• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - نقش حکمرانی سه‌گانه در استقرار شهر هوشمند
        هادی کرمی ابوالحسن فقیهی غلامرضا معمارزاده طهران
        زمینه: همگام با توسعه شهرنشینی و تحولات اجتماعی و اقتصادی شهرها، استقرار شهر هوشمند به عنوان یک استراتژی برای کاهش مشکلات تولید شده و همزمان لزوم همکاری ابعاد حکمرانی مورد توجه قرار گرفته است. هدف: هدف از این تحقیق، تدوین نقش حکمرانی سه گانه در استقرار شهر هوشمند می‌ب چکیده کامل
        زمینه: همگام با توسعه شهرنشینی و تحولات اجتماعی و اقتصادی شهرها، استقرار شهر هوشمند به عنوان یک استراتژی برای کاهش مشکلات تولید شده و همزمان لزوم همکاری ابعاد حکمرانی مورد توجه قرار گرفته است. هدف: هدف از این تحقیق، تدوین نقش حکمرانی سه گانه در استقرار شهر هوشمند می‌باشد. روشها: در این تحقیق فرآیند و ابعاد شهر هوشمند و همچنین مدلهای حکمرانی مطالعه و به روش تحلیل تم بررسی گردید. تحقیق حاضر با استفاده از روش کیفی با انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با 16 تن از خبرگان دانشگاهی و مدیریت شهری انجام گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که برای استقرار شهر هوشمند اعمال سه نوع حکمرانی با همکاری و هماهنگی بر اساس شرایط و وظایف نهادهای مختلف لازم است؛ به همین منظور 9 راهبرد اصلی برای هر حکمرانی در سه سطح سیستم، سازمان و فرد شناسایی شد که در این مطالعه به تحلیل آنها پرداخته شده است. نتیجه گیری: با توجه به سطح گسترده برنامه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهر هوشمند ارائه راهبردهای مداوم در کلان شهرها می‌تواند به افزایش اثربخشی وظایف دولت، بخش خصوصی و جامعه‌مدنی منتهی گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - مدل خط مشی‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد سنجش شجاعت سازمانی
        سمیه  براموند محمد حکاک رضا  سپهوند محمودرضا اسماعیلی
        زمینه: شجاعت یک ویژگی ضروری و مهم برای رفتار اخلاقی در محیط‌های سازمانی است که منجر به حرکت افراد در مسیر درست و اخلاقی می‌شود. خط‌مشی‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان براساس شجاعت سازمانی منجر به افشاء رفتارهای آسیب‌زا شده و مانع خسارت‌ها می‌گردد. هدف: ارائه مدل خط مشی‌گذا چکیده کامل
        زمینه: شجاعت یک ویژگی ضروری و مهم برای رفتار اخلاقی در محیط‌های سازمانی است که منجر به حرکت افراد در مسیر درست و اخلاقی می‌شود. خط‌مشی‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان براساس شجاعت سازمانی منجر به افشاء رفتارهای آسیب‌زا شده و مانع خسارت‌ها می‌گردد. هدف: ارائه مدل خط مشی‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد سنجش شجاعت سازمانی بوده است. روش‌ها: براساس رویکرد تحقیق ترکیبی؛ در مرحله اول، در بخش کیفی با روش نظریه داده‌بنیاد و روش مصاحبه با مدیران، طی 20 مصاحبه تا مرز اشباع نظری، اطلاعات گردآوری و در مرحله دوم تحقیق با ماهیتی کمی، با تکیه بر مدل پارادایمی، پرسشنامه‌ای طراحی و 40 نمونه با نرم‌افزار SmartPLS بررسی و مدل نهایی ارائه شد. یافته‌ها: پنج مولفه اصلی و نه مولفه فرعی استخراج شد؛ شرایط علی (ویژگی‌های شخصیتی، انعطاف و تغییرپذیری)، مولفه مداخله‌گر (بافتار سازمانی)، مولفه راهبردها (توسعه منابع انسانی)، مولفه شرایط زمینه‌ای (شجاعت رفتاری، شجاعت گفتاری، شجاعت در اندیشیدن و شجاعت روانی) و در نهایت مولفه پیامدها با زیرمولفه توسعه سازمانی. نتیجه‌گیری: شرکت‌های دانش‌‌بنیان مبتنی بر سرمایه خصوصی و دانش تخصصی افراد، برای پیاده‌سازی خط مشی‌های سازمانی باید نظرات تخصصی افراد را شجاعانه دریافت کرده و در تصمیم‌گیری مدیریتی، دخیل کنند. واژگان کلیدی: خط مشی، مدل، شجاعت سازمانی، شرکت‌های دانش‌بنیان. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - طراحی مدل سازمان جانشین پرور مبتنی بر خط‌مشی نخبه پروری در شرکت پالایش نفت آبادان
        مسعود قزلباش سید مجتبی  محمود زاده حامد  دهقانان وحید  خاشعی
        زمینه: سازمان‌ها در آینده با چالش‌های رقابتی فزاینده‌ای مواجه خواهند بود. برای مدیریت این چالش‌ها، ‌نیاز به طراحی چهره‌ای نوظهور در قالب سازمان جانشین پرور است تا موفقیت آینده سازمان را تضمین نماید. هدف: در این پژوهش تلاش می‌گردد تا وضعیت موجود مدیریت استعداد، مدیریت جا چکیده کامل
        زمینه: سازمان‌ها در آینده با چالش‌های رقابتی فزاینده‌ای مواجه خواهند بود. برای مدیریت این چالش‌ها، ‌نیاز به طراحی چهره‌ای نوظهور در قالب سازمان جانشین پرور است تا موفقیت آینده سازمان را تضمین نماید. هدف: در این پژوهش تلاش می‌گردد تا وضعیت موجود مدیریت استعداد، مدیریت جانشین پروری و خط‌مشی‌های سازمانی جامعه مورد پژوهش، از زوایای مختلف موشکافی شده و متناسب با شاخص‌ها، مؤلفه‌ها و عوامل مؤثر و ویژگی‌های درون و برون‌سازمانی سازمان جانشین پرور و با روحیه نخبه پروری و شایسته‌سالاری، یک مدل و الگوی جامع و یکپارچه سازمان جانشین پرور مبتنی بر خط‌مشی نخبه پروری در شرکت پالایش نفت آبادان ارائه شود. روش: روش پژوهش آمیخته است لذا جهت طراحی و تدوین مدل جامع از رویکرد کمی و کیفی (آمیخته) استفاده شده است. یافته‌ها: 63 مفهوم و 16 مقوله استخراج گردیده که از بین آن‌ها مقوله سازمان جانشین پرور به‌عنوان مقولۀ مرکزی و 15 مورد دیگر اجزای نظریۀ داده بنیاد پژوهش را تشکیل دادند. نتایج: در نهایت یک مدل سازمان جانشین پرور مبتنی بر خط‌مشی نخبه پروری تدوین شده است. نتایج نشان از معناداری روابط و اجزای مدل ارائه شده دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - سنجش مولفه‌های اثربخش در اعتماد و مشارکت اجتماعی جهت خط مشی گذاری مالیاتی
        علیرضا رستمی عباس طلوعی اشلقی رضا رادفر
        درآمدهای مالیاتی، نقش مهمی در تأمین مالی دولت‌ها دارد. ناجایی که مالیات، عاملی مشروعیت بخش برای یک حاکمیت به شمار می‌رود. موضوع افزایش درآمدهای مالیاتی و راه‌های ممکن برای این افزایش، موضوع جذابی برای حاکمیت‌ها است. به‌ویژه در اقتصاد تک‌محصولی مشابه ایران که تکیه‌گاه اص چکیده کامل
        درآمدهای مالیاتی، نقش مهمی در تأمین مالی دولت‌ها دارد. ناجایی که مالیات، عاملی مشروعیت بخش برای یک حاکمیت به شمار می‌رود. موضوع افزایش درآمدهای مالیاتی و راه‌های ممکن برای این افزایش، موضوع جذابی برای حاکمیت‌ها است. به‌ویژه در اقتصاد تک‌محصولی مشابه ایران که تکیه‌گاه اصلی درآمدهای آن درآمد پر نوسان و غیرقابل‌پیش‌بینی نفت است. این پژوهش، ضمن معرفی اجمالی مدل‌های ارائه‌شده و عوامل مؤثر در افزایش درآمدهای مالیاتی و ارزیابی اعتماد و مشارکت عمومی در حوزه مالیات با رویکرد فرا تلفیق بررسی و شناسایی‌ شده است که مؤلفه‌های اصلی این مدل پویا شامل عوامل قانونی، عوامل اجتماعی، عوامل مدیریتی و عوامل سیاسی می‌باشند. سپس با استفاده از رویکرد مدل‌سازی پویایی سیستم و ترسیم نمودارهای علی- حلقوی (CLD)، یک مدل ارزیابی اعتماد و مشارکت عمومی در حوزه مالیات ارائه و در نهایت شبیه‌سازی توسط نرم‌افزار ونسیم (vensim) انجام شده است. چهار سناریوی اساسی افزایش مؤلفه‌های اصلی و یک سناریو افزایش هم‌زمان تمام مؤلفه‌های اصلی به‌طور هم‌زمان، به‌عنوان اهرم‌های مدل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج شبیه‌سازی، حاکی از تأثیر مثبت بیشتر عوامل اقتصادی بر اعتماد و مشارکت عمومی در حوزه مالیات است با این نکته که تأثیر عوامل اقتصادی نسبت به اعمال هم‌زمان همه مؤلفه‌ها بیشتر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - شناسائی و تحلیل عوامل مؤثر بر حکمرانی آب در ایران
        نگین سادات صدقیان ترک نژاد هادی خان محمدی حسین اصلی پور
        مشکلات مربوط به منابع آبی کشور تنها ناشی از محدودیت منابع نبوده و بخش مهمی از آن مدیریتی است. هرگونه تغییر رویه و اصلاح خط‌مشی در حوزه چارچوب‌ها و فرآیندهای مدیریتی مرتبط با موضوع آب، نیازمند اتخاذ رویکردی چندجانبه و میان‌رشته‌ای در سیستم‌های مختلف است. در ادبیات موضوع، چکیده کامل
        مشکلات مربوط به منابع آبی کشور تنها ناشی از محدودیت منابع نبوده و بخش مهمی از آن مدیریتی است. هرگونه تغییر رویه و اصلاح خط‌مشی در حوزه چارچوب‌ها و فرآیندهای مدیریتی مرتبط با موضوع آب، نیازمند اتخاذ رویکردی چندجانبه و میان‌رشته‌ای در سیستم‌های مختلف است. در ادبیات موضوع، حکمرانی آب پاسخگوی رویکرد جامع چندبعدی به موضوع مدیریت آب می باشد. این پژوهش که برمبنای هدف، کاربردی و برپایه یک چارچوب کلان نظری و با بکارگیری روش تحقیق ترکیبی؛ شامل ابتدا روش کیفی تحلیل مضمون با کدگذاری و تشکیل شبکه مضامین از قوانین بالادستی و مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با خبرگان و سپس روش کمی دیمتل بر اساس تکنیک مقایسه زوجی، به بررسی ساختارمند عوامل موثر بر حکمرانی آب در ایران می‌پردازد. نتایج بدست آمده به تفکیک ابعاد مختلف، شامل مدیریت و سیاست‌گذاری، حقوقی و قانونی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و محیط‌زیستی، میزان تأثیرگذاری متقابل هر حوزه را معین نمود و نشان داد که کارآمدی قوانین آب (بعد حقوقی-قانونی)، لزوم برخورداری از خط مشی‌ها و سیاست گذاری‌های کلان (بعد سیاست گذاری و مدیریت) و نقش نهاد سیاست در حوزه‌های آبی (بعد سیاسی)، دارای بیش‌ترین تأثیرگذاری بر سایر عوامل بودند و نتیجه گیری می گردد که خط مشی‌های اصلی در نظام فعلی حکمرانی آب در کشور می بایست براساس آنها تدوین گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تحلیل نارسایی‌های نظام بروکراتیک مدرن در ایران با رویکرد تطبیقی ادواری و طراحی الگوی جامع رهبری بروکراتیک
        عنایت اله  آقایی علیرضا شیروانی علی رشیدپور فرزاد کریمی
        زمینه: تفاوت های فرهنگی اجتماعی سیاسی کشورها منشا مشکلات مضاعفی در بکارگیری الگوی بروکراتیک بوده است. هدف: هدف از این تحقیق تحلیل نارسایی‌های نظام بروکراتیک مدرن در ایران با رویکرد تطبیقی ادواری و طراحی الگوی جامع رهبری بروکراتیک براساس آموزه های رهبری کوروش کبیر است. چکیده کامل
        زمینه: تفاوت های فرهنگی اجتماعی سیاسی کشورها منشا مشکلات مضاعفی در بکارگیری الگوی بروکراتیک بوده است. هدف: هدف از این تحقیق تحلیل نارسایی‌های نظام بروکراتیک مدرن در ایران با رویکرد تطبیقی ادواری و طراحی الگوی جامع رهبری بروکراتیک براساس آموزه های رهبری کوروش کبیر است. روش‌ها: از بین مفاهیم مرتبط، با بهره گیری از روش تحلیل محتوای قیاسی در حوزه اجزاء عام سه گانه رهبری، 128 آموزه به دست آمد. در جامعه خبرگان، از روش گلوله برفی استفاده و تعداد 13 نفر در اجرای مراحل تکنیک دلفی سه مرحله ای همکاری داشتند. راستی‌آزمایی متغیرهای استخراجی در قالب مولفه‌های سه گانه، با بهره گیری از نظر خبرگان انجام ‌شد و روایی آن توسط اساتید و صاحبنظران مدیریتی، فرهنگی و تاریخی مورد تایید قرار گرفت. پایایی با ضریب آلفای کرونباخ 961/0، تایید شد. برای تعیین درجه اهمیت متغیرهای برگزیده رهبری با محاسبه میزان شاخص شباهت اقدام شد. یافته‌ها: نتایج نشان می دهد در طراحی الگوی جامع رهبری، درستکاری رهبری، صداقت در رهبری، وجود تفکر استراتژیک، به ترتیب، حائز بالاترین رتبه در میان صفات، اصول و مهارت های برجسته رهبری است. نتیجه‌گیری: نتیجه آنکه براساس الگوی رهبری ارایه شده، آنچه را امروزه اندیشمندان به عنوان صفات، اصول و مهارت های رهبری می دانند کوروش کبیر یکجا داشته است و این، مایه مباهات است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تبیین خط‌مشی بازاریابی حسی به منظور تحقق حکمرانی خوب.
        سیامک ناصری وحید آرائی مینا جمشیدی اوانکی
        هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین خط‌مشی بازاریابی حسی به منظور تحقق حکمرانی خوب در جامعه‌ای از دریافت‌کنندگان خدمات مالی است. روش: این پژوهش در دو مرحله طراحی چارچوب مفهومی پژوهش و اعتبارسنجی چارچوب مفهومی انجام شد. در بخش اول که مرحله اولیه و سنجش کیفی است جامعه آماری پژوه چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین خط‌مشی بازاریابی حسی به منظور تحقق حکمرانی خوب در جامعه‌ای از دریافت‌کنندگان خدمات مالی است. روش: این پژوهش در دو مرحله طراحی چارچوب مفهومی پژوهش و اعتبارسنجی چارچوب مفهومی انجام شد. در بخش اول که مرحله اولیه و سنجش کیفی است جامعه آماری پژوهش عبارت بود از اساتید، مدیران و کارشناسان در زمینه بازاریابی حسی، که تعداد 10 نفر به عنوان رسته‌ای از افراد خبره انتخاب شدند. در بخش دوم که بخش کمی است نمونه 384 تایی از جامعه دریافت‌کنندگان خدمات مالی انتخاب شد. یافته: 3 بعد، 11 مؤلفه و 55 شاخص برای مدل شناسایی شد. در بین ابعاد، بعد عملکرد احساسی با بار عاملی 1.55، بعد خودکارآمدی احساسی با بار عاملی 1.27، بعد مشارکت حسی با بار عاملی 1.25 به ترتیب اعتبار بیشتری نسبت به سایر ابعاد داشته اند. نتیجه گیری: سه بعد عملکرد احساسی، خودکارآمدی احساسی و مشارکت احساسی مورد تأکید هستند. بعد عملکرد احساسی شامل 4 مؤلفه درک عواطف، کیفیت روابط عاطفی، پاسخگویی به عواطف و ایجاد انگیزش، بعد خودکارآمدی حسی دارای سه مؤلفه ظرفیت سازی، آموزش و ارتباطات، و بعد مشارکت احساسی شامل چهار بعد آگاه سازی، مهارت اجتماعی، خلق ارزش و راهبردها می‌باشد. پرونده مقاله