تحلیل تأثیر مؤلفههای مکتب اکسپرسیونیسم بر معماری داخلی
حامد زاهد
1
(
دانشکده هنر و معماری - دانشگاه آزاد اسلامی - تهران جنوب
)
رضا نقدبیشی
2
(
استادیار، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
کلید واژه: اکسپرسیونیسم, مدرنیسم, معماری داخلی, قلمرو مشترک, هنر و معماری,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله دستیابی بهمؤلفههایی از اکسپرسیونیسم است که میتواند در قالب قلمرومشترک با معماری داخلی در حوزه طراحی اثرگذار باشد. بیان افکارواحساسات درونی انسان به عنوان دغدغه اصلی این سبک، همزمانبا اثرگذاری و اثرپذیری از عوامل مختلف اجتماعیو سیاسی اهمیت ایجاد یک نقطه اتّکا در میان سبکهای مختلف هنری را برای معماری داخلی مطرح میکند. شناسایی مؤلفههای مذکور و شناخت عرصههای مشترک با معماری داخلی در این پژوهش مورد پرسش قرار گرفت. روش در این پژوهش مبتنی بر پارادایم ترکیبی (آمیخته) بوده است و با احصاء مؤلفهها در هر دو حوزه سبکی (اکسپرسیونیسم) و طراحی (معماری داخلی) تلاش شده است تا با طراحی یک مدل مفهومی به آزمون مؤلفهها در9 نمونه موردی انتخاب شده پرداخته شود. نتایج پژوهش نشان میدهد از میان 5 معیار و 16 شاخص احصاء شده که با نظر 12 نفر از متخصصان جمعبندی گردیده است؛ شاخصهای فرمهای منحنی، اغراق، فرمهای کج و معوج و عدم طبیعتگرایی بالاترین امتیاز را کسب کردهاند.
چکیده انگلیسی :
The objective of this article is to identify the components of Expressionism that influence interior architecture within the domain of design as a shared discipline. The articulation of human inner thoughts and emotions, central to this style, alongside its interactions with various social and political factors, highlights the importance of establishing a common reference point among different artistic styles for interior architecture. This research aims to identify these components and explore their shared dimensions with interior architecture. The study employs a mixed-methods approach, analyzing components in both the stylistic domain (Expressionism) and the design domain (interior architecture). The goal is to develop a conceptual model for testing these components across nine selected case studies. Findings reveal that, among the five criteria and 16 identified indicators consolidated through the input of 12 experts, the indicators of curved forms, exaggeration, distorted forms, and non-naturalism received the highest scores.
1. اسفندیاری، اکرم. (1400). بررسی ریشههای معماری اکسپرسیونیسم. معماری شناسی، 4(19)، 204-214.
2. انوشه، حسن. (1381). دانشنامه ادبی فارسی. تهران: نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
3. بانی مسعود، امیر. (1389). معماری غرب ریشه ها و مفاهیم. تهران: هنرمعماری قرن.
4. بوردول، دیوید و تامسون، کریستین. (1401). تاریخ سینما (ترجمه روبرت صافاریان). تهران: مرکز.
5. پناهی، سیامک. (1383). بررسي تأثیرات معماري بر سینماي اکسپرسیونیست. معماري و فرهنگ، 5(17)، 53-44.
6. چیلورز، ایان و آزبورن، هارولد. (1386). سبك ها و مکتب های هنری (ترجمه فرهاد گشایش). تهران: مارلیك.
7. خاکی، غلامرضا. (1378). روش تحقیق با رویکردی به پایاننامه نویسی. تهران: مرکز تحقیقات علمی کشور با همکاری کانون فرهنگی انتشاراتی درایت.
8. داد، سیما. (1371). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.
9. دمارتینی، النا و پرینا، فرانچسکا. (1392). هزار سال معماری جهان: راهنمای مصور (ترجمه آبتین گلکار). تهران: هنر معماری قرن.
10. دوبه، ولف دیتر. (1394). اکسپرسیونیسم آلمان: هنر و جامعه (ترجمه غزاله ابراهیمی). حرفه هنرمند، 13(58)، 109-111.
11. دونیس ا. دانیس. (1401). مبادي سواد بصري (ترجمه نسیم منوچهرآبادی). تهـران: کتاب برتر.
12. دیویس، پنهلوپه؛ جاکوبز، جوزف؛ دنی، والتر؛ هفریچر، فریما؛ روبرتز، آن و سیمون، دیوید. (1388). تاریخ هنر جنسن (ترجمه فرزان سجودی). تهران: فرهنگسرای میردشتی.
13. راسفیجانی، محمدتقی و کربلایی حسینی غیاثوند، ابوالفضل. (1399). تأثیر فضاهای معماری در فیلم های اکسپرسیونیستی ایران مطالعه تطبیقی با سینمای اکسپرسیونیست آلمان. باغ نظر، 17(90 )، 19-34.
14. سید حسینی، رضا. (1401). مکتب های ادبی. تهران: نگاه.
15. شمیسا، سیروس. (1393). مکتبهای ادبی. تهران: قطره.
16. صفی یاری ننه کران، پریناز. (1391). بررسی میزان تأثیرپذیری معماری دوره پهلوی اول از اکسپرسیونیسم. اولین همایش ملی اندیشه ها و فناوری های نو در معماری. تبریز.
17. فرنس،آر.اس. (1390). اکسپرسیونیسم: از مجموعه ی مکتب ها،سبك ها و اصطلاح های ادبی و هنری (ترجمه فرزانه طاهری). تهران؛ نشر مرکز.
18. کامل نیا، حامد و حقیر، سعید. (۱۳۹۵). نظریه مدرنیته در معماری تهران: دانشگاه تهران.
19. کرمانی، سمانه. (1395). تحلیل و بررسی هنر اکسپرسیونیسم و تاثیر آن بر نقاشی ایمل نولده. هفتمین کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت. سوئد- دالارنا.
20. کریپا، ماریا آنتونیا. (1387). آنتونی گائودی 1852- 1926 از طبیعت به معماری (ترجمه الناز رحیمی). تهران: نشر هنر معماری قرن.
21. لامپونیانی، ویتوریو مانیاگو. (1386). معماری و شهرسازی در قرن بیستم(ترجمه لادن اعتضادی). تهران: دانشگاه شهید بهشتی. تهران.
22. لینتن، نوربرت. (1400). هنر مدرن (ترجمه علی رامین). تهران: نشر نی.
23. محمدزاده تیتکانلو، حمیده. (1378). اکسپرسیونیسم: از نقاشی تا معماری و شهرسازی. تهران: موسسه پژوهشهای فرهنگی و هنری مولیان جم.
24. معافی غفاری، پریچهر؛ آیوازیان سیمون و خوانساری، شیدا. (1400). تبیین تأثیر جریان هنری اکسپرسیونیسم اروپا بر معماری بناهای اداری خدماتی ایران (با تأکید بر دوره پهلوی). باغ نظر. ۱۸ (105)، 19-32.
25. مه آبادی، بهمن. (1374). اکسپرسیونیسم و حلقه وین. هنر، -(29)، 335 - 349.
26. میر صادقی، میمنت. (1385). واژه نامه هنر شاعری: فرهنگ تفصیلی اصطلاحات فن شعر و سبکها و مکتبهای آن. تهران: کتاب مهناز.
27. میراحمدی، احمد؛ رهنما، حسین و مهدوی پور، حسین. (1394). بررسی فرآیند طراحی در معماری اکسپرسیونیسم (نمونه موردی: اروسارینن). کنفرانس بین المللی معماری، شهرسازی، عمران، هنر و محیط زیست؛ افق های آینده، نگاه به گذشته. تهران.
28. نقدبیشی، رضا؛ عظمتی، سعید و جمشیدزاده، کیمیا. (1400). بررسی مولفه های موثر در شکل گیری معماری معاصر ایران مبتنی بر تغییرات اجتماعی (نمونه موردی: بنای فرهنگسرای نیاوران و موزه هنرهای معاصر تهران). پژوهشهای معماری نوین. 3(3)، 69-83.
29. Kennedy, S. M. (2015). Expressionist art and drama before, during, and after the Weimar Republic. (Unpublished Master’s thesis). Portland State University, USA.
30.
.Lukacs,Georg(1934),Expressionism: Its Significance and Decline, international lecture, Moscow 31.
.Sharp, D. (1966). Modern Architecture and Expressionism. London: Longmans 32. Van Hurkman, Alexis.(2010). Color Correction Handbook: Professional Techniques for Video and Cinema. Berkeley,CA: Peachpit Press.