طراحی الگوی پیش بینی محرک های بهبود سبک زندگی بازاریابان مسلمان ایرانی
محورهای موضوعی : بازاریابی اسلامی
راشد باران زهی
1
,
سید حسن حاتمی نسب
2
*
,
شهناز نایب زاده
3
1 - دانشجوی دکتری، دانشکده موضوعی بازار و کسب و کار، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
2 - دانشکده بازار و کسب و کار، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد،ایران
کلید واژه: سبک زندگی, الگوی سبک زندگی, دلفی فازی , بازاریابان مسلمان ایرانی,
چکیده مقاله :
این پژوهش چهار هدف اصلی، شناسایی مولفههای سبک زندگی بازاریابان مسلمان ایرانی و تعیین میزان اهمیت این مولفهها و همچنین شناسایی محرکهای بهبود سبک زندگی بازاریابان مسلمان ایرانی و طراحی الگوی پیشبینی این محرکها را دنبال میکند. پژوهش حاضر مبتنی بر پارادایم تفسیری بوده که با روش آمیخته (کمی و کیفی) و در چهار گام انجام شده است؛ استراتژی پژوهش در گام اول، تحلیل مضمون بوده و جمعآوری دادهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای انجام گرفت؛ گام دوم پژوهش حاضر نیز با هدف اهمیتیابی و بومیسازی مؤلفههای نتایج گام اول با رویکرد کیفی و با تکنیک دلفی فازی با نظرسنجی 10 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه که به روش گلوله برفی انتخاب شدند انجام شد. در گام سوم پژوهش نیز از طریق مطالعات کتابخانهای و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا و پس از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی اقدام به شناسایی محرکهای بهبود سبک زندگی بازاریابان مسلمان ایرانی گردید. در گام چهارم و نهایی این پژوهش نیز با رویکرد کمی و با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری به تعیین سطوح محرکهای بهبود سبک زندگی بازاریابان مسلمان ایرانی پرداخته شد و مدل نهایی پژوهش متشکل از 59 شاخص سبک زندگی که در 9 دستهکلی دستهبندی گردید، و 19 محرک بهبود سبک زندکی بازاریابان مسلمان ایرانی در 6 سطح، ترسیم گردید.
This study pursues four main objectives: identifying the components of the lifestyle of Iranian Muslim marketers, determining the significance of these components, identifying the drivers for improving their lifestyle, and designing a predictive model of these drivers. The research is grounded in an interpretivist paradigm and follows a mixed-methods approach (qualitative and quantitative), conducted in four stages. The research strategy in the first stage involved thematic analysis, with data collected through library studies. The second stage aimed at prioritizing and localizing the components identified in the first stage, utilizing a qualitative approach through the fuzzy Delphi technique, based on the opinions of 10 industry and academic experts selected via snowball sampling. In the third stage, drivers of lifestyle improvement among Iranian Muslim marketers were identified using content analysis of library studies and coding at three levels: open, axial, and selective. In the fourth and final stage, a quantitative approach was applied using Interpretive Structural Modeling (ISM) to determine the hierarchical structure of the lifestyle improvement drivers. The final model of the study comprises 59 lifestyle indicators categorized into 9 main groups and 19 lifestyle improvement drivers structured across 6 levels.
احمدی، زهرا و صادقی، مهدی. (۱۴۰۱). تحلیل نقش سبک زندگی در هویتیابی اجتماعی. مجله روانشناسی اجتماعی، ۱۸(۱)، ۱۰۱-۸۹.
اخلاقی، حلیمه، شرف الدین، سیدحسین، صفورایی پاریزی، محمدمهدی، و عزیزی کیا، غلامعلی. (1394). مبانی انسان شناختی سبک زندگی طیبه از دیدگاه قرآن. پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده، 2(5)، 9-37.
اسماعیلیجوشقانی، محمد؛ اسفیدانی، محمدرحیم؛ شاهحسینی، محمدعلی. (1398). طراحی مدل نوین سبک زندگی ایرانی-اسلامی با روش گرندد تئوری. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(3)، 89-114.
اشتریفر، حسین؛ صالحیامیری، سیدرضا. (1395). طراحی الگوی رابطه مدیریت فرهنگی با سبک زندگی ایرانی-اسلامی. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 4(3)، 31-60.
امام جمعه زاده، سیدجواد؛ ابراهیمی پور، حوا؛ ملکان، مجید؛ محمود اغلی، رضا. (1392). رابطه مصرف اینترنتی و سبک زندگی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، سال چهاردهم، شماره 55، 291-314.
بخشی، منصور، (1396). نقش خانواده در گسترش سبک زندگی اسلامی، پژوهش های معنوی، آذر شماره ،48 .6
پورحسینی، زهرا؛ پوردیهیمی، شهرام؛ سرعلی، رضا؛ موسوینیا، سیدهفاطمه. (1403). سبک زندگی و محیط ساختهشده. سومین کنفرانس بینالمللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افقهای هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب.
حسنی، محمدحسین؛ ذکایی، محمدسعید؛ طالبی، ابوتراب؛ انتظاری، علی. (1396). مفهومسازی سبک زندگی فرهنگی. جامعهپژوهی فرهنگی، 8(1)، 23-45.
حسینی، سید محمود؛ رضایی، علی و کریمی، مهدی. (۱۴۰۰). تحلیل عوامل فرهنگی مؤثر بر سبک زندگی مصرفکنندگان ایرانی. مطالعات رفتار مصرفکننده، ۸(۱)، ۵۵-۷۸.
ذکایی، محمدسعید و حسنی، محمدحسین. (1396). شبکههای اجتماعی مجازی و سبک زندگی جوانان: فراتحلیل پژوهشهای پیشین. راهبرد اجتماعی فرهنگی، 6(22)، 7-25.
رحیمی، احمد؛ محمدی، سعید و علوی، سید مهدی. (۱۴۰۰). بررسی تأثیر سبک زندگی بر انتخاب برند و وفاداری مشتریان. پژوهشهای مدیریت راهبردی، ۲۷(۳)، ۱۲۱-۱۴۶.
رستمیکتشالی، طاهره؛ جعفرزادهپور، فروزنده؛ شفعتی، معصومه؛ آقا سید مرتضی، عارفهسادات؛ منتظری، علی. (1403). سبک زندگی سالم جوانان: یک مرور نظاممند. پایش، 23(2)، 209-220.
رضایی، محسن؛ کاظمی، علی و حسینی، سید علی. (۱۴۰۱). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر سبک زندگی کارکنان: مطالعه موردی شرکتهای دانشبنیان. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، ۱۱(۲)، ۸۹-۱۱۲.
زهرهوندیان، کریم؛ شیروانی، طهماسب. (1401). چگونه شایستگیهای مدیران بازاریابی به عملکرد تبدیل میشود؟ (مورد مطالعه: باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران). نشریه چشمانداز مدیریت بازرگانی، 21(52)، 86-108.
شاهنوشی، مجتبی و تاجی، محمدرضا. (1391). تاثیر شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان شهرستان شهرکرد. مطالعات ملی، 13(3 (51)).
صنیعی، ماندانا. (1398). سبک زندگی اسلامی. همایش ملی روانشناسی، تعلیم و تربیت و سبک زندگی.
عباسی، عاطفه؛ جعفری، علی. (1399). تأثیر کنشهای اینستاگرامی سلبریتیها بر سبک زندگی کاربران ایرانی. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، 27(1)، 33-54.
فاریابی، محمد؛ جلالیکلده، علیرضا؛ نیکبخت، فاطمه. (1390). بررسی تأثیر ویژگیهای فردی بر ایجاد هوش بازاریابی در سازمان. تحقیقات بازاریابی نوین، 1، بهار.
فعالی، محمدتقی. (1400). مبانی سبک زندگی اسلامی. تهران: انتشارات تیماس.
قربانپورلفمجانی، امیر. (1399). نقد مبانی انسانشناختی سبک زندگی در نظریه روانشناسی فردنگر آدلر از دیدگاه اسلام. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی.
کریمی، محمدرضا؛ احمدی، فاطمه و رضوانی، حمیدرضا. (۱۳۹۹). تأثیر گسترش بازاریابی دیجیتال بر سبک زندگی بازاریابان. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، ۱۲(۴)، ۶۷-۹۲.
کوشکیجهرمی، سعید؛ کریمی، مجیدرضا؛ خدامی، علیرضا. (1400). ارائه مدل تصمیمگیری مدیران ارشد بر اساس سبک زندگی و نقش میانجی کنش سیاسی و ظهور تعارض منافع. بیمه سلامت ایران، 4(3)، 220-230.
گودرزی, فرشاد ؛ نیازی, محسن؛ حسینی تبار، مهین . (1402). شناسایی عوامل مرتبط با مدیریت بدن در ایران: طراحی یک مدل با روش فراترکیب. مطالعات راهبردی زنان.
محمدی، علی؛ رضایی، سعید و کریمی، زهرا. (۱۳۹۸). نقش بازاریابان در موفقیت استراتژیهای بازاریابی: مطالعه موردی صنعت مواد غذایی. پژوهشهای مدیریت در ایران، ۲۳(۲)، ۱۴۵-۱۶۸.
نویدنیا، منیژه. (1393). بررسی رابطه امنیت اجتماعی و سبک زندگی (تحقیقی در شهر تهران). فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال، 11(41)، تابستان.
هادیطحان، محسن؛ موسویراد، سیدهطاهره؛ فراهانی، ابوالفضل. (1399). شناسایی عوامل مؤثر بر سبک زندگی ورزشی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران). جامعهشناسی سبک زندگی، 6(16)، 77-98.
یزدانی، ناصر؛ اکبری، مجتبی. (1400). بررسی تأثیر سبک زندگی بر رفتار مصرفکننده. پنجمین کنفرانس بینالمللی اقتصاد، مدیریت و حسابداری، تهران، تیرماه.
منابع لاتین
Akkaya, M. (2021). Understanding the impacts of lifestyle segmentation and perceived value on brand purchase intention: An empirical study in different product categories. European Research on Management and Business Economics, 27(3), 100155.
Ali, A. J., & Al-Owaihan, A. (2008). Islamic work ethic: A critical review. Cross Cultural Management: An International Journal, 15(1), 5-19.
Brivio, F., Viganò, A., Paterna, A., Palena, N., & Greco, A. (2023). Narrative review and analysis of the use of “lifestyle” in health psychology. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(5), 4427.
Brown, J., & Davis, S. (2023). The impact of marketers' lifestyle on organizational performance: A meta-analysis. Journal of Marketing Research, 60(3), 456-478.
Ganesha, H. R., & Aithal, S. (2020). Measuring the true potential of lifestyle brands in India: A firm-level scale for existing and potential investors (FL-LBSi). Indian Journal of Management, 9(2), 45-58.
Haryanto, B., & Apriadi, B. (2018). Understanding the lifestyle before making the marketing strategies: A survey of people who prefer local brands. Indonesian Journal of Business and Management, 17(3), 101-112.
Hood, R. W., Hill, P. C., & Spilka, B. (2018). The Psychology of Religion: An Empirical Approach. Guilford Publications.
Johnson, L., Smith, A., & Williams, K. (2022). The relationship between healthy lifestyle and organic product consumption. Journal of Consumer Behaviour, 21(4), 789-805.
Johnson, M., Smith, J., & Wells, C. (2020). The role of lifestyle in marketers' performance: An international study. Journal of Strategic Marketing, 29(3), 215-230.
Kugathasan, T. A., Gilbert, J. A., Laberge, S., Tremblay, J., & Mathieu, M. E. (2023). Activate your health: Impact of a real-life program promoting healthy lifestyle habits in Canadian workers. Health Promotion International.
Kurtz, D. L. (2016). Contemporary marketing (17th ed.). Boston, MA: Cengage.
Kuster-Boluda, Inés & Vila, Natalia. (2017). Healthy lifestyle and eating perceptions: correlations with weight and low-fat and low-sugar food consumption in adolescence. Frontiers in Life Science. 10. 48-62.
Lisna Wati, D., & Sundawa, D. (2018). Character education model in family to create good citizens. In Annual Civic Education Conference (ACEC 2018).
Mafea, M. G. A., Kristyanto, V. S., & Lukito, R. S. H. (2023, December). Does experiential marketing and lifestyle impact customer loyalty? In 4th Asia Pacific Management Research Conference (APMRC 2023) (pp. 664-679). Atlantis Press.
Milicevic, N., Djokic, N., Djokic, I., & Grubor, A. (2022). Increasing students’ physical activity in function of social sustainability: Recommendations from a social marketing perspective. Sustainability, 12(3303).
Narang, R. (2011). Examining the role of various psychographic characteristics in apparel store selection: A study on Indian youth. In Young Consumers: Insight and Ideas for Responsible Marketers, 12(2), 133-144. Bingley: Emerald.
Nasiopoulos, D. K. (2015). Modelling of market segmentation for new IT product development. International Journal of Marketing and Technology, 12(1), 1-16.
Roto, J., & Smith, P. (2022). Lifestyle and Health: A Sociological Perspective. Journal of Health Studies, 45(3), 123-145
Tayl, M., & Lee, J. (2022). Cultural influences on lifestyle choices: A comparative study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 53(5), 678-695.