تاثیر آموزش به شیوه وب کوئست بر انگیزه پیشرفت ،خودپنداره و یادگیری خودتنظیمی دانشجویان
محورهای موضوعی : روانشناسیسیده مرضیه موسوی بیدله 1 , وحید فلاح 2 , صدرالدین ستاری 3 , عظیمه متکلم 4 , حسن اصلان زاده 5
1 - دانش آموخته دکتری مدیریتآموزشی،واحداردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی،اردبیل،ایران
2 - استادیار برنامه ریزی درسی، واحد ساری دانشگاه ازاد اسلامی، ساری، ایران
3 - دانشیار مدیریت آموزشی،واحد اردبیل، دانشگاه ازاد اسلامی، اردبیل ، ایران
4 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی،اردبیل،ایران
5 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی،واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی،اردبیل،ایران
کلید واژه: خودپنداره, انگیزه پیشرفت, آموزش به شیوه وب کوئست, یادگیری خود تنظیمی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش بررسی تاثیر آموزش به شیوه وب کوئست بر انگیزه پیشرفت، خودپنداره و یادگیری خودتنظیمی دانشجویان در درس انگلیسی به روش شبه آزمایشی انجام شده است. جامعه شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد گرگان در سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ به تعداد ۲۸۰۵ نفر بوده است و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد ۲۵ نفر در گروه کنترل و ۲۵ نفر در گروه آزمایش به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا از هر دو گروه آزمایش و کنترل پیش آزمون به عمل آمده و سپس متغیر آزمایشی برای گروه آزمایشی اجرا شد . سپس پس آزمون برای هر دو گروه به عمل آمد . گردآوری اطلاعات روش میدانی و کتابخانهای است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد . تجزیه و تحلیل داده از نرم افزار spss21 استفاده شده . نتایج نشان داده است که آموزش به شیوه وب کوئست بر انگیزه پیشرفت ،خود پنداره و یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در درس زبان تاثیر مثبت دارد.
The purpose of this study was to investigate the effect of web-Quest learning on students' Achievement motivation, self-concept and self-regulation learning in English courses by using Quasi-experimental method. The statistical population included all 2805 students of gorgan University Azad Islamic in the academic year 2018-2019. A randomized stratified Sampling method was used to select 25 individuals in control group (tradition) and 25 in Experimental group (Web-Quest). In this study, both experimental and control groups were tested Pr-test, then the experimental variable (web-Quest learning) was run for the experimental group. Then, the post-test was performed from both groups. The required data was collected using field And library methods. The data gathering tool was Hermann's motivation questionnaire, Raj Kamsaratsot Self-concept Test and Buffer's Self-Regulatory Learning Questionnaire, which it’s Validity has been confirmed by the professors and experts. The data was analyzed using descriptive statistics, inferential statistics and covariance analysis.Therefore, we conclude that web-Quest learning has a positive effect on achievement motivation, self-concept and self-regulation learning in English courses at students of gorgan University .
_||_