بررسی رابطه بین تدریس تحولآفرین و نوآوریکاری با نقش واسطهای مشارکت کاری در دبیران دوره متوسطه اول
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)علی عبدی 1 , میترا محمدی 2 , نیلوفر رستمی 3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 - کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران
کلید واژه: دبیران, تدریس تحول آفرین, نوآوری کاری, مشارکت کاری,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین تدریس تحولآفرین و نوآوری کاری با نقش واسطهای مشارکت کاری در دبیران دوره متوسطه اول شهر کرمانشاه بوده است.روش: روش طرح پژوهشی حاضر، با توجه به هدف آن از نوع کاربردی و شیوهی اجرای آن توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش دبیران دورهی متوسطه اول مشغول به تدریس در سطح شهر کرمانشاه به صورت تقریبی، تعداد 967 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادهاند که بر اساس جدول مورگان، تعداد 276 نفر به روش تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش، پرسشنامههای تدریس تحولآفرین (TTQ) بوچامپ و همکاران (2010)؛ پرسشنامه نوآوری و کسب و کار اصلی سازمان مقیمی (1390) و پرسشنامه مشارکت کاری توماس لاداهل و کنجر (1965)استفاده گردیده است.یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری نشان دادند که بین تدریس تحولآفرین با نوآوری کاری با نقش واسطهای مشارکت کاری رابطه وجود دارد. تدریس تحولآفرین بر نوآوری کاری، اثر مستقیم دارد. مشارکت کاری بر نوآوری کاری، اثر مستقیم دارد. تدریس تحولآفرین بر مشارکت کاری، اثر مستقیم دارد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد میگردد که مسئولان آموزش و پرورش با فراهم آوردن امکانات و شرایط لازم برای تشکیل گروههای کاری دبیران در جهت مشارکت کاری و تبادلنظر در مورد روشهای تدریس تحولآفرین و ایجاد نوآوریهای کاری آنان بکوشند تا بتوانند آموزش نوآورانهتری برای دانشآموزان خلق کنند.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between transformative teaching and work innovation with the mediating role of work participation in Middle school teachers in Kermanshah.Method: The method of the study design is descriptive-correlational and a component of applied research. The statistical population of this study is the teaching of Middle school teachers in the city of Kermanshah approximately 967 people in the academic year 2020-2011, which according to Morgan table, 276 randomly clustered as a sample were. The instruments study used were the: Transformational Teaching Questionnaire (TTQ) of Bojamp et al. (2010); The Innovation and Main Business Questionnaire of Moghimi Organization (2011) and Thomas Ladahl & Kunger (1965) Business Participation Questionnaire were used. Results: To analyze the data, descriptive statistical indices such as mean and standard deviation and inferential statistical tests including confirmatory factor analysis and structural equation meddling with partial least squares (PLS) approach were used by smart PLS software. The results indicate that there is a relationship between transformational teaching and work innovation with the mediating role of work participation. Transformational teaching has a direct effect on job innovation. Work participation has a direct effect on work innovation. Transformational teaching has a direct effect on work participation. Conclusion: According to the obtained results it is suggested that education officials will draw by providing the necessary facilities and conditions for the formation of teachers' work groups to participate and discuss their teaching methods and create their innovations to create more innovative training for students.
اردلان، محمدرضا؛ قنبری، سیروس و زندی، خلیل .(1394). بررسی نقش واسطهای مشارکت کارکنان در ارتباط بین رهبری تحولآفرین و آمادگی برای تغییر سازمانی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 24(77) ، 99-123.
تقوی، جواد. (۱۳۹۴). رابطه بین توسعه حرفهای و جو یادگیری با رفتار نوآورانه معلمان مدارس ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی.
تهرانی، صالح. (1397). بررسی رابطه هوش اخلاقی معلمان با تدریس تحول آفرین. یافتههای نوین مدیریت، 1(5)، 1 – 5.
خسروی، حسین. (۱۳۹۷). نقش سرمایه روانشناختی در رفتار نوآورانه با توجه به میانجیگری نشاطکاری معلمان دورهی ابتدایی شهر بیرجند. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بیرجند.
داوری، احمد و رضازاده، علی. (1394). بررسی تأثیر تدریس تحولآفرین بر خودکارآمدی دانشآموزان. نشریه پرستاری ایران، 29(99 و1۰۰)، 45 – 55.
سامخانیان، محمدربیع؛ جهانیان، رمضان؛ و مرتضایی، احمد. (۱۳۸۲). خلاقیت و نوآوری در سازمان و مدیریت آموزشی. انتشارات اسپندهنر، تهران.
شیرمحمدزاده، محسن؛ قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل و کاظمزاده بیطالی، مهدی .(1397). نقش میانجی تدریس تحولی در رابطه بین توسعه حرفهای. ارگونومی، ۶ (۱) :۳۰-۳۹.
صادقی بروجردی؛ سعید، عباسپور، مهدی و محمدی، محمد .(1389). بررسی رابطه بین مشارکت کاری و تفکر با میزان موفقیت مربیان. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کردستان، سال اول، شماره 1، 1-11.
صوفینیا، شهرام و یادگاری، فردوس .(1395). بررسی رابطه سبکهای رهبری با نوآوری معلمان آموزش وپرورش ناحیه یک زاهدان. ششمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین، تهران، سال اول، شماره 1، 1-11.
عبدی، علی و احمدیموفق، محرم. (1397). بررسی رابطه بین خودکارآمدی خلاق با رفتارکاری نوآورانه معلمان. هفتمین همایش علمی پژوهشی علومتربیتی و روانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، 12-21.
عبدی، علی و رستمی، نیلوفر. (1400). مدل علّی نوآوریکاری بر اساس میزان آگاهی از ابعاد شهروند الکترونیک با نقش واسطهای خودکارآمدی خلاق و رایانه در معلمان دوره متوسطه اول. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 11(2)، 181-206.
فلاحی، امیر. (۱۳۹۸). شناسایی واولویتبندی عوامل مؤثر بر رفتار نوآورانه معلمان دورهی ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه پیام نور، کرمانشاه.
کاظمی، محمد و رستگار، رضا. (1393). عوامل مؤثر بر ایجاد تدریس تحولآفرین، یافتههای نوین سازمانی، 1(6)، 5-28.
کشاورز، لقمان و سرخوش، سمیرا. (1392). ارتباط خودکارآمدی شغلی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان با نوآوری سازمانی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 3(8)، 11-21.
مقیمی، رضا. (1390). بررسی رابطه الگوهای تدریس تحول آفرین با سبکهای دلبستگی و سبکهای فرزندپروری والدین. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
منتی، پرستو؛ رحیمی، سکینه؛ منصوری، فائزه و صفری، فاطمه. (1396). بررسی رابطه سبک رهبری تحولآفرین و نوآوری در آموزشوپرورش شهرستان ایلام. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، شماره 1، 1-12.
هاشمی، شهناز و ملایینژاد، اعظم (۱۳۸۹). تحلیل محتوای طرحهای برگزیده و نوآورانه اولین همایش نوآوریهای آموزشی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، ۹(۳۶)، ۱۲۸- ۱4۹.
هاشمی، عثمان .(1397). بررسی رابطه مفهوم خود کلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، تهران.
الهیاری، منصور .(1399). بررسی نقش میانجی خلاقیت کارکنان در رابطه بین خودکارآمدی شغلی و نوآوری کارکنان آموزش و پرورش شهر بیرجند. فصلنامه مدیریت و چشمانداز آموزش، 2(1)، 1-18.
یاراحمدی، علیرضا .(1398). بررسی نقش تدریس تحولآفرین در نوآوری آموزش عالی. پژوهشنامه علومانسانی و اجتماعی، دوره 7، شماره 27، 105-120.
Agrawal, A., Kaur, N., Shakya, C., & Norton, A. (2020). Social assistance programs and climate resilience: reducing vulnerability through cash transfers. Current Opinion in Environmental Sustainability, 44, 113-123.
Álvarez O, Tomás I, Estevan I, Molina-García J, Queralt A, Castillo I.(2018) Assessing teacher leadership in physical education: The Spanish version of the Transformational Teaching Questionnaire. Anales de Psicología/Annals of Psychology.34 (2):405-11.
Anderson, J. (2020). Investigating the relationship between transformational teaching and students' academic motivation and job innovation in teachers. Child Psychiatry & Human Development, 41(3): 313-329.
Annarelli, A., & Nonino, F. (2016). Strategic and operational management of organizational resilience: Current state of research and future directions. Omega, 62, 1-18.
Balaei, B., Noy, I., Wilkinson, S., & Potangaroa, R. (2020). Economic Factors Affecting Water Supply Resilience to Disasters. Socio-Economic Planning Sciences, 100961.
Barak, M., & Usher, M. (2019). The innovation profile of nanotechnology team projects of face-to-face and online learners. Computers & Education, 137, 1e11. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.03.012
Bass, B. M & Riggio, R.E. (2006). Transformational leadership. 2nd ed. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Beauchamp, M. R., Barling, J., Li, Z., Morton, K. L., Keith, S. E & Zumbo, B. D. (2010). Dvelopment and Psychometric Properties of the Transformational Teaching Questionnaire. Journal of Health Psychology, 15(8) 1123–1134.
Birasnav M, Albufalasa M, Bader Y (2013). The role of transformational leadership and knowledge management processes on predicting product and process innovation: An empirical study developed in Kingdom of Bahrain. Review of Applied Management Studies, (11): 64-75.
Boyd, J. (2009). Sense of Relatedness as a Factor in Children's Academic Engagement and Performance. Journal of Educational Psychology, 95(1), 148-162.
Bus, K., & Rijiuo, N. (2006). Testing the effects of employee engagement, work environment, and organizational learning on organizational commitment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 229, 289-297.
Ceranton, K. (2006). Investigating the relationship between academic self-concept and academic achievement of mathematical performance in students, Review of Educational Research, 46(20), 407-441.
Cerne, M., Jaklic, M., & Skerlavaj, M. (2013). Authentic leadership, creativity, and innovation: A multilevel perspective. Leadership, 9(1), 63–85.
Chang, M., & Yon Mong, K. (2015). A comparison of attitude, personality, and knowledge predictors of service-oriented organizational citizenship behaviors. Journal of Applied Psychology, 86, 29-41
Chen, Chang & Zhan, H. (2020). Investigating the relationship between leadership styles and job self-efficacy with the success rate of organizational managers, Finland and Poland. European journal of marketing, 1(2):1-12.
Clark-Ginsberg, A., McCaul, B., Bremaud, I., Caceres, G., Mpanje, D., Patel, S., & Patel, R. (2020). Practitioner approaches to measuring community resilience: The analysis of the resilience of communities to disasters toolkit. International Journal of Disaster Risk Reduction, 50, 101714.
Hanmon & Yan Mong, K. (2015). Academic self-concept, autonomous academic motivation, and academicachievement: Mediating and additive effects. Learning and Individual Differences, 20, 644–653.
Harison, B. (2018). Personality: Critical concepts in psychology. New York: Routledge.
Hong Sun, K. (2020). Investigating the relationship between creative self-efficacy and innovative behaviors. Current Opinion in Environmental Sustainability, 44, 113-123.
Howell, J.M. (2015). The right stuff: identifying and developing effective champions of innovation, Academy of Management Executive, Vol. 19, No. 2.
Janssen, O., Van de Vliert, E., & West, M. (2018). The bright and dark sides of individual and group innovation: a special issue introduction, Journal of Organizational Behavior, Vol. 25, No. 2.
Jimenez, J. D. & Cegarra, N. J. (2008). Fostering innovation: the role of market orientation and organizational learning European. Journal of Innovation Management, 11 (3), 389-412.
Kundu, A., Dutta Roy, D. (2016).Innovative work behavior of school teachers: Role of belief for innovation and personality patterns. Journal of organization and human behavior. 510.21863 /john/2016. 5.1.024.
Ladahel, K. & Conjer., J. (1965). Competence, autonomy and relatedness: A motivational analysis of self-system processes. In M. Gunnar & L. A. Sroufe (Eds.), Self-processes in development. Minnesota Symposium on Child Psychology.
Lambriex-schmits, P., Marcel, R.V., Beausaert, S., Bijker, M., & Segres, M. (2020). When innovation in education works: Stimulating teacher's innovative work Behavior, International Journal of training and development /Volume 24, Issue2/First puplished: 14 may 2020/http://doi.org/10.111/ijtd.12175.
Macrovey, K (2003). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
Mahoney, M. and Arnkoff, D. (2019). Cognitive and self-control therapies, in Garfield, S. and Bergin, A.E. (Eds), Handbook of Psychotherapy and Therapy Change, 1(2):3-12.
Manz, C.C. (2019). Mastering self-leadership: Empowering yourself for personal excellence, Handbook of Psychotherapy and Therapy Change, 1(2):12-20.
Milson, K. (2018). Improvisation in the learning organization. Learning Organization, 26(3), 238-251.
OECD. (2016). Innovating education and educating for innovation: The power of digital technologies and skills. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/ 9789264265097-en
Quinn, R. E., & sanenshin. (2011). Four General Strategies for Changing Human Systems. In L. Greiner & F. Ponfett (Eds.), Handbook of management consulting: The contemporary consultant Insights from world experts.
Rosebrough & Leverett, K. (2011). School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools. Boulder, CO: Westview
Scott, S.G. and Bruce, R.A. (2017). Determinants of innovative behavior: a path model of individual innovation in the workplace, Academy of Management Journal, 3(1): 3-20.
Seyron, H. (2019). Investigating the relationship between leadership styles and managers' success rates and organizational resilience in airline managers, Finland and Poland. European journal of marketing, 3(6): 15-28.
Short, M. N., & Keller-Bell, Y. (2019). Essential skills for the 21st-century workforce. In J. Keengwe, & R. Byamukama (Eds.), Handbook of research on promoting higher-order skills and global competencies in life and work (pp. 134-147). Hershey, PA: IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-6331-0.ch009
Slavich, G.M., Zimbardo, P.G. (2012). Transformational teaching: Theoretical underpinnings, basic principles, and core methods. Educational Psychology Review, 24 (4), 569-608. [DOI: 10.1007/s10648-012-9199-6]
Woodman, R.W. Sawyer, J.E. and Griffin R.W. (2019). Toward a theory of organizational creativity, Academy of Management Review, 18(1):15-23.
Yen & Markrt, K. (2019). Investigating the mediating role of employee participation in the relationship between transformational teaching and work progress. European Child & Adolescent Psychiatry, 11(3): 101-107.
_||_