ارزیابی تأثیر کاربرد طراحی پژوهی بر فرایند کارگاههای طراحی معماری (مطالعه موردی: دانشجویان طرح یک معماری، مقطع کارشناسی ارشد)
محورهای موضوعی : معماریسیما رضائی آشتیانی 1 , جمال الدین مهدی نژاد 2
1 - دانشجوی دکتری معماری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران. (
کلید واژه: کیفیت طراحی, آموزش معماری, طراحی پژوهی, کارگاه معماری, فرایند طراحی,
چکیده مقاله :
طراحی پژوهی، رویکردی ضروری برای طراحی معماری در حال و آینده است. این مقاله به رابطه بین پژوهش و فرآیند طراحی معماری میپردازد. هدف از این تحقیق، استفاده از پژوهش بهصورت کاربردی و بهینهسازی فرایند آموزش است. بدین منظور مدلی برای استفاده از طراحی پژوهی در کارگاه های طراحی معماری ارائه شد. آزمون کاربست این مدل با استفاده از یک طرح تحقیق شبه آزمایشی پیش آزمون_پس آزمون با گروه گواه انجام شد نمونههای این تحقیق، 48 نفر از دانشجویان طرح یک معماری مقطع کارشناسی ارشد بود که در دو نیم سال مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند؛ با آزمون این مدل در کارگاه های معماری، این راهکار به نتایج عملی پیوند داده شد. نمرات ارزیابی دانشجویان به روش آزمون تحلیل واریانس یک طرفه، تجزیهوتحلیل شد. یافتههای این تحقیق نشان دهنده تأثیر مثبت پژوهش بر بالا رفتن کیفیت طراحی و توسعه دانش است. تحلیل ارزیابی داده های تحقیق، نشاندهنده برتری مطالعات ترکیبی در طبقه بندی پژوهش بود.
Research by design is an appropriate and also necessary approach for future architectural design. This article deals with the relationship between research and architectural design process. The purpose of this research is to use applied one, to create the interaction between theory, practice and optimize the learning process. This research is a practical way of how to use design in research, and it attempts is to answer the question how research is conducted to maximize the use of information or data collected also how does this method affect the quality of student's performance during the design process. The paper attempts to collect data on research on architecture and the relationship between research and the design process in various sources also interpretation that different designers and researchers have done, and to analyze and summarize previous studies, a model for applying research in the training architectural design was achieved then examined this method in the course of architectural design education. This model can provide a new insight into the relationship between research and design process of architecture. In order to apply the type of research in the model, Milburn & Brown classification were used and intrinsic research, case studies and combined studies were investigated in different groups.The test was carried out using a quasi-experimental pre-test and post-test with control group. The statistical target in this study can be used to encompass all architecture students who are undergoing architecture design course. In this method, the dependent variable was measured one time before the independent variable was manipulated, and again after. In this research, independent variable, proposed design process and dependent variable, design quality and student performance. The data of the study were gathered by qualified judge panel using functional evaluation and scoring method. The test of this model was carried out at the architecture studio.In this study, 48 master degree students has been analyzes in two semester. The work of students in different groups as well as their projects with them was evaluated and compared five times in different stages of the design process, in order to compare student design performance and design quality. The student's assessment scores were analyzed by ANOVA test. The findings of this study indicates that superiority of using combined research in this specific model. Based on the findings of this study, there was a significant different between the groups that were based on the designed model and the test group showed better performance and quality of students projects based on this model. In selecting the type research, the mean sources of the case group were higher than the library, and the significant difference between the combined group with the library group and case study indicates the superiority of using the combined research. Another issue was the type of that, according to Kolb’s learning classification, learning in the control group is through the learning by experiencing; in the library study group, learning by thinking and in the case group, it was conducted through learning by observation.
حیدری، شاهین. (1395). درآمدی بر روش تحقیق در معماری. تهران: انتشارات کتاب فکر نو.
رضائی آشتیانی، سیما؛ و مهدینژاد، جمالالدین. (1398). ارائه الگوی ارزیابی آموزشی مبتنی بر معیار در آتلیههای طراحی معماری. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش. 13(3)، 441-458.
لاوسون، برایان. (1387). طراحان چگونه میاندیشند: ابهامزدایی از فرایند طراحی. (حمید ندیمی، مترجم). تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. (نشر اثر اصلی، 1997)
ممتحن، مهدی؛ حجت، عیسی؛ و ناری قمی، مسعود. (1396). تأملی در مفهوم و ارزش خلاقیت: ارزش خلاقانۀ معماری مبتنی بر الگو) مقایسۀ چارچوب ارزشی سنتی، معاصر و اسلامی.( دوفصلنامه مطالعاتمعماریایرانی. 11، 63-84.
هاشمیزادگان، امیر. (1395). مطالعه موردی: پیوند حرفه و دانش در معماری منظر؛ تجربه بنیاد معماری منظر آمریکا. نشریه منظر. 8 (34)، 26-37.
هوشیار یوسفی، بهرام؛ و رضوی، نسترن. (1393). فراگرد معماری در دفاتر کوچک. تهران: نشر کتاب فکر نو.
Alexander, C. (1964). Notes on the Synthesis of Form. Cambridge, USA: Harvard University Press.
Basballe, D.A., Halskov, K. (2012). Dynamics of Research through Design. In Proceedings of the Designing Interactive Systems. June 11–15. Newcastle, UK. 58-67.
Biggs, M. (2002).The Role of the Artefact in Art and Design Research. International Journal of Design Sciences and Technology, 10(2), 19–24.
Brinkhuijsen, M. (2008). Landscape 1:1, a study of designs for leisure in the Dutch countryside. PhD thesis. Washington University and Research.
Brink, A., Bruns, D., Tobi, H., & Bell, S. (2017). Research in Landscape Architecture: Methods and Methodology. New York: Routledge taylor and francis group.
Broadbent, G. (1995). Architectural education. Educating Architects. Academy Editions, London. 10–23.
Clune, S., Horne, R., Roggema, R., Martin, J., & Arcari, P. (2013). Sustainability Appraisals of Design-Led Responses to Climate Adaptation, Policy Brief. Melbourne, Australia: VCCCAR.
Cross, N. (2001). Designerly Ways of Knowing: Design Discipline versus Design Science. Design Issues, 17(3), 49–55.
De Jonge, J.M. (2009). Landscape Architecture between Politics and Science, an Integrative Perspective on Landscape Planning and Design in the Network Society. Ph.D Thesis, Wageningen University, Wageningen, Amsterdam, The Netherlands.
Deming, E. M., & Swaffield, S. (2011). Landscape Architecture Research, Inquiry, Strategy, Design. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
De Queiroz Barbosa, E.R., DeMeulder, B., & Gerrits, Y. (2014). Design Studio as a Process of Inquiry: The case of Studio Sao Paulo. Architecture & Education Journal. Fourth International Conference on Architectural Research by Design. 241–254.
Faste, T., & Faste, H. (2012). Demystifying "Design research": Design is not research, research is design. Education symposium. Boston
Flores, R. I., & Morán, R. L. (2017). Advanced Design as a paradigm for design education: learning systems within its platforms and practices. The Design Journal, 20(sup1), S814-S821.
Francis, M. (2001). A Case Study Method for Landscape Architecture. Landscape Journal, 20(1), 15-29.
Frayling, C. (1993).Research in art and design. ROYAL College of Art Research Papers, 1, 1–5.
Frieling, D. (2000). The Architectural Intervention. Research by Design. Proceedings of the International Conference Faculty of Architecture Delft University of Technology in Co-Operation with the EAAE/AEEA. November 1–3, (pp. 3–8). Delft: Delft University Press.
Glanville, R. (1999). Researching design and designing research. Design Issues, 15(2), 80–91.
Graafland, A. (2000). Contemporary Design Research: A material practice. Research by Design. Proceedings of the International Conference Faculty of Architecture Delft University of Technology in co-Operation with the EAAE/AEEA. November 1–3, (pp. 17–23). Delft: Delft University Press.
Gregory, S. (1966). The Design Method. London: Butterworth Press.
Grover, R., Emmitt, S., & Copping, A. (2018). The typological learning framework: the application of structured precedent design knowledge in the architectural design studio. International Journal of Technology and Design Education, 28(4), 1019-1038.
Till, J. (2017, January 3). Architectural Research: Three Myths and One Model. Retrieved february 11, 2017, from https://www.archdaily.com/802766/architectural-research-three-myths-and-one-model
Jonas, W. (2006). Research through DESIGN through Research-A Problem Statement and a Conceptual Sketch. In Proceedings of the Wonderground, Design Research Society International Conference. November 1–4. Lisbon, Portugal.
Jonas, W. (2007). Research through DESIGN through research, A cybernetic model of designing design foundations. Kybernetes, 36 (9/10), 1362- 1380.
Kolko, J. (2010). Abductive Thinking and Sense making: The Drivers of Design Synthesis. Design Issues, 26(1), 15-28.
Koskinen, I., Zimmerman, J., Binder, T., Redstrom, J., & Wensveen, S.(2011). Design Research through Practice: From the Lab, Field, and Showroom. USA: Elsevier Inc.
Laurel, B. (2003). Design Research: Methods and Perspectives; Cambridge: MIT Press
Meir, I.A., Garb, Y., Jiao, D., & Cicelsky, A. (2009). Post-occupancy evaluation: an inevitable step toward sustainability. Advances in building energy research, 3(1), 189-219.
Milburn, L.S., & Brown, R.D. (2003). The relationship between research and design in landscape architecture. Landscape and Urban Planning, 64, 47–66.
Nelson, H.G., & Stolterman, E. (2003). The Design Way. Intentional Change in an Unpredictable World. Educational Technology Publications, Englewood Cliffs, CA.
Coucill, L., Samuel, F., Dye, A., Tait, A., & Crosby, M. (2013). Research in Practice Guide. London: RIBA. Retrieved March 7, 2016, from https://www.architecture.com/-/media/gathercontent/home-improvements-housing-research-in-practice/additional-documents/ribaresearchinpracticeguidepdf.pdf
Rittel, H. W., & Webber, M. M. (1973). Dilemmas in a General Theory of Planning. Policy Sciences, 4(2), 155–169.
Rodgers, P., & Yee, J. (2015). The Routledge Companion to Design Research.New York: Routledge taylor and francis group.
Rosemann, J. (2000). The Conditions of Research by Design in Practice. Research by Design. Proceedings of the International Conference Faculty of Architecture Delft University of Technology in co-Operation with the EAAE/AEEA. November 1–3, (pp. 63–68). Delft: Delft University Press.
Sherman, S.A., Varni, J.W., Ulrich, R.S., & Malcarne, V.L. (2005). Post-occupancy evaluation of healing gardens in a pediatric cancer center. Landscape and Urban Planning, 73(2), 167-183.
_||_
ارزیابی تأثیر کاربرد طراحی پژوهی بر فرایند کارگاههای طراحی معماری (مطالعه موردی: دانشجویان طرح یک معماری، مقطع کارشناسی ارشد)
سیما رضائی آشتیانی1، جمالالدین مهدینژاد2
چکیده
طراحی پژوهی، رویکردی ضروری برای طراحی معماری در حال و آینده است. این مقاله به رابطه بین پژوهش و فرآیند طراحی معماری میپردازد. هدف از این تحقیق، استفاده از پژوهش به صورت کاربردی و بهینهسازی فرایند آموزش است. بدین منظور مدلی برای استفاده از طراحی پژوهی در کارگاههای طراحی معماری ارائه شد. آزمون کاربست این مدل با استفاده از یک طرح تحقیق شبه آزمایشی پیشآزمون_پسآزمون با گروه گواه انجام شد نمونههای این تحقیق، 48 نفر از دانشجویان طرح یک معماری مقطع کارشناسی ارشد بود، که در دو نیم سال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند؛ با آزمون این مدل در کارگاههای معماری، این راهکار به نتایج عملی پیوند داده شد. نمرات ارزیابی دانشجویان به روش آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، تجزیه و تحلیل شد. یافتههای این تحقیق نشاندهنده تأثیر مثبت پژوهش بر بالا رفتن کیفیت طراحی و توسعه دانش است. تحلیل ارزیابی دادههای تحقیق، نشان دهنده برتری مطالعات ترکیبی در طبقهبندی پژوهش بود.
واژه های کلیدی
طراحی پژوهی، کارگاه معماری، فرایند طراحی، آموزش معماری، کیفیت طراحی
مقدمه
طراحی پژوهی1 یک رویکرد مناسب و در عین حال ضروری برای طراحی معماری در حال و آینده است. موسسه سلطنتی معماران بریتانیا2، نقش حیاتی دانش که از طریق پژوهش ایجاد شده را در طراحی و ساخت ساختمانهای بهتر، میشناسد و به این علت، قطبی برای دانش، ابداع، پژوهش و مباحثه روی محیط ساخته شده، عامل اساسی استراتژی این موسسه در سال 2016 بود. منابع مالی پژوهش در اتحادیه اروپا و در سراسر جهان علیرغم آشفتگی اقتصادی اخیر در حال افزایش است. به اعتقاد ریبا، طراحی پژوهی در قلب آن چیزی که برای یک معمار معنا دارد، است؛ با متخصصانی که مسائل را حل میکنند و دانش جدید را از طریق فرایند طراحی و بینشهای جدید ایجاد میکنند؛ که در فرم ساخته شده، تجسم مییابد (Coucill et al., 2013, 2).
از طرف دیگر ضرورت کاربرد پژوهش زمانی مشخص میشود که میتواند پاسخگوی یکی از مشکلات طراحی باشد. به گفته لاوسون (لاوسون، 1387) یکی از مشکلات طراحی این است که معمولاً چند جنبهای و تعاملی هستند؛ بنابراین لازم است که به یک راه حل تلفیقی برای یک سری نیازمندیهایی که مرتبط هستند، رسید. به نظر میرسد که پژوهش در رفع این مشکل میتواند راهگشا باشد؛ به این دلیل که بوسیله پژوهش میتوان جنبههای مختلف و اثرات آنها بر روی یکدیگر را مورد بررسی قرار داد و به راه حلی که جنبههای بیشتری را در بر میگیرد، دست یافت. همانطور که ریتل و وبر3 بیان کردهاند (Rittel & Webber, 1973)، در بازه زمانی فعلی، بسیاری از مسائل پیچیده در زمینه طراحی معماری وجود دارد. فرآیندهای اقتصادی و اجتماعی، شرایط آب و هوا میتوانند در دسته مسائلی که هیچ راه حل نهایی ندارند، طبقهبندی شوند. اینها در اصطلاح رایج، مشکلات پیچیده نام دارند. فرمول پذیرفته شده مشخصی برای این مشکلات وجود ندارد. این مسائل را نمیتوان با روشهای متداول برطرف کرد. آنها نیاز به تفکر منطقی و توسعه دانش جدید دارند. طراحی یک روش بسیار مناسب برای این نوع از مسائل است، به عقیده یونگ4 (De Jonge, 2009) طراحی میتواند باعث ایجاد پرش خلاقانه5 در تفکر و حل آن شود. بدین روش، راهحلها و اختراعات بیسابقهای از طریق نوآوریهای طراحی به دست میآیند.
جرمی تیل6 (Till, 2017) در این باره میگوید، معماری، یک فرمی از دانش است که میتواند و باید از طریق پژوهش، گسترش یابد. به نظر او بعضی از ضرورتها در این مورد وجود دارد، تا زمانی که معماری در حاشیه بحث پژوهش قرار دارد، به حاشیه توسعه دانش محدود میشود. وضعیت فعلی معماری، به طور فزایندهای، برای ارائه یک دستکش مخملی از زیباییشناسی برای مشت آهنی تولید سودمند از محیط ساخته شده سرمایهداری، شاید حاکی از وضعیت حاشیهای به دست آمده باشد. استقرار دیسیپلینی بر مبنای پژوهش منجر به دانش، ممکن است یک راه کوچک باشد.
این مقاله یک روش عملی، برای این که چگونه میتوان از طرح در پژوهش یا پژوهش در طرح استفاده کرد، ارایه میکند؛ و سعی در پاسخ به این سوال دارد که پژوهش چگونه انجام شود تا بیشترین استفاده از اطلاعات یا دادههای جمعآوری شده، شود و استفاده از این روش چه تاثیری بر کیفیت عملکرد دانشجویان در مراحل فرایند طراحی دارد.
مقاله پیش رو با بررسی رابطه بین پژوهش و طراحی شروع میشود و با ارائه یک مدل که ترکیبی از چند رویکرد طراحی و فرایندهای شناختی است، ادامه پیدا میکند. سعی شده در این نوشتار با جمعآوری دادههای موجود در مورد پژوهش در معماری و ارتباط پژوهش و فرایند طراحی در منابع مختلف و تعابیری که طراحان و پژوهشگران مختلف از آن داشتهاند و تجزیه و تحلیل و جمعبندی مطالعات پیشین، به مدلی جهت کاربرد پژوهش در روند آموزش طراحی معماری دست یافت و سپس این روش را در روال آموزش طراحی معماری، بررسی کرد. انجام اين مدل ميتواند بينشي جديد نسبت به ارتباط پژوهش و فرآيند طراحي معماري و در ارتباط آن با تدريس معماري ايجاد نمايد.
چهارچوب نظری پژوهش
طراحی و پژوهش دو پدیده هستند که برخی ادعا میکنند از هم جدا هستند. پژوهش در اجرای ارزشیابی پژوهشی انگلستان7 به عنوان پژوهش اصلی که به منظور به دست آوردن دانش و ادراک انجام میشود، بیان شده است (Till, 2017). پژوهش، تحلیلی است Gregory, 1966))، جستجویی برای حقیقتی عینی و قوانین است (Frieling, 2000, 5)، کاربرد جهانی دارد (Graafland, 2000, 19)، تجمیعی است(De Queiroz Barbosa et al., 2014) و میتواند اعتبارسنجی شود. از طرف دیگر طراحی به عنوان اکتشافی نوآورانه توصیف میشود که فراتر از مرزهای دانش هم از نقطه نظر روششناختی و هم نظری است (Rosemann, 2000, 66)، حقایق متعددی را بررسی میکند و امکانهای متعددی را برای آینده ایجاد میکند (Frieling, 2000, 5)، بنابراین غیرتجمیعی است. این فرآیند چرخهای شکل و دایرهوار یکی از روشهایی است که در آن نوآوری میتواند خلق شود. طراحی به عنوان یک فعالیت فنی نقش اساسی در گسترش فراگرد خلاقیت دارد (هوشیار یوسفی و رضوی، 1393، 65). طراحی هم هدف مطالعه و هم وسیلهای برای انجام این مطالعه است (Glanville, 1999). طراحی معمای، ارائه راه حل بهینه برای مجموعهای از نیازهای واقعی در موقعیتی خاص است (لاوسون، 1387، 36). ارتباط بین دریافت و استفاده از اطلاعات، برای ایجاد تعامل پویا بین تئوری و عمل لازم است. این تعامل برای درک اطلاعات پژوهش و کاربرد مناسب آن اهمیت دارد (Milburn & Brown, 2003).
شکل 1. انواع تحقیقات (Source: Faste & Faste, 2012, 2)
در شکل 1، انواع مختلف پژوهش، بیان میگردد که یا بر پایه پژوهش پایهای و علمی است، یا اینکه بر پایه پژوهش کاربردی، عملی است. همان طور که در این شکل دیده میشود، وقتی راجع به طراحی پژوهی، صحبت میشود، ترکیبی از دو رویکرد علمی و طراحی است و شامل مهندسی، تاریخ هنر، حرفه و مطالعات آزمایشگاهی میشود(Faste & Faste, 2012) .
طراحی پژوهی، هم مطالعه طراحی و هم فرآیند تولید دانش است که از طریق عمل طراحی رخ میدهد (Biggs, 2002; Laurel, 2003; Koskinen et al., 2011). طراحی پژوهی شامل بررسی استراتژیها، رویهها، روشها، مسیرها، تاکتیکها، طرحها و روشهایی است که افراد به طور خلاقانه از آنها در کار طراحی استفاده میکنند. میلبرن و براون8، نقش پژوهش در فرایند طراحی یا نحوه استفاده از پژوهش را برای تولید مفاهیم، ارزیابی، رتبهبندی، قضاوت و اصلاح جایگزینها و تعیین پتانسیل موفقیت طراحی، بیان میکنند (Milburn & Brown, 2003).
فریلنیگ9 (Frayling, 1993) یک دستهبندی سهگانه در زمینه پژوهش در طراحی (و هنر) را مطرح کرده است که تا کنون در ادبیات موضوع طراحی پژوهی از این دستهبندی استفاده میگردد که عبارت است از:
پژوهش در یا در مورد طراحی10، سادهترین نوع پژوهش در زمینه هنر، طراحی و معماری است. این تحقیق، تاریخی، اجتماعی، فنی، مادی، با مدلهای بیشماری است که از آنها قواعد و رویههای خود را استنتاج میکنند. این مشابه با علم از طراحی11 است، اما همان نیست (Cross, 2001, 52)؛ نمونه معمول برای چنین تحقیقی، بازتاب محصولات طراحی است. تحقیقات معمول این دسته عبارتاند از مطالعات موردی مقایسهای، تجزیه و تحلیل طرح، یا نقد طراحی (Brinkhuijsen, 2008; Francis, 2001). علاوه بر این، روشهای تجربی علوم طبیعی و اجتماعی میتواند برای ارزیابی طرحها پس از تحقیق استفاده شود، مانند ارزیابی پس از ساخت مربوط به ساختمانها یا فضاهای عمومی (Meir et al., 2009; Sherman et al., 2005)، این نوع تحقیق به مدت طولانی و همچنین برای محصولات طراحی معماری انجام شده است (Brink et al., 2017, 55).
پژوهش از طریق یا بوسیله طراحی12 یک پژوهش مبتنی بر مستندات، توسعه و اقدامپژوهی13 است: تجربیات عملی در آزمایشگاهها که منجر به گزارشهای گامبهگام میشود؛ که در مورد اینکه چه چیزی به دست میآید و در مورد چه چیزی در طول روند طراحی بحث شده، شفاف است و شباهت زیادی با علم طراحی14 دارد (Cross, 2001, 51). این نوع طراحی شامل تمام پروسههای تحقیقاتی است که به طور فعال طراحی میکنند. پژوهش از طریق طراحی، در قلب تمام رشتههای طراحی وجود دارد، روشهای آن به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته و در میان نظریهپردازان طراحی، هیچ مشکلی وجود ندارد که طراحی میتواند یک روش تحقیق معتبر باشد(Rodgers & Yee, 2015) . با این حال، در معماری، چنین ایدههایی با احتیاط در نظر گرفته شده است (Deming & Swaffield, 2011; Milburn & Brown, 2003). به درستی بیان شده که برای طراحی شایسته، لازم است معیارهای روششناختی15 خاصی به وجود آید، از قبیل سوال تحقیق واضح، چارچوب نظری و روشهای مناسب، اما کاربردهای تاریخی طراحی به عنوان به اصطلاح یک روش تحقیق در معماری، همیشه نمیتواند به عنوان یک روش تحقیق علمی پایدار در نظر گرفته شود (Brink et al., 2017, 55).
پژوهش برای طراحی16، یک کار توسعهای است که محصول نهایی آن یک پدیده مصنوع است، که تفکر در آن محصول منعکس میشود و هدف، عمدتاً انتقال دانش از طریق ارتباط کلامی نیست. شبیه طراحی علمی17 است (Cross, 2001, 51). این دسته شامل انواع تحقیقاتی است که از محصول طراحی و یا فرآیند طراحی پشتیبانی میکنند. در اینجا، هم محصول و هم فرآیند از فعالیتهای تحقیقاتی سود میبرند. به این معنی که نتایج تحقیقات، روند طراحی را مشخص میکند. از پژوهش برای طراحی میتوان به عنوان ایجاد دانش حقیقی18 از طریق تولید دادههای علمی برای کاربرد در طراحی «مبتنی بر شواهد» یاد کرد (Brink et al., 2017, 55).
خلاصه موارد مطرح شده در رابطه بین پژوهش و طراحی، در جدول 1 بیان شده است:
جدول 1. نظرات مطرح شده درباره رابطه بین پژوهش و طراحی
Faste & Faste, 2012 | ارائه انواع مختلف پژوهش بر پایه علم و عمل |
Biggs, 2002; Laurel, 2003; Oskinen et al., 2001 | طراحی پژوهی، مطالعه طراحی و فرآیند تولید دانش، از طریق عمل طراحی است. |
Milburn & Brown, 2003
| نقش پژوهش در فرایند طراحی: تولید مفاهیم، ارزیابی، رتبهبندی، قضاوت و اصلاح جایگزینها و تعیین پتانسیل موفقیت طراحی |
Frayling, 1993 | دستهبندی سهگانه در زمینه تحقیق در طراحی (و هنر): پژوهش در طراحی، پژوهش از طریق طراحی، پژوهش برای طراحی |
Rodgers & Yee, 2015 | طراحی میتواند یک روش تحقیق معتبر باشد. |
Cross, 2001 | ارائه سه تفسیر متفاوت درباره رابطه بین علم و طراحی: طراحی علمی12، علم طراحی9 و علم از طراحی6 |
Brink et al., 2017 | ضرورت معیارهای روش شناختی خاص برای طراحی شایسته. ایجاد دانش حقیقی از طریق تولید دادههای علمی برای کاربرد در طراحی «مبتنی بر شواهد» |
مدل های طراحی پژوهی
همانطور که قبلاً ذکر شد، طراحی برای مقابله با مشکلات پیچیده، مشکلاتی که نیازمند انطباق مداوم هستند، مناسب است. طراحی، انطباق با سیستمهای متفاوت را فراهم میکند، از این رو شرایط موجود را به شرایط مطلوب تغییر میدهد و یا کیفیت زندگی را بهبود میبخشد (Jonas, 2006).
نلسون و استلترمن19 (Nelson & Stolterman, 2003) استدلال کردهاند که طراحی، تحقیقی در سه حوزه شناخت است: حقیقت، ایدهآل، واقعیت. چندین محقق این موضوع را با روشهای متفاوت بیان کردهاند. الکساندر20 (Alexander, 1964) بر این تاکید دارد که «دانشمندان سعی میکنند اجزای ساختارهای موجود را شناسایی کنند، طراحان سعی میکنند مولفههای ساختارهای جدید را شکل دهند». به طور مشابه، سیمون21 میگوید (1969) «علوم طبیعی مربوط به این است که چگونه چیزها وجود دارند، از سوی دیگر طراحی، مربوط به این است که چگونه چیزها باید باشند» (Grover et al., 2018). این تمایز بین چیزی که وجود دارد و چیزی که جدید است از طریق ارتباط علم با حوزه تحلیلی و طراحی با حوزه ساخت در نوشتههای گرگوری22 باز تعریف شده است Gregory, 1966)): «روش علمی یک الگوی رفتاری حل مسئله است که در کشف ماهیت آنچه وجود دارد به کار گرفته میشود، در حالی که روش طراحی، الگوی رفتاری است که در ابداع چیزهایی مورد استفاده قرار میگیرد که هنوز وجود ندارد. علم، تحلیلی است؛ طراحی، سازنده است» (Flores & Morán, 2017). جوناس23 مدل فرآیند آنالیز- طرحریزی- ترکیب که میتوان آن را یک نسخه عملیاتیتر از حقیقت، ایدهآل، واقعیت محسوب کرد را ارائه میدهد (Jonas, 2007, 1374).
معمولاً تحقیقات بر اساس دو استراتژی انجام میشود، بر اساس اینکه «چگونه باید باشد»، که این را بر اساس دانش پیشینه میتوان گفت یا اینکه میگوییم «چه چیزی هست»، که بر اساس چیزی که مشاهد شده، بیان میگردد. اما روش جدیدی را بایستی استفاده کرد. «چه چیزی میتواند باشد»، که تحقیق در آینده است (Kolko, 2010).
به عنوان مبنایی برای این مدل، عناصر اصلی ادغام پژوهش در فرایند طراحی، یک محیط تعاملی پیوسته است که دانشجویان در فرآیند طراحی در موقعیتی برای تبادل خلاقانه، همکاری و توسعه دانش جدید بین پژوهش و طراحی قرار میگیرند. پژوهش در این روش بر اساس چهار استراتژی تعریف میشود و در هر مرحله پژوهش به فرآیند طراحی وارد میشود، در ابتدا با تمرکز بر روی چگونه بودن چیزها، یک فرآیند تحلیلی دارد؛ مرحله دوم با آنچه باید باشد، شروع میشود و با آنچه میتواند باشد، ادامه پیدا میکند که یک ماهیت اکتشافی دارد. مرحله نهایی بر روی آنچه که در آنجا خواهد بود و در واقع محصول نهایی است، تامل میکند.
بنا به نظر میلبرن و براون، پژوهش در سه مرحله فرآیند طراحی گنجانده شد: قبل از طراحی، در حین طراحی و بعد از طراحی. فاز پژوهش پیش از طراحی، فازی است که شبیه مرحله تحلیلی است. در حین طراحی، لازم است پژوهش در فرآیند طراحی به صورت آگاهانه صورت گیرد، که در آن راهحلهای احتمالی طراحی پدید میآیند. در بخش نهایی، مرحله پس از طراحی، از پژوهش برای ارزیابی، اولویتبندی، قضاوت و اصلاح راهحلهای طراحی استفاده میشود. بیشتر تحقیقات مبتنی بر ادبیات موضوع فاقد این عملکرد هستند. در هر یک از سه مرحله یک رویکرد تعاملی برای حل مسئله بین پژوهش و طراحی وجود دارد (Milburn & Brown, 2003).
زمانی که طراح در این سه مرحله به حد کافی درگیر رویکرد تحلیلی و متداول پژوهش شد، پژوهش به کمک طراحی، باید یک پرسش برای اینکه پژوهش به آن بپردازد و بدنبال جوابش باشد، مطرح کند یا در واقع مسئله آن پروژه را ارائه دهد. به این دلیل که به طور کلی رویکرد معماری به مثابه ابزار زندگی، بر موضوع «طرح مسئله» متمرکز است؛ یعنی اگر ما کل طراحی را نوعی مسئله به شمار آوریم، کار طراحی ناچار دارای دو وجه طرح مسئله و حل آن خواهد بود (ممتحن و همکاران، 1396، 66). در مرحله پیش از طراحی، مشخص میشود، این پرسش چیست و طراح چطور و چرا قصد دارد که به آن جواب دهد. طرحریزی مرحلهای است که جوابهای کافی برای سوال مطرح شده به کمک ساختههای هنری مصنوع، بدست میدهد. مرحله آخر، ترکیب، نه تنها نتایج و خروجیهای پژوهش را ارایه میدهد، بلکه یک نوع انتقال دانش است و تاثیر عمیقتر و گستردهتری دارد. آثار هنری (طرح نهایی) غیرگفتاری نتایجی میدهند که با روشهای دیگر پژوهش قابل دستیابی نیستند.
شکل 2. رابطه پژوهش و طراحی
هر یک از سه فاز با پویایی خاص خود مشخص میشوند. در مرحله اول، به گفته باسبل و هالسکف24(Basballe & Halskov, 2012) ، امتزاج25 تعیینکننده یک پروژه پژوهش از طریق طراحی است. این مرحله، گام اولیهای است که جهتگیریها و اهداف پژوهش و طراحی را یکی میکند. در طول امتزاج، چارچوب اصلی و محدودیتهای پروژه برای اینکه الزامات هر دو بخش پژوهش و طراحی مورد توجه قرار گیرند، تعیین میشود. مرحله دوم پژوهش از طریق یک طراحی را میتوان با درهمتنیدگی26 مشخص کرد، زمانی که اهداف پژوهش و طراحی در هم آمیخته و کاملاً در هم تنیده شدهاند و بر یکدیگر تاثیر میگذارند، پروژه، به عنوان یک فرایند و روش تعریف میشود. جداسازی27 در مراحل بعدی پروژه زمانی مطرح میشود که طراح/ پژوهشگر باید بر روی اهداف پژوهش و یا طراحی تمرکز کند (همان). ترکیب جنبههای مختلف از توضیحات مدلهای نظری را می توان در شکل 2 دید.
از طرفی بر اساس طبقهبندی تحقیقاتی میلبرن و براون در مورد رابطه بین پژوهش و طراحی، دو نوع تحقیق وجود دارد: تحقیق غیرمستقیم و تحقیق مستقیم. تحقیق غیرمستقیم، خود شامل چهار طبقهبندی است: پژوهش ذاتی، مطالعات کتابخانهای، بررسی پیشینهای، مطالعات موردی (Milburn & Brown, 2003). تحقیق مستقیم شامل فرآیندی از فهرست موجودی و تجزیه و تحلیل مکان ساخت میگردد، که به عنوان جمعآوری اطلاعات، ارزیابی و ویرایش اطلاعات خاص مکان ساخت تعیین شده است (Milburn & Brown, 2003).
پژوهش ذاتی، همچنین به عنوان تجربه شخصی یا تجربه تا به امروز توصیف شده است، یک طراحی خاص_درک عمیق ارزشهای انسانی، که روحی، فیزیولوژیکی، روانی، اجتماعی نامیده میشود_است (Broadbent, 1995, 22). مطالعات کتابخانهای شامل بررسی دیدگاههای مربوط به ایدههای معاصر یا متداول، روندها یا تمایلات، اسامی، متخصصان، به منظور ایجاد پایگاه اطلاعاتی برای پاسخگویی به طرح است. بررسی پیشینهای شامل ارزیابی طرحهای ساخته شده از لحاظ زیبایی شناختی یا اجتماعی که دارای نتیجه رضایتبخش هستند و نگاه کردن به موارد دیگر که مشابه است و قبلا انجام شده، میشود. از طریق مطالعه نمونههای دیگری از طراحی که مسائل مشابه را در بر میگیرند، اطمینان و اعتماد افزایش یابد (Milburn & Brown, 2003).
به گفته مارک فرانسیس28، یک مطالعه موردی «. . . بررسی به خوبی مستند شده و سیستماتیک از پروسه، فرایند تصمیم گرفتن و نتایج پروژه، که به منظور شکلگیری اقدامات آینده، سیاست، نظریه و/یا آموزش در نظر گرفته میشود» است (Francis, 2001, 16). مطالعات موردی یکی از پرکاربردترین راهبردهای تحقیق در معماری است و معمولاً به صورت ترکیبی از چندین راهبرد دیگر نظیر راهبرد تجربی، شبه تجربی، تاریخی، روایی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد (هاشمیزادگان، 1395، 32). طراحان تکنیک را ارزيابي ميكنند، زيرا آنها را قادر ميسازد، پاسخ افراد دیگر به پژوهش، قواعد سایت و .... را دریابند. ایده استفاده از مطالعه موردی، بر این باور استوار است که، خلاقیت و ایدههای نو از افزودن یک پیچ به ایدههای قبلی حاصل میشود (همان، 36). میلبرن و براون، بررسی پیشینهای و مطالعات موردی را یکی بیان کرده است و برای تمایز این دو، از اختلاف زمانی ظاهری استفاده کردهاند؛ در صورتی که پروژه مورد تحقیق، مدرن باشد، بررسی آن یک مطالعه موردی محسوب میشود، اگر مربوط به پیش از سال 1950 باشد، پژوهش پیشینهای قلمداد میگردد (Milburn & Brown, 2003).
در بررسی پیشینهای و مطالعات موردی، طراحی پژوهی برای تجزیه و تحلیل نمونههای طراحی شده (ساخته شده یا نشده) برای اطلاعرسانی به فرایند طراحی مورد استفاده قرار میگیرد (Coucill et al., 2013). همچنین به منظور ارزیابی اینکه چطور راهکارهای طراحی و پروژههای قبلی به مسئله طراحی پروژه جدید مرتبطاند؛ به عنوان مثال آیا ساختمانها در مکان، کاربری یا با سازه مشابه هستند؟ آیا جنبههایی دارند که به طور قابل توجهی متفاوت باشند؟ در مطاالعات کتابخانهای، پیشینهای و مطالعات موردی، در مرحله تحقیق پیش از طراحی، طراح در مورد موضوعات و مسائل مشابه یا راهحلهای بالقوه آگاهی پیدا میکند (Milburn & Brown, 2003, 63) و از پژوهش برای توسعه راهحلهای طراحی و پژوهش و درباره اینکه چطور با مسئله مواجه شود، استفاده میکند (Coucill et al., 2013).
در دیدگاه دیگر نیز، پژوهش معماری را به دو طبقه میتوان تقسیم کرد: اول، پژوهشهایی که برای بازبینی و دریافت نکات مستتر در آثار معماری موجود صورت میگیرند. چنین مواردی به قصد ارزشیابی، فهم، واشکافی، توصیف یا دریافت تغییر در معماری، انجام و زمینهای فراهم میسازند تا از طریق پیشبینی، تأثیر و تعمیم، طراحیهای معماری آینده ارتقا یابند. دوم، پژوهشهایی است که پیگیر چگونگی فرآیند طراحی معماریاند، خواه برای موردی معلوم که قرار است ساخته شود یا برای موردی که در مرحله طراحی میماند. بر این اساس به پژوهش میتوان، عنوان «پژوهش برای چگونگی طراحی و چگونگی برنامهریزی» اطلاق کرد (حیدری، 1395، 15).
با توضیحات ارائه شده در این بخش و ترکیب جنبههای مختلف، یک مدل به منظور استفاده از پژوهش به صورت کاربردی و برای ایجاد تعامل بین پژوهش و طراحی و بهینهسازی فرایند آموزش، ارایه میگردد.
روش تحقیق
این تحقیق یک روش عملی، برای اینکه چگونه میتوان از طرح در پژوهش یا پژوهش در طرح استفاده کرد، ارایه میکند و با به کارگیری آن در کارگاههای طراحی معماری، به سنجش عملکرد این مدل میپردازد. برای آزمون کاربست این مدل از طرح تحقیق شبه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه هدف آماري در اين تحقیق، به نحوي ميتواند تمامي دانشجويان معماري را كه در حال گذراندن دروس طراحي معماري هستند، شامل گردد. گردآوری دادهها از طریق سنجش عملکرد دانشجویان در وظایف طراحی انجام شد. با هدف بررسی تأثیر پژوهش بر طراحی، متغیر مستقل، پژوهش و متغیر وابسته، کیفیت طراحی و عملکرد دانشجو، هستند و مراحل مختلف فرآیند طراحی نیز به عنوان متغیرهای میانجی مورد بررسی قرار میگیرند. در این روش متغیر وابسته یکبار قبل از دستکاری متغیر مستقل و بار دیگر پس از اجرای آزمایش و دستکاری متغیر آزمایشی اندازهگیری شد. دادههای تحقیق با استفاده از روش سنجش عملکردی و نمرهدهی توسط هیئت داوران مجرب، گردآوری شد.
به منظور کاربرد نوع پژوهش در مدل مذکور، از طبقهبندی میلبرن و براون (2003) استفاده شد. در این نوشتار، مطالعات موردی و پیشینهای طبق توضیحات مطرح شده در ادبیات موضوع، در یک گروه با عنوان مطالعات موردی در نظر گرفته شد. پژوهش ذاتی که تجربه شخصی طراح است، به دلیل اینکه در این دسته، عملاً پژوهشی صورت نمیگیرد، در یک گروه به عنوان گروه گواه بررسی شد. بدین ترتیب برای بررسی اثر پژوهش بر طراحی، مطالعات کتابخانهای و مطالعات موردی در دو گروه مجزا بررسی شدند؛ تقسیمبندی دو گروه مشابه با تقسیمبندی پژوهش معماری حیدری (1395) است. از طرف دیگر، مطابق با نظر میلبرن و براون نحوه درک تحقیق، به صورت ناخودآگاه و آگاهانه صورت میگیرد (Milburn & Brown, 2003). در گروه گواه که پژوهش ذاتی انجام شد، به صورت ناخودآگاه از پژوهش استفاده کردند. در گروه آزمون، پژوهش به صورت آگاهانه انجام گرفت.
برای آزمون این مدل دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره بدلیل سابقه تدریس و در دسترس بودن اطلاعات، انتخاب شد. به دلیل اینکه در گروه ذاتی از پیشینه ذهنی استفاده میشود، به همین دلیل در این تحقیق دانشجویان کارشناسی ارشد طرح یک معماری انتخاب شدند که پیشینه ذهنی برای طراحی داشته باشند. با توجه به تقسیمبندی گروههای مورد بررسی، سه کارگاه طراحی معماری انتخاب شد. تعداد نمونههای مورد بررسی از مجموع تعداد دانشجویان هر کدام از این کارگاهها، به دست آمد؛ هر کارگاه طراحی، 16 دانشجو داشت و در مجموع 48 دانشجو مورد بررسی قرار گرفت.
کارگاه الف، گروه گواه را تشکیل داد و کارگاه ب به دو گروه تقسیم شد، گروه مطالعات کتابخانهای (گروه آزمون 1) و گروه مطالعات موردی (گروه آزمون 2) که بر اساس مدل پیشنهادی، پیش رفتند. در نیمسال تحصیلی بعدی، از کارگاه ج به عنوان گروه آزمون 3، برای بررسی روش ترکیبی مطالعات کتابخانهای و مطالعات موردی استفاده شد (شکل 3).
شکل 3. تقسیمبندی کارگاههای طراحی بر اساس طرح تحقیق شبه آزمایشی با 4 گروه مستقل آزمون و گواه
در نیم سال اول مورد بررسی، ابتدا، یک پیشآزمون برگزار شد. هدف پیشآزمون، که یک اسکیس مرتبط با موضوع طرح بود، شناسایی تفاوت سطح دانشجویان بود. در پایان اسکیس، توسط سه متخصص، یک بررسی انجام شد و پس آزمون با بهرهگیری از طرح یک معماری دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده معماری سوره با موضوع سفارت ایران انجام شد. بعد از آن در کارگاه طراحی ب، دانشجویان به دو گروه مساوی، طوری تقسیم شدند که دارای میانگین یکسانی باشند، تا بتوان آنها را با هم مقایسه کرد. وظایف طراحی در سه سناریو برای کارگاههای الف و ب تهیه شد. در هر سه سناریو از آنها خواسته شده بود، طی نه هفته یک سفارتخانه طراحی کنند. در سال تحصیلی بعدی، یک کارگاه طراحی انتخاب شد (کارگاه ج، گروه آزمون 3). ابتدا پیش آزمون برگزار گردید و نتایج آن با گروههای قبلی مقایسه شد. در پسآزمون، گروه آزمون 3 نیز مطابق با مدل پیشنهادی پیش رفت، اما برای نوع پژوهش از ترکیب مطالعات کتابخانهای و مطالعات موردی استفاده شد.
به منظور بررسی تأثیر پژوهش بر فرایند طراحی، پنج مرتبه کار دانشجویان در مراحل مختلف بر اساس فرایند طراحی مدل پیشنهادی و در پایان ترم، محصول نهایی توسط سه داور مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. معیارهای ارزیابی پایان ترم، بر اساس تکنیک دلفی از تحقیقات پیشین به دست آمده بود (جدول 2). گردآوری دادهها از طریق سنجش عملکرد دانشجویان در سناریوهای طراحی انجام شد. نمرات ارزیابی دانشجویان به روش آزمونهای همبستگی پیرسون، آمار توصیفی، تحلیل واریانس یکطرفه29، تجزیه و تحلیل شد.
جدول 2. معیارهای نمرهدهی پایان ترم (مأخذ: رضائی آشتیانی و مهدینژاد، 1398، 454)
| عالی | خوب | متوسط | ضعیف | مردود | نمره |
1- توضیح انتقادی (توانایی تحلیل اطلاعات، شناسایی مسئله، ایدهپردازی، انتخاب ایده، ذهن جستجوگر و پویا، نوآوری و خلاقیت) |
|
|
|
|
| 40% |
2- توسعه ایده منتخب (ارتباط بین اهداف طرح و ایده مطرح شده، نوآوری و خلاقیت) |
|
|
|
|
| 20% |
3- کانسپت (نوآوری و خلاقیت) |
|
|
|
|
| 15% |
4- راه حل طراحی (رعایت ارتباط میان دانش فنی و طراحی، نوآوری و خلاقیت) |
|
|
|
|
| 15% |
5- ارائه و طرح نهایی (تمرکز بر موضوع پروژه، وضوح اطلاعات ارائه شده، ترکیببندی، شیوه ارائه گرافیکی، نوآوری و خلاقیت) |
|
|
|
|
| 10% |
تحلیل و یافته ها
از تلفیق فرآیند طراحی با ادبیات موضوع، مدلی در مورد رابطه پژوهش و طراحی حاصل شد و نمرههای دانشجویان در مراحل مختلف این مدل، دادههای این تحقیق را شکل میدهد. بر این اساس، سه مرحله طراحی در نظر گرفته شد، مرحله اول با ماهیت تحلیلی، مرحله دوم با ماهیت اکتشافی و مرحله سوم با ماهیت تحلیلی، طراحی شد (شکل 4). مرحله اول ادغام پژوهش با فرایند طراحی، روی ادراکات اولیه و پژوهش تمرکز دارد. اینها دو عنصر اولیه اصلی طراحی پژوهی هستند. ادراکات اولیه عبارتند از: ادراکات فلسفی، اخلاقی و نظری، هنجارها و ارزشهای دنیای پیرامون، نقش معماری و موضوع طراحی. این یک پیشنیاز برای فرآیند تحقیق است و ممکن است مورد نقد قرار گرفته و یا به عنوان یک تحقیق پایه مورد بحث قرار گیرد. در مرحله تحقیق، عناصر اصلی این مدل، تحلیل، ارتباط بین یافتهها، انتقاد، انتخاب و فرمولبندی مسئله به شمار میروند. تجزیه و تحلیل اغلب به صورت یک گزارش کتبی صورت میگیرد، اما ترسیمات حاشیهای، دیاگرامها و مدلها نیز، به عنوان خروجی ارائه میگردد. علاوه بر این، ارائه کارهای دانشجویان در این مرحله، میتواند برای استفاده از ارتباط یافتهها نیز مورد استفاده قرار گیرد و بدین ترتیب با تحلیل و ارتباط بین یافتهها، پرسش پژوهشی مطرح میگردد.
برنامه، پیشنهادها و توجیه طرح به مرحله دوم، در حین طراحی تعلق دارند. برنامه، حاوی تعریف مسئله اصلی پروژه است که از طریق طراحی پژوهی صورت میگیرد و شامل تعریف و شرح عملکرد و اهداف آن و قوانین و استانداردها است. از برنامه، پیشنهاداتی بر اساس روش سیستمی میلبرن و براون، در قالب یک طرح عینی به عنوان پاسخ احتمالی به برنامه اصلی حاصل میشود. ابتدا ایدهپردازی صورت میگیرد، سپس مطابق با پژوهشهای صورت گرفته، با استفاده از پژوهش، ارزیابی انتقادی انجام میپذیرد. یک ایده توسط دانشجو انتخاب میشود و آن ایده انتخاب شده توسعه پیدا میکند. سپس از طریق پژوهش، نتایج به دست آمده، مورد ارزیابی واقع میشود. نتایج این مرحله ممکن است، دانشجو را دوباره به مرحله ایدهپردازی هدایت کند، پس از آن، از طریق پژوهش، کانسپت طرح ارائه میگردد. آخرین عنصر این مرحله توجیه طراحی است، که استدلالی نظری برای پیشنهاد طراحی را فراهم میآورد. نتایج مرحله توجیه ممکن است، دانشجو را به مرحله برنامهریزی هدایت کند، که پس از آن میتوان برنامه را مجددا تغییر داد و این چرخه دنبال میشود تا پیشنهادهای جدیدی ارایه گردد. در آخرین مرحله، بعد از طراحی، ارتباط اتفاق میافتد. مستندات آماده شده در قالب ترکیبی از نوشتار، تصویر و ماکت، ارتباط بین اجزاء روششناسی، را به شیوهای که منطقی است، توضیح میدهد. علاوه بر این یافتههای پژوهشی از پروژههای گذشته و پروژه انجام شده و مزایای استفاده از این یافتهها بیان میگردد.
شکل 4. مدل مفهومی فرایند طراحی پژوهش محور
کاربست این مدل در یک پروژه تحقیقاتی طراحی محور در کارگاههای طراحی معماری، انجام شد. وظایف طراحی در چهار سناریو برای این مدل، با انواع مختلف پژوهش تهیه شد (شکل 3). در هر سناریو از آنها خواسته شده بود، طی نه هفته یک سفارتخانه طراحی کنند. سناریو شماره 1، مربوط به گروه گواه بود، در این گروه، دانشجویان براساس ذهنیات خود و دانش ذاتی خود پیش رفتند و طراحی با استفاده از حس درونی شروع شد. دانشجویان از طوفان ذهنی، اسکیس و ساخت ماکت برای پیشبرد طرحهایشان استفاده کردند. سناریو شماره 2، مربوط به گروه آزمون 1، در کارگاه ب بود. این گروه مطابق با مدل پیشنهادی تأثیر پژوهش بر فرایند طراحی، پیش رفت. دانشجویان در این گروه، برای پژوهش تنها از مطالعات کتابخانهای استفاده کردند. آنها در حوزههای پژوهش محتوایی، عملکردی، فنآوری ساخت و فرم به پژوهش پرداختند.
سناریو شماره 3، مربوط به گروه آزمون 2، در کارگاه ب بود. این گروه نیز مطابق با مدل پیشنهادی تأثیر پژوهش بر فرایند طراحی، پیش رفت اما دانشجویان در این گروه، برای پژوهش تنها از مطالعات موردی استفاده کردند. در مرحله تحقیق پیش از طراحی، از آنها خواسته شد، نمونههای طراحی مناسب را بیابند و مطابق با روشهای کیفی مطالعات موردی به توصیف و تبیین و تفسیر نمونهها، با هدف اطلاع رسانی به فرآیند طراحی بپردازند. سناریو شماره 4، مربوط به گروه آزمون 3 در کارگاه ج بود. بدین صورت که در گروه مطالعات موردی نیمسال قبلی (گروه آزمون 2)، دانشجویان بر اساس اطلاعات خودشان تحلیل میکردند، اما در گروه آزمون جدید، دانشجویان برای تحلیل نمونهها از مطالعات کتابخانهای استفاده کردند و دانشجویانی که مطالعات کتابخانهای را انتخاب کرده بودند، نمونههای مرتبط با پژوهش خود را یافتند و تحلیل کردند. نمونهای از کارهای دانشجویان در گروههای مختلف در جدول 3 آمده است.
جدول 3. نمونههایی از کارهای دانشجویان در گروههای آزمایشی مختلف
پژوهش ذاتی | مطالعات موردی | مطالعات کتابخانهای | مطالعات ترکیبی |
|
|
|
|
|
|
|
|
کار دانشجویان در شش مرحله ادراکات اولیه، مسئله طراحی، کانسپت، توجیه طراحی، ارائه و راه حل نهایی که از فرایند طراحی مدل پیشنهادی استخراج شده است، مورد ارزیابی قرار گرفت. دادههای به دست آمده از آزمون این مدل در گروههای آزمایشی مختلف، در جدول 4 ارائه شده است.
جدول 4. دادههای تحقیق به تفکیک مراحل فرایند مدل پیشنهادی در گروههای آزمایشی مختلف
ردیف |
| گروه گواه (شاهد) | گروه آزمون 1 | گروه آزمون 2 | گروه آزمون 3 | ||
1 | ادراکات اولیه (پیش نیاز طراحی) | 56/14 | 22/15 | 09/15 |
| ||
2 | مسئله طراحی | 78/14 | 94/16 | 01/17 | 33/19 | ||
3 | کانسپت | 25/15 | 81/16 | 94/17 | 78/19 | ||
4 | توجیه طراحی | 50/14 | 44/17 | 50/17 | 45/19 | ||
5 | ارائه | 72/15 | 03/18 | 97/16 | 52/19 | ||
6 | راه حل نهایی | 91/15 | 75/17 | 09/18 | 47/19 |
یافتههای تحقیق نشان میدهد در ادراکات اولیه، میانگین رتبهها نزدیک به هم است و اختلاف معناداری بین آنها وجود ندارد، اما در بقیه مراحل فرایند طراحی که سناریوها به دانشجویان داده شده است و گروههای آزمون بر اساس مدل پیشنهادی پیش رفتهاند، بین نمرات و عملکرد دانشجویان گروههای آزمون با گروه گواه تفاوت معنیداری وجود دارد؛ (جدول 4) که در این بین بیشترین تفاوت بین گروه آزمون سوم و گروه گواه با سطح معناداری 0/00 میباشد، که نشاندهنده تأثیر مثبت گروه ترکیبی بر عملکرد دانشجویان نسبت به گروه گواه میباشد. بر اساس نتایج، میان گروه ترکیبی با گروه مطالعات کتابخانهای با سطح معناداری 040/0 و همچنین گروه ترکیبی با مطالعات موردی با سطح معناداری 050/0، تفاوت معنادار وجود دارد (جدول 5).
جدول 5. آزمون معناداری متغیرهای پژوهش
گروه | میانگین اختلاف | سطح معناداری | |
گروه آزمون 1 (مطالعات کتابخانهای) | مطالعات موردی | 06833/0- | 000/1 |
مطالعات ترکیبی | 92167/1- | 040/0 | |
پژوهش ذاتی | 91167/1 | 041/0 | |
گروه آزمون 2 (مطالعات موردی) | مطالعات کتابخانهای | 06833/0 | 000/1 |
مطالعات ترکیبی | 85333/1- | 050/0 | |
پژوهش ذاتی | 98000/1 | 033/0 | |
گروه آزمون 3 (مطالعات ترکیبی) | مطالعات کتابخانهای | 92167/1 | 040/0 |
مطالعات موردی | 85333/1 | 050/0 | |
پژوهش ذاتی | 83333/3 | 000/0 | |
گروه گواه (پژوهش ذاتی) | مطالعات کتابخانهای | 92167/1- | 041/0 |
مطالعات موردی | 98000/1- | 033/0 | |
مطالعات ترکیبی | 83333/3- | 000/0 |
هر چند تفاوت معنیداری میان گروههای آزمون اول و دوم (مطالعات کتابخانهای و موردی) در آزمون تحلیل واریانس نشان داده نشده است ولی نتایج نمرات میانگین، حاکی از آن است در مراحل مسئله طراحی، کانسپت، توجیه طراحی و راه حل نهایی، نمرات میانگین گروه آزمون مطالعات موردی بالاتر از مطالعات کتابخانهای قرار گرفته، اما در مرحله ادراکات اولیه و ارائه، نمرات میانگین گروه مطالعات موردی پایینتر از مطالعات کتابخانهای قرارگرفته است. اما باید به این نکته توجه کرد که در مرحله ادراکات اولیه، سناریویی به دانشجویان داده نشده بود، بنابراین سناریوها که در واقع حاصل از مدل پیشنهادی و نوع پژوهش بودند، تأثیری بر نمرههای این مرحله نداشته است. از طرف دیگر در مرحله ارائه نیز، مدل مفهومی فرایند طراحی پژوهش محور، تأثیر چندانی بر نحوه ارائه دانشجویان ندارد، و مرحله ارائه یک بخش تجربی و مستقل از تحقیق است. همچنین با توجه به بالاتر بودن نمره نهایی گروه مطالعات موردی نسبت به گروه کتابخانهای، به نظر میرسد که نوع پژوهش گروه مطالعات موردی نسبت به مطالعات کتابخانهای تأثیر مثبت بیشتری بر عملکرد دانشجویان در فرایند طراحی دارد. علاوه بر انی نمرههای میانگین با مراحل آزمون و سناریوهای تحصیلی با توجه به نتایج آزمون پیرسون دارای همبستگی میباشد.
شکل 5. میانگین نمرات مراحل طراحی مدل پیشنهادی
با توجه به نتایج حاصله که در شکل 5، آمده است، مراحل مسئله طراحی و توجیه طراحی و همینطور مراحل کانسپت و راه حل نهایی در اثر اجرای سناریوها، از سطح تغییرات مشابهی برخوردار بودهاند. علاوه بر این بررسی نمرات دانشجویان در مراحل مختلف فرایند طراحی نشان میدهد، دانشجویانی که در مسئلهیابی نمره بیشتری را کسب کرده بودند، در مرحله توجیه طراحی هم موفقتر عمل کردهاند. همچنین طرحهایی که نمره کانسپت بالاتری در مرحله سوم کسب کرده بودند، در مرحله نهایی هم عملکرد بهتری داشتند. این یافته نشان میدهد که از نظر داوران، مسئله از توجیه طراحی و کانسپت از راه حل، تفکیکناپذیر است.
مقایسه گروه های آزمایشی از جنبه های مختلف را می توان در جدول 6 دید. ایده یا الهام دانشجویان برای طراحی در گروه مطالعات کتابخانهای و مطالعات موردی و ترکیبی، پژوهش و در گروه گواه، تجربه شخصی و ضمیر ناخودآگاه بود. رویکرد حل مسئله در گروه مطالعات کتابخانهای و مطالعات موردی و ترکیبی، تعاملی بین پژوهش و طراحی و در گروه گواه، رویکرد گسسته بود. تنها در سه گروه آزمون، سه مرحله پژوهش قبل از طراحی، در حین طراحی و بعد از طراحی وجود داشت. تمرکز شیوه در سه گروه آزمون بر روی فرآیند بود، در حالی که گروه گواه بر روی محصول تمرکز داشت. در انتهای فرایند، دانشجویان در هر سه گروه آزمون، دستاورد پژوهشی خود را نیز ارائه دادند که خود سبب توسعه دانش در حوزه معماری است، در حالیکه گروه گواه جزء محصول نهایی، دستاورد دیگری ارائه نداد.
جدول6. مقایسه گروههای آزمایشی
شیوه پژوهش
| منبع ایده | رویکرد حل مسئله | پژوهش در مرحله قبل از طراحی | پژوهش در مرحله حین طراحی | پژوهش در مرحله بعد از طراحی | تمرکز شیوه | توسعه دانش |
گروههای آزمون (مدل پیشنهادی) | پژوهش | تعاملی (بین پژوهش و طراحی) | P | P | P | فرآیند | P |
گروه گواه (پژوهش ذاتی) | ضمیر ناخودآگاه و تجربه شخصی | گسسته | T | T | T | محصول | T |
نتیجه گیری
در این تحقیق، طیفی از تعاریف و مباحث نظری در ارتباط با فرایند طراحی و پژوهش مورد بحث و بررسی قرار گرفت و براساس مرور ادبیات موضوع و نتایج تحقیقاتی که صورت گرفت، مدل مفهومی فرایند طراحی پژوهشمحور ارایه گردید. این مدل شامل سه فاز همپوشان است: پیش طراحی، در حین طراحی، پسا طراحی. در هر مرحله، هر دو مولفه پژوهش و طراحی بسیار مهم هستند و گامهای طراحی با فرایندهای شناختی برگرفته از توصیفات نظری مختلف که قبلاً ذکر شد، با هم ارتباط برقرار میکنند. این مدل میتواند در حرفه، کارگاههای طراحی و یا طراحیهای پژوهشمحور استفاده شود. هر پروژه طراحی جدید میتواند بر روی این مدل استوار گردد و از ویژگیهایی که هر بخش از هر مرحله مختص به خود دارد به منظور طراحی پروژه استفاده کند. هدف این مدل، کمک به گسترش افقهای پژوهش دانشجویان معماری، ارائه طرحهای معماری مفیدتر و تقویت رابطه پژوهش و فرآیند طراحی است. نتایج این تحقیق میتواند با تاکید بر نقش پژوهش در آموزش معماري به كارآمدسازي آموزش طراحي معماري بپردازد.
آزمون کاربست مدل ارائه شده در کارگاههای معماری نشان میدهد که به کارگیری پژوهش در فرآیند طراحی و ارزیابی در مراحل ششگانه، باعث میشود دانشجویان به وضوح هدف فعالیت کارگاه طراحی و طرح پروژه و آنچه را که در تلاش برای دستیابی به آن هستند را درک کنند و فضایی برای دانشجویان به وجود آید که بتوانند پژوهش را در کنار عمل طراحی انجام دهند. بنا بر یافتههای این تحقیق، تفاوت معنیدار بین گروههای آزمون که بر اساس مدل پیشنهادی این تحقیق پیش رفته بودند و گروه گواه، نشان میدهد که ادغام پژوهش در فرآیند طراحی، میتواند به یک فرایند منطقیتر و هدفمندتر منجر شود؛ کیفیت طراحی و عملکرد دانشجویان طراحی را بهبود بخشد. همچنین، انعطافپذیری را به طور شخصی و تجویزی به وجود میآورد. بنابراین توصیه میشود در فرایندهای طراحی برای اینکه عملکرد دانشجویان بهبود پیدا کند، پژوهش در فرآیند طراحی، ادغام شود و برای رسیدن به عملکرد نهایی بهتر، مطالعات موردی نسبت به مطالعات کتابخانهای اهمیت بیشتری داشته باشد.
تحلیل دادهها در بررسی مراحل فرایند طراحی نشان میدهد که دانشجویانی که در مسئله طراحی، عملکرد بهتری داشتند، میتوانند در مرحله توجیه طراحی هم بهتر عمل کنند و دانشجویانی که در ارائه کانسپت نمره بالاتری کسب میکنند، در راهحل نهایی هم موفقتر عمل میکنند. بنا به تحلیل دادهها، ادغام پژوهش در فرایند طراحی، باعث نمره بالاتر دانشجویان در مسئلهیابی و در نتیجه، موفقیت بیشتر آنها در توجیه طراحی میشود؛ همچنین باعث موفقتر عمل کردن آنها در تولید کانسپت و در نتیجه امتیاز بالاتر در راهحل نهایی میگردد. اساتید کارگاههای طراحی میتوانند به این موضوع در روند آموزشی توجه کنند.
[1] دانشجوی دکتری مهندسی معماری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران.
Email: Sima.rezaei14@gmail.com
[2] ** دانشیار گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران. (مسئول مکاتبات)
Email: Mahdinejad@sru.ac.ir
پینوشتها
1- design research
2- RIBA
3- Rittel & Webber
4- De Jonge
5- creative jumps
6- Jeremy Till
7- UK Research Assessment Exercise (RAE)
8- Milburn & Brown
9- Frayling
10- research into design
11- science of design
12- research through design
13- action research
14- design science
15- methodological criteria
16- research for design
17- scientific design
18- substantive knowledge
19- Nelson & Stolterman
20- Alexander
21- Simon
22- Gregory
23- Jonas
24- Basballe & Halskov
25- coupling
26- interweaving
27- decoupling
28- Mark Francis
29- ANOVA
فهرست مراجع
1. حیدری، شاهین. (1395). درآمدی بر روش تحقیق در معماری. تهران: انتشارات کتاب فکر نو.
2. رضائی آشتیانی، سیما؛ و مهدینژاد، جمالالدین. (1398). ارائه الگوی ارزیابی آموزشی مبتنی بر معیار در آتلیههای طراحی معماری. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش. 13(3)، 441-458.
3. لاوسون، برایان. (1387). طراحان چگونه میاندیشند: ابهامزدایی از فرایند طراحی. (حمید ندیمی، مترجم). تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. (نشر اثر اصلی، 1997)
4. ممتحن، مهدی؛ حجت، عیسی؛ و ناری قمی، مسعود. (1396). تأملی در مفهوم و ارزش خلاقیت: ارزش خلاقانۀ معماری مبتنی بر الگو)مقایسۀ چارچوب ارزشی سنتی، معاصر و اسلامی(. دو فصلنامه مطالعات معماری ایرانی. 11، 63-84.
5. هاشمیزادگان، امیر. (1395). مطالعه موردی: پیوند حرفه و دانش در معماری منظر؛ تجربه بنیاد معماری منظر آمریکا. نشریه منظر. 8 (34)، 26-37.
6. هوشیار یوسفی، بهرام؛ و رضوی، نسترن. (1393). فراگرد معماری در دفاتر کوچک. تهران: نشر کتاب فکر نو.
7. Alexander, C. (1964). Notes on the Synthesis of Form. Cambridge, USA: Harvard University Press.
8. Basballe, D.A., Halskov, K. (2012). Dynamics of Research through Design. In Proceedings of the Designing Interactive Systems. June 11–15. Newcastle, UK. 58-67.
9. Biggs, M. (2002). The Role of the Artefact in Art and Design Research. International Journal of Design Sciences and Technology, 10(2), 19–24.
10. Brinkhuijsen, M. (2008). Landscape 1:1, a study of designs for leisure in the Dutch countryside. PhD thesis. Washington University and Research.
11. Brink, A., Bruns, D., Tobi, H., & Bell, S. (2017). Research in Landscape Architecture: Methods and Methodology. New York: Routledge taylor and francis group.
12. Broadbent, G. (1995). Architectural education. Educating Architects. Academy Editions, London. 10–23.
13. Clune, S., Horne, R., Roggema, R., Martin, J., & Arcari, P. (2013). Sustainability Appraisals of Design-Led Responses to Climate Adaptation, Policy Brief. Melbourne, Australia: VCCCAR.
14. Cross, N. (2001). Designerly Ways of Knowing: Design Discipline versus Design Science. Design Issues, 17(3), 49–55.
15. De Jonge, J.M. (2009). Landscape Architecture between Politics and Science, an Integrative Perspective on Landscape Planning and Design in the Network Society. Ph.D Thesis, Wageningen University, Wageningen, Amsterdam, The Netherlands.
16. Deming, E. M., & Swaffield, S. (2011). Landscape Architecture Research, Inquiry, Strategy, Design. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
17. De Queiroz Barbosa, E.R., DeMeulder, B., & Gerrits, Y. (2014). Design Studio as a Process of Inquiry: The case of Studio Sao Paulo. Architecture & Education Journal. Fourth International Conference on Architectural Research by Design. 241–254.
18. Faste, T., & Faste, H. (2012). Demystifying "Design research": Design is not research, research is design. Education symposium. Boston
19. Flores, R. I., & Morán, R. L. (2017). Advanced Design as a paradigm for design education: learning systems within its platforms and practices. The Design Journal, 20(sup1), S814-S821.
20. Francis, M. (2001). A Case Study Method for Landscape Architecture. Landscape Journal, 20(1), 15-29.
21. Frayling, C. (1993). Research in art and design. ROYAL College of Art Research Papers, 1, 1–5.
22. Frieling, D. (2000). The Architectural Intervention. Research by Design. Proceedings of the International Conference Faculty of Architecture Delft University of Technology in Co-Operation with the EAAE/AEEA. November 1–3, (pp. 3–8). Delft: Delft University Press.
23. Glanville, R. (1999). Researching design and designing research. Design Issues, 15(2), 80–91.
24. Graafland, A. (2000). Contemporary Design Research: A material practice. Research by Design. Proceedings of the International Conference Faculty of Architecture Delft University of Technology in co-Operation with the EAAE/AEEA. November 1–3, (pp. 17–23). Delft: Delft University Press.
25. Gregory, S. (1966). The Design Method. London: Butterworth Press.
26. Grover, R., Emmitt, S., & Copping, A. (2018). The typological learning framework: the application of structured precedent design knowledge in the architectural design studio. International Journal of Technology and Design Education, 28(4), 1019-1038.
Till, J. (2017, January 3). Architectural Research: Three Myths and One Model. Retrieved february 11, 2017, from https://www.archdaily.com/802766/architectural-research-three-myths-and-one-model
27. Jonas, W. (2006). Research through DESIGN through Research-A Problem Statement and a Conceptual Sketch. In Proceedings of the Wonderground, Design Research Society International Conference. November 1–4. Lisbon, Portugal.
28. Jonas, W. (2007). Research through DESIGN through research, A cybernetic model of designing design foundations. Kybernetes, 36 (9/10), 1362- 1380.
29. Kolko, J. (2010). Abductive Thinking and Sense making: The Drivers of Design Synthesis. Design Issues, 26(1), 15-28.
30. Koskinen, I., Zimmerman, J., Binder, T., Redstrom, J., & Wensveen, S. (2011). Design Research through Practice: From the Lab, Field, and Showroom. USA: Elsevier Inc.
31. Laurel, B. (2003). Design Research: Methods and Perspectives; Cambridge: MIT Press
32. Meir, I.A., Garb, Y., Jiao, D., & Cicelsky, A. (2009). Post-occupancy evaluation: an inevitable step toward sustainability. Advances in building energy research, 3(1), 189-219.
33. Milburn, L.S., & Brown, R.D. (2003). The relationship between research and design in landscape architecture. Landscape and Urban Planning, 64, 47–66.
34. Nelson, H.G., & Stolterman, E. (2003). The Design Way. Intentional Change in an Unpredictable World. Educational Technology Publications, Englewood Cliffs, CA.
35. Coucill, L., Samuel, F., Dye, A., Tait, A., & Crosby, M. (2013). Research in Practice Guide. London: RIBA. Retrieved March 7, 2016, from https://www.architecture.com/-/media/gathercontent/home-improvements-housing-research-in-practice/additional-documents/ribaresearchinpracticeguidepdf.pdf
36. Rittel, H. W., & Webber, M. M. (1973). Dilemmas in a General Theory of Planning. Policy Sciences, 4(2), 155–169.
37. Rodgers, P., & Yee, J. (2015). The Routledge Companion to Design Research. New York: Routledge taylor and francis group.
38. Rosemann, J. (2000). The Conditions of Research by Design in Practice. Research by Design. Proceedings of the International Conference Faculty of Architecture Delft University of Technology in co-Operation with the EAAE/AEEA. November 1–3, (pp. 63–68). Delft: Delft University Press.
39. Sherman, S.A., Varni, J.W., Ulrich, R.S., & Malcarne, V.L. (2005). Post-occupancy evaluation of healing gardens in a pediatric cancer center. Landscape and Urban Planning, 73(2), 167-183.
Evaluation the effect of applied research design on the process of architectural design studios (Case study: Students in design 1 of architecture, master degree)
Sima Rezaei Ashtiani, Ph.D. Candidate. Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urbanization, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
Jamal-e-Din MahdiNejad1, Associate Professor, Architecture Department, Faculty of Architecture and Urbanization, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
Research by design is an appropriate and also necessary approach for future architectural design. This article deals with the relationship between research and architectural design process. The purpose of this research is to use applied one, to create the interaction between theory, practice and optimize the learning process. This research is a practical way of how to use design in research, and it attempts is to answer the question how research is conducted to maximize the use of information or data collected also how does this method affect the quality of student's performance during the design process. The paper attempts to collect data on research on architecture and the relationship between research and the design process in various sources also interpretation that different designers and researchers have done, and to analyze and summarize previous studies, a model for applying research in the training architectural design was achieved then examined this method in the course of architectural design education. This model can provide a new insight into the relationship between research and design process of architecture. In order to apply the type of research in the model, Milburn & Brown classification were used and intrinsic research, case studies and combined studies were investigated in different groups.
The test was carried out using a quasi-experimental pre-test and post-test with control group. The statistical target in this study can be used to encompass all architecture students who are undergoing architecture design course. In this method, the dependent variable was measured one time before the independent variable was manipulated, and again after. In this research, independent variable, proposed design process and dependent variable, design quality and student performance. The data of the study were gathered by qualified judge panel using functional evaluation and scoring method. The test of this model was carried out at the architecture studio.
In this study, 48 master degree students have been analyzing in two semesters. The work of students in different groups as well as their projects with them was evaluated and compared five times in different stages of the design process, in order to compare student design performance and design quality. The student's assessment scores were analyzed by ANOVA test. The findings of this study indicates that superiority of using combined research in this specific model. Based on the findings of this study, there was a significant different between the groups that were based on the designed model and the test group showed better performance and quality of students projects based on this model. In selecting the type research, the mean sources of the case group were higher than the library, and the significant difference between the combined group with the library group and case study indicates the superiority of using the combined research. Another issue was the type of that, according to Kolb’s learning classification, learning in the control group is through the learning by experiencing; in the library study group, learning by thinking and in the case group, it was conducted through learning by observation.
Key words: Design research, Architectural studios, Design process, Architecture education, Design quality
[1] Corresponding Author: Email: Mahdinejad@sru.ac.ir