بـررسی و تحلـیل نقـش سینـما در انتقـاد از شهر سـازی مدرن
محورهای موضوعی : معماریسیامک پناهی 1 , سید مصطفی مختاباد امرئی 2 , مهرداد نوابخش 3
1 - دکترای معماری، عضو هیئت علمی واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دکترای فلسفه هنر، دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
3 - دکترای جغرافیای شهری، دانشیار واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
کلید واژه: سینما, Cinema, Modern architecture, معماری مدرن, شهرسازی مدرن, دیستوپیا, Modern Urbanism, Dystopia,
چکیده مقاله :
این مقاله حاصل پژوهشی در "چگونگی نقش سینما در انتقاد از شهرسازی مدرن" است. در این تحقیق، با روش تحلیلی و توصیفی با تکیه بر روش نشانه شناسی لایه ای ( تحلیل فیلم با دیدگاه محور همنشینی1 لایههای متن2، بافت3، بینامتن4، رمزگان5 و رسانه ها6) و تحلیل سه گانه اروین پانوفسکی7 ( ادراک اولیه ،ادبیات موضوع و هرمنوتیک8) در تمامی لایههای همنشین مفاهیم بازشکافت شده اند. سینما در فرآیند انتقاد از جریان مدرنیته در ژانر کمدی سیاه، نشانه های تلخ مدرنیته، نوستالژی شهری، استفاده از پلان شهری و همچنین ارائه یوتوپیا9 و دیستوپیا10 ی شهری ابراز وجود نموده است. فرایند حاصل از تحقیق به این نتیجه دست یافته است که اگر چه معماری و شهرسازی مدرن تبلور جریان مدرنیته بوده اند، اما سینما همچون اکثر هنرها منتقد شهر سازی مدرن بوده و عناصر مشخصه فضاهای معماری و شهرسازی در تجلی معنا و مفاهیم انتقادی نقش بسزایی داشته اند.
This study has concentrated on the Role of Cinema on Critique of the Modern Urbanism. The theoretical framework of essay is designing architecture theory base on concept which is related to the way of semiotic , base on layered semiotic ( analyzing Film with syntagm layers: text ,context , intertextuality ,code , media) and Ervin Panofsky ‘s semiotic analyzing which has three periods: primitive understanding , background literature and hermeneutics. The research methods in this study are analytic and descriptive combination of qualitative (from case study to theory) and quantitative (from theory to case study) research. This study has analyzed some famous films by professional directors which their base concept was about criticizing modern movement. At first we analyzed the meaning of modernism, mechinism, semiology, and then genealogy of modern space creation in film and the way of determination of modern movement and their critique. The conclusion of the study is that the architecture is formed and created base on concept and cinema is one of the best critical tools of modern stream in architecture and urbanism. Cinema with black comedy genre, modern semiotic, city palimpsest, city nostalgia, utopia and distopia manifests these kind of meaning.
. احمدی، بابک، (1380)، "مدرنیته و اندیشه انتقادی"، نشر مرکز،چاپ چهارم،تهران.
15- Albrecht, Donald, (2000 ), “Designing Dreams: Modern Architecture in the Movies” ,(Architecture & Film 2).
16- Heathcote, Edwin, (2000), “ Architecture & Film II,AD, Architecture Design” ;Modernism as Enemy,
17- Heyman, I. (1986), “Architecture from prehistoric to post modernism”, Academy Edition.
18- Higham, Natasha, (1999) , “Movies Architecture, Signifying the Imaginary City in Film”.
19- Neumann, D., (2005 ), “Film Architecture: Set Designs from Metropolis to Blade Runner”.
20- Penz, F. and Thomas, M., ed.,(1997). “Cinema and Architecture: Melies, Mallet-Stevens, Multimedia, British Film Institute Publishing, London”.
21- Panofsky, Erwin (1983), “Meaning in the Visual Arts”, London,.
22- Price, Martin (2000 ) , “Architecture & Film" II,AD , "Architecture Design”; LA: "Articulating the Cinematic Urban”, “Eperience in the City of Make Believe”.
_||_