شناسایی و اولویت بندی معیارهای بازاریابی محتوایی دیجیتال در صنعت مد
محورهای موضوعی : بازاریابی
مریم روستازاده شیخ یوسفی
1
,
سید محمد رضا داودی
2
*
,
سعید آقاسی
3
,
علیرضا شیروانی
4
1 - گروه مدیریت، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاداسلامی، دهاقان، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
کلید واژه: بازاریابی محتوایی, بازاریابی دیجیتال, صنعت مد ,
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی معیارهای بازاریابی محتوایی دیجیتال در صنعت مد انجام شد. از مطالعه از نظر هدف یک تحقیق کاربردی-توسعهای و از نظر شیوه گردآوری دادهها، یک تحقیق پیمایشی مقطعی است. جامعه مشارکتکنندگان تحقیق شامل اساتید مدیریت بازاریابی و مدیران باسابقه صنعت مد میباشد. نمونهگیری با روش هدفمند انجام شد و در نهایت با 21 مصاحبه، اشباع نظری حاصل گردید. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمساختاریافته و ابزار پرسشنامه دلفی فازی و سوارای فازی استفاده گردید. با مدیران صنعت مد و اساتید بازاریابی استفاده گردید. برای تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق از تحلیل کیفی مضمون، روش دلفی فازی و روش سوارای فازی استفاده شد. تحلیل کیفی مضمون برای شناخت معیارهای اولیه با نرمافزار MaxQDA انجام شد. برای غربالگری و شناسایی معیارهای نهایی از روش دلفی فازی و نرمافزار متلب و در نهایت برای اولویتبندی معیارها از روش سوارای فازی و نرمافزار اکسل بهره گرفته شد. با تحلیل کیفی مصاحبهها 4 مضمون فراگیر، 15 مضمون سازماندهنده و 77 مضمون پایه شناسایی شد. با روش دلفی در نهایت 70 معیار نهایی مشخص شد و اولویتبندی معیارها با روش سوارا نشان داد معیارهای ارائه اطلاعات معتبر و مستند، اعتبار محتوای تولید شده نزد مشتری، سرعت بالای رسانه، قابلیت شخصسازی رسانه و بهاشتراکگذاری محتوای تولید شده کسبوکار از بیشترین اهمیت برخوردار هستند.
The current study is an applied-developmental research in terms of its purpose and a cross-sectional survey in terms of the method of data collection. The community of research participants includes professors of marketing management and experienced managers of the fashion industry. Sampling was done with a purposeful method and finally, theoretical saturation was achieved with 21 interviews. Semi-structured interviews and fuzzy Delphi and fuzzy questionnaire tools were used to collect data. To analyze the research data, a qualitative thematic analysis was performed to identify the primary criteria with MaxQDA software. Fuzzy Delphi method and MATLAB software were used to screen and identify the final criteria, and finally, the Fuzzy Swarai method and Excel software were used to prioritize the criteria. By qualitative analysis of the interviews, 4 overarching themes, 15 organizing themes, and 77 basic themes were identified. Finally, 70 final criteria were identified with the Delphi method, and prioritization of the criteria with the Swara method showed that the criteria of providing authentic and documented information, credibility of the content produced by the customer, high speed of the media, the ability to personalize the media, and sharing the content produced by the business are the most important
اسفیدانی، محمد رحیم؛ خانی، سجاد؛ آقازاده، هاشم؛ امیرشاهی، میراحمد. (1401). برندسازی در صنایع خلاق: صنعت مد لباس ایران. مدیریت بازرگانی، 14(1)، 37-64.
امیری, صبا؛ رضایی، بیژن. (1402). تحلیل رفتار خرید مصرفکنندگان تحت تأثیر آگاهی از پایداری در صنعت مد. مطالعات رفتار مصرفکننده، 10(2)، 45-69.
باقری قره بلاغ، هوشمند. (1402). قصد استفادۀ مجدد از اپلیکیشن مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده با رویکردی بر مدل محرک-ارگانیسم-پاسخ در صنعت پوشاک مد. تحقیقات بازاریابی نوین، 13(2)، 43-64.
جوانی، وجیهه؛ کهزاد، فرزانه. (1400). کنکاشی بر تأثیر بازاریابی محتوای شبکههای اجتماعی بر سلامت برند ورزشی. رسانه، 32(4)، 165-178.
حاجیحسینی، عفت؛ ثانویفرد، رسول؛ حمیدیزاده، علی. (1400). شناسایی پیشایندها و پسایندهای بازاریابی محتوای دیجیتال با استفاده از مدل نظریهای دادهبنیاد. پردازش و مدیریت اطلاعات، ۳۷ (۲)، ۵۸۵-۵۵۷.
حبیبی، آرش؛ آفریدی، صنم. (1401). تصمیمگیری چندشاخصه. تهران: نارون.
داداشی، علیرضا؛ حمیدیزاده، علی؛ ثانویفرد، رسول. (1402). تبیین مدل کاربردی بازاریابی محتوایی بانکی با هدف افزایش سهم از بازار. تحقیقنامه مدیریت اجرایی، 15(29)، 407-433.
دادوند، علی؛ صنایعی، علی؛ رضائیدولتآبادی، حسین؛ انصاری، آذرنوش. (1402). تبیین کارکردهای ساختاری، رفتاری و زمینهای بازاریابی محتوایی بر قصد بازدید مجدد. کاوشهای مدیریت بازرگانی، 15(31)، 79-95.
رستمی، مریم؛ حیدریه، سیدعبدالله؛ امینبیدختی، علیاکبر. (1401). ارائه الگوی بازاریابی محتوای دیجیتال در خلق ارزش مصرفکننده. تحقیقات مدیریت در ایران، 26 (115)، 112-137.
رضوانی، مهران؛ میرطاهری، سیدهفاطمه؛ رضائی، مرضیه. (1398)، تأثیر بکارگیری بازاریابی محتوایی بر قصد بازدید مجدد وبسایت در کسب و کارهای نوظهور اینترنتی، دوفصلنامه مطالعات رفتار مصرفکننده، 6 (1)، 21-39.
زارعی، عاطفه؛ سهرابی، هستی؛ رضوی، سیدعلیاصغر؛ طهماسبیلیمونی، صفیه. (1401). واکاوی تأثیرگذاری بازاریابی محتوایی بر قابلیتهای پویایی سازمانها. دانش شناسی، 14(57)، 26-43.
زمانی، حسین؛ نعامی، عبدالله؛ حمدی، کریم. (1401). طراحی الگوی بازاریابی محتوایی برای افزایش قصد خرید در بازاریابی دیجیتال. مدیریت بازرگانی، 14 (2)، 354-376.
صفریان، شیوا؛ نسیمی، محمدعلی؛ رحمتی، مریم. (1402). ارائه مدل پارادایمیک بازاریابی محتوایی کسبوکارهای الکترونیکی. آموزش و مدیریت کارآفرینی، 2(3)، 55-74.
ضیائی، مژگان. (1402). برندسازی و بازاریابی در صنعت مد و پوشاک ایران، دومین کنفرانس ملی پوشاک، طراحی پارچه و لباس، شیراز.
طلایی، حمیدرضا؛ الماسی، فاطمهزهرا. (1402). رویکرد استراتژیک به بازاریابی محتوایی: تاثیر جهتگیری کارآفرینانه بر عملکرد با نقش میانجی فعالیتهای تحلیلی شبکههای اجتماعی. تحقیقات کارآفرینی، 2(2)، 1-16.
فکرت، اسما؛ شریفیان، اسماعیل. (1401). مدل کیفی ارتقا بازاریابی محتوایی؛ شناسایی و غربال مهمترین شاخصه ها با تکنیک دلفی. مدیریت تبلیغات و فروش، 3011)، 52-68.
قوامیلاهیجی، شیوا؛ میرابی، حمیدرضا؛ باقری، مهدی؛ محبی، سراجالدین. (1399). طراحی الگوی فرایندی بازاریابی محتوا با هدف تقویت قصد خرید مشتریان صنعت خرده فروشی با تمرکز بر رسانههای اجتماعی. مدیریت کسبوکار، 12(47)، 314-339.
محمدی، فهامه؛ اسماعیلپور، حسن. (1398). تاثیر بازاریابی داستانی بر درگیری مشتریان، لذت ادراک شده و قصد خرید مجدد در بازاریابی محتوایی. پارس مدیر، 5(15)، 71-81.
یاقوتی، سپیده؛ موسوی، اشرفالسادات؛ فربود، فریناز. (1398). استراتژی توسعه اقتصاد فرهنگی صنعت مد در ایران. باغ نظر، 16(80)، 63-74.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
Barykin, S., Lavskaya, K., Baydukova, N., Kapustina, I., Kalinina, O., Naumova, E., & Dedyukhina, N. (2022). The complexity of digital marketing methodology implementation in air passenger transportation: the case of Russia. Transportation Research Procedia, 63, 695-702.
Bubphapant, J., & Brandao, A. (2024). Content marketing research: A review and research agenda. International Journal of Consumer Studies, 48(1), 970-984.
Dhewanto, W., Zahra, A. M., & Utama, A. A. (2021). Boosting emerging technology adoption in SMEs: A case study of the fashion industry. International Journal of Applied Business Research, 169-185.
Kersuliene, V., Zavadskas, E. K., & Turskis, Z. (2010). Selection of rational dispute resolution method by applying new step‐wise weight assessment ratio analysis (SWARA). Journal of business economics and management, 11(2), 243-258.
Kolk, A. (2023). Market Research and Competitive Analysis in the Fashion Industry. Epiprodux: Competitive Analysis, 1(1), 1-25.
Krowinska, A., & Backhaus, C. (2024). Introduction to Digital Content Marketing. Digital Content Marketing, 96, 1-12.
Lopes, A. R., Porto, I. P. A. M., & Casais, B. (2022). Digital Content Marketing: Conceptual Review and Recommendations for Practitioners. Academy of Strategic Management Journal, 21(2), 1-17.
Martha, H. L., Nuryakin, N., & Arni, A. (2024). The Effect of Content Marketing and Ewom on Purchase Intention and Brand Image. European Journal of Operational Research, 13(1), 199-214.
McKinsey. (2024). https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/state-of-fashion.
Miller, E., Cross, L., & Lopez. M. (2010). Sampling in qualitative research. FBB research group, 19(3), 249-261.
Pulizzi, J., & Barrett, N. (2009). Get content get customers-Turn Prospects into buyers with content marketing. Saxena NSB Management Review, 2(2), 98-100.
Putri, I. N. (2021). The Assessment Of Instagram Effectiveness As Marketing Tools On Indonesia Fashion Local Brand. Advanced International Journal of Business, Entrepreneurship and SMEs, 3(10), 1-13.
Scott, D. M. (2022). The new rules of marketing and PR: How to use content marketing, podcasting, social media, AI, live video, and newsjacking to reach buyers directly. John Wiley & Sons.
Shalsabi, N. A., & Firmansy, F. (2023). The Influence of Content Marketing and Product Knowledge on Generation Z Purchase Intention in Using Bank Syariah Indonesia services. Jurnal Ecogen, 6(3), 317-328.
Terho, H., Mero, J., Siutla, L., & Jaakkola, E. (2022). Digital content marketing in business markets: Activities, consequences, and contingencies along the customer journey. Industrial Marketing Management, 105, 294-310.
Tiwari, A., Kumar, A., Kant, R., & Jaiswal, D. (2024). Impact of fashion influencers on consumers' purchase intentions: theory of planned behaviour and mediation of attitude. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 28(2), 209-225.
Wang, F., Xu, H., Hou, R., & Zhu, Z. (2023). Designing marketing content for social commerce to drive consumer purchase behaviors: a perspective from speech act theory. Journal of Retailing and Consumer Services, 70, 143-156.
Wang, W. (2011). A Content Analysis of Reliability in Advertising Content Analysis Studies., East Tennessee State University.