عوامل موثر بر خط مشی گذاری استراتژیهای کسب و کارهای فناوری محور در شرکتهای صادراتی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتصدیقه مهدوی نژاد 1 , سعید یاری 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل، دانشگاه غیرانتفاعی مهرالبرز
2 - کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران
کلید واژه: استراتژیهای کسب و کار فناوری محور, شرکتهای دانش بنیان, شرکتهای صادراتی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر خط مشی گذاری استراتژی های کسب و کارهای فناوری محور در شرکتهای صادراتی انجام پذیرفت . روش: پژوهش مذکور کاربردی و در زمینه مطالعات توسعه ای است. داده های گردآوری شده کیفی و با رویکرد نظریه داده بنیاد می باشد. جامعه ی آماری پژوهش مدیران و متخصصان حوزه ی صادرات در شرکت های دانش بنیان بوده که از طریق نمونه گیری نظری با یازده نفر از آنان مصاحبه های عمیق نیمه ساختمند انجام شده است. سپس با استفاده از کدگذاری باز، مفاهیم و مقوله های استخراج شدند . یافته ها: براساس فرایند نظریه داده بنیاد، طی مراحل کدگذاری 52 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی شناسایی و دسته بندی شدند. سپس ضمن شناسایی مقوله محوری، مقوله ها در درون مولفه های اساسی شرایط علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردهای و پیامدهای قرار گرفتند و مدل نهایی شکل گرفت. نتیجه گیری: شرکت های دانش بنیان می توانند با استفاده از استراتژی های فناورانه در مدل کسب و کار، شناسایی بازارهای هدف جدید، استفاده از خلاقیت و دانش بروز و بهره گیری از تجربیات سایر کشورها، به روش های فناورانه در تولید محصولات جدید و گسترش صادرات این کالاها روی آورند.
Purpose: The purpose of this research is to identify the factors influencing the policy formulation of technology-oriented business strategies in export companies. Method: The collected data is qualitative and with the approach of foundational data theory. The statistical population of the research is managers and specialists in the field of export in knowledge-based companies, and semi-structured in-depth interviews were conducted with eleven of them through theoretical sampling. Then, using open coding, concepts and categories were extracted. Findings: Based on the foundation's data theory process, 52 sub-categories and 5 main categories were identified and categorized during the coding process. Then, while identifying the central category, the categories were placed within the basic components of causal conditions, fields, interventionists, strategies and consequences, and the final model was formed. Conclusion: Knowledge-based companies can use technological strategies in the business model, identify new target markets, use creativity and up-to-date knowledge, and take advantage of the experiences of other countries, to turn to technological methods in producing new products and expanding the export of these goods.
انوشه، مرتضی و سیدمجتبی موسوی ، نقبی. (1397)، تحلیل چارچوب بخش بندی بازارهای بین المللی و استراتژیهای ورود به بازاهای جهانی ، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و حسابرسی پویا، تهران، دانشگاه صالحان.
جعفرزاده مهدی، | رضوانی مهران، داوری علی. (1398). ارائه الگوی بکارگیری استراتژی رقابت همکارانه در بین المللی سازی خوشه های صادرات محور با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری. مجله مدیریت کسب و کار بین المللی، دوره 2، شماره 4، 51-72.
حاتمی، محمدرضا، چراغعلی، محمودرضا، سعیدی، پرویز، مستقیمی، محمودرضا.(1399). ارائه الگوی بین المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط صنعتی مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید. فصلنامه سیاست نامه علم و فناوری. دوره 11، شماره 2. 5-16.
حقیقی، محمد. (1393). بازارگانی بینالملل، چاپ سیزدهم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
خیرالهی، ام لیلا، مژگان، میرزایی. (1398). مروری بر استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، پنجمین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس.
قادری، ماریه و محمدی، سحر،1395،بررسی رابطه استراتژی های فناورانه و عملکرد سازمان با نقش میانجی قابلیت های استراتژیک در شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه،پنجمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری،تبریز
عربی، افسانه، چراغعلی، محمدرضا، شریف زاده، محمدشریف، گرجی، محمدباقر. (1400). شناسایی و ارزیابی شاخصهای تجاری سازی دانش با رویکرد بینالملل در شرکتهای دانش بنیان تهران. فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 49، 432-447.
_||_
Brege, H., & Kindström, D. (2020). Exploring proactive market strategies. Industrial Marketing Management, 84, 75–88.
Cuervo‐Cazurra, Al., Doz, Y., & Gaur, A. (2020). Skepticism of globalization and global strategy: Increasing regulations and countervailing strategies. Global Strategy Journal, 10 (1), 3–31.
Descotes, R.M, & Walliser, B. (2018). International marketing related competences and SMEs export performance during the recession. Cairn. Info Matieres A Reflexion, 3(21): 61-82.
Hoang, P. (2016). Relationship of Export Market Orientation, Selected Export Strategy, and Export Performance: An Empirical Study. Global Journal of Management and Business Research, 15 (6): 25-32.
Hemmat afza, Omid Masoud Ahmadi, Rahman Ghaffari, Identify the Factors Affecting the Foreign Trade Policy of Basic Goods in the Context of Economic Sanctions, Journal of Islamic Life Style Centeredon Health, 2020:4(2): 304-317.
Hsieh, L., Child, J., Narooz, R., Elbanna, S., Karmowska, J., Marinova, S., and Zhang, Y. (2019). "A multidimensional perspective of SME internationalization speed: The influence of entrepreneurial characteristics". International Business Review, 28(2), pp. 268-283.
Krammer ,Sorin M.S., Strange ,R., & Lashitew, A.(2017). The export performance of emerging economy firms: The influence of firm capabilities and institutional environments. International Business Review, 27 (1): 1- 13.
Peng, Yao, Lin, Ku (2017). The effect of global dynamic capabilities on internationalizing SMEs performance. Baltic Journal of Management, 12(2).
Thakkar, B.S. (2021). Culture in Global Businesses: Addressing National and Organizational Challenges. Cham: Springer International Publishing. Retrieved from
Zakić, K., & Radišić, B. (2017). Strategies of Chinese Companies when Entering Global Market. Varazdin Development and Entrepreneurship Agency, John Naisbitt University