ارزیابی محوطه باز فضاهای آموزشی با تاکید بر عوامل کالبدی، محیطی و انسانی مطالعه موردی: مدارس ابتدایی منطقه 9 شهر تهران
محورهای موضوعی : روانشناسی محیطی در معماری و شهرسازی
1 - استادیار گروه معماری، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
کلید واژه: فضای آموزشی, منظر, کالبد, بعد انسانی, عوامل محیطی ,
چکیده مقاله :
فضاهای آموزشی یکی از مولفههای مهم و تاثیرگذار بر روی رفتار و شخصیت افراد میباشند ولی بخش اعظم محیط آموزشی را فضای بسته تشکیل داده است. با توجه به ارزیابی به عمل آمده از محیطهاي آموزشی تمام توجهات معطوف به فضاهاي درونی است و آنچه مغفول مانده است فضاهاي باز شامل حیاط و یا باغچهها هستند که به منظور کمک به اهداف این فضاها میباشد. در صورتیکه فضاهای باز در مکانهای آموزشی میدان شهری کودکان بوده و این پتانسیل را دارد که به عنوان یک مکان برای تجربه آزادی حرکت و بازی، خلاقیت، کشف و ارزشهای اجتماعی دیده شود. این پژوهش به دنبال یافتن ارتقاي دانش طراحی فضاهاي باز سایتهاي آموزشی و تقویت این فضاها در یادگیري و آموزش استفادهکنندگان است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بر پایه پیمایش بوده و از فن مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه به جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. محدوده مورد مطالعه مدارس ابتدایی منطقه9 استان تهران میباشد. يافتههاي اين پژوهش نشان ميدهد از دیدگاه دانشآموزان عوامل محیطی بیش از دو عامل انسانی و کالبدی بر روی مطلوبیت فضاهای باز در رسیدن به یک طرح منظر موفق، تأثیرگذار است. بنابراین هر طرح براي ایجاد ارتباط صحیح با زمینه خود، میبایست با محدودیتها و امکاناتی که شاخصههاي محیطی در اختیار آن قرار میدهد، هماهنگ باشد. با چنین رویکردي، طراحی محیط و منظر از بستر و ویژگیهاي ذاتی آن برخاسته و در سازگاري با آن قرار میگیرد. همچنین از نظر کاربران این فضاها، عوامل انسانی نیز بیش از عوامل کالبدی بر روی مطلوبیت فضاهای باز تأثیرگذار است كه لزوم توجه به نظامي از ویژگیهای رشد كودكان ميتواند در جهت ارتقای کیفیت و با نشاط سازي حياط مدارس در راستاي اهداف متنوع آموزشي و پرورشي كارساز باشد.
Educational spaces are one of the important and influential components on the behavior and personality of individuals, but the majority of the educational environment is made up of closed spaces. According to the evaluation of educational environments, all attention is focused on internal spaces, and what has been neglected are open spaces, including courtyards or gardens, which are intended to help achieve the goals of these spaces. Whereas open spaces in educational places are urban squares for children and have the potential to be seen as a place to experience freedom of movement and play, creativity, discovery, and social values. This research seeks to improve the knowledge of designing open spaces for educational sites and to strengthen these spaces in learning and training users. The descriptive-analytical research method is based on a survey and observation, interview, and questionnaire techniques were used to collect information. The study area is the elementary schools of District 9 of Tehran province. The findings of this research show that from the students' perspective, environmental factors, more than two human and physical factors, have an impact on the desirability of open spaces in achieving a successful landscape design. Therefore, in order to establish a proper connection with its context, each design must be in harmony with the limitations and possibilities that environmental characteristics provide. With such an approach, the design of the environment and landscape arises from its context and its inherent characteristics and is in harmony with it. Also, from the perspective of the users of these spaces, human factors are more influential than physical factors on the desirability of open spaces, and the need to pay attention to a system of children's development characteristics can be effective in improving the quality and enlivening of schoolyards in line with various educational and training goals.
هرندي، محمد مهدي و اكرمي، غلامرضا ( 1377 )؛ فضاي باز در مدارس ابتدايي؛ تهران: سازمان نوسازي مدارس.
اكرمي ، غلامرضا ( 1383 ) حيات مدرس ، نقش فضاي باز در مدارس ابتدايي ، رساله دكتري معماري ، دانشگاه شهيد بهشتي.
سميع آذر، عليرضا ( 1379 )؛ مفهوم و كاركرد فضاي باز در مدارس سنتي و جديد؛ نشريه علمي پژوهشي معماري وشهرسازي صفه 31111-104 شيعه ، اسماعيل ( 1386 ) آماده سازي شهر براي كودكان ، نشر شهر ، تهران
فيضي ، محسن و سينارزاقي اصل ( 1388 ) مروري بر نظريات و گرايشات طراحي منظر حياط باز مدارس ، مجله آرمانشهر ، ش 2
فيضي، محسن و سينارزاقي اصل (1389) ،تدوين ضوابط و معيارهاي طراحي منظر محوطه باز مدارس ابتدايي ، سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور دفتر فني و تحقيقات
كامل نيا ، حامد ( 1386 ) دستورزبان طراحي محيط هاي يادگيري ، نشرسبحان نور، تهران.
کامل نیا، حامد،(3183 )، نگرشي نو بر طراحي محيطهاي يادگيري، مجله معماری و فرهنگ، شماره 41 ، صفحات 6-14
رفیعیان، مجتبي، خدايي، زهرا، ( 1388 )، بررسي شاخصها و معيارهاي موثر بر رضايتمندي شهروندان از فضاهاي عمومي شهري،. فصلنامه راهبرد، سال هجدهم، شماره 53، صفحه 227تا 248
پانرو، جولیوس و زلنیک، مارتین، (1378) ، ابعاد انسانی و فضاهاي داخلی (کتاب مرجع استانداردهاي طراحی)، ترجمه محمد احمدي نژاد، نشر خاك.
مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، (1383) ، ضوابط طراحی معماري مهدکودك، وزارت مسکن و شهرسازي.
Dattner, Richard (1969); Design for Play; New York: Van Nostrand Reinhold Co.
Wilson, Ruth (1997); A Sense of Place and Child Development; Early Childhood Education Journal 24 (3): 191-194
Liberman, G. & Hoody, L. (1998), Closing the achievment gap: using the environment as an integrating context for learning. San Diego, CA: State education and environment roundtable.
Young, C. (1990), Learning through landscapes: using school grounds as an educational resource, Winchester, England.
Dymnet, J. (2004), The potential impacts of green schoolgrounds,(unpublished)
Titman, W. (1994), Special Places; Special People – The hidden curriculum of the school grounds, Godalming, WWF UK.
Wong H & Moore R. (1997), Natural Learning: The Life of an Environmental Schoolyard. Creating Environments for Rediscovering Nature's Way of Teaching. California.
Malone, K. & Tranter, P. (2003), School Grounds as Sites for Learning: making the most of environmental opportunities, Environmental EducationResearch, 9, 3, pp. 283-303.
Rickinson, M., Dillon, J., Tearney, K., Morris, M., Choi, M.Y., Sanders, D,Benefield, P., (2004), A review of research on outdoor learning, Slough,NFER
Moore, R. (1993), Plants for play:a plant selection guide for childrens outdoor environments. Berekley, CA: MIG communications.