رابطه فرهنگ سازمانی با تصویر سازمانی و هویت سازمانی (مطالعه موردی حوزه ستادی سازمان سما)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتلیلا پارساضیابری 1 , علیرضا شیروانی 2
1 - مسئول مکاتبات
2 - -
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, تصویرسازمانی, هویت سازمانی,
چکیده مقاله :
هر سازمانی دارای فرهنگ سازمانی خاص خود است که برای هویت سازمانی کارکنان و برداشت تصویر سازمانی اساسی است. در این مطالعه، هدف درک روابط فرهنگ سازمانی با هویت و تصویر در سازمان سما وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی است. نوع روش انجام مقاله حاضرپیمایشی با زمینه یابی از نوع مقطعی است و سطح تحقیق کاربردی است. اطلاعات مورد نیاز این تحقیق به دو روش کتابخانهایی و پرسشنامه جمعآوری گردید. جامعه آماری شامل کارمندان (120 نفر) و مشتریان (در یک بازه زمانی یک ماهه 70 نفر) سازمان میباشد که با استفاده از جدول مورگان 90 نفر از کارمندان و 60 نفر از مشتریان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش جهت گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. برای توصیف دادهها از جداول توزیع فراوانی و برای پاسخ به فرضیههای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و همبستگی جزیی استفاده شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد بین فرهنگ سازمانی با تصویر و هویت سازمانی رابطه معناداری وجود دارد، که شدت این رابطه در همبستگی بین مولفه درگیری در کارها و هویت سازمانی بیشترین و در همبستگی بین مولفه ماموریت و هویت سازمانی کمترین است. positive impact.
Each organization has its own organizational culture is organizational identity and corporate image cropping is essential. The study aims to understand the relationship between organizational culture and the identity and image of the Organization of Islamic Azad University Sama. Type method paper with a cross-sectional survey and applied research. Information needed for this study were collected in two ways libraries and questionnaire. The population consisted of employees (120) and customers (over a period of a month-70) is an organization with 90 employees and 60 Morgan clients were selected as sample. In this study, a questionnaire was used to collect data. To describe the data frequency tables, and to respond to Hypothesis research of Pearson's correlation coefficient and partial correlation was used. The findings show a significant relationship between organizational culture and image and corporate identity, which is heavily involved in the relationship of solidarity between the components and the most corporate identity and the relationship between mission and corporate identity is the slowest component.