (برگر و اودل21، 2006). علاوه بر این، شرکتهای کوچک داراییهای محدودی را به عنوان وثیقه برای استفاده از وام دارند (کایا و ماستتی22، 2019). این مشکلات، بقاء آنها را به ویژه در زمان بحران به خطر میاندازد. در نتیجه، بسیاری از شرکتهای کوچک در شرایط بسیار چالش برانگیز و بحرانی شکست میخورند (رامالهو و همکاران23، 2018). محققان استدلال کردهاند که سازمانها اغلب بر طرحهای کارآفرینی؛ بر روی تعادل بین هزینههای زیست محیطی و رشد اقتصادی تکیه میکنند (کریستوفرسن و همکاران24، 2020). بنابراین، مالکان (معمولاً کارآفرینان) نقش اصلی را در بقای شرکتهای کوچک ایفا میکنند (جونز و همکاران25، 2010). با این حال، نقش آنها کمتر مورد تحقیق قرار گرفته است (حشمتی26، 2015). محققان برای درک نقش ویژگیهای مالکان در موفقیت شرکتهای کوچک خواستار تحقیقات عمیقتر شدهاند (پرایاگ و همکاران27، 2020). محققان تأثیر ویژگیهای مالک مانند خوش بینی (اوزگن و همکاران28، 2021)، منبع کنترل (نور و همکاران29، 2021)، اعتماد به نفس (سرجنت و همکاران30، 2021)، توانایی مذاکره (کوتیکا و همکاران31، 2020) و توانایی ریسکپذیری (چو و اورازم32، 2021)، را در پیش بینی بقا و موفقیت شرکتهای کوچک بررسی کرده اند. علاوه بر این، ادبیات رایج حامی این است که کارآفرینان تابآور شانس بیشتری برای بقا دارند (دیویدسون و گوردون33، 2016).
تابآوری روانشناختی و شانس بقای کسب و کار
محققان توافق دارند که بقای شرکتهای کوچک به وضعیت روانشناختی مالک بستگی دارد (پرایگ و همکاران34، 2020). به عبارت دیگر، تاب آوری (یک منبع روانشناختی) به عنوان یک پدیده مشاهده شده برای «بقا» در نظر گرفته می شود. محققان تابآوری روانشناختی را از دو منظر مفهوم سازی میکنند (رابرتسون و همکاران35، 2015). از دیدگاه اول، این یک ویژگی (یعنی ویژگی های پایدار) فردی است که ظرفیت رسیدگی به موقعیتهای نامطلوب را فراهم می کند. دیدگاه دوم آن را حالتی می داند که فرد میتواند آن را توسعه دهد (کینگ و همکاران36، 2016). شباهتهای اساسی در هر دو دیدگاه این است که افراد برای مقابله با واکنشهای هیجانی نامطلوب آماده هستند (آتوتا و همکاران37، 2020). مطالعات نشان دادهاند که افراد از نظر تابآوری روانشناختی میتوانند پیامدهای عوارض جانبی را کاهش دهند. با این حال، مطالعات تجربی در مورد تابآوری روانشناختی صاحبان شرکت و شانس بقای کسب و کار شرکتهای کوچک در شرایط بحرانی اقتصادی کمتر مورد تحقیق قرار گرفتهاند. ایده بررسی ارتباط بین متغیرهای کانونی این مطالعه در شرایط بحرانی اقتصادی ریشه در تحقیقات رایج در مورد شناخت کارآفرینی دارد. در شرکتهای کوچک، مالکان کارآفرینانی هستند که نقش مهمی در تصمیمگیری، شکل دادن به جهتگیری و عملکرد آن ایفا میکنند (کاسیا و همکاران38، 2014). شناخت کارآفرینی به ارزیابی و نتیجهگیری بر اساس ارزیابی فرصتهای موجود و درک شانس موفقیت سرمایهگذاری کمک میکند. افراد از مجموعهای از مدلهای ذهنی برای ارزیابی محیط بیرونی استفاده میکنند. شناخت آنها استفاده از منابع را برای بهرهمندی از امکانات موجود تضمین یا محدود میکند. در واقع، در شرکتهای کوچک، تابآوری روانشناختی مالکان بر انعطافپذیری کارکنان تأثیر میگذارد و به انعطافپذیری سازمانی، رشد کسب و کار و موفقیت کمک میکند. با این حال، «تابآوری فردی توجه کمی به خود جلب کرده است، و آثار مرتبط در ادبیات، پراکنده به نظر میرسند» (سانتورو و همکاران39، 2020).
نظریه گسترش و ساخت، بیان میکند که احساسات مثبت دیدگاه فرد را توسعه میدهد و فرد را از نظر شناختی تاب آور میسازد، ادراکات غنیتر را تسهیل میکند و نتایج رفتاری سازنده ایجاد می کند. علاوه بر این، احساسات مثبت مجموعه منابعی را گسترش می دهند که به فرد کمک می کند تا به شیوه های سازگارتر رفتار کند (لین و همکاران، 2016). برعکس، احساسات منفی دیدگاه فرد را محدود میکند و منجر به حالتهای واکنشی خاص، کوتاهمدت و غریزی میشود که برای افراد مضر است.
ارزیابیشناختی، مالکان شرکت را با استفاده از مدلهای ذهنی خود برای استفاده از فرصتها و برداشتن گامهای سازنده در ارزیابی محیط کسبوکار موجود، به ویژه در دوره های عدم قطعیت مانند همهگیری، مجهز میکند. افرادی که تأثیرات مثبتی مانند اشتیاق، هیجان و شادی را تجربه میکنند، احتمال بیشتری برای گسترش منابع خود برای غلبه بر موقعیت های دشوار دارند. هیجان مثبت به گسترش افق ها برای ارزیابی هر موقعیتی با دید باز کمک میکند و منجر به موفقیت در مقابله با موقعیت های استرسزا میشود. افراد تاب آور احساسات مثبت را حفظ میکنند زیرا در شرایط نامطلوب امیدوار باقی میمانند (مک و همکاران، 2011). از این رو، افراد تاب آور در مقایسه با دیگران شانس بیشتری برای یافتن معنا در شرایط پریشانی دارند. ما ادعا میکنیم که صاحبان تابآور شرکتهای کوچک احتمالاً دورههای بحران را چالشی میدانند که میتوانند بر آن غلبه کنند (بارتو، 2012). زمانی که صاحبان تابآور شرکتهای کوچک موقعیتهای خارجی نامطلوب را به عنوان یک چالش درک کنند، در هدایت شرکتهای خود کارآمدتر خواهند بود. بنابراین، صاحبان شرکتهای تابآور شانس بقای کسب و کار بیشتری در طول دورههای بحران خواهند داشت.
تابآوری روانشناختی و شانس بقای کسب و کار و نقش میانجی افسردگی
افسردگی ناشی از "درک یک زیان اساسی یا تهدیدات از جانب چنین زیانی" است. علائم افسردگی معمولاً مربوط به رویدادهای گذشته و افزایش تلقین تجارب هیجانی منفی است. اجتناب، کنارهگیری و عدم فعالیت از مولفههای افسردگی هستند. از این رو، افسردگی مالکان ممکن است برای بقای شرکتهای کوچک مضر باشد.
افراد تابآور وضعیت نامطلوب را متفاوت میبینند. در واقع، آنها مکانیسمهای مقابلهای فعال را در موقعیتهای چالشبرانگیز دنبال میکنند و توانایی تبدیل افکار مخرب به ایدههای سازنده را دارند (مکری و همکاران40، 2012). هیجان مثبت منابع موجود را گسترش میدهد و با کمک آنها، افراد با موقعیت های نامطلوب کنار میآیند. تاب آوری روانشناختی به افراد کمک میکند تا خوشبین تر شوند (کارور و همکاران41، 2010). بنابراین، احساسات مثبت ناشی از تابآوری روانشناختی منجر به بازیابی سریعتر از شکستها و بهبود سلامت جسمی و روانی میشود. افراد با وضعیت روانی مثبت قادر به ارزیابی موقعیتها و عوامل محیطی هستند. از سوی دیگر، افرادی که در موقعیتهای چالش برانگیز قادر به حفظ مثبت اندیشی نیستند، مستعد افسردگی و اضطراب هستند. محققان استدلال می کنند که تابآوری روانشناختی احتمال افسردگی را کاهش میدهد (کارمن و وینگرهوتز42، 2012). بنابراین، صاحبان فاقد تابآوری روانشناختی بیشتر در معرض اضطراب و افسردگی هستند. افرادی که افسردگی را تجربه میکنند، منفیگرایی بیشتری از خود نشان میدهند (گولان و همکاران43، 2016) و ادراک منفی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند (ونزلر و همکاران44، 2017). از سوی دیگر، زمانی که صاحبان شرکتها با افسردگی مواجه نیستند، قضاوت آنها برای بقا و رشد شرکتهایشان بهینه و مفید خواهد بود. بنابراین انتظار می رود افسردگی به طور منفی ارتباط بین تابآوری روانشناختی و شانس بقای کسب و کار را میانجیگری کند.
چات وانی و همکاران، (2022)، تابآوری روانشناختی و شانس بقاء کسب و کار: مطالعه شرکتهای کوچک در ایالات متحده در طول کرونا ویروس، یافتهها نشان میدهد که علاوه بر مداخلات برای به حداقل رساندن شکنندگی مالی، سیاستگذاران ممکن است مکانیسمهایی را برای افزایش تابآوری روانشناختی مالکان و کاهش افسردگی در نظر بگیرند. مطالعه نشان میدهد که منابع مالی و روانی مالکان برای بقای شرکتهای کوچک در طول همهگیری برای اطمینان از مشارکت در اقتصاد مدور بسیار مهم هستند؛ تانر45، (2021)، پژوهشی با عنوان بینش کیفی در مورد تابآوری شرکتهای کوچک و کوچک گردشگری در مواجهه با کووید 19 انجام داد. این مطالعه با هدف جمعآوری اطلاعات از رهبران چنین شرکتهایی در طول همهگیری بین المللی مداوم، مفهوم تاب آوری سازمانی را که در صنایع کوچک و متوسط، صنعت گردشگری کاربرد دارد، بررسی کرد. یافتههای این مطالعه بر ویژگیها و فعالیت های خاصی تاکید میکند که کسب و کار های کوچک و متوسط فعال درگردشگری در صورت ارتقاء آنها می توانند سطح تابآوری خود را بهبود بخشند. با توجه به این یافتهها، شرکتهای کوچک و متوسط در صنعت گردشگری بهتر است خود را برای مواجهه با مشکلات ناگزیر بعدی مجهزکنند؛ نورالنبی46، (2020)، در مقاله ای با عنوان برنامهریزی برای بازیابی و تابآوری کسب و کارهای کوچک و متوسط در طول همهگیری کرونا به بررسی چگونگی رسیدگی به کسب و کارهای کوچک در عربستان پرداخت که در طول همهگیری کووید 19 نیاز به تغییر در استراتژی بقا در بازار دارند. یافتهها نشان می دهد دولت تلاش و برنامه محرک قابل توجهی برای حفظ ثبات اشتغال و کسب و کارهای کوچک و متوسط ارائه داده است. بیشتر کسب و کارها از بسته های محرک اعلام شده توسط دولت راضی بودند. کسب و کارها باید تمام پیشرفتهای مربوط شیوع ویروس کرونا را ارزیابی کنند و برای تامین هرگونه شرایط نامطلوب ناشی از بیماری همه_گیر کووید 19 برنامه های احتمالی را تدوین و اجرا کنند. صاحبان کسب و کارها سه استراتژی را برای تاب آوری برشمردند: رهبری هزینه، پایداری مالی، تحول کسب و کار؛ اسمیت و امرسون، (2017) با استفاده از روشهای مدل سازی معادلات و بررسی 258 حسابرس از 7 شرکت بزرگ حسابرسی ایلات متحده در سال2015، رابطه بین سطوح تاباوری فردی و عملکرد کیفیت حسابرسی را درچارچوب مدل استرسزا ارزیابی کردند. بر اساس نتایج آنها، هر فردی که تابآوری بیشتری دارد، برای مقابله با محیط استرسزا و کنترل استرس تواناتر است. این نتایج، اثربخشی تابآوری در کاهش تاثیر زیانآور استرس بر فرد و برانگیختی استرس بر فرسودگی شغلی و عملکرد حسابرس را شان میدهد.
رحمانی (1401)، بررسی آسیبها و راهکارهای تابآوری سازمانی در سازمانهای تولیدی، نتایج حاصل از پرسشنامه نشان میدهد که از این راهکارهای مربوط به حل آسیبهای تابآوری، رهبری و تصمیمگیری اولویت اول، مزیت رقابتی اولویت دوم، مدیریت محصول اولویت سوم، مدیریت نیروی انسانی اولویت چهارم، حفظ و توانایی سازمان اولویت پنجم و تلاش های نوآورانه اولویت ششم را به خود اختصاص داده اند. اشکفتکی و بابایی فارسانی (1401)، تاثیر تابآوری تأمین کننده و مشتری بر عملکرد زنجیره تأمین (مورد مطالعه: شرکت برفاب)، نتایج پژوهش نشان از تأیید اثر معنادار استفاده از تکنولوژی اطلاعات تأمین کننده و مشتری برای بهرهبرداری بر تابآوری تأمین کننده و مشتری بوده است. همچنین اثر استفاده از تکنولوژی اطلاعات تأمین کننده و مشتری برای اکتشاف بر تابآوری تأمین کننده و مشتری نیز معنادار بوده است و در نهایت اثر معنادار تابآوری تأمین کننده و مشتری بر عملکرد زنجیره تأمین تأیید شد. در نتیجه میتوان گفت سیستم اطلاعات نقش پررنگی بر عملکرد زنجیره تأمین ایفا میکند. ابراهیمی و نورنژادونوش (1401)، طراحی مدل توسعه ظرفیت تابآوری شرکت های کوچک و متوسط (با رویکرد ساختاری تفسیری)، نتایج نشان داد برخی از عوامل مؤثر بر ظرفیت توسعه تابآوری سازمانی مانند چشمانداز مشترک، مدیریت دانش سازمانی، توانمندسازی نیروی انسانی و ساختار ارگانیک منعطف را میتوان بهعنوان جنبههای نرم و رفتاری توسعه ظرفیت تابآوری سازمانی در نظر گرفت؛ از طرف دیگر عوامل دیگری مانند تکنولوژی، منابع مالی، اتحاد و برونسپاری و افزونگی منابع را نیز میتوان بهعنوان جنبههای سازمانی در توسعه تابآوری سازمانی مورد توجه قرار داد که در مجموع میتوانند زمینه چابکی تولید و تأمین و همچنین نوآوری و خلاقیت و استفاده از فرصتهای محیطی و انعطافپذیری سازمانی را فراهم سازند و باعث افزایش ظرفیت تابآوری سازمانی گردند؛ پروری و همکاران (1401)، طراحی الگوی تابآوری کسبوکارهای کوچک و متوسط در شرایط بحران: رویکرد آمیخته، نتایج پژوهش ظرفیتهای بالقوه برای تابآوری کسب و کارهای کوچک و متوسط در شرایط بحرانی را شناسایی کرد که دربرگیرنده چهار سطح است: (1) سطح فردی شامل توانمندسازی فردی و پرورش شایستگیها، (2) سطح سازمان شامل جهتگیری بازاریابی، جهتگیری استراتژیک، آمادهسازی زیرساختها، نظام مالی دقیق و مدیریت منابع انسانی (3) سطح صنعت شامل تعاملات نزدیکتر با مشتریان، رصد رقبا و مدیریت تامینکنندگان، (4) سطح نهادی شامل حمایتهای بخش عمومی و ایجاد انجمنها و تشکلهای حامی. الگوی بهدستآمده از این تحقیق نشان میدهد که ایجاد ظرفیتها و بسترهای درونی و بیرونی موجب استمرار تابآوری کسب و کارهای کوچک و متوسط در شرایط بحرانی و واکنش سریع جهت تطبیق با نااطمینانیها و الزامات نوظهور میشود؛ ایوانی و قاسمی (1400)، تابآوری بنگاهها، چالشها و راهحلها، تاکید بر تابآوری مالی، پژوهش حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای به بررسی تابآوری بنگاهها پرداخته و پس از نگارش ادبیات موضوع به بررسی مطالعات پیشین پرداخته و در ادامه استراتژیهای تابآوری بنگاه با تاکید بر تابآوری مالی عنوان گردیده است؛ میرزادی و چراغی (1399)، بررسی رابطه بین تابآوری و کاهش کیفیت ممیزی با نقش میانجیگری استرس، بر اساس نتایج، اگر میزان تابآوری حسابرسان طی بررسیها و فشارهای کاری وارد شده بر آنان، کافی نباشد و به نوعی حسابرسان از این خصیصه شخصیتی بی بهره باشند، استرس برآمده از فشار و مشغله کاری افزایش مییابد؛ آراد و همکاران (1399)، بررسی سطوح تابآوری فردی، استرس حسابرس و روش های تقلیل دهنده کیفیت در حرفه حسابرسی، نتایج نشان داد که موضوع تابآوری در حرفه حسابرسی بر رفتارهای شخصی و کارکرد حسابرسان اثرگذار است. این مولفه می تواند زمینهای برای کاهش کیفیت کار حسابرسان و ایجاد فرسودگی و برانگیختگی استرس آنان شود؛ عیوضلو و همکاران (1398)، بررسی عوامل موثر بر تابآوری شرکتها در شرایط بروز اختلالات رنجیره تامین (مطالعه موردی: شرکتهای تولیدی شهرک صنعتی البرز در استان قزوین)، نتایج نشان داد که در شرایط اختلال پایین عوامل جهتگیری اختلالات زنجیره تامین، مدیریت دانش، استراتژی منابع انسانی و رقابتپذیری پویا بر تابآوری شرکت نقش دارند. ولی در این شرایط، پیکر بندی مجدد منابع و نوآوری سازمانی، هیچ یک نقش میانجیگری ندارد. از طرفی در شرایط اختلال بالا، عوامل پیکربندی مجدد منابع، مدیریت دانش، رقابتپذیری پویا بر تابآوری شرکت اثر معنادار و مستقیمی دارند. همچنین پیکربندی مجدد منابع بر رابطه بین جهتگیری اختلالات زنجیره تامین و تابآوری شرکت اثر مینجیگری معنادار دارد. در حالی که نوآوری سازمانی بر رابطه بین مدیریت دانش و تابآوری اثر میانجیگری ندارد؛ شهرودی و همکاران (1397)، پیامدهای روانشناختی و غیر روانشناختی تابآوری سازمانی: ترغیب کنندههایی برای حرکت به سمت تابآور شدن سازمانها، نتایج نشان دادند تابآوری سازمانی باعث بهبود در مفاهیم روانشناختی و غیر روانشناختی در سازمانها میشود؛ استادی و سلیمان پورعمران (1396)، رابطه تابآوری سازمانی با رقابتپذیری و مزیت رقابتی پایدار مورد مطالعه: شرکت سیمان بجنورد، نتایج حاکی از این بود که بین متغیر مستقل تابآوری سازمانی با رقابتپذیری و مزیت رقابتی پایدار و بین دو متغییر وابستهی رقابتپذیری و مزیت رقابتی پایدار رابطه معنیداری وجود دارد.
امروزه فضای پیچیده محیط کسب و کار و تلاطمات محیطی، بقای سازمانها را به خطر انداخته است. غیرقابل پیشبینی بودن محیط و رقابت زیاد به همراه سایر مسائلی که کسب و کارها با آن درگیر هستند میتوانند بقای آنها را به خطر اندازد. در چنین شرایطی سازمانها نیازمند آن هستند که خود را از خطر نابودی نجات دهند. موضوعی که امروزه در این زمینه مطرح است بحث تابآوری سازمانها است. در جمعبندی پیشینههای بررسی شده میتوان گفت اکثر پژوهشهای قبلی بیشتر مبتنی بر متغییر تابآوری بوده، مانند بررسی تابآوری بر کسب و کارهای کوچک و متوسط در چهار سطح فردی، سازمانی، صنعت و نهادی؛ و برخی از محققان نیز به بررسی پیامدهای روانشناختی و غیرروانشناختی تابآوری سازمانی پرداختند و برخی نیز آسیبها و راهکارهای تابآوری سازمانی را و برخی عوامل موثر بر تاب آوری سارمانی را بررسی کردند. در در پژوهشهای قبلی تاثیر تابآوری در سایر بخشهای استراتژیک سازمان کمتر دیده شده است. بنابراین نوآوری این پژوهش از بعد تاثیرگذاری آن در سایر ابعاد استراتژیک سازمان مانند شانس بقا و وجودی مطرح میشود. و مالکان نقش اصلی را در بقای شرکتهای کوچک ایفا می کنند با این حال، نقش آنها کمتر مورد تحقیق قرار گرفته است و از طرف دیگر بررسی تابآوری از منظر شرکت های تجاری کوچک و کسب و کارهای انتفاعی کمتر صورت گرفته است. و با توجه به این که بحران اقتصادی بشریت را به سمت افسردگی سوق داده است. بنابراین مطالعه حاضر تابآوری روانشناختی را به عنوان یک پیشبینیکننده مهم افسردگی در میان صاحبان شرکتهای کوچک در شرایط بحران اقتصادی بررسی میکند.
فرضیههای پژوهش
فرضیه اول: شرکتهای دارای صاحبان تابآور شانس بقای کسب و کار بیشتری در طول دورههای بحران خواهند داشت.
فرضیه دوم: افسردگی به طور منفی ارتباط بین تابآوری روانشناختی و شانس بقای کسب و کار را طول دورههای بحران میانجیگری می کند.
شکل 1. مدل مفهومی تحقیق (منبع : چات وانی و همکاران، 2022)
نگاره 1. سوالات پرسشنامه
متغیر مورد مطالعه | سوالات پژوهش | مفاهیم عملیاتی مرتبط در متغیر |
شانس بقای شرکت | 4 تا 1 | سود مناسب سالیانه، کاهش هزینه های ورودی، شرایط خوب اقتصادی، بهبود عملکرد اقتصادی |
افسردگی | 11 تا 5 | احساس عصبی، اضطراب، یا بی تابی؛ ناتوانی در توقف یا کنترل نگرانی؛ احساس ناراحتی، افسردگی یا ناامیدی؛ علاقه یا لذت کم در انجام کارها؛ احساس شکست خوردگی؛ تغییر خودپنداشت؛ بی تصمیمی |
تاب آوری روانی | 16 تا 12 | بازگشت به شرایط نرمال پس از دوران سخت؛ فعالیت در شرایط استرسزا؛ بهبودی پس از رویداد استرسزا؛ درگیری ذهنی کمتر در شرایط رکود اقتصادی، درگیری کمتری برای غلبه بر ناکامیهای زندگی |
یافتهها
به منظور اطمینان یافتن از وجود و یا عدم وجود رابطه علّی میان متغیرهای پژوهش و بررسی تناسب دادههای مشاهده شده با مدل مفهومی پژوهش، فرضیههای پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری آزمون شدند. در این پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزیی (PLS) جهت آزمون فرضیات و برازندگی مدل استفاده شده است. خروجی نرمافزار، بعد از آزمون مدل مفهومی پژوهش در شکل 2 و 3 نشان داده شده است. در زیر نتایج بررسی دو بخش آزمون مدل اندازهگیری و آزمون مدل ساختاری به تفصیل ارائه شده است.
شکل 2. مدل ساختاری تحقیق با ضرایب بارهای عاملی
شکل 3. مدل ساختاری تحقیق با ضرایب معناداری
برازش مدلهای اندازه گیری و ساختاری
سنجش بارهای عاملی
ملاک برای مناسب بودن ضرایب بارهای عاملی، 5/0 میباشد. در نگاره 2 تمامی اعداد ضرایب بارهای عاملی سوالات از 5/0 بیشتر است.
نگاره 2. ضرایب بارهای عاملی
متغیر مربوطه | سوالهای پرسشنامه | مقادیر استاندارد | سطح معنی داری |
شانس بقای شرکت | سود مناسب سالیانه | 845/0 | 089/35 |
کاهش هزینه های ورودی | 769/0 | 612/22 | |
شرایط خوب اقتصادی | 815/0 | 975/24 | |
بهبود عملکرد اقتصادی | 821/0 | 743/31 | |
افسردگی | احساس عصبی، اضطراب، یا بی تابی | 679/0 | 926/14 |
ناتوانی در توقف یا کنترل نگرانی | 555/0 | 707/8 | |
احساس ناراحتی، افسردگی یا ناامیدی | 705/0 | 910/12 | |
علاقه یا لذت کم در انجام کارها | 657/0 | 093/12 | |
احساس شکست خوردگی | 778/0 | 790/19 | |
تغییر خودپنداشت | 698/0 | 040/14 | |
بی تصمیمی | 685/0 | 759/14 | |
تاب آوری روانی | بازگشت به شرایط نرمال پس از دوران سخت | 764/0 | 691/11 |
فعالیت در شرایط استرس زا | 769/0 | 254/11 | |
بهبودی پس از رویداد استرس زا | 780/0 | 263/12 | |
درگیری ذهنی کمتر در شرایط رکود اقتصادی | 752/0 | 863/10 | |
غلبه بر ناکامی های زندگی | 519/0 | 256/4 |
آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی
مطابق با الکوریتم تحلیل دادهها در PLS، بعد از سنجش بارهای عاملی سؤالات، نوبت به محاسبه و گزارش ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی میرسد، که نتایج آن در نگاره 3 آمده است. مقدار مناسب برای آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی 7/0 است و با توجه به اینکه مطابق با یافتههای نگاره 3 این معیارها در مورد متغیرهای مکنون مقدار مناسبی را اتخاذ کردهاند و توان مناسب بودن وضعیت پایایی پژوهش را تأیید کرد.
نگاره 3. نتایج معیار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی متغیرهای پنهان تحقیق
متغیر پنهان | ضریب آلفای کرونباخ )Alpha>0.7( | پایایی ترکیبی )CR>0.7( |
شانس بقای شرکت | 768/0 | 742/0 |
افسردگی | 852/0 | 827/0 |
تاب آوری روانی | 781/0 | 912/0 |
معیار دوم از بررسی برازش مدلهای اندازهگیری، روایی واگرا است که به بررسی میزان همبستگی هر سازه با سؤالات (شاخصها) خود میپردازد.
نگاره 4. نتایج روایی همگرا متغیرهای پنهان پژوهش،
میانگین واریانس استخراجی و میزان communality
متغیر مکنون | میانگین واریانس استخراجی )AVE>0.5( | Communality |
شانس بقای شرکت | 598/0 | 598/0 |
افسردگی | 645/0 | 645/0 |
تاب آوری روانی | 534/0 | 534/0 |
با توجه به اینکه مقدار مناسب برای AVE 5/0 است و مطابق با یافتههای نگاره 4 این معیار در مورد متغیرهای مکنون مقدار مناسبی را اتخاذ کردهاند، مناسب بودن همگرای پژوهش تأیید میشود.
ارزیابی مدل ساختاری
معیار GOF: برای بررسی برازش مدل کلی، از معیار GOF استفاده میشود که سه مقدار 01/0، 25/0 و 36/0 به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای GOF معرفی شده است.
این معیار از طریق فرمول زیر محاسبه میشود :
از میانگین مقادیر اشتراکی متغیرهای پنهان پژوهش به دست میآید، که نتایج آن در نگاره 5 نشان داده شده است.
نگاره 5. نتایج برازش مدل کلی
متغیر مکنون |
|
| GOF | |
شانس بقای شرکت | 598/0 | 385/0 | 369/0 | |
افسردگی | 645/0 | 078/0 | ||
تاب آوری روانی | 534/0 | - |
ردیف | عنوان | ضریب استانداردشده (β) | معناداری (T-Value) | نتیجه آزمون |
1 | صاحبان شرکتهای تاب آور شانس بقای کسب و کار بیشتری در طول دورههای بحران خواهند داشت. | 230/0 | 108/4 | تأیید فرضیه |
2 | افسردگی به طور منفی ارتباط بین تابآوری روانشناختی و شانس بقای کسب و کار را در طول دورههای بحران میانجیگری می کند. | 278/0*516/0 | 976/2*473/8 | تأیید فرضیه |
فرضیه 1. صاحبان شرکت های تابآور شانس بقای کسب و کار بیشتری در طول دورههای بحران خواهند داشت. با توجه به شکل 2 و 3، میتوان گفت که ضریب استانداردشده بین دو متغیر (تابآوری روان شناختی و شانس بقای شرکت) 230/0 = β و ضریب معناداری (آماره تی) بین این دو متغیر نیز 108/4 = t(بیشتر از قدر مطلق 96/1) است و این امر نشان میدهد این رابطه معنادار است. بنابراین، فرضیه H1 تأیید میشود و میتوان نتیجه گرفت، صاحبان شرکتهای تابآور شانس بقای کسب و کار بیشتری در طول دورههای بحران خواهند داشت.
فرضیه 2. افسردگی به طور منفی ارتباط بین تابآوری روانشناختی و شانس بقای کسب و کار را طول دورههای بحران میانجیگری میکند. با توجه به شکل 2 و 3، میتوان گفت که ضریب استانداردشده بین سه متغیر (تابآوری روانشناختی و شانس بقای شرکت با میانجیگری افسردگی) 278/0*516/0 = β و ضریب معناداری (آماره تی) بین این دو متغیر نیز 976/2*473/8 = t(بیشتر از قدر مطلق 96/1) است و این امر نشان میدهد این رابطه معنادار است. بنابراین، فرضیه H0 رد و فرضیه H1 تأیید میشود و میتوان نتیجه گرفت افسردگی به طور منفی ارتباط بین تابآوری روانشناختی و شانس بقای کسب و کار را دورههای بحران میانجیگری می کند.
نتیجهگیری و پیشنهادها
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر تابآوری روانشناختی بر شانس بقای کسبوکار با میانجیگری افسردگی در شرایط بحرانی در شهرکهای صنعتی مرند و سرمایهگذاری خارجی انجام گرفت. تحلیل آماری و تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. با توجه به تجزیه و تحلیل بهدست آمده از برازش مدل ساختاری، دو فرضیه پژوهش تأیید شدند. نتایج فرضیه اول (تابآوری روانی مالکان بر شانس بقای کسب و کار) با نتایج پژوهش (چات وانی و همکاران (2022)، رحمانی (1401)، ایوانی و قاسمی (1400)، آراد و همکاران (1399)، فرضیه دوم (افسردگی به طور منفی ارتباط بین تابآوری روانشناختی و شانس بقای کسب و کار را میانجیگری میکند) با نتایج پژوهشهای (پروری و همکاران (1401)، ابراهیمی و نورنژادونوش (1401)، اشکفتکی و بابایی فارسانی (1401)، میرزادی و چراغی (1399)) همسو بوده است.
شرکتهای کوچک حفاظت از محیط زیست و نوآوری سبز را ترویج می کنند، در نتیجه، شرکتهای کوچک فعلان مهمی در اقتصاد مدور هستند. بحران اقتصادی ممکن است شانس بقای کسب و کار آنها را تهدید کند. به دلیل شرایط بحرانی، شرکتهای کوچک تحت محدودیتهای مالی قابل توجهی قرار گرفته اند. بسیاری از شرکتهای کوچک تعطیل شدهاند یا انتظار میرود تعطیل شوند. مالکان در انتخاب شیوههای کسب و کار و اتخاذ روشهای دوستدار محیط زیست، نقش دارند لذا نقش مهمی در پایداری، بقا و رشد شرکتهای کوچک دارند. از این رو منابع روانی آنها برای پایداری شرکت بسیار مهم است. محققان دریافتند که منابع روانشناختی با نوآوری ، تاب آوری سازمانی، درآمدزایی و عملکرد مالی مرتبط هستند. بنابراین در این پژوهش به بررسی تابآوری روانشناختی بر شانس بقای کسب و کار با میانجیگری افسردگی در شرایط بحرانی پرداخته شده است. نتایج حاکی از این می باشد که افراد تابآور احساسات مثبت را حفظ می کنند زیرا در شرایط نامطلوب امیدوار باقی می مانند. و دوره های بحران را چالشی می دانند که می توانند برآن غلبه کنند. بنابراین، صاحبان شرکت های تابآور شانس بقای کسب و کار بیشتری در طول دوره های بحران خواهند داشت. از طرف دیگر، افسردگی مالکان شانس بقای شرکت های کوچک را کاهش میدهد. از طرفی تابآوری روانشناختی به عنوان یک منبع مهم، می تواند افسردگی صاحبان شرکت های کوچک را به حداقل برساند. در واقع افراد تابآور وضعیت نامطلوب را متفاوت می بینند. آنها مکانیسم های مقابلهای فعال را در موقعیتهای چالش برانگیز دنبال می کنند و توانایی تبدیل افکار مخرب به ایده های سازنده را دارند و قضاوت آنها برا ی بقا و رشد شرکتهایشان بهینه و مفید خواهد بود. لذا صاحبان دارای انعطاف پذیری بالا، افسردگی کمتری تجربه خواهند کرد. افسردگی کمتر شانس بقای شرکتهای کوچک را افزایش می دهد. در نتیجه افسردگی به طور منفی ارتباط بین تاب آوری روانشناختی و شانس بقای کسب و کار را در طول دورهای بحران میانجیگری میکند.
با توجه به اهمیت تاب آوری سازمانى، باید ابعاد و شاخص های مناسبی جهت سنجش تاب آوری سازمانى در سازمان ها تعیین شود و سپس با تعیین وزن و اولویت بندی شاخص ها و حیطه های تاب آوری سازمانى، اطلاعات مفیدی در اختیار مدیران و تصمیمگیرندگان قرار گیرد که از آن در برنامهریزی ها جهت کاهش ریسک و افزایش سطح ایمنی و تاب آوری آن سازمان و یا سازمان های مشابه استفاده شود. با توجه به این که بقای شرکتهای کوچک به صنعتی که به آن تعلق دارند بستگی دارد. لذا پیشنهاد می گردد در مطالعات آینده به بررسی این که ارتباط بین تابآوری روانی و شانس بقای کسب و کار با توجه به صنایعی که در شرکت های کوچک در آن فعالیت می کنند متفاوت است یا خیر پرداخته شود. و همچنین میتوان در بررسی رابطه بین تابآوری روانشتناختی و شانس بقای کسب و کار از متغییر تعدیل کننده شکنندگی مالی در پژوهش های آتی استفاده نمود.
منابع
آراد، حامد؛ مشعشعی، سیدمحمد و اسکندری، دل آرا (1399)، بررسی سطوح تابآوری فردی، استرس حسابرس و روشهای تقلیل دهنده کیفیت در حرفه حسابرسی، نشریه بررسیهای حسابداری و حسابرسی » تابستان 1399 شماره 100.
استادیایرج، مرضیه و سلیمان پور عمران، محبوبه (1396)، رابطه تابآوری سازمانی و مزیت رقابتی پایدار مورد مطالعه: شرکت سیمان بجنورد، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، سال 28، شماره108، صص 58-37.
ابراهیمی، مهدی و نژادونوش، وحید (1401)، طراحی مدل توسعه ظرفیت تابآوری شرکت های کوچک و متوسط (با رویکرد ساختاری تفسیری)، دو ماهنامه بررسیهای بازرگانی، دوره 20، شماره 112، شماره پیاپی 112، صص 63-80.
ایوانی، فرزاد و قاسمی، روح اله (1400)، تابآوری بنگاه ها، چالشها و راهحلها، تاکید بر تابآوری مالی، دومین کنفرانس بین المللیچالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، دامغان،
پروری، پیمان؛ جلال پور، مهدیه؛ رحمان سرشت، حسین و ناصحی فر، وحید (1401)، طراحی الگوی تابآوری کسبوکارهای کوچک و متوسط در شرایط بحران: رویکرد آمیخته، دوره 28، شماره 85، صص 13-42.
رحمانی، کمالالدین (1401)، بررسی آسیبها و راهکارها ی تابآوری سازمانی در سازمانهای تولیدی، نشریه چشم انداز حسابداری و مدیریت، دوره 5، شماره 75، شماره پیاپی 75، زمستان جلد هشتم، صص 13- 27.
قاسمی اشکفتکی و بابایی فارسانی میثم (1401). تاثیر تابآوری تأمین کننده و مشتری بر عملکرد زنجیره تأمین (مورد مطالعه: شرکت برفاب. ( نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، شماره6(22) ، صص 1095-1110.
محمدی شهرودی، حامد؛ رحیم نیا، فریبرز؛ ملکزاده، غلامرضا و خوراکیان، علیرضا (1397)، پیامدهای روانشناختی و غیر روانشناختی تابآوری سازمانی: ترغیب کنندههایی برای حرکت به سمت تابآورشدن سازمان ها، پژوهشنامه روانشناسی مثبت، دوره 4، شماره 1، صص 63-77.
میرزادی، انیس و چراغی، علی (1399)، بررسی رابطه بین تابآوری و کاهش کیفیت ممیزی با نقش میانجیگری استرس، چهارمین کنفرانس علمی دستاوردهای نوین در مطالعات علوم مدیریت، حسابداری و اقتصاد ایران،ایلام.
Athota, V. S., Budhwar, P., & Malik, A. (2020). Influence of personality traits and moral values on employee well-being, resilience and performance: A cross-national study. Applied Psychology, 69(3), PP. 653–685.
Barreto, I. (2012). Solving the entrepreneurial puzzle: The role of entrepreneurial interpretation in opportunity formation and related processes. Journal of Management Studies, 49(2), PP. 356–380.
Bartik, A. W., Bertrand, M., Cullen, Z., Glaeser, E. L., Luca, M., & Stanton, C. (2020). The impact of COVID-19 on small firm outcomes and expectations. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(30), PP. 17656–17666.
Carver, C. S., Scheier, M. F., & Segerstrom, S. C. (2010). Optimism. Clinical Psychology Review, 30(7), PP. 879–889.
Chhatwani, M., & Mishra, S. K. (2021b). Financial fragility and financial optimism linkage during COVID-19: Does financial literacy matter? Journal of Behavioral and Experimental Economics, 94, Article 101751.
Digan, S. P., Sahi, G. K., Mantok, S., & Patel, P. C. (2019). Women’s perceived empowerment in entrepreneurial efforts: The role of bricolage and psychological capital. Journal of Small Business Management, 57(1), PP. 206–229.
Fisher, R., Maritz, A., & Lobo, A. (2016). Does individual resilience influence entrepreneurial success? Academy of Entrepreneurship Journal, 22(2), PP. 39–53.
Gollan, J. K., Hoxha, D., Hunnicutt-Ferguson, K., Norris, C. J., Rosebrock, L., Sankin, L., & Cacioppo, J. (2016). The negativity bias predicts response rate to behavioral activation for depression. Journal of Behavioral theory and Experimental Psychiatry, 52, PP. 171–178.
Hopp, C., & Sonderegger, R. (2015). Understanding the dynamics of nascent entrepreneurship—Prestart-up experience, intentions, and entrepreneurial success. Journal of Small Firm Management, 53(4), PP. 1076–1096
Karreman, A., & Vingerhoets, A. J. (2012). Attachment and well-being: The mediating role of emotion regulation and resilience. Personality and Individual Differences, 53 (7), 821–826.
King, D. D., Newman, A., & Luthans, F. (2016). Not if, but when we need resilience in the workplace. Journal of Organizational Behavior, 37(5), PP. 782–786.
Lin, W. L., Cheah, J. H., Azali, M., Ho, J. A., & Yip, N. (2019). Does firm size matter? Evidence on the impact of the green innovation strategy on corporate financial performance in the automotive sector. Journal of Cleaner Production, 229, PP. 974–988.
Mak, W. W., Ng, I. S., & Wong, C. C. (2011). Resilience: Enhancing well-being through the positive cognitive triad. Journal of Counseling Psychology, 58(4), 610–617.
Malesios, C., De, D., Moursellas, A., Dey, P. K., & Evangelinos, K. (2021). Sustainability performance analysis of small and medium sized firms: Criteria, methods and framework. Socio-Economic Planning Sciences, 75, PP. 1–19.
Malvika Chhatwani, Sushanta Kumar Mishra, Arup Varma, Himanshu Rai (2022), Psychological resilience and business survival chances: A study of small firms in the USA during COVID-19, Journal of Business Research 142, PP. 277–286.
McRae, K., Ciesielski, B., & Gross, J. J. (2012). Unpacking cognitive reappraisal: Goals, tactics, and outcomes. Emotion, 12(2), PP. 250–255
Prayag, G., Spector, S., Orchiston, C., & Chowdhury, M. (2020). Psychological resilience, organizational resilience and life satisfaction in tourism firms: Insights from the Canterbury earthquakes. Current Issues in Tourism, 23(10), PP. 1216–1233.
Prayag, G., Spector, S., Orchiston, C., & Chowdhury, M. (2020). Psychological resilience, organizational resilience and life satisfaction in tourism firms: Insights from the Canterbury earthquakes. Current Issues in Tourism, 23(10), PP. 1216–1233.
Robertson, I. T., Cooper, C. L., Sarkar, M., & Curran, T. (2015). Resilience training in the workplace from 2003 to 2014: A systematic review. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 88(3), PP. 533–562.
Santoro, G., Bertoldi, B., Giachino, C., & Candelo, E. (2020). Exploring the relationship between entrepreneurial resilience and success: The moderating role of stakeholders’ engagement. Journal of Business Research, 119, PP. 142–150.
Tang, J., Baron, R. A., & Yu, A. (2021). Entrepreneurial alertness: Exploring its psychological antecedents and effects on firm outcomes. Journal of Small Business Management. https://doi.org/10.1080/00472778.2021.1945071
Wenzler, S., Hagen, M., Tarvainen, M. P., Hilke, M., Ghirmai, N., Huthmacher, A. C., et al. (2017). Intensified emotion perception in depression: Differences in physiological arousal and subjective perceptions. Psychiatry Research, 253, PP. 303–310.
[1] . velva and badkin
[2] . Circular economy
[3] . kanfanteh et al
[4] . Peproni et al
[5] . sheroder et al
[6] . patova et al
[7] . karter and rajerz
[8] . Soha et al
[9] . Roll et al
[10] . afhshar et al
[11] . moghi and veghdani
[12] . lois et al
[13] . lopez-perz et al
[14] . di et al
[15] . Malziros et al
[16] . arghon-corea et al
[17] . shefi et al
[18] .lio et al
[19] . malsios et al
[20] . bartik et al
[21] . bergher and odel
[22] . Kia and masteti
[23] . ramaleho et al
[24] . keristofersen et al
[25] . jonz et al
[26] . heshmati
[27] . perayagh et al
[28] . Ozghen et al
[29] . Nour et al
[30] . Sarjant et al
[31] . Koticaet et al
[32] . Cho and orazom
[33] . Davidson and oragom
[34] . prigh et al
[35] . Rebertson et al
[36] . King et al
[37] . Atota et al
[38] . Kasia et al
[39] .santoro et al
[40] . Mac rei et al
[41] . Karver et al
[42] . Karmen and wingerhoutz
[43] . Ghoulan et al
[44] . Venzeler et al
[45] . Tanner
[46] . Nurunabi
-
ارائه الگوی مفهومی راهبری شرکتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
تاریخ چاپ : 1403/10/30 -
بررسی تاثیر عدم اطمینان اقتصادی بر چسبندگی هزینه ها با تاکید بر نقش تعدیلی تمرکز مالکیت
تاریخ چاپ : 1402/09/01 -
بررسی تاثیرمولفه های حاکمیت شرکتی بر سود آوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران
تاریخ چاپ : 1401/07/01 -