بررسی فرصتهای تجارت الکترونیک در متاورس
محورهای موضوعی : بازاریابی بین المللیجبرئیل مرزی علمداری 1 * , محمد حسن حدادی 2 , احد شاه آبادیان 3
1 - گروه آموزشی مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارس، جلفا، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارس، هادیشهر، آذربایجان شرقی
3 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
کلید واژه: تجارت الکترونیک, بازاریابی الکترونیک, متاورس, تبلیغات الکترونیک,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر بررسی فرصتهای تجارت الکترونیک در متاورس میباشد. که از نظر هدف، بنیادی به حساب می آید. روشی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی با تأکید بر داده های کیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل مقالات داخلی، خارجی، کتابها و اینترنت مرتبط با فرصتهای متاورس در حوزه تجارت الکترونیک می باشد. روش نمونه گیری تحقیق حاضر از نوع هدفمند و شامل انتخاب 50 مقاله با 62 کد و با موضوع بررسی فرصت های متاورس در حوزه تجارت الکترونیک میباشند. با توجه به سؤال و هدف تحقیق، مناسبترین طرح تحقیق فراترکیبی است. شرط رویکرد فراترکیبی بررسی سیتماتیک ادبیات به منظور شناسایی عوامل مرتبط با هدف تحقیق است. که در این پژوهش در گام های اجرای این روش بررسی نظاممند ادبیات با جستجو در دیتابیسها و ژورنال های معتبر و ترکیب ادبیات تحقیق انجام شد. نتایج تحقیق صورت گرفته نشان داد متاورس فرصتی مناسب در توسعه تجارت الکترونیک محسوب میشود.
The purpose of this research is to investigate the opportunities of electronic commerce in Metaverse. which is considered fundamental in terms of purpose. The method used in this research is a mixed exploratory research method with an emphasis on qualitative data. The statistical population of the research includes domestic and foreign articles related to the opportunities of Metaverse in the field of e-commerce. The sampling method of the present research is of a targeted type and includes the selection of 50 articles with 62 codes and with the topic of examining the opportunities of Metaverse in the field of electronic commerce. According to the question and purpose of the research, the most appropriate research plan is metacombination. The condition of metacombination approach is the systematic review of literature in order to identify the factors related to the purpose of the research. In this research, in the steps of implementing this method, a systematic literature review was conducted by searching in reliable databases and journals and combining the research literature. The results of the research showed that Metaverse is an opportunity in the development of e-commerce.
_||_