بررسی رابطه بین اعتماد و پذیرش بانکداری الکترونیک از سوی مشتریان شعب بانک سپه استان گلستان
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتهرمز مهرانی 1 , منصوره صادقی 2
1 - گروه مدیریت،واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی ،علی آباد کتول،ایران
2 - باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان،واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی،علی آبادکتول،ایران
کلید واژه: نگرش نسبت به استفاده, نیت رفتاری نسبت به استفاده, اعتماد, سودمندی ادراک شده, سهولت استفاده دراک شده,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: نتایج پزوهش های متعدد نشان داده است که بانکداری الکترونیک یکی از روش های مفید در جذب و حفظ مشتریان درخدمات بانکداری می باشد.این روش که با استفاده از فناوری پیشرفته شبکه های مخابرات برای انتقال منابع به صورت الکترونیکی در سیستم بانکداری است باعث شده که مشتری بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، بتواند به خدمات بانکی دسترسی پیدا کند. سریع بودن و قابلیت دسترسی لحظه ای باعث شده است در بسیاری موارد مشتریان از این خدمات استفاده کنند.لذا هدف از این مطالعه بررسی بررسی رابطه بین اعتماد و پذیرش بانکداری الکترونیک از سوی مشتریان شعب بانک سپه استان گلستان می باشد. روش شناسی: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است . جامعهی آماری آن،کلیه مشتریان بانک سپه استان گلستان به تعداد 289024 نفر می باشد و تعداد نمونه نیز بر اساس روش نمونهگیری در دسترس و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان،384نفر بوده است . ابزار گرداوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه است که از پرسشنامه استاندارد سو و هان که شامل 26 سوال می باشد، استفاده شده است که ضریب آلفای کرونباخ همه آن ها بالای 7/0 بوده است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها ازنرم افزار SPSS.21استفاده شده است.
The results of several studies showed that electronic banking is one of the most useful methods of attracting and retaining customers of banking services. This method uses high technology of communication networks for transferring resources electronically in the banking systems. Because of its speed and on-line accessibility, customers often use this services.So research methodology in this research is descriptive – survey and correlation. Research population consists of customers of Sepah bank branches in Golestan province who are 289024 persons. According to stratified sampling method and kerjsey and Morgan table, sample size is 384.Data gathering instrument in this research is Questionnaire which uses standard Questionnaire of Suh and Han. Chronbach Alpha of all variables were above 0/7. For analyzing data , spss.21 software were used. The result of this research showed that there is positive and meaningful relationship between customers trust and electronic banking acceptance, perceived usefulness , perceived ease of use, attitude toward use, behavioral intention to use and actual use of electronic banking (P≤0/05).The results also showed that there is positive and meaningful relationship between independent sub-variables (P≤ 0/05).
_||_