عملکرد کارگاه های تولید صنایع دستی در تحقق ایده های خلاقانه از منظر رویکرد صنایع خلاق
محورهای موضوعی : خلاقیت شناسی جامعه شناختی، خلاقیت شناسی اقتصادی ...عارفه فدایی 1 , اصغر فهیمی فر 2 * , حسن علی پورمند 3 , مهدی کشاورز افشار 4
1 - دانشگاه تربیت مدرس
2 - تربیت مدرس
3 - دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4 - استادیار و هیئت علمی گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
کلید واژه: اقتصاد خلاق, صنایع خلاق, صنایع دستی, خلاقیت,
چکیده مقاله :
هدف: صنایع خلاق مفهومی در ارتباط مابین، خلاقیت، فرهنگ، اقتصاد و فناوری میباشد که تصاویر، صداها، متون و نمادها در آن غالب است. در این میان، صنایع دستی ایرانی یکی از حوزه های فعال در افزایش خلاقیت در عرصه صنایع خلاق به حساب می آید که در سال های اخیر توانسته است محصولات خلاقانه تری را به بازار عرضه کند. هدف از این مقاله بررسی عملکرد کارگاه های تولید صنایع دستی در تحقق ایده های خلاقانه از منظر صنایع خلاق میباشد. بنابراین پرسش اصلی آن است که، عملکرد کارگاه های تولید آثار صنایع دستی در راستای تحقق ایده های خلاقانه تا چه میزان با شرایط حاکم در صنایع خلاق هم پوشانی دارد؟ این مقاله با روش تحلیل تطبیقی کیفی و گونه قطعی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل 24 کارگاه تولید آثار صنایع دستی است که از نقاط مختلف ایران به شکل غیرتصادفی و هدفمند انتخاب شده اند. پس از جمع آوری اطلاعات به شکل پرسشنامه از این واحدها، با کمک روش تحلیل آماری بولی، یافته ها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که سه شرط، «برخورداری از ایده اولیه»، «استفاده از سرمایه های فرهنگی» و «استفاده از شبکه های اجتماعی» در کارگاه های تولید صنایع دستی همواره وجود دارد. عدم برخورداری از «دانش بازاریابی»، «دانش مدیریت» و «دانش مالی»اگرچه می تواند در کوتاه مدت پاسخگوی عملکرد خلاقانه تولیدکنندگان آثار صنایع دستی باشد اما در طولانی مدت به دلیل رقابت بالای حاکم در بازارهای شبکه های اجتماعی، منجر به تکرارپذیری در آثار صنایع دستی خواهد شد.
:Abstract
The creative industry is a concept that correlates creativity, culture, economy, and technology in which images, sounds, texts, and symbols are dominant. Iranian handicrafts are considered one of the areas actively increasing creativity in creative industries which has been able to market more creative products in recent years. This study aims to investigate the handicraft workshops' operation in achieving innovative ideas considering creative industries. Therefore, the main question is, "Do the handicraft workshops' operations overlap the dominant conditions in innovative industries to achieve innovative ideas?" The study was conducted using the qualitative and deterministic comparative analysis methods. The statistical population includes 24 handicraft workshops selected non-randomly and purposefully from various zones of Iran. After collecting the data in questionnaires from these workshops, the findings were analyzed using the Boolean statistical analysis method. The results revealed that these workshops consistently possess three conditions: "privileging the initial idea," "using cultural resources," and "utilizing social networks." Lack of "marketing knowledge", "management knowledge" and "financial knowledge", although it can be responsible for the creative performance of handicrafts producers in the short term, but in the long term, due to the high competition prevailing in social network markets, it will lead to reproducibility in handicraft works
احمدی، هانیه؛ دانایی فرد، حسن؛ امامی، مجتبی؛ دلخواه، جلیل (۱۳۹۹). تحلیل تطبیقی کیفی و خطمشی عمومی. فصلنامه علمی روش¬شناسی علوم انسانی، 26(¬۱۰۳)، ۳۷-۱۷.
تراسبی، دیوید (1395). اقتصاد و فرهنگ (ترجمه کاظم فرهادی؛ چاپ هشتم). تهران: نشر نی.(تاریخ اصل اثر2001)
ریگن، چارلز (¬1397). روش تطبیقی: فراسوی راهبردهای کمی و کیفی (مترجم محمد فاضلی). تهران: نشر آگه. (تاریخ اصل اثر 1987)
شریفی، سیدمهدی؛ سعیدآبادی، محمدرضا؛ استیری، مهرداد؛ حسین تبار، عسگری(۱۳۹۸). طراحی مدل سیستمی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در صنایع خلاق. نشریه پژوهش¬های مدیریت منابع انسانی، شماره 11(1)،
عطارزاده، عبدالکریم (¬1396). واکاوی زمینه¬های مطالعه صنایع¬دستی در متون کهن دوره اسلامی ایران. نشریه نگره، 12(¬41)، 41-30.
گودرزی، مهدی؛ مستوفی، محمد جواد؛ نقی¬زاده، محمد(۱۳۹۹). چارچوبی برای ارزیابی نوآوری در صنایع¬ خلاق با تمرکز بر صنایع دستی. نشریه مدیریت توسعه فناوری، 8(4)،
لاکمن، سوزان (¬1396). صنایع دستی و اقتصاد خلاق. (مترجم شهاب طلایی شکری). تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
محمدی، مهدی؛ مدهوشی، مهرداد؛ صفائی قادیکلایی، عبدالحمید؛ آقاجانی، حسنعلی(۱۳۹۶). تبیین مؤلفه¬های مؤثر بر ساختاردهی زنجیره ارزش صنایع خلاق در ایران. نشریه بهبود مدیریت، 11(4)، 188-161
یحیی¬زاده¬فر، محمود؛ شبابی، هومن؛ علیزاده ثانی، محسن (1395). نقش سیاست¬گذاری نوآوری در جذب شرکت¬ها به صنایع ¬خلاق: بررسی حوزه خاورمیانه و مقایسه آن با سایر کشورهای منتخب. نشریه سیاست علم و فناوری، 9(2)، 17-31.
انگلیسی: Caren, N., Panofsky, A. (2005). A technique for adding temporality to qualitative comparative analysis. Sociological Methods
and Research, 34(2), 147-172. doi:10.1177/0049124105277197
Collins, H. (2019). Creative research. The theory and practice of research for the creative industries. London: Bloomsbury.
Dusa, A. (2020). Comparative analysis using boolian algebra. Sage Publications.
DCMS. (2016). Creative industries mapping document. London: DCMS. Finn, V. (2022). A qualitative assessment of QCA: Method stretching in large-n studies and temporality. Quality and Quantity,
56(1), 3815-3830. doi: 10.1007/s11135-021-01278-5 Gerrits, L., Pagliarin, S. (2020). Social and causal complexity in qualitative comparative analysis (QCA): Strategies to account for emergence. International Journal of Social Research Methodology, 24(4), 401-514. doi:10.20378/irb-48752
Hartly, J. (2005). Creative industries. Malden, Mass: Blackwell.
Hartly, J. (2013). Key concepts in creative industries. LosAngeles: Sage. doi:10.4135/9781526435965 Hartly, J., Wen, W., Siling, H. (2016), Creative and culture: Challenges, changes and future for the creative industries. LosAngeles: Sage.
Howkins, J. (2013). The creative economy. London: Penguin. Ide, T., Mello, P. (2022). QCA in international relations: A review of Strenght pitfallsand empirical applications. International
Studies Review, 24(1), 1-20. doi:10.1093/isr/viac008 Kane, H. L., M.A. Williams, P. A. & Kahwati, L. C. (2014). Using qualitayive comparative analysys to underestand and quantify
translation and implementation. Translation Behavioral Medicine, 4(2), 201-208. doi:10.1007/s13142-014-0251-6 Lazzeretti, L., Capone, F., & Innocenti, N. (2018). The rise of cultural and creative industries in creative economy research: A bibliometric analysis, In: Lazzeretti, L., Vecco, M. Creative Industries and Entrepreneurship Paradigms in Transition from a
Global Perspective. Northampton, MA: Edward Elgar. doi:10.4337/9781786435927.00007 Mallia, K. L. (2019). Leadership in the creative industries: Principles and practice. Hoboken, NJ: Wiley Blackwell.
doi:10.1177/1098048220913340 Mello, P. A. (2021). Qualitative comparative analysis: An introduction to research design and application. Washington, DC:
Georgetown University Press. Menger, P. M. (2014). The economics of creativity: Art and achivement under uncertainly. Cambridge: Harvard University
Press. Newbigin, J. (2019). The Creative economy- Where did it come from and where is it going? In: Cunningham, S., Flew, T. A Research Agenda for Creative Industries. Northampton: Edward Elgar. doi:10.1080/09548963.2020.1767501 O’Connor, J. (2010). The cultural and creative industries: A literature review. United Kingdom: Creativity, Culture and Education.
O’Connor, J. (2011). Arts and creative industries: Historical overview and an Australian conversation. Sydney: Australia Council for the Arts.
O’Brien, D. )2014(. Cultural policy: Management, value and modernity in the creative industries. London: Routlage.