تأویل معماری پسامدرن از منظر نشانه شناسی
محورهای موضوعی : معماریسید مصطفی مختاباد امرئی 1 , امیر مسعود دباغ 2
1 - دانشیار دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس تهران
2 - دانش اموخته دکتری معماری ، دانشکده هنر و معماری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران ، ایران
کلید واژه: متن, Text, تأویل, Interpretation, reading, نشانه شناسی معماری, Postmodern, پسامدرن, خوانش, Semiotic of architecture,
چکیده مقاله :
معماری در بازآمدهای زیباشناختی جهان امروز، محصولات متفاوتی را از خود به ارمغان نهاده و زمینه ساز قرائتهایی نوین شده است. خوانشهای پسین متن معماری، واگشای اندیشه های متغیر پسامدرن بوده است. در این بسامد معماری، همواره با دو عنصر فرم و محتوا معنا می یابد. از دیرباز، همواره تفکیــک این دو، سهــل و ممتنع می نمود ولی باتوجه به خوانش های مطرح شده دراندیشــۀ معاصر می توان به نشانه شناسی به عنوان ابزاری مهم در دسته بندی برداشت های به دست آمده و معناسازی از لایه های درونی معماری، استناد نمود. نشانه شناسی با دریافت رمزگان زیباشناختی، اجتماعی و فرهنگی هر طرح، مفاهیم مستتر در آن را بازشناخته و ایده های برآمده از رمزگان معماری را هدایت کرده و لایه های درونی و پنهان طرح را تأویل و مکشوف می گرداند. لذا با روش تحلیلی-توصیفی و از منظر نشانه شناختی معماری پسامدرن مورد تأویل قرار گرفت.
This essay is considered an attempt to present how "semiotic studies can be used as a perceptional aspect of interpretation of postmodern movement in reading architecture. Semiotics is the philosophical and scientific study of semiosis: the relation of signification with sign, mind and object or more generally, the creation of meaning; But they both refer respectively to the theories of "Saussure" and "Peirce". According Saussure`s idea, the sign consists of two parts: a signified which is a concept, and a signifier which is a mental pattern of a sound or image. He has believed that the relationship between the signifier and signified is arbitrary. They are both whole cognitive and provide no form of external reference. "Peirce" claims that each sign consists of three inter-related parts: object, interpretation, representation. In postmodern textual point of view, every perception of text, exchanges to a new object. Actually the thought of post-structuralism such as postmodernism, uses different perspectives to create a multifaceted interpretation of a text, even if these interpretations conflict with one another. It is particularly important to analyze how the meanings of a text shift in relation to certain variables, usually involving the identity of the reader. Derrida believed that the absence of the transcendental signified extends the domain and the play of signification infinitely. Derrida’s alternate strategy was to de-center the text thereby increasing play and opening up the exploration of meaning. We are dealing here an approach of architecture and postmodern thought within field of semiotics. This is a shadowy zone closely linked to human nature in which we will have to convey descriptive sensations of what remain to be still discovered or analyzed. In every perception of architecture lies a vision which connects us to the signified. Because we have all our inner images, and due to human beings rising in different cultures, we live our own personal different resonances. The architecture includes some messages in its. In semiotics, a code is a set of convention or sub-codes currently in use to communicate meaning. To that extent, codes represent a broad interpretative framework used by both addressers and their addressees to encode and decode the messages. The appreciation or analysis of architecture and it`s spatial configuration is always seen between cognition, culture, knowledge and society. The appreciation, due to abstract representational configurations and geometrical pattern remain to be deciphering with great attention and care with structured distinguish of subjective/objective interpretations and reactive flexible meaning of perception’s consideration. The architecture has been consisted of different layers of meaning such as a text. These layers would make different meanings and sense for project to be appear in the deepest plan. The spectator, according to his mysterious understanding, unveils the messages in layers of the text and also try to make interpret of it .We can divide all layers of the plan in two main groups: (a) corporal layers (b) supra corporal layers. The author`s messages at the plan and in the texture of the plan which is contained with codes.
احمدی، بابک ،1371، از نشانه های تصویری تا متن به سوی نشانه شناسی دیداری، نشر مرکز، تهران
احمدی، بابک ،1380الف،ساختار و تأویل متن ،چاپ نهم، نشر مرکز، تهران
احمدی، بابک ،1380ب،ساختار و هرمنوتیک ، گام نو، تهران
اکو، امبرتو، 1387، نشانه شناسی،نشر ثالث، تهران
جنکز، چارلز،1376، پست مدرن چیست ؟، ترجمه فرهاد مرتضایی ، نشر مرندیز ، گناباد
چندلر، دانیل،1387 ، ترجمۀ مهدی پارسا،انتشارات سورۀ مهر(وابسته به حوزۀ هنری) ، تهران
دباغ، امیرمسعود،1387،"بازخوانی متن معماری"، مجلۀ معماری و شهرسازی شمارۀ92/93
دباغ، امیرمسعود،1389،"تأویل معماری معاصر ایران از منظر نشانه شناسی"،رسالۀ دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
دهخدا، علی اکبر،1377، لغت نامۀ دهخدا جلد 4،موسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران،تهران
دو سوسور،فردینان،1382،دورۀ زبانشناسی عمومی،ترجمۀکورش صفوی،نشر هرمس،تهران
سجودی، فرزان،1387،نشانه شناسی کاربردی،نشر علم، تهران
ضیمران، محمد،1382،در آمدی بر نشانه هنر ، نشر قصه، تهران
ضیمران، محمد،1379،ژاک دریدا ومتافیزیک حضور، نشر هرمس، تهران
فلامکی، محمد منصور،1381، ریشه ها و گرایشهای نظری معماری، نشر فضا، تهران
کالینسن، دایانا،1385 ،تجربۀ زیبا شناختی، مجموعه مقالات زیبایی شناسی و فلسفۀ هنر 6،ترجمۀ فریده فرنودفر انتشارات فرهنگستان هنر ، تهران
کاندینسکی،واسیلی،1381، مقالۀ معنویت در هنر،مجموعه مقالات معنویت در هنر،ترجمۀ هوشنگ وزیری،سازمان نشر و چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کهون،لارنس ،1385، از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، ویراستار فارسی: عبدالکریم رشیدیان، نشر نی،تهران
گیرو،پی یر،1387، نشانه شناسی ،ترجمه محمد نبوی ،نشر آگاه چاپ سوم
لیو تارد،ژان فرانسوآ،1381، وضعیت پست مدرن گزارشی درباره دانش ، ترجمه : حسینعلی نوذری ، نشر گام نو ، تهران
متیوز،پی.اچ،1388، زبان شناسی،ترجمۀ حشمت ا...صباغی،نشر فرهنگ معاصر ، تهران
مختاباد، مصطفی،1386"متافیزیک حضور و حضور متافیزیکی نمایش شرقی در جهان مدرن"، بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر
مختاباد ، مصطفی،1387،" پست مدرنیسم وتاتر"، مجله هنرهای زیباشمارۀ34 ، تهران
منابع لاتین :
-www.Answers .com/topic/semiotics: Definition from Answers.com
-www.Dictionary of the history of ideas / form in the history of aesthetics
-www.plato.stanford.edu/entries/postmodernism(Stanford encyclopedia of philosophy)
-www.plato.stanford.edu/entries/gadamer-aesthetics/Gadamer’s Aesthetics (Stanford Encyclopedia of Philosophy)
-Barthes, Roland, 1977, Image-Music-Text. Fontana, London
-Bouissac , Paul ,1998,Encyclopedia of Semiotics, Oxford , New York
-Chandler, Daniel, 2009, Semiotics for Beginners
www.Aber.ac.uk.media/documents/s4b/sem0a.html Semiotics for Beginners
-contemporary world architecture ,Hugh Pearman, Puidon,1998,spain
-Johansen J .Dines & Larsen S .Erik 2002, Signs in Use, An introduction to semiotics trans by D.L. Gorlee & G. Irons, Routledge, London
-Merrell, Floyd, 1997 “Peirce, Signs, And, Meaning” University of Toronto Press Incorporated Toronto
Buffalo London
-Martin& Ringham , 2000, Dictionary of Semiotics, Cassell , London& New York
-Architecture in the United Kingdom, Philip Jodidio, 2006,Taschen , Germany
-Architecture in france, Philip Jodido,2005,Taschen,Germany
-El croquis, Frank Gehry1987-2003,2003 , Madrid
-El croquis, Zaha Hadid 1996-2001, 2001,Madrid
-Venturi, Robert 1966, Complexity And Contradiction In Architecture, Museum Of Modern Art, New York
_||_