واکاوی نقش رهبری تحول دیجیتال در اتحاد استراتژیک بر بستر فرهنگ اسلامی سازمانها و شرکتهای ایرانی
محورهای موضوعی : اخلاق کسب و کارمهبد سهرابی 1 , کامبیز هنزائی 2 , عباس اسدی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - مدیر گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات
3 - استادیار، گروه مدیریت بازاریابی، واحد ورامین، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران
کلید واژه: تحول دیجیتال, رهبری تحول دیجیتال, اتحادهای استراتژیک, بستر فرهنگ اسلامی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی: تعیین واکاوی نقش رهبری تحول دیجیتال در اتحاد استراتژیک سازمان ها و شرکتهای ایرانی. روش پژوهش: روش تحقیق نظریه دادهبنیاد و پژوهش بر اساس نوع هدف؛ توسعهای و از نوع کیفی تعیین گردید. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که رقابتی شدن بازار، دیجیتالی شدن و در هم تنیدگی بازار به پدیده محوری تحقیق که همان رهبری تحول دیجیتال است، شکل می دهد. رهبری تحول دیجیتال در قالب سبک رهبری و کارویژه های رهبری توصیف شده است. نقش رهبری تحول دیجیتال در اتحادهای استراتژیک بی واسطه نیست و با مجموعه ای از شرایط زمینه ای و همچنین شرایط مداخله گر، میانجی گری می شود و این عوامل بر روی راهبردهایی که شرکت ها اتخاذ می کنند، تاثیر می گذارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر به طور کلی نشان می دهد که رهبری تحول دیجیتال در اتحاد استراتژیک سازمانها و شرکتهای ایرانی تأثیر بسیار زیادی دارد و در عصر حاضر، تحول دیجیتال به عنوان یک عامل اصلی برای رشد و پیشرفت سازمانها در نظر گرفته میشود. برای دستیابی به مزیت رقابتی و ارائه خدمات بهتر به مشتریان، شرکتها باید به تغییرات دیجیتال و فناوریهای نوین پاسخ دهند. با این وصف باید توجه داشت که نقش رهبری تحول دیجیتال در اتحاد استراتژیک بین شرکت ها از مجرای اثرپذیری از متغیرهای متنوعی اتفاق میافتد و همچنین شرکت ها راهبردهای متنوعی را در راستای تحول دیجیتال و همچنین ایجاد اتحادهای استراتژیک دنبال می کنند.
Purpose: Determining and analyzing the role of leadership of digital transformation in the strategic alliance of Iranian organizations and companies. Methodology: The research method was data base theory and the research was determined based on the type of development goal and of qualitative type. Findings: The results of the research showed that market competitiveness, digitalization and market intertwining form the central phenomenon of the research which is the leadership of digital transformation. Digital transformation leadership has been described in terms of leadership styles and leadership skills. The leadership role of digital transformation in strategic alliances is not unmediated And it is mediated by a set of contextual conditions as well as intervening conditions, and these factors affect the strategies that companies adopt. Conclusion: The results of the present study generally show that the leadership of digital transformation has a great impact on the strategic alliance of Iranian organizations and companies, and in this era, digital transformation is considered as a main factor for the growth and development of organizations. To achieve a competitive advantage and provide better services to customers, companies must respond to digital changes and new technologies. With this definition, it should be noted that the leadership role of digital transformation in strategic alliances between companies takes place through the effectiveness of various variables, and also companies follow various strategies in line with digital transformation and also create strategic alliances.
اثنیعشری, و قدسی. (1397). مدیریت استراتژیک. پنجمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران, 1(5), 2090-2103.
اسدامرجی،الهام. محمدیان،ایوب. رجبزاده قطری،غلی رجب.شعار، مریم(1398)، ارائه مدل بلوغ قابلیت تحول دیجیتال با استفاده از روش فراترکیب: موردمطالعه شرکتهای دارویی، مدیریت اطلاعات، 5(2)،69-48.
اسدپناه, د. (1400). اثر اتحاد استراتژیک در انعطاف پذیری سازمانهای پروژه محور. دوماهنامه نخبگان علوم و مهندسی, 6(2).
بیان, و حسام الدین. (1370). مدیریت استراتژیک. فرایند مدیریت و توسعه, 3(3), 5-19.
رحمتی، س. مرکانی، غ. و شامی، م (1397). رهبری دیجیتال و چالشهای پیش رو؛ ضرورت تغییرات اساسی در شایستگیهای رهبران، ششمین همایش ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی.
ابوالحسنی طرقی, فاطمه, حاتمی نسب, سید حسن, & سلطانی فر, محمد. (1401). کتاب سنجی جایگاه بازاریابی رسانه اجتماعی در تحقیقات اسلامی بینالمللی. پژوهش های بازاریابی اسلامی, 1(1), 9-23.
کوشکی جهرمی، علیرضا و هاشمی، سید اسماعیل و اکبری، مهرداد و صائمی، رحیم و صغری بخشی کوهیخیلی، فاطمه(1400)، چالشها و موانع تحول دیجیتال در سازمانها و نقش رهبری دیجیتال در رفع موانع،هجدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت،تهران
نوری مژگان. شاه حسینی، محمد علی. شامی زنجانی، مهدی.عابدین، بابک(1398)، طراحی چارچوب مفهومی رهبری تحول دیجیتال در سازمانهای ایرانی، مدیریت و برنامه ریزی در نظامهای آموزشی، 12(2)،211-242.
Ahmad A, Alshurideh M T, Al Kurdi B H, Salloum S A. 2021. Factors Impacts Organization Digital Transformation and Organization Decision Making During Covid19 Pandemic. In The Effect of Coronavirus Disease (COVID-19) on Business Intelligence (pp. 95-106). Springer, Cham.
AlNuaimi, B. K., Singh, S. K., & Harney, B. (2021). Unpacking the role of innovation capability: Exploring the impact of leadership style on green procurement via a natural resource-based perspective. Journal of Business Research, 134, 78–88.
Altayar, M. S. (2018). Motivations for open data adoption: An institutional theory perspective. Government Information Quarterly, 35(4), 633–643.
Baglama, B., Evcimen, E., Altinay, F., Sharma, R. C., Tlili, A., Altinay, Z., & Celebi, M. (2022). Analysis of Digital Leadership in School Management and Accessibility of Animation-Designed Game-Based Learning for Sustainability of Education for Children with Special Needs. Sustainability, 14(13), 7730.
Bartsch, S., Weber, E., Büttgen, M., & Huber, A. (2020). Leadership matters in crisis-induced digital transformation: How to lead service employees effectively during the COVID-19 pandemic. Journal of Service …, Query date: 2023-04-28 21:13:58. https://doi.org/10.1108/JOSM-05-2020-0160
Bodlaei, H., Mohamadimoghadam, Y., & Keshavarz, B. (2018). Qualitative study of the roles of digital footprint in human resource management. Human resource management research. 9 (1), 44-74. [in Persian].
Bresciani, S., Huarng, K. H., Malhotra, A., & Ferraris, A. (2021). Digital transformation as a springboard for product, process and business model innovation. Journal of Business Research, 128, 204–210.
Can, O. (2021). The Role of Leadership in Digital Transformation: A Review and Suggestions for Future Research. … European Conference on Management, Leadership …, Query date: 2023-04-28 21:13:58. https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=vY5TEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA116&dq=digital+transformation+leadership&ots=MRzIDVRPIt&sig=3Wk_TpodziTzf42lyOVO6YFMvRA
Canetta L, Barni A, Montini E. 2018. Development of a digitalization maturity model for the manufacturing sector. In 2018 IEEE International Conference on Engineering, Technology and Innovation (ICE/ITMC) (pp. 1-7). IEEE.
Erhan T, Uzunbacak H H, Aydin E. 2022. From conventional to digital leadership: exploring digitalization of leadership and innovative work behavior. Management Research Review
Ferraris, A., Santoro, G., & Pellicelli, A. C. (2020). “Openness” of public governments in smart cities: Removing the barriers for innovation and entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 16(4), 1259–1280
Jacobi R, Brenner E. 2017. How large corporations survive digitalization. In Digital Marketplaces Unleashed (pp. 83-97). Springer, Berlin, Heidelberg.
Kane, G. C., Phillips, A. N., Copulsky, J., & Andrus, G. (2019). How digital leadership is (n't) different. MIT Sloan Management Review, 60(3), 34-39
Kohtamäki, M., Rabetino, R., & Huikkola, T. (2023). Learning in strategic alliances: Reviewing the literature streams and crafting the agenda for future research. Industrial Marketing Management, 110, 68-84
Leso, B. H., Cortimiglia, M. N., & Ghezzi, A. (2023). The contribution of organizational culture, structure, and leadership factors in the digital transformation of SMEs: a mixed-methods approach. Cognition, Technology & Work, 25(1), 151-179.
Loonam J, Eaves S, Kumar V, Parry G. 2018. Towards digital transformation: Lessons learned from traditional organizations. Strategic Change, 27(2), 101-109.
Martínez-Caro E, Cegarra-Navarro J G, Alfonso-Ruiz F J. 2020. Digital technologies and firm performance: The role of digital organisational culture. Technological Forecasting and Social Change, 154, 119962
Mihardjo, L. W. W., & Alamsjah, F. (2019). Digital leadership impacts on developing dynamic capability and strategic alliance based on market orientation. Polish Journal of Management Studies, 19.
Nadeem A, Abedin B, Cerpa N, Chew E. 2018. Digital transformation & digital business strategy in electronic commerce-the role of organizational capabilities. Journal of theoretical and applied electronic commerce research, 13(2), 1-8.
Nieminen J. 2014. Understanding & Managing Digital Transformation–A case study of a large Nordic retailer (Master's thesis)
Petry, T. (2018). Digital leadership. In Knowledge Management in Digital Change (pp. 209-218). Springer, Cham.
Rüth, R., & Netzer, T. (2020). The key elements of cultural intelligence as a driver for digital leadership success. Leadership, Education, Personality: An Interdisciplinary Journal, 1-6.
Seepma, A. P., de Blok, C., & Van Donk, D. P. (2020). Designing digital public service supply chains: Four country-based cases in criminal justice. Supply Chain Management, 26(3), 418–446.
Stefanova, K., & Kabakchieva, D. (2019). Challenges and perspectives of digital transformation. In Conferences of the Department of Informatics (pp. 13–23). Science and Economics Varna
Tien, N. (2023). Market development strategy of renewable energy industry in Vietnam. International Journal of Business and Globalisation.
Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. The Journal of Strategic Information Systems, 28(2), 118–144.
Wang, T., Lin, X., & Sheng, F. (2022). Digital leadership and exploratory innovation: From the dual perspectives of strategic orientation and organizational culture. Frontiers in Psychology, 13, 902693.
Westerman, G. 2016. "Why digital transformation needs a heart," MIT Sloan Management Review (58:1), pp. 19-21.