بررسی اثر ملی گرایی بر تمایل به خرید محصولات داخلی در دوران تحریم
محورهای موضوعی : بازاریابی اسلامیسهیلا زرین جوی الوار 1 , لیلا آندرواژ 2
1 - استادیارگروه مدیریت بازرگانی،واحدآبادان،دانشگاه آزاداسلامی،آبادان،ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی،واحدبین المللی خرمشهر،دانشگاه آزاداسلامی،خرمشهر،ایران.
کلید واژه: تحریم, ملی گرایی, محصولات داخلی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی:پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر ملیگرایی بر تمایل به خرید محصولات داخلی در دوران تحریم صورت پذیرفته است.روش پژوهش: در این پژوهش 384 نفرازمصرف کنندگان لوازم خانگی برند اسنوا درشهر آبادان بااستفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری از یک جامعه نامتناهی به صورت تصادفی دردسترس انتخاب شدند. ابزارجمع آوری داده ها پرسشنامه بوده که جهت تأیید روایی آن،ازروایی صوری واگراوهمگرا استفاده شد وبرای پایایی آن آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از روشهای آماری توصیفی و روش معادلات ساختاری در بخش آمار استنباطی و از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL برای انجام عملیات آماری بهره گرفته شده است.یافتهها: درنهایت ملیگرایی بر نام تجاری و اعتماد به برند و عشق به برند در محصولات داخلی تأثیرمثبت داشت. همچنین تاثیرمثبت نقش میانجی نام تجاری و اعتماد و عشق به برند بر تمایل به خرید محصولات داخلی تأیید شد ولی بین ملیگرایی و تمایل به خرید محصولات داخلی ارتباط منفی شناسایی شد.
Objective/main question: Investigating the effect of nationalism on the willingness to buy domestic products during the embargo periodResearch method: In this research, 384 consumers of Snowa brand household appliances in Abadan were randomly selected using Cochran's formula as a statistical sample from an infinite population. The instrument of data collection was a questionnaire, which was used to verify its validity, using divergent-homogeneous face validity, and Cronbach's alpha was used for its reliability. To analyze the obtained data, descriptive statistical methods and structural equation methods were used in the inferential statistics department and through SPSS and LISREL software to perform statistical operations.Findings: Finally, brand nationalism and brand trust and brand love had a positive effect on domestic products. Also, the positive effect of the mediating role of brand name and trust and love for the brand on the tendency to buy domestic products was confirmed, but a negative relationship was identified between nationalism and the tendency to buy domestic products.
_||_