مروری بر تحقیقات در مطالعه مصرف کننده اخلاقی (مقاله مروری)
محورهای موضوعی : بازاریابیمهدی نعیمی نظام آباد 1 , حسین وظیفه دوست 2
1 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول، علی آباد کتول، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: تصمیمگیری اخلاقی, فرهنگ مصرف اخلاقی, مصرف کننده اخلاقی, نگرانیهای زیست محیطی,
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر، شکلهای مختلف مصرف اخلاقی در رسانه های عمومی بسیار مورد توجه قرار گرفته و تحقیقات انجام شده از افزایش علاقه مصرف کنندگان به خرید محصولات اخلاقی خبر میدهند. نویسندگان مختلف مدلهای متفاوتی را در زمینه تصمیم گیری اخلاقی ارائه کرده اند. مدل هانت و ویتل یکی از مدلهای مشهور و غالب است. در حالی که برخی مکاتب پژوهشی بدنبال مدلسازی تصمیمگیری اخلاقی مصرفکننده بوده اند، مکاتب دیگر در جستجوی درک مفهوم هویت مصرفکننده از طریق گفتمانهای مصرف اخلاقی هستند. تعدادی از مطالعات نیز نظریه رفتار برنامه ریزی شده را به عنوان چارچوبی برای بررسی تصمیم گیری اخلاقی مصرف کننده بکار گرفته اند. بیشتر تحقیقات در مورد مصرف اخلاقی در کشورهای مرفه انجام شده است. بهرحال در شمال اروپا، جایی که نگرانی های زیست محیطی برجسته بوده است، جریانی از مطالعات در مورد مصرف حامی محیط زیست انجام شده است. بر طبق نظر محققان، مطالعه مصرف اخلاقی در زمینه کشورهای در حال توسعه از اهمیت و ضرورت زیادی برخوردار است، زیرا اکثر نظریهها در این حوزهها در جوامع توسعهیافته غربی تایید شدهاند و بنابراین از قابلیت تعمیمپذیری کمی برای محیطهای شرقی برخوردارند. تحقیقات آتی بایستی به چهار حوزه مهم بررسی بسترها و زمینه های خرد-فرهنگی، بررسی روایتهای متنوع مصرفکنندگان اخلاقی و اصول اخلاقی مصرفکننده در سازه خود-اخلاقی، ردیابی و تعیین عوامل موثر بر پویایی گفتمان های مصرف اخلاقی در طول زمان و مقایسه گفتمان های مصرف اخلاقی متنوع مرتبط با فرهنگ های مختلف بپردازند.
In recent years, various formsof ethical consumption have received much attention in popular Media, and researches reported increased consumer interest in buying ethical products. Authors have presented different models in the field of ethical decision making. Hunt and vitell model is one of the famous and dominant models. While some research have sought to model consumer ethical decision-making, others are seeking to understand the concept of consumer identity through ethical consumption discourses. A number of studies have also used the theory of planned behavior as a framework for examining consumer ethical decision-making. Most research on ethical consumption has been conducted in developed countries. However, in Northern Europe, where environmental concerns have been prominent, there has been a stream of studies on pro-environmental consumption. According to the research, the study of ethical consumption in the context of developing countries is of great importance and necessity, because most of the theories in this area have been confirmed in developed western societies and therefore have little generalizability for eastern cultures. Future research should focus on the four important areas of examining the micro-cultural contexts, examining the diverse narratives of ethical consumers and the ethical principles of the consumer in the self-ethical construction, determining the factors affecting the dynamics of ethical consumption discourses over time, and comparing diverse ethical consumption discourses related to different cultures.
_||_