طراحی الگوی سوگیری شناختی مدیران بازاریابی صنعت بیمه از طریق دیجیتالیسازی
محورهای موضوعی : بازاریابی
سید فخرالدین علوی
1
,
فرید عسگری
2
*
,
بهزاد شهرابی
3
,
بابک حاجی کریمی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه ازاد اسلامی، علی آباد کتول, ایران
4 - استادیار گروه مدیریت و حسابداری، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
کلید واژه: سوگیری شناختی مدیران بازاریابی, دیجیتالیسازی, صنعت بیمه,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش طراحی الگوی سوگیری شناختی مدیران بازاریابی صنعت بیمه از طریق دیجیتالیسازی بود. این پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد میباشد. تیم مشارکتکننده شامل اعضای هیات علمی رشته مدیریت بازرگانی و همینطور مدیران، معاونین و کارشناسان بازاریابی صنعت بیمه در استان گلستان به تعداد 20 نفر میباشد که به روش گلولهبرفی انتخاب گردیدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه عمیق جمعآوری گردید که در مصاحبه 17ام اشباع نظری حاصل شد. متن مصاحبهها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. برای بررسی اعتبار یافتهها اقدامات درگیري طولانی مدت و مشاهده مداوم، بازبینی توسط مشاركتكنندگان، بررسي همكار و تکنیک مثلثسازي انجام گرفت و براي ارزيابي قابل اتكابودن، از معيار قابليت اعتبار، انتقالپذيري، اتكاپذيري و تأييدپذيري استفاده شد. یافتهها نشان داد کمک به ابزارهای تعیین ریسک، روانشناسی سرمایهگذار، رفتار و انگیزههای مشتری، مدیریت ریسک انسانی، بهبود کیفیت مدلهای یادگیری ماشین، بهبود کیفیت مدلهای یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و رفتار انسانی و رفتار مصرفکننده بهعنوان عوامل علّی شناسایی شد. عوامل بهینهسازی فرآیندهای سازمانی، مدیریت داده کاوی و وابستگیهای سازمانی بهعنوان عوامل زمینهساز و عوامل چالشهاي رفتاري مدیران و رفتارهای ناسازگارانه در صنعت بیمه بهعنوان عوامل مداخله شناسایی شد. رویکردهای مدیریتی هوشمندانه، مدیریت ارتباط با مشتری در بخش بیمه، استراتژیهای تصمیمگیری مبتنی بر هوش مصنوعی میتواند در جلوگیری از سوگیری شناختی مدیران بازاریابی صنعت بیمه مورد توجه قرار گیرد. مدیریت استراتژیک عملکرد شرکت بیمه، هوشمندي کاري بر کنترل و اقدامات راهبردي در صنعت بیمه بهعنوان پیامدهای الگوی سوگیری شناختی مدیران بازاریابی صنعت بیمه از طریق دیجیتالیسازی شناسایی گردید.
The purpose of this study was to design a cognitive bias pattern of insurance industry marketing managers through digitalization.This study is qualitative and is based on the grounded theory. The participants include members of the business management faculty, as well as assistant managers and marketing experts of the insurance industry in Golestan province (20 people were selected by snowball method).Data was collected through in-depth interviews, and theoretical saturation was achieved in the 17th interview. The text of the interviews was analyzed through three stages of open, axial and selective coding.To check the validity of the findings, long-term engagement measures, continuous observation,review by the participants and triangulation technique were carried out.Transferability, reliability criteria and verifiability were used to check the reliability of the study.Findings indicated that causing factors are improving risk assessment tools, investor psychology, customer behavior and motivations, human risk management, improving the quality of machine learning models, artificial intelligence and human behavior and consumer behavior. Optimization factors of organizational processes, data mining management and organizational dependencies were identified as underlying factors and behavioral challenges of managers and incompatible behaviors in the insurance industry were recognized as intervening factors.Intelligent management approaches, customer relationship management in insurance sector, artificial intelligence-based decision-making strategies can be considered to prevent the cognitive bias of insurance industry marketing managers.Strategic management of the insurance company performance, working intelligence on control and strategic actions in the insurance industry as consequences of the cognitive bias pattern of insurance industry marketing managers was identified through digitization.