پیشران های اثرگذار بر آینده پژوهش علوم انسانی ایران در افق 1420
محورهای موضوعی : خلاقیت شناسی کاربردی- مهندسی خلاقیت و نوآوریفاطمه علی نژاد چمازکتی 1 , سعیده میرحق جو لنگرودی 2
1 - مربی، مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، شیراز، ایران
2 - مربی، مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، شیراز، ایران
کلید واژه: آینده پژوهی, عوامل مؤثر, تحلیل اثرات متقاطع, نیروهای پیشران, علوم انسانی.,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه روندهای مؤثر و نیروهای پیشران در حوزه علوم انسانی ایران انجام شده و به لحاظ هدف کاربردی است. روش:در این پژوهش از روشهای پانل خبرگان، تحلیل اثرات متقاطع و از ابزارهای مرور ادبیات، مصاحبه، پانل، ماتریس اثرات متقاطع و نرمافزار میکمک استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل مدیران، خبرگان، متخصصان و پژوهشگران در حوزه علوم انسانی و آیندهپژوهی است که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر مصاحبه و پرسشنامه است. ابزار تحلیل دادههای پژوهش، نرمافزار میکمک میباشد. یافتهها: بر اساس یافتههای تحلیل ساختاری و تأیید خبرگان پژوهش پنج عامل تعاملات و شبکهسازی علمی بینالمللی، ساختار سیاستگذاری و جهتدهی به پژوهشها، اتخاذ رویکردهای میانرشتهای، سطح توانمندی، مهارت و خلاقیت پژوهشگران و همگامی پژوهشگران با تحولات نوظهور و فناورانه، بهعنوان نیروهای پیشران در ساخت بدیلهای آینده بروندادهای علمی ایران در حوزه علوم انسانی شناخته شدند. نتیجهگیری: بهرهگیری از این پنج پیشران اصلی و تأثیرگذار میتواند درک شفافی به مسئولین و سیاستگذاران این حوزه برای برنامهریزی ارائه دهد.
Objective: The present research was done to understand the state of the country's scientific productions in humanities (as a subject area). It has been done to present effective trends and drive forces in this field. The current research is practical in terms of purpose. Methodology: In this research, the methods of trend analysis, future workshop, expert panel, and cross-impact analysis were used. The research community includes managers, experts, and researchers in humanities, who were selected by snowball sampling (chain-referral sampling). The tools used in this research are interviews, questionnaires, and expert panels. The research data analysis tool is MicMac. Findings: Based on the findings of the structural analysis and the confirmation of research experts, five factors of international scientific interactions and networking, policy-making and research orientation, the adoption of interdisciplinary approaches, the level of ability, skill, and creativity of researchers, and the synchronization of researchers with the emerging and technological developments were recognized as driving forces in Building future alternatives for Iran's scientific outputs in humanities. Conclusion: Taking advantage of these five driving forces, influential drivers can provide a clear understanding of planning to this area's officials and policymakers.