ارائه یک مدل نوآورانه جهت بررسی نقش رسانه ملی در مقابله با قاچاق کالا و ارز
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)باقر باقرزاده ثمرین 1 , علی جعفری 2
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
2 - دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
کلید واژه: رسانه ملی, قاچاق کالا و ارز, صدا و سیما, رسانه, مدل ساختاری,
چکیده مقاله :
مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سالهای اخیر در کشورمان بهعنوان یک مقوله ویژه مورد توجه دولتمردان، اقتصاددانان، تولیدکنندگان و حتی عامه مردم قرار گرفته است. فرامین و منویات رهبر معظم انقلاب در این خصوص خود گواه دیگری از دغدغه سکاندار انقلاب به این پدیده شوم است. هدف: هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیرگذاری رسانه ملی بر مقابله با قاچاق کالا و ارز هست روش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نوع پژوهش¬های کمی به حساب میآید. جامعه آماری این مطالعه، کلیه خبرگان عرصه قاچاق کالا و ارز و رسانه ملی شامل کارشناسان حوزه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کارشناسان رسانه ملی است که نمونهای 385 نفره از آنها از کل سراسر کشور به صورت تصادفی با فرمول کوکران انتخاب شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها بر مبنای مدلسازی معادلات ساختاری هست. یافتهها: یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که اثرگذاری رسانه ملی در هر سه حوزه نقش اجتماعی(دو بُعد)، کارکرد رسانه(چهار بُعد) و عوامل زمین های(چهار بُعد) بر مقابله با قاچاق کالا و ارز موثر است. نتیجهگیری: نقش زمینهای رسانه که مربوط به فراهم کردن زمینه و بستر لازم برای نقش رسانه ملی در مقابله با قاچاق کالا است بیشترین تأثیر و بعد آن، از نقش اجتماعی رسانه ملی در اولویت دوم برای تأثیرگذاری بر مقابله با قاچاق کالا و در نهایت نقش کارکردی رسانه ملی در اولویت سوم برای تأثیرگذاری قرار دارد.
In recent years, the fight against the smuggling of goods and currency in our country has been a special category that has attracted the attention of statesmen, economists, producers and even the general public. The orders and menus of the Supreme Leader of the Revolution in this regard are another proof of the concern of the leader of the revolution for this sinister phenomenon. Purpose: The main purpose of this article is to investigate the impact of the national media on combating the smuggling of goods and currency Method: The research is applied in terms of purpose and is considered as quantitative research. The statistical population of this study is all experts in the field of goods and currency smuggling and national media, including experts from the central headquarters of the fight against goods and currency smuggling and national media experts, a sample of 385 of them from all over the country was randomly selected using the Cochran formula. . The data analysis method is based on structural equation modeling. Findings: The findings from the analysis of the research data showed that the effectiveness of the national media in all three areas of social role (two dimensions), media function (four dimensions) and land factors (four dimensions) is effective in combating the smuggling of goods and currency. . Conclusion: the contextual role of the media, which is related to providing the necessary background and platform for the role of the national media in combating goods smuggling, has the greatest impact, and after that, the social role of the national media is the second priority to influence the fight against goods smuggling, and finally the functional role The national media is the third priority for influence.
آهنگری، احسان و حاجتمند، حبیب(1392)، بازکاوی آموزههای فقهی سائد بر رسانه دینی و تأثیر آن در مبارزه با قاچاق؛ پژوهشنامه فقه اجتماعی (پژوهشنامه میانرشتهای فقهی/پژوهشنامه فقهی)، دوره 1، شماره 2، مرداد 1392، صفحه 45-64
https://sj.isu.ac.ir/article_2454.html
احتشامی، علی؛ محمدی مقدم، یوسف؛ منصوری محمدآبادی، سلیمان(1400)؛ الگوی سیستمهای نرم مدیریت بهمنظور پیشگیری از قاچاق کالا؛ نشریه علمی پژوهشهای دانش انتظامی، مقاله 6، دوره 23، شماره 4 - شماره پیاپی 92، دی 1400، صفحه 149-174
http://pok.jrl.police.ir/article_96952.html
افضلی رسول، صرامی حمید، ایرانخواه احمد. تحلیل محتوای مطالب رسانه های چاپی در امر کنترل و مقابله با مواد مخدر در ایران (روزنامه های اطلاعات و ایران). فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. ۱۳۹۷; ۱۲ (۴۵) :۳۱-۵۲
http://etiadpajohi.ir/article-۱-۱۷۰۸-fa.html
بابایی ساخمرس، مرتضی(1400)؛ نقش رسانه ملی در کارآمدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران براساس منویات مقام معظم رهبری از منظر دانشگاهیان؛ فصلنامه سیاست متعالیه، دوره 9، شماره 35، دی 1400، صفحه 271-304
https://sm.psas.ir/article_252101.html
پورمنافی، ابوالفضل ؛ قربانی، ابراهیم؛ عاملی، اکرم(1401)؛ راهبردهای مقابله با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی؛ نشریه علمی پژوهش های دانش انتظامی، مقاله 4، دوره 24، شماره 2، تیر 1401، صفحه 91-122
http://journals.police.ir/article_97883.html
تاجیک، محمدعلی(1399)؛ تعریف رسانه سنتی؛ افراط و تفریط مقاله؛ مدیریت رسانه، آذر 1399، دوره 8، شماره 52، صفحه 29- 40
https://www.mediamgt.ir/article_166300_6ed008fb761d410d9276cfda6c4aef8c.pdf
جعفریهفتخوانی، نادر و محسنی، حسنعلی(1399)؛عوامل مؤثر بر تغییر رفتار مصرف کنندگان نسبت به کالای ملّی با استفاده از رویکرد بازاریابی اجتماعی؛ تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 10، شماره 36، فروردین 1399، صفحه 39-62
https://nmrj.ui.ac.ir/article_24618.html
جلالی، عبدالله(1397)؛ بررسي راهكارهاي رسانهاي مقابله با قاچاق كالا با توجه به آراي فقهي؛ مجله ساخت ايران؛ رسانه ملي و حمايت از كالاي ايراني، ویراست دوم، تابستان 1397، اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه
http://pajuhesh.irc.ir/product/book/show.text/id/2780/indexId/257532
چشمه نور، مرتضی(1397)؛ نقش و کارکرد رسانه در همبستگی ملی؛ مدیریت رسانه، دوره 6، شماره43، صفحه 5-8
https://www.mediamgt.ir/article_165595.html
رضایی، محسن(1398)؛ تبیین رویکردهای اجرایی پیشگیرانه پلیس در قبال اقدامات گسترده باندهای قاچاق کالا، مطالعات پیشگیری از جرم، مقاله 2، دوره 14، شماره 50، فروردین 1398، صص 33-50
http://journals.police.ir/article_91222.html
دانشفر، جلال؛ قیومزاده، محمود و آتازاده، سعید(1399)؛ قاچاق کالا و ارز و تاثیرات آن بر جامعه؛ ماهنامه جامعهشناسی سیاسی ایران، دوره 3، شماره 9، اردیبهشت 1399، صص 385-400
https://jou.spsiran.ir/article_148399.html
سلاجقه، سعادت؛ ابراهیمی، شهرام؛ سایبانی، علیرضا(1398)؛ پیشگیری موقعیت مدار از قاچاق کالا در قانون امور گمرکی؛ نشریه تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری، دوره15، شماره 40، صفحه 77-57
https://sanad.iau.ir/fa/Article/799755
شاهمحمدی، غلامرضا؛ علیشاهی، علی(1397)؛ آسیبشناسی نظارت الکترونیکی در مبارزه با قاچاق کالا؛ پژوهشهای اطلاعاتی و جنایی، دوره13، شماره4، صص 72-53
http://icra.jrl.police.ir/article_20187.html
قاسمی، سعیده(1399)؛ نقش و کارکرد رسانهها در تعلیم و تربیت؛ فصلنامه رویکردی نو بر آموزش کودکان و مدارس، دوره 2، شماره 6، دی 1399، صفحه 75-82
https://journal.iocv.ir/article_113451.html
قهرمانی، مسعود؛ قربانی، ابراهیم؛ احمدپور، متین(1398)؛ ارائه الگوی توانمندسازی منابع انسانی به منظور مقابله با قاچاق کالا در فضای مجازی؛ فصلنامه علمی منابع انسانی ناجا، دوره 10، شماره 58، بهمن 1398، صفحه 47-72
http://phr.jrl.police.ir/article_94223.html
غلامحسیننژاد، شهناز(1399)؛ رسانههای اجتماعی؛ نشریه تازههای اطلاعرسانی و مهارتهای اطلاعیابی، دوره 21، شماره 50، صفحه 27-32
https://ejiss.um.ac.ir/article_40804.html
غلامی، حسین و نمروری، رحیم(1398)؛ تحلیل جرم شناختی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز «مصوب سال 1392»؛ نشریه دیدگاه های حقوق قضایی، دوره 24، شماره88، صفحه 40-19
https://jlviews.ujsas.ac.ir/article_703586.html
کولیوند، تقوی؛ ربانی، مژده؛ سدرپوشان، نجمه(1400)؛ مطالعات رسانهای، تولید محتوای رسانههای جمعی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و یادگیری افراد برای ارتقای سواد رسانهای؛ دوره 16، شماره 55، صفحه 123-134
https://mediastudies.srbiau.ac.ir/article_20094.html
مجاورشیخان، محمد؛ ببران، صدیقه؛ کیا، علیاصغر(1399)؛ نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات میان فرهنگی؛ مطالعات میان رشته ای در رسانه و فرهنگ، سال دهم، شماره19، بهار و تابستان 1399، صفحه 273-292
https://ensani.ir/file/download/article/1608397199-9739-19-11.pdf
مصطفی منتقمی، فروغ(1399)؛ نقش سازمانهای غیر دولتی در حمایت از حقوق مصرفکننده در کشور؛ چاپ سوم، تهران: انتشارات چاپ و نشر بازرگانی
منتقمی فروغ، مصطفی(1395)؛ نقش رسانه ملی در اطلاعرسانی و اجرای بهینه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب1392؛ موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، وزارت صمت
http://trindoc.itsr.ir/Search.aspx?query=%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%E2%80%8C%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C&subject=100&pagesize=10&subjectno=2