ارائه مدل هم آفرینی در مواجهه با واقعیت افزوده، ریسک درک شده، اعتماد درک شده و قصد خرید مشتری
محورهای موضوعی : بازاریابینصرت اله شادنوش 1 , محمد علی کرامتی 2 , معصومه غفوری 3
1 - استادیارگروه مدیریت تکنولوژی، واحدتهران مرکز،د انشگاهآزاداسلامی، تهران، ایران
2 - استادیارگروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، گروه مدیریت، واحد تهران مرکز،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: واقعیت افزوده, هم آفرینی, ریسک درک شده, اعتماد درک شده, قصد خرید مشتری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل نظری تاثیر هم آفرینی در مواجهه با واقعیت افزوده بر ریسک درک شده، اعتماد درک شده و قصد خرید مشتری انجام شده است. به منظور تدوین مدل، از روش تحقیق کیفی و به طور خاص در ساخت نظریه، از روش داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی تحقیق، از خبرگان امرمانند استاتید دانشگاهی و متخصصینی شرکت مپنا می باشد که در نهایت منجر به استخراج و شناسایی متغیرها گشته است. روش نمونه گیری به صورت گلوله برفی و ملاک اندازه نمونه، رسیدن به اشباع نظری و مبنای اصلی جمع آوری داده ها، انجام مصاحبه عمیق بوده است. در مجموع 20 مصاحبه انجام شد. پس از انجام مراحل سه گانه کدگذاری با به کارگیری نرم افزار MAXQDA مدل نهایی پژوهش متشکل از 8مقوله کلی، 27 مقوله فرعی و 58مفهوم اصلی حاصل شد. در این پژوهش شناسایی عوامل مدل مبتنی بر هم آفرینی در مواجهه با واقعیت افزوده، ریسک درک شده، اعتماد درک شده و قصد خرید مشتری و تبیین روابط آنها مورد نظر بوده است.
The current research was conducted with the aim of designing a theoretical model of the effect of co-creation in facing augmented reality on perceived risk, perceived trust and customer purchase intention. In order to formulate the model, the qualitative research method was used, and specifically, the foundation data method was used in the construction of the theory. The statistical population of this research in the qualitative part of the research consists of experts such as university professors and specialists who have been in Mapna company for many years, which ultimately led to the extraction and identification of variables. The sampling method was snowball and the criterion of sample size was to reach theoretical saturation and the main basis of data collection was conducting in-depth interviews. A total of 20 interviews were conducted. After performing the three stages of coding by using MAXQDA software, the final research model consisting of 8 general categories, 27 subcategories and 58 main concepts was obtained. In this research, identifying the factors of the model based on co-creation in the face of augmented reality and perceived risk, perceived trust, and the customer's purchase intention, and the explanation of their relationship was intended.
خاکی، غلامرضا (1390). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: انتشارات بازتاب.
داوری، علی و رضازاده، آرش (1392). مدل سازی ساختاری با نرم افزار PLS، چاپ اول، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی .
عباس زاده و همکاران (1393). مقدمهای بر معادلیابی معادلات ساختاری به روش پی ال اس و کاربرد آن در علوم رفتاری. ارومیه: دانشگاه ارومیه.
هومن، حیدرعلی (1394). مدل یابی معادلات فرهنگی با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: نشر سمت.
آقاحسین شیرازی، بهنام (1398)، ارائه مدلی جهت بررسی تاثیر نوع وب سایت، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بر خرید مشتریان در فضای مجازی، چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت، حسابداری و اقتصاد با تاکید بر بازاریابی منطقه ای و جهانی، تهران، https://civilica.com/doc/915692
اسلامی، حمیدرضا (1395)، مروری بر مزایا و چالش های استفاده از واقعیت مجازی و افزوده درفروشگاه های الکترونیک، اولین همایش ملی نگرشی نوین در مهندسی برق و کامپیوتر، کرمانشاه،ttps://civilica.com/doc/624861
Brunner, M. and Wolfartsberger, J. (2020). Virtual Reality enriched Business Model Canvas Building Blocks for enhancing Customer Retention. Procedia Manufacturing, 42, 154-157.
Chen, Y. S. and Chang, C. H. (2012). Enhance green purchase intentions: The roles of green perceived value, green perceived risk, and green trust. Management Decision.
Creswell, J. W. and Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into practice, 39(3), 124-130.
Greene, J. A., Seung, B. Y. and Copeland, D. Z. (2014). Measuring critical components of digital literacy and their relationships with learning. Computers & education, 76, 55-69.
Hulland, J. (1999). ‘Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies. Strategic Management Journal, 20(2), Pp:195–204.
Lian, J. W. and Yen, D. C. (2014). Online shopping drivers and barriers for older adults: Age and gender differences. Computers in human behavior, 37, 133-143.
Roeser, S. (2012). Handbook of risk theory: Epistemology, decision theory, ethics, and social implications of risk (Vol. 1). Springer Science & Business Media.
Tanner, J. F. and Raymond, M. A. (2011). Principles of marketing. Irvington, N.Y.: Flat World Knowledge.
_||_