بررسی میزان تاثیر عوامل زیبایی شناسی در ارتقای جذب گردشگران مستقر در هتل ها با تاکید بر مولفه حسی- حرکتی
محورهای موضوعی : مربوط به گردشگریزهرا صاحبدل 1 , مريم امان پور 2 *
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
2 - استادیار، گروه معماری، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی،گرمسار، ایران.
کلید واژه: طراحی هتل, ارتقا جذب گردشگران, مؤلفه حسی-حرکتی, ادراک, زیباییشناسی.,
چکیده مقاله :
پذیرش زیباییشناسی معماری، بخصوص به صورت تجرییات عمیق افراد از بناها، زمینهای است با اهمیت بالا که معمولاً توجه چندانی برای شناخت آن به لحاظ محتوای علمی نمیشود. لذا پژوهش حاضر جهت شناخت معیارهای زیباییشناسی با تأکید بر مؤلفههای حسی- حرکتی در طراحی هتل به منظور افزایش جذب گردشگران انجام گردید که در آن سعی شده به این سؤال که چگونه میتوان با شناخت مؤلفههای حسی- حرکتی بعنوان یکی از معیارهای زیباییشناسی، به افزایش جذب گردشگران در طراحی هتل دستیافت، پاسخ داده شود. این پژوهش با رویکردی کیفی و روشی توصیفی-تحلیلی، با مطالعات کتابخانهای و اسنادی و بررسی نمونههایی که با موضوع سنخیت داشتند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه، مشاهده، حضوردر فضاهای عمومی و جامعه آماری شامل 38 نفر از گردشگران و کارکنان صنعت هتلداری در تهران بود. دادهها در نرمافزار spss 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج، تجربه زیباییشناسی معماری عبارت است از ارزیابی عاطفی تجربه ادراک فضا براساس رهیافتی مستقیم از طریق مؤلفههای کالبدی، اجتماعی، محیطی و فرهنگی، با تأکید بر ریزمؤلفههای زیباییشناسی جسمی – حرکتی شامل خوانایی، آسایش، حسی - حرکتی، تنوع فضاها، انسجام و ارتباط با طبیعت. لذا میتوان گفت مؤلفههای ادراکی و انگیزشی منجر به واکنشهای حسی- حرکتی میشوند که این خود بیانگر رابطه بین ابعاد مؤلفهها در زیباییشناسی میباشد.
The study explores the aesthetic appreciation of architecture, particularly focusing on the deep experiences of individuals, an area that remains underexplored yet significant. The primary aim is to identify aesthetic criteria with an emphasis on sensory-motor components in hotel design to enhance tourist attraction and satisfaction. Employing a qualitative, descriptive-analytical approach, the research utilizes library studies, document reviews, and case studies. Data collection methods included questionnaires, observations, and field visits, involving 38 participants from the tourism and hospitality industry in Tehran. The data were analyzed using SPSS 22, ensuring a robust examination of the findings. The results indicate that the aesthetic experience of architecture encompasses an emotional evaluation of spatial perception, influenced by physical, social, environmental, and cultural components. Key sensory-motor subcomponents identified include legibility, comfort, sensory-motor engagement, spatial diversity, coherence, and connection with nature. The study concludes that perceptual and motivational elements significantly trigger sensory-motor reactions, highlighting their interrelation with architectural aesthetics. These insights can inform better design practices in the hospitality industry, ultimately enhancing the overall tourist experience.
1. دانشمند، بهناز، حقیقی، محمد و شجاعی باغینی،گلنار (1400)، طراحی و تبیین مدل ادامۀ حیات و تقویت برند هتل با رویکرد توسعۀ صنعت گردشگری (مطالعۀ موردی: هتلهای منتخب چهارستاره و پنجستارۀ شهر مشهد)، نشریه گردشگری و اوقات فراغت، شماره12، 143-168.
2. طاهباز، منصوره (1382)،زیبایی در معماری، مجله صفه، شماره37، 75-97.
3. فراهانى، بنفشه، بهارى، جعفر، بهارى، شيلا و بذله، مرجان(1397)، بررسى عوامل مؤثر بر وفادارى گردشگران به مقاصد گردشگرى (مطالعه موردى: گردشگران خارجى سفر کرده به شهر تبریز)، نشریه جغرافیا و برنامهریزى، شماره64، 18-33.
4. میرزائی، ر، احمدی باغچه، ز، (1400)، تأثیر عوامل زیباشناسی در رضایتمندی مخاطبین از هتل، ششمین کنفرانس بینالمللی تحقیقات بین رشتهای در عمران، معماری و مدیریت شهری قرن ۲۱،تهران،26 مرداد،ص14.
5. میرزائی، ر، دانشمندی، ر، (1400)، بررسی راهکارهای معمارانه در افزایش کیفیت بصری فضاهای هتلی، ششمین کنفرانس بینالمللی تحقیقات بین رشتهای در عمران، معماری و مدیریت شهری قرن ۲۱،تهران،26 مرداد،ص11.
6. میرزایی، ر، ژیانی اصغرزاده، ه، (1400)، تأثیر نور فضا بر حس رضایت کاربران هتل، ششمین کنفرانس بینالمللی تحقیقات بین رشتهای در عمران، معماری و مدیریت شهری قرن ۲۱،تهران،26 مرداد،ص21.
7. میرزائی، ر، عیسایی هنرمند طاوس، م، پورعلی آباد، م، (1400)، مطالعه و بررسی به کارگیری عناصر بصری در افزایش میزان رضایتمندی مخاطبین از هتل،یازدهمین کنفرانس ملی مهندسی عمران، معماری و شهرسازی، خراسان شمالی-شیروان،15 تیر،ص9.
8. Jelić, A. (2015). Designing “pre-reflective” architecture: implications of europhenomenology for architectural design and thinking. Ambiances Int. J. Sens. Environ. Archit. Urban Space. Available online at: http://ambiances.revues.org/628
9. Khan, I., Rahman, Z. (2017). Development of a scale to measure hotel brand experiences. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(1),pp 268-287.www.archdaily.com