• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تبیین و اعتبارسنجی عوامل پیش‌بینی‌‌کننده عملکرد خلاق منابع انسانی در شرکت‌های دانش بنیان
        رضا سپهوند فاضل سیدی مریم مؤمنی
        هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین و اعتبارسنجی عوامل اثرگذار بر عملکرد خلاق منابع انسانی در شرکت‌های دانش‌بنیان است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر پیش‌فرض‌های فلسفی اثبات‌گرا‌، از حیث رویکرد کمی و از حیث استراتژی توصیفی- پیمایشی است. همچنین پژوهش موجود از منظر مخاطب‌شناسی، کاربرد چکیده کامل
        هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین و اعتبارسنجی عوامل اثرگذار بر عملکرد خلاق منابع انسانی در شرکت‌های دانش‌بنیان است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر پیش‌فرض‌های فلسفی اثبات‌گرا‌، از حیث رویکرد کمی و از حیث استراتژی توصیفی- پیمایشی است. همچنین پژوهش موجود از منظر مخاطب‌شناسی، کاربردی و از لحاظ جمع‌آوری داده پژوهشی میدانی است. برای سنجش متغیرهای پژوهش، فروتنی رهبر، عملکرد خلاق، امنیت روانشناختی و خودکارآمدی خلاق به ترتیب از پرسشنامه‌های استاندارد کیان و همکاران (2020)، سان و همکاران (2020)، احمد و همکاران (2018) و وانگ و همکاران (2018) استفاده گردید. روایی و پایایی پرسشنامه‌ها به‌ترتیب از طریق روایی صوری و آلفای کرونباخ، پایایی اسپیرمن، پایایی ترکیبی و پایایی اشتراکی تأیید گردید. جامعه آماری شامل شرکت‌های دانش‌بنیان استان لرستان می‌باشند که 130 نفر از کارکنان آنها به‌عنوان جامعه هدف پژوهش انتخاب شده‌اند. داده‌ها از طریق الگوریتم مدلسازی معادلات ساختاری واریانس‌محور تحلیل و اعتبارسنجی گردید. یافته‌ها: تحلیل نتایج در سطح اطمینان 95% بیانگر تأثیر مثبت و معنادار فروتنی رهبر بر عملکرد خلاق، فروتنی رهبر بر امنیت روانشناختی، امنیت روانشناختی بر عملکرد خلاق، فروتنی رهبر بر خودکارآمدی خلاق و خودکارآمدی خلاق بر عملکرد خلاق می‌باشد. به‌علاوه، تحلیل مسیرهای غیر-مستقیم گویای نقش میانجی امنیت روانشناختی و خودکارآمدی خلاق در تأثیر فروتنی رهبر بر عملکرد خلاق است. نتیجه‌گیری: سنجش و اعتبار‌سنجی تجربی پژوهش نشان می‌دهد، فروتنی رهبر از طریق امنیت روانشناختی و خودکارآمدی خلاق به‌عنوان عوامل پیش‌بینی‌کننده واریانس عملکرد خلاق منابع انسانی در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌باشد. همچنین پژوهش حاضر می‌تواند به غنای ادبیات در حوزه عملکرد خلاق منابع انسانی بیفزاید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نقش رهبری تحول‌آفرین سبز و مدیریت منابع انسانی سبز بر نوآوری سبز و عملکرد زیست محیطی
        مهدی سبک رو نگین رنجبران مریم احمدی زهرانی
        هدف: رهبری و مدیریت منابع انسانی با تشویق کارکنان و ایجاد انگیزه در کارکنان منجر به نوآوری و انجام فعالیت‌هایی می‌شوند که با اهداف زیست محیطی سازمان سازگار است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رهبری تحول‌آفرین سبز و مدیریت منابع انسانی سبز بر نوآوری سبز و عملکرد زی چکیده کامل
        هدف: رهبری و مدیریت منابع انسانی با تشویق کارکنان و ایجاد انگیزه در کارکنان منجر به نوآوری و انجام فعالیت‌هایی می‌شوند که با اهداف زیست محیطی سازمان سازگار است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رهبری تحول‌آفرین سبز و مدیریت منابع انسانی سبز بر نوآوری سبز و عملکرد زیست محیطی در شرکت ذوب‌آهن اصفهان انجام شد. روش: پژوهش حاضر ازحیث هدف،کاربردی و توصیفی است و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها پیمایشی می‌باشد. همچنین از لحاظ روش از نوع رویکرد کمی است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه مدیران و سرپرستان شرکت ذوب‌آهن اصفهان می‌باشد که تعداد کل جامعه آماری شامل مدیران و سرپرستان شرکت ذوب ‌آهن اصفهان، 300 نفر می‌باشد. بر اساس جدول مورگان 170 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه استاندارد از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس بین نمونه‌های تحقیق توزیع گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌ا‌فزارهای SPSS27 و PLS3 استفاده شده است. پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ برآورد گردید.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که رهبری تحول‌آفرین سبز و روش‌های مدیریت منابع انسانی سبز بر نوآوری سبز و عملکرد زیست محیطی تاثیر مثبت و معناداری دارد و بیش‌ترین تأثیر مربوط به اثر روش‌های مدیریت منابع انسانی سبز بر نوآوری سبز می‌باشد. همچنین از طریق آزمون سوبل مشخص شد که نوآوری سبز نقش میانجی در ارتباط با رهبری تحول آفرین سبز و عملکرد زیست محیطی ایفا می‌کند. نتیجه‌گیری: مدیران سازمان می‌توانند با توان افزایی منابع انسانی خود با پیاده‌سازی مدیریت منابع انسانی سبز به توسعه پایدار دست یابند. تدوین سیاست‌های حمایتی از محیط زیست استخدام افراد براساس ارزش‌های زیست محیطی نقش تاثیرگذاری در سازمان دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - واکاوی ابعاد و مولفه های نوآوری رفتاری منابع انسانی در سازمان کودکان استثنایی
        گلچهره لهراسبی میترا صدوقی حسینعلی تقی‌پور اسماعیل کاظم پور
        مقدمه و هدف: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی و شناسایی نوآوری رفتاری منابع انسانی در سازمان کودکان استثنایی بود.روش شناسی پژوهش: پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. گردآوری داده ها و استخراج مضامین مرتبط با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با آگ چکیده کامل
        مقدمه و هدف: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی و شناسایی نوآوری رفتاری منابع انسانی در سازمان کودکان استثنایی بود.روش شناسی پژوهش: پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. گردآوری داده ها و استخراج مضامین مرتبط با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با آگاهی دهندگان کلیدی در این حوزه صورت گرفت.انتخاب مشارکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری بود که بر اساس آن تعداد 14 نفر از متخصصان،خبرگان، اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مدیران کل سازمان کودکان استثنایی انتخاب شدند. برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. داده ها به روش تحلیل مضمون بررسی شدند.یافته ها: مدلی برای نوآوری رفتاری منابع انسانی در سازمان کودکان استثنایی در قالب 14 مولفه(صداقت رفتاری،مثبت‌اندیشی‌در رفتار،توانمندسازی،فرهنگ خودکنترلی،خودکارآمدی نوآورانه،اعتمادآفرینی،مدیریت مشارکتی،مشارکت پذیری،تفکر بهنگام، رضایت شغلی، عدالت سازمانی،فرهنگ ارتباطات سازمانی،فضای سالم رقابت جویی،ارزیابی عینی منابع) و 53 شاخص طراحی شد و مولفه خودکارآمدی نوآورانه دارای بالاترین و مولفه ارزیابی عینی منابع دارای پایین ترین میزان تاثیرگذاری بر نوآوری رفتاری منابع انسانی بوده اند.بحث و نتیجه گیری: با کاربرد مؤلفه های نوآوری رفتاری منابع انسانی، کارکنان می توانند به دور از دغدغه های جسمی، روانی و... و هم چنین مشکلات رفاهی و دشواریهای ناشی از امکانات و تجهیزات به رفتارهای نوآورانه بپردازند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تبیین کارکرد ویژگی‌های داستان‌ها‏ی فبک بر خلاقیت
        علی حسن زاده یحیی قائدی سعید بهشتی احمد سلحشوری
        چکیدههدف: این مقاله به بررسی ویژگی‌های داستان‌های فلسفه برای کودکان می‌پردازد تا از این طریق، امکان استفاده از کارکردهای ویژگی‌های این داستان‌ها در خلاقیت کودکان مشخص شود. در بخش اول مقاله به تبیین ویژگی‌های داستان‌های فبک پرداخته می‌شود. در بخش دوم به بررسی کارکردهای د چکیده کامل
        چکیدههدف: این مقاله به بررسی ویژگی‌های داستان‌های فلسفه برای کودکان می‌پردازد تا از این طریق، امکان استفاده از کارکردهای ویژگی‌های این داستان‌ها در خلاقیت کودکان مشخص شود. در بخش اول مقاله به تبیین ویژگی‌های داستان‌های فبک پرداخته می‌شود. در بخش دوم به بررسی کارکردهای داستان‎های فلسفه برای کودکان بر خلاقیت کودکان نشان داده می‌شود. روش: این تحقیق، از لحاظ رویکرد کیفی و حیث روشی از روش تحلیل از نوع تحلیل محتوای کیفی بوده است. داده‌ها از اسناد و متون علمی شامل کتب و جستجوی مقالات با استفاده از کلید واژه‌های خلاقیت، ادبیات داستانی، برنامه درسی فلسفه برای کودکان، کارکردهای داستان‌های فبک، عناصر داستانی در خلاقیت کودکان انجام شد. بر اساس معیارهای ورود و خروج تعداد 29 مقاله و 21 جلد کتاب وارد مطالعه شد. یافته‌ها نشان داد که ویژگی‌های داستان‌های برنامه فبک با وجود بن‌مایه پرسشگری و مفاهیم فلسفی، مباحث استدلال تفکر و نیز مباحث فلسفی مربوط به شیوه‎های زندگی کودکان در بعد زندگی روزمره و در بعد بیناذهنیت اجتماع، بازسازی اجتماع پژوهشی و برخی از فرایندها همچون مولفه‌های ادبی و تربیتی و الگوهای فعالیت محور مانند الگوی نوشتن طرح بحث و تمرین در داستان بر پرورش خلاقیت کودکان تاثیر دارد.نتیجه گیری: ارتقاء خلاقیت و روحیه پرسشگری کودکان مبنی بر استفاده از عناصر و کارکردهای ویژگی‌های داستان‌های فبک باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - طراحی الگوی ارزیابی مدل کسب و کار با رویکرد نوآوری اجتماعی
        فاطمه خراسان چی نرگس ایمانی پور زهرا آراستی سید مجتبی سجادی
        زمینه: عمر کوتاه مدل‌های کسب و کار، نیاز به ارزیابی مستمر آن‌ها را در شرایط متغیر و پیچیده این روزهای کسب و کار به یک نیاز حیاتی برای کسب و کارها تبدیل ساخته است. با گسترش اقبال کسب و کارها در پاسخ‌گویی به نیازهای اجتماعی در کنار رهگیری اهداف کسب و کار و توسعه موضوع نوآ چکیده کامل
        زمینه: عمر کوتاه مدل‌های کسب و کار، نیاز به ارزیابی مستمر آن‌ها را در شرایط متغیر و پیچیده این روزهای کسب و کار به یک نیاز حیاتی برای کسب و کارها تبدیل ساخته است. با گسترش اقبال کسب و کارها در پاسخ‌گویی به نیازهای اجتماعی در کنار رهگیری اهداف کسب و کار و توسعه موضوع نوآوری اجتماعی، ارزیابی میزان موفقیت مدل‌های کسب و کارها در پاسخ‌گویی هم‌زمان به نیازهای اجتماعی و کسب و کار، موضوعی حائز اهمیت است. هدف: پژوهش حاضر به دنبال طراحی الگویی برای ارزیابی مدل‌های کسب و کار با رویکرد نوآوری اجتماعی است. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع تحقیق کیفی است. روش تحقیق مطالعه موردی چندگانه است نمونه آماری شامل ۱۰ کسب و کار نوپای ایرانی با تجربه نوآوری در مدل کسب و کار و نوآوری اجتماعی است. یافته‌ها: الگوی پیشنهادی شامل یک فرایندارزیابی 5 مرحله ای است که با استفاده از 2 ابزار کاربردی و براساس ۴ شاخص برای ارزیابی اقتصادی و ۲ شاخص برای ارزیابی اجتماعی طراحی شده است . نتیجه‌گیری: الگوی پیشنهادی به مدیران کسب و کارهای نوپا کمک می کند، مدل کسب و کار خود را براساس دو بعد اقتصادی و اجتماعی ارزیابی کرده و با موقعیت یابی مدل کسب و کار ، جهات تغییر در مدل کسب و کار را برای توسعه مدل کسب و کار با رویکرد نوآوری اجتماعی ، شناسایی کنند . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ‌‌‌‌گذری برخلاقیت های پداگوژیکی و روان شناختی مولوی در مثنوی
        محمد مهدی شریعت باقری
        زمینه : کتاب تعلیمی مثنوی معنوی، سرشاراز نکات تربیتی ، پداگوژیکی و روان شناختی است که در پژوهش حاضر به چند مورد از آن ها پرداخته شده است .هدف : پژوهش حاضر با هدف یافتن و استخراج پاسخ های خلاقانه مولوی به پنج سوال اساسی از خلال اشعار ایشان در مثنوی معنوی بود.روش: پژوهش ح چکیده کامل
        زمینه : کتاب تعلیمی مثنوی معنوی، سرشاراز نکات تربیتی ، پداگوژیکی و روان شناختی است که در پژوهش حاضر به چند مورد از آن ها پرداخته شده است .هدف : پژوهش حاضر با هدف یافتن و استخراج پاسخ های خلاقانه مولوی به پنج سوال اساسی از خلال اشعار ایشان در مثنوی معنوی بود.روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کیفی و با روش اسنادی و کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل اشعار مثنوی معنوی با رویکرد توصیفی- تفسیری است. سئوالات مورد نظر در خصوص سرشت انسان ، جلوگیری از گسترش خطا و لغزش متربی ، تاثیر انگیزه ها در ظهور رفتار، کارآمدترین روش تعلیم و تربیت و نظریه تضاد در تعلیم و تربیت مطرح شده است. یافته ها : نتایج پژوهش حکایت از خوب بودن سرشت ِ تمامی انسان ها و عاریتی(عارضی) بودن بدی به علت تعلیم و تربیت و محیط بد، مراقبت از خطاها و لغزش ها در راستای ملکه نشدن آن ، توجه به انگیزه های درونی شاگردان از راه تحریک ، اصلاح ، تقویت و رشد انگیزه های درونی آنان ، کارآمدترین روش تعلیم و تربیت همانا تحقیق و توجه به فرآیند پژوهش محوری شاگردان و روی آوری به تفکرخلاق از طریق شناخت هر ضدی با ضدِخودش از راهکارهای خلاقانه وی در بیش از هفت قرن پیش است. نتایج : علاوه بر پاسخ به سئوالات فوق الذکر ، در سوال پنجم پژوهش، ارائه نمونه هایی از ظرایف تربیتی و پداگوژیکی ، شواهدی است مبنی بر تایید نظریات مولوی درامر تعلیم و تربیت که در انتهای مقاله به آن ها اشاره شده است.کلمات کلیدی: خلاقیت ، پداگوژی ،سرشت،انگیزه ،تحقیق پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی خلاقیتِ ریاضیِ دانش‌آموزانِ پایه‌ی دهم با استفاده از طرح مسأله‌ی بازپاسخ در موقعیت‌های ساختاریافته
        مجید یوسفی ابراهیم ریحانی محمدحسن بهزادی
        زمینه: در بحث بُروز و ارتقاء خلاقیت، قطعاً فرایندهایِ محرک و پرورش‌دهنده‌ی خلاقیت و همچنین اندازه‌گیریِ خلاقیت، نقش مهمی ایفا می‌کنند. به اعتقادِ بسیاری از محققان آموزشِ ریاضی، طرح مسأله‌ی ریاضی و تدریس با رویکرد بازپاسخ، فرایندهایی مهم برای تحریک، رشد و سنجشِ خلاقیتِ ر چکیده کامل
        زمینه: در بحث بُروز و ارتقاء خلاقیت، قطعاً فرایندهایِ محرک و پرورش‌دهنده‌ی خلاقیت و همچنین اندازه‌گیریِ خلاقیت، نقش مهمی ایفا می‌کنند. به اعتقادِ بسیاری از محققان آموزشِ ریاضی، طرح مسأله‌ی ریاضی و تدریس با رویکرد بازپاسخ، فرایندهایی مهم برای تحریک، رشد و سنجشِ خلاقیتِ ریاضی به‌شمار می‌روند.هدف: این پژوهش بررسی و اندازه‌گیریِ خلاقیتِ ریاضیِ دانش‌آموزان پایه‌ی دهم با استفاده از طرح مسأله‌ی بازپاسخ در موقعیت‌های ساختاریافته است.روش: پژوهش حاضر به روش توصیفی از نوع زمینه یابی انجام شده است .جامعه‌ی آماریِ در دسترس، تعداد 158 نفر از دانش‌آموزانِ پایه‌ی دهم مدارس استعدادهای درخشانِ شهرستان‌های ورامین، قرچک و پاکدشت در جنوب‌شرقی استان تهران در سال تحصیلیِ 1400-1399 بوده‌اند. برای گردآوری داده‌ها، از یک آزمونِ محقق‌ ساخته، شامل دو سؤالِ طرح مسأله‌ی بازپاسخ در موقعیت‌هایی ساختاریافته (استویانوا و الرتون)، استفاده شده است. رواییِ آزمون توسط اساتید آموزش ریاضی و دبیران مجربِ ریاضی مورد تأیید قرار گرفت. ضریب الفای کرونباخِ سؤالات آزمون، 71/0 و 82/0 محاسبه شدند که این مقادیر، وضعیت مناسبی را در مورد پایایی آزمون نشان می‌داد.یافته ها: نتیجه‌ی آزمون، نمره‌ی خلاقیتِ ریاضیِ دانش‌آموزانِ پایه‌ی دهمِ مدارس استعدادهای درخشان عددِ 2082/0 را نشان داد. نتیجه‌ی پژوهش نه تنها حاکی از آن بود که دانش‌آموزان پایه‌ی دهم از سطح خلاقیتِ ریاضیِ پایینی برخوردار هستند، بلکه بر عدم وجود یا ناکافی بودنِ موقعیت‌های مواجهه‌یِ این دانش‌آموزان با فعالیت‌ها و تکالیفِ تقویت‌کننده‌یِ خلاقیت ریاضی، از جمله طرح مسأله و تکالیفِ بازپاسخ، در کلاس‌های درسِ ریاضی تأکید داشت.نتیجه گیری : لازم است برای دانش آموزان فرصت‌های کافیِ مواجه شدن با تکالیفِ طرح مسأله و فرایند مسائل بازپاسخ فراهم شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - ارائه الگوی بومی عوامل مؤثر بر فعالیت‌های خلاقانه دانش‌آموزان در درس ریاضی (یک مطالعه پدیدارشناسانه)
        امیر حسین داشته محمد نوریان شیوا عسگر پور
        چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی بومی عوامل مؤثر بر فعالیت‌های خلاقانه دانش‌آموزان در درس ریاضی، انجام گرفت روش:این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، دبیران ریاضی دوره اول متوسطه شهرتهران و اساتید رشته ریاضی بودند نمونه ها به صو چکیده کامل
        چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی بومی عوامل مؤثر بر فعالیت‌های خلاقانه دانش‌آموزان در درس ریاضی، انجام گرفت روش:این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، دبیران ریاضی دوره اول متوسطه شهرتهران و اساتید رشته ریاضی بودند نمونه ها به صورت هدفمند از جامعه مورد نظر انتخاب شدند.روش گرد آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود.پس از انجام 16 مصاحبه با توجه به مطرح شدن موارد تکراری، اشباع مصاحبه ها اعلام گردید. به منظور قابلیت اعتماد داده‌ها ازچهار معیار باورپذیری، اعتمادپذیری، انتقال پذیری و اطمینان پذیری استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، از تحلیل محتوای کیفی چهارمرحله ای استفاده شد.یافته ها: براساس یافته های حاصل از تجزیه وتحلیل داده‌ها، 5 درون‌مایه با 19 طبقه شامل: معلم (ویژگی شخصیتی، تخصص و توانایی حرفه‌ای، نگرش، روش تدریس و مدیریت کلاس)؛ برنامه درسی و آموزش (اهداف، محتوا، روش تدریس، ارزشیابی، گروه‌بندی و مواد و منابع)؛ فراگیر (ویژگی شخصیتی، ویژگی انگیزشی، توانمندی شناختی و نظام ارزش‌گذاری)؛ خانواده (جوعاطفی، نگرش و سبک تربیتی والدین)؛ محیط اجرا (فضای آموزشی و مشارکت)، به عنوان عوامل موثر بر فعالیت های خلاقانه در درس ریاضی استخراج گردید که براساس آن الگوی بومی طراحی شد. نتیجه گیری: بهره‌گیری از یافته‌های این پژوهش می‌تواند به برنامه‌ریزان در تدوین و طراحی برنامه‌ها‌ی آینده کمک نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - ارائه مدل بهبود خلاقیت فردی از طریق تعارض و یکپارچگی در بین کارکنان آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد
        ناصر بشیری گودرزی سعید آقاسی سید رسول آقاداوود
        هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل بهبود خلاقیت فردی با رهیافت تعارض و یکپارچگی در بین کارکنان آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بهره گیری از نظریه داده بنیاد انجام ‌شده است. روش: داده های پژوهش طی 15 مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان دانشگاهی منتخب استان کهگیلو چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل بهبود خلاقیت فردی با رهیافت تعارض و یکپارچگی در بین کارکنان آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بهره گیری از نظریه داده بنیاد انجام ‌شده است. روش: داده های پژوهش طی 15 مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان دانشگاهی منتخب استان کهگیلویه و بویر احمد احصاء و سپس در فرایند کدگذاری استخراج و مقوله های هم پیوند در قالب 2 شرط علی(تناقض قالبی‌های ذهنی و ایده پردازی)؛ 7 پدیده محوری(تعارض درون‌گروهی، تعارض میان فردی، تعارض میان فرد و گروه، تعارض میان گروهی، تعارض میان سازمانی، یکپارچگی داخلی، یکپارچگی خارجی)؛ یک شرط زمینه ای(شکاف اطلاعاتی)؛ یک شرط مداخله گر(خودگردانی ذهنی)؛ راهبردها و پیامدهای مدل مفهومی معین و طی مرحله کدگذاری انتخابی هر یک از عناصر الگو به‌منظور خلق نظریه پژوهش تشریح و به‌تفصیل بیان شد. یافته‎ ها: نتایج این پژوهش می تواند مدیران سازمان آموزش‌وپرورش را در شناخت خط‌مشی ها، سیستم‌ها و رویه‌هایی که به بهبود خلاقیت فردی کارکنان کمک می کنند یا مانع و بروز آن‌ها می شوند، یاری رساند. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که مجموعه راهبردهایی که الگوی بهبود خلاقیت فردی کارکنان انتخاب می کند و منجر به پیامدهای بهبود خلاقیت فردی می شوند؛ نشان از ایجاد تعارض و یکپارچگی در بین کارکنان در عمل دارد. پرونده مقاله