مدل کسب وکار بانکداری دیجیتال مبتنی بر بازاریابی الکترونیک
محورهای موضوعی : بازاریابی
علی زمانی
1
,
پرویز سعیدی
2
*
,
الهه معصومی
3
1 - گروه مدیریت، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
2 - گروه مدیریت و حسابداری، واحد علی اباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
کلید واژه: بانکداری دیجیتال, کسب وکار بانکی, بازاریابی الکترونیک.,
چکیده مقاله :
افزايش ديجيتالي شدن و پيشرفت در فناوري اطلاعات، محيط كسب و كار را به شكلي اساسي تغيير مي دهد. لذا، هدف پژوهش حاضر ارائه مدل کسب و کار بانکداری دیجیتال مبتنی بر بازاريابي الكترونيك و اعتبار سنجي مدل است كه با روش آميخته اكتشافي كيفي ـ كمي اجرا شد. هدف پژوهش در بخش كيفي توسعه اي و در بخش كمي كاربردي است. در بخش كيفي پس از بررسي مطالعات پيشين، مصاحبه نيمه ساختاريافته با خبرگان صنعت بانكداري و بازاريابي تا رسيدن به مرحله اشباع نظري به تعداد 15 مصاحبه انجام شد. جامعه آماري اين بخش بصورت نمونه گيري هدفمند انتخاب شد. با استفاده از روش گرندد تئوري مصاحبه ها كدگذاري و مقوله بندي شد كه در نتيجه آن 264 کد باز ،57 کد محوری و 21 کد انتخابی به دست آمد و در نهایت مدل مفهومی پژوهش ارائه گردید؛ بر این اساس پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل پیشنهادی شامل57 سوال و در اختیار 384 نفر از مشتریان بانک مسکن که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم Amos، با تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری انجام شد. بر اساس نتایج ، پایایی و روایی سوالات پرسشنامه تایید شد. یافته ها نشان داد رابطه ی معناداری بین مقوله علی، بسترها، مقوله محوری، راهبردها و پیامد ها با یکدیگر و بامولفه ها وجود دارد.
Increasing digitization and progress in information technology fundamentally changes the business environment. Therefore, the purpose of the current research is to present a digital banking business model based on electronic marketing and validation of the model, which was implemented with a qualitative-quantitative mixed exploratory method. The goal is developmental in the qualitative part and practical in the quantitative part. In the qualitative part, after reviewing the previous studies, semi-structured interviews were conducted with banking and marketing industry experts until reaching the theoretical saturation stage in the number of 15 interviews. The statistical population of this department was selected by purposeful sampling. The interviews were coded and categorized using the Grounded Theory method, as a result of which 264 open codes, 57 central codes and 21 selective codes were obtained, and finally the conceptual model of the research was presented; Based on this, a researcher-made questionnaire based on the proposed model including 57 questions was given to 384 customers of Maskan Bank who were selected by multi-stage cluster sampling method. Data analysis was done using Amos software, with structural equation modeling technique. Based on the results, the reliability and validity of the questionnaire questions were confirmed. The findings showed that there is a significant relationship between the causal category, the bases, the central category, strategies and consequences with each other and with the components.
اسدالله، مهسا، ثانوی فرد، رسول ، حمیدی زاده، علی(1398). الگوی کسب و کار بانکداری الکترونیک مبتنی بر ظهور فینتک ها و استارتاپ های مالی، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری دوره هفتم / شماره ۲، تابستان.
Windasari, N.A, Kusumawati, N,. Larasati, N, Puspasuci Amelia, R. (2022). Digital-only Banking Experience: Insights from Gen Y and Gen Z: Journal of Innovation & Knowledge. 26(7),1-10. doi.org/10.1016/j.jik.2022.100170.
Chauhan, Y. (2018). How important is Digital Banking: The Online. Journal of Tech Funnel. 29(8),12-25. doi.org/10.1016/j.jik.2022.100170.
Fathima, J.S. (2020). Challenge Management of Banking Services-With Special Reference to Virtual Banking service Challenges: Shanlax. International Journal of Management.7 (3), 57–66. DOI:10.34293/management.v7i3.1620.
Cappa, F., Francesca, C., Raffaele, O., Enzo, P. (2023). Banks Responding to the Digital Surge Through Open Innovation.The Online Journal of Economics and Business .5(121). 45-62. DOI: 10.1016/j.jeconbus.2023.106079.
Windasari, N.A,.Kusumawati, N,. Larasati, N,. Puspasuci Amelia, R.(2023). Digital-only Banking Experience: Insights from Gen Y and Gen Z: Journal of Innovation & Knowledge.(7)44,1-10. DOI:10.1016/j.jik.2023.100170
Kim, J., Kang, S., Lee, K. H. (2021). Evolution of Digital Marketing Communication: Bibliometric Analysis and Network Visualization from Key Articles, Journal of Business Research, (30), 552–563.DOI: 10.1016/j.jbusres.2021.09.043
Rodrigues, A.R.D., Ferreira, F.A.F., Teixeira, F.J.C.S.N. (2022). Artificial Intelligence, Digital Transformation and Cybersecurityin the Banking sector: A Multi-stakeholder Cognition-Driven Framework. Constantin Zopounidis. The online Journal of Research in International Business and Finance. DOI:10.1016/j.ribaf.2022.101616.
Shankar, V., Grewal, D. (2022). Sunder, Sarang. Fossen,Beth . Peters, Kay. Agarwal, Amit. Digital Marketing Communication in Global Marketplaces: A Review of Extant Research, Future Directions, and Potential Approaches: International Journal of Research in Marketing,(390). 541–565. DOI: 10.1016/j.ijresmar.2022.09.005.