بررسی تأثیر سواد مالی بر رفتار مالی دانشآموزان دوره دوم متوسطه با نقش میانجی ضریب عاطفی و ارزشهای اخلاقی
محورهای موضوعی : هنر اسلامیسید جمال الدین طباطبایی مزرعه نو 1 , محمود معین الدین 2 , اکرم تفتیان 3
1 - دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
3 - گروه حسابداری ، دانشکده اقتصاد و مدیریت ، دانشگاه آزاد واحد یزد، ایران
کلید واژه: سواد مالی, رفتار مالی, ضریب عاطفی, اخلاق,
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سواد مالی بر رفتار مالی دانشآموزان دوره دوم متوسطه با در نظر گرفتن نقش میانجی ضریب عاطفی و اخلاق در دوره زمانی مهرماه 1402 تا آذرماه 1402 به اجرا درآمده است. روش: برای گردآوری اطلاعات درزمینهی مبانی نظری و ادبیات موضوع، از منابع کتابخانهای، مقالات، کتابها استفاده شد. جمعآوری دادهها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل نیز به روش میدانی صورت میگیرد و روش تحلیل دادهها، از نوع استنباطی است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش، سیستم مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی و استفاده از نرمافزار Smart PLS برآورد شد. یافتهها: نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان میدهد که سواد مالی بر رفتار مالی دانشآموزان دوره دوم متوسطه اثرگذار است. سواد مالی از طریق ضریب عاطفی بر رفتار مالی دانشآموزان اثرگذار است. همچنین سواد مالی از طریق ضریب عاطفی و اخلاق بر رفتار مالی دانشآموزان اثرگذار است. نتیجهگیری: هرچه قدر فرد از سواد مالی بالاتری برخوردار باشد، اعتقادات و ارزشهای فردی، وی را تحتالشعاع قرار میدهد و بر تصمیمات وی مبنی بر انجام یا عدم انجام فعالیتهای مالی تأثیرگذار است. همچنین هوش عاطفی میتواند قدرت شخص در تقویت، کسب و به کارگیری سواد مالی و نقش آن درتصمیم ها و رفتارهای مالی را بهبود بخشد. علاوه بر این توجه به ارزشهای اخلاقی در کنار تقویت سواد مالی باعث میشود دانشآموزان، فعالیتهای مالی همچون سرمایهگذاری و پسانداز خود را انجام دهند .
Background and Purpose: This research was carried out with the aim of investigating the effect of financial literacy on the financial behavior of second year high school students, taking into account the mediating role of emotional and moral quotient in the period from October 1402 to December 1402. Methodology: Library sources, articles, and books were used to collect information in the field of theoretical foundations and literature. Collecting data and information for analysis is done by field method and the method of data analysis is inferential type. In order to test the hypotheses of the research, the structural equation modeling (SEM) system was estimated with the approach of the partial least squares method and the use of Smart PLS software. Findings: The results of the research hypotheses test show that financial literacy has an effect on the financial behavior of second year high school students. Financial literacy affects students' financial behavior through the emotional factor. Also, financial literacy has an effect on students' financial behavior through emotional and moral coefficients. Discussion: The higher the level of financial literacy a person has, the more his personal beliefs and values overshadow him and influence his decisions to carry out or not carry out financial activities. Also, emotional intelligence can improve a person's power in strengthening, acquiring and applying financial literacy and its role in financial decisions and behaviors. In addition, paying attention to moral values along with strengthening financial literacy makes students perform beliefs.
حسن پور، داود و زارع شحنه، محمدمهدی،1402،رابطه بین سواد مالی و سوء گیری رفتار سرمایهگذاری با نقش تبدیلگر جنسیت،هشتمین همایش ملی پژوهشهای نوین در علوم انسانی، اقتصاد و حسابداری ایران،تهران.
رحمانی نوروزآباد، سامان و محمدی، اسفندیار، (1398). پیامدهای سواد مالی بر تصمیمات سرمایهگذاران و عملکرد سرمایهگذاری، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، شماره 41، صص 113-123.
شهرستانی، سهیلا شهرستانی؛ عضدی، زهرا عضدی و هاشمی، زهرا هاشمی، (1401). تأثیر سواد مالی ذهنی و عینی بر رفتار مخاطرهآمیز مالی با نقش تعدیلی استرس مالی نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 23، صص 1034-1050
عباسپور اصفهانی، نفیسه؛ حاتمی، جواد؛ صادق زاده قمصری، علیرضا؛ ایمانی نائینی، محسن و پیغامی، عادل (1401). طراحی و اعتباربخشی الگوی بهینه برنامه درسی سواد مالی برای دانش آموزان دوره متوسطه اول، فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، 18(71):61-78.
محقق کیا، نرگس و برمکی، ناهید، (1400). تعیین سطح سوادمانی و رابطهی آن با رفتار مالی و نگرش مالی (مطالعه موردی دانشجویان موسسه آموزش عالی پرندک)، شماره 51، صص 187-198.
یعقوبنژاد، احمد؛ نیکومرام، هاشم؛ معینالدین، محمود (1390). ارائه الگویی جهت سنجش سواد مالی دانشجویان ایرانی با استفاده از روش دلفی فازی. مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، 2(8). 1-49.
Balan, D. J., & Knack, S. (2022). The Correlation Between Human Capital and Morality and its Effect on Economic Performance : Theory and Evidence. Journal of Comparative Economics, 40(3), 457–475. https://doi.org/10.1016/j.jce.2011.12.005
Cahya, B. T., Erlita, I., & Muttaqin, I. (2023). The impact of financial literacy, financial behavior, and income on financial planning for children's education funds, Jurnal Studi Gender dan Anak, 5, 45-58.
Fauziyah, A., & Ruhayati, S. A. (2022, August). Developing Students' Financial Literacy and Financial Behaviour by Students' Emotional Quotient. In 2016 Global Conference on Business, Management and Entrepreneurship (pp. 65-69). Atlantis Press.
Horomnea, E., & Pașcu, A. (2022). Ethical and Morality in Accounting Epistemological Approach. Journal of Eastern Europe Research in Business & Economics, 2012, 1–11.
Hwang, H., & Park, H. I. (2023). The relationships of financial literacy with both financial behavior and financial well‐being: Meta‐analyses based on the selective literature review. Journal of Consumer Affairs, 57(1), 222-244.
Osman, Z., Madzlan, E. M., & Ing, P. (2018). In Pursuit of Financial Well-Being: The Effects of Financial Literacy, Financial Behaviour and Financial Stress on Employees in Labuan. International Journal of Service Management and Sustainability, 3(1), 55–94.
Sara, I. M., Udayana Putra, I. B., Kurniawan Saputra, K. A., & Jaya Utama, I. W. K. (2023). Financial literacy, morality, and organizational culture in preventing financial mismanagement: A study on village governments in Indonesia. Cogent Business & Management, 10(1), 2166038.
Song, C. L., Pan, D., Ayub, A., & Cai, B. (2023). The Interplay Between Financial Literacy, Financial Risk Tolerance, and Financial Behaviour: The Moderator Effect of Emotional Intelligence. Psychology Research and Behavior Management, 535-548.
Starr, K. W. (2021). Morality , Community , and the Legal Profession. Wyoming Law Review, 5(2), 403–415.
Svyantek, D. J, Emotional Intelligence And Organizational Behavior. The International Journal of Organizational Analysis, 2023 Vol. 11 Iss: 3, pp.167 -169.