بررسی وضعیت آلودگی صوتی در منطقه 14 تهران
محورهای موضوعی : آب و محیط زیستالهام کریمی 1 , پروین نصیری 2 , مجید عباسپور 3 , محمد رضا منظم 4 , لعبت تقوی 5
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد محیط زیست ، دانشکده محیط زیست واحد علوم وتحقیقات تهران،دانشگاه آزاد اسلامی*(مسئول مکاتبات).
2 - استاد، گروه بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
3 - استاد، دانشکده مکانیک ، دانشگاه صنعتی شریف.
4 - استاد، گروه بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
5 - استادیار، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
کلید واژه: آلودگی صوتی, تراز معادل صوت, مراکز حساس به صدا,
چکیده مقاله :
سروصدای ناشی از تردد وسایل نقلیه یکی از عمده ترین منابع آلودگی صدا در کلان شهر ها می باشد.به منظور بررسی تراز صوتی ناشی از ترافیک، یکی از مناطق پر تردد کلان شهر تهران یعنی منطقه 14 انتخاب گردید.علت انتخاب این منطقه قرار گیری اتوبان های محلاتی ، بسیج ونیز خیابان های پر تردد مثل پیروزی و17 شهریور در این منطقه می باشد. در ابتدا 6 ایستگاه جهت تعیین تغییرات تراز صوتی در بازه های زمانی مختلف روز و همچنین روزهای مختلف هفته انتخاب گردید. نتایج اندازه گیری در این مرحله نشان داد که تراز معادل صوتی بین روزهای هفته و صبح و ظهر و عصر ونیز در بازه های زمانی 10،15 و30 دقیقه تفاوت معنی داری از نظر آماری نشان نمی دهند ولی تراز معادل صوتی بین روز های کاری وروزهای پایان هفته متفاوت می باشد.در مرحله بعد 91 ایستگاه در منطقه مورد نظر انتخاب شد و تراز معادل صوت در روز های شنبه تا چهار شنبه در سه نوبت صبح (9-7) و ظهر(3-12) وعصر(8-5) برای هر ایستگاه اندازه گیری شد. بر اساس نتایج به دست آمده از مرحله اصلی این تحقیق حداکثر تراز معادل صوتی(Leq ) برابرdBA 2/84 مربوط به اتوبان بسیج،مقابل قصرفیروزه می باشد که یک شاهراه ارتباطی مهم در منطقه است وحداقل ترازمعادل صوتی برابر dBA 9/59 مربوط به بیمارستان فجر می باشد.میانگین تراز معادل صوت در تمام ایستگاه ها با استاندارد صدای ایران مقایسه شد ودر تمام ایستگاه ها صدا بالاتر از حد استاندارد بود. راهکارها استفاده از دیوارهای صوتی در اتوبان بسیج،محلاتی و تعریض خیابان های هفده شهریور ، پیروزی و خاوران می باشد که محل های مورد نظر بر روی نقشه مشخص گردیده اند.
The main source of noise pollution in urban areas is transportation systems. In order to evaluate the level of traffic noise, one of the most populated regions of Tehran, District 14, is chosen. The main reason to choose this area is that there exist a local subways and populated roads like Pirouzi and 17 Shahrivar in this region. In order to illustrate the changes of noise levels, 6 stations in different days of week and various time spans were measured. The result of this stage showed that noise levels during different days of week and different time span during each day and also between three measured noise variables , and doesn’t show a significant statistical difference. But there is significant noise level differences between working days and weakened. Then in the next stage, 91 stations in the specified region were chosen and the noise rate in different weekdays from Saturday to Wednesday in three day times including morning (7-9 AM) noon (12-3 PM) and night (5-8 PM) is measured for each station. Based on the results of this research maximum noise equivalent level ( ) is equivalent to 84.2 dB (A) related to Basij highway, in front of Ghasre Firozeh that is an important highway in the area. And the least ten minutes noise equivalent level is equal to 59.9 dB (A) related to Fajr hospital station. Average equivalent noise levels at all stations were compared with the standard recommended by Iran Department of Environment and in all stations noise levels were higher than that of the standard level. Finally some solutions for decreasing noise pollution are suggested. One of these solutions is using noise barriers in Basij high way, widening the streets of 17Shahrivar, Pirouzi and Khavaran. The related zones are located and shown on the map.
- گلمحمدی، رستم، « مهندسی صدا و ارتعاش»، چاپ اول، انتشارات دانشجو همدان ،1387، فصل هشتم.
- نصیری، پروین،«مبانی آکوستیک در ساختمان»، چاپ دوم، انتشارات مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، 1384، فصل اول .
- ایزد دوستدار، امیر حسین، « بررسی میزان آلودگی صدا ناشی از ترافیک در شهر تهران- مسیر بزرگراه مدرس» پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، 1374؛ صفحه 258 .
- پور انصاری، محمد رضا، « بررسی میزان آلودگی صدا ناشی از ترافیک در مسیر میدان راه آهن-میدان تجریش و اثرات آن بر مردم»، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، 1374؛ صفحه197 .
- شالچیان، علی، « بررسی میزان آلودگی صوتی ناشی از ترافیک در مسیر میدان امام حسین(ع)-آزادی واثرات آن بر مردم»، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، 1374؛ صفحه 98.
- جلیل زاده - ر، نصیری - پ، عباسپور - م، معطر - ف، «بررسی و تعیین میزان آلودگی صوتی در منطقه 9 شهرداری تهران» - دومین همایش آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت، 1385- تهران- ایران .
- کیانی صدر، مریم،« ارزیابی صدا در شهر خرم آباد به منظور ارایه را هکار های اجرایی جهت کنترل و کاهش آن در سال1386» ،مجله محیط شناسی ، تابستان 1388، شماره 50 ،صفحه 98-85.
- گلمحمدی- ر، عباس پور-م، نصیری- پ ، محجوب- ح، « مدل پیش بینی صدای ترافیک وتوسعه پایدار شهری»- دومین همایش و نمایشگاه تخصصی محیط زیست، 1387 - تهران- ایران .
- سمایی- ز، میرطاهری- ف ، کسمایی- ز ،« مقایسه میزان آلودگی صوتی در میدانهای بزرگ تهران» - چهارمین همایش تخصصی مهندسی محیط زیست، 1389 - تهران- ایران .
- ندافی،کاظم و همکاران، « آلودگی صوتی شهر زنجان در سال 1386» ، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، بهار 1391، شماره 84 .
- یوسفی- ا ،« کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی در مطالعات آلودگی صوتی» - چهاردهمین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست ،1389- تهران- ایران .
- گلمحمدی رستم، «تدوین و طراحی یک مدل صدای ترافیک برای معابر اصلی شهر ها. مطالعه موردی، همدان»، پایان نامه دکتری مهندسی محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، 1385 ؛ صفحه 232 تا 236 .
- Gholami , A. ,2012 .Evaluatio of traffic noise pollqtion in central area of Tehran through noise mapping in GIS.Advances in environmental biology,6(8),PP. 2365 – 2371
- Mehravaran, H., Zabani, S., Nabi Bidhendi, GH. R., Ghousi, R. Keshavarzie Shirazi ,H. ,2011 . Noise pollution Evaluation Method for Identification of the Critical Zones in Tehran. Int.J.Environ, 5(1),PP.233-240