نقش جذابیت نام تجاری در پذیرش نام تجاری از طرف مشتری (مطالعه موردی در شعب فروش برند نساجی بروجرد)
محورهای موضوعی : بازاریابیپیمان ولی پور 1 , مریم سیاری 2
1 - دانشکده مهندسی نساجی و پوشاک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر
2 - دانشکده مهندسی نساجی، پوشاک و مد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، قائم شهر، ایران
کلید واژه: نام تجاری, رفتار مشتریان, پذیرش نام تجاری, جذابیت نام تجاری, نساجی بروجرد,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین جذابیت نام تجاری (برند) در پذیرش نام تجاری از طرف مشتری طرحریزی گردیده است. جامعه آماری پژوهش کلیه مشتریان استفاده کننده از محصولات برند نساجی بروجرد میباشند که تعداد 384 نمونه بصورت طبقهبندی شده از بین مشتریان مراجعه کننده به نمایندگیهای عرضه مستقیم محصولات نساجی برند بروجرد در تهران شعب پارکوی، پونک، پیروزی، تهرانپارس، ساعی، شهدا، قلهک و هروی نظرسنجی گردید. پرسشنامه پژوهشی محقق ساخته و شامل 6 بعد و 28 گویه بوده است. اطلاعات به دست آمده در توزیع میدانی پرسشنامه به کمک نرمافزار PLS تحلیل گردید. یافتههای پژوهش در سطح اطمینان 95 درصد نشان داد. نتایج حاصل از تجزیه تحلیل داده ها و مقایسه با تحقیقات محققان در مورد رابطه بین تجربیات نام تجاری با جذابیت نام تجاری و شناسایی نام تجاری مشتری و همچنین مزایای اجتماعی نام تجاری با جذابیت نام تجاری رد و سایر ارتباطات بررسی شده تایید گردید.
The present study was designed to investigate the relationship between brand attractiveness in brand acceptance by the customer. The statistical population of the study is all customers using Boroujerd sleeping goods products. A total of 384 sampling samples are classified and selected from among the customers referring to the direct supply agencies of sleeping goods in Tehran, Government Branch, Parkway Branch, Punak Branch and Saei Branch. The questionnaires were distributed non-randomly among the statistical sample. The research questionnaire was made by a researcher and consisted of 6 dimensions and 28 items that were calculated in order to localize the values of reliability (Cronbach's alpha equal to 0.75) and validity (using factor analysis) during the research. The information obtained in the field distribution of the questionnaire was analyzed using Lisrel and PLS software. The research results showed a 95% confidence level. The relationship between brand experiences with brand attractiveness and customer brand recognition as well as social benefits of brand with brand attractiveness and other relationships examined was confirmed.
ابراهیمی، ابوالقاسم؛ منصوری، سیدحسین (1392). بررسی تأثیر تصویر ذهنی برند و کیفیت خدمات بر روی بازاریابی رابطهای و تمایلات رفتاری مشتریان. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 12 (15).
تقی پوریان، محمدجواد، فاضلی ویسری، الهام، هاشمی، نرگس (1400). نقش ارتباطات بین نسلی(فرزند- والدین) بر ارزش ویژه برند در خرید پوشاک در سطوح مختلف درگیری ذهنی موقعیتی. مجله علوم و فناوری نساجی، دوره 10، شماره 4، شماره پیاپی 40، صفحه71 -90.
حق طلب، حامد و محمدپرست، امیر (1393). بررسی جایگاه شرکت کاله از دیدگاه مصرف کنندگان براساس مدل آکر، اولین کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی، رشت.
دهقانی سلطانی، مهدی؛ محمدی، اسفندیار؛ پوراشرف، یاساناله؛ سایهمیری، کورش (1396). بررسی عوامل مؤثر بر ارزیابی نگرش مصرفکنندگان از توسعه برند. مدیریت بازرگانی.
سیاری مریم، ولی پور، پیمان (1398). بازاریابی مد در پوشاک ورزشی، چاپ اول، انتشارات بامداد کتاب.
سیاری مریم، ولیپور، پیمان (1400). مبانی سازمان و مدیریت مد بازاریابی پوشاک. انتشارات آروین نگار، چاپ اول.
طباطبایی نسب سیدمحمد، محمدنبی زهره (1399). بررسی تاثیر عناصر نام تجاری بر نگرش و رفتار مصرف کنندگان نسبت به نام تجاری تعمیم یافته (مورد مطالعه: شرکت فرآوردههای گوشتی و لبنی کاله). مدیریت بازرگانی.
عقیلی، فدرا؛ ولی پور، پیمان؛ ابراهیم نژاد، علی (1396). اولویتبندی معیارهای تأثیر اکسسوری در کالای لاکچری بر ارزش ویژه برند با استفاده از فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی (مورد مطالعه: پوشاک آویشن). دومین کنفرانس ملی مدلسازی ریاضیات و آمار در مطالعات کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر،
فارسیانی، حسین و ابراهیمی، عبدالحمید (1393). بررسی تاثیر شناسایی برند بر فرآیند تصمیم خرید مصرف کننده، اولین کنفرانس ملی تحقیق و توسعه در هزاره سوم، علی آباد.
محمودی میمند، محمد (1398). بررسی تاثیر جذابیت برند و ویژگیهای شخصیتی مشتری بر وفاداری به برند (موردمطالعه: برند اپل در بین دانشجویان دانشگاه کیش)، چهارمین کنفرانس اقتصاد و مدیریت کاربردی با رویکرد ملی، بابلسر.
ممقانی، علیرضا (1390). شناسایی و رتبه بندی عوامل کلیدی موثر در کیفیت تارنمای ارائه کننده خدمات در خریدهای آنلاین از دیدگاه مشتریان، نشریه مدیریت نوین، چاپ19، 32-38.
وظیفه دوست، حسین و حریری، مهسا (1395). بررسی تاثیر استراتژی تعمیم برند بر تصویر آن در حوزه محصولات تند مصرف و خدمات. مدیریت بازاریابی. 185-330.
ولی پور پیمان و آقاجانی، فاطمه (1396). مطالعه اثر ویژگی مرتبط با البسه بر ارزش ویژه برند خانم و آقا (مطالعه موردی: ال سی وایکیکی استان مازندران). مجله علوم و فناوری نساجی، دوره جدید، شماره 4، شماره پیاپی20، صفحه 27-15.
ولیپور پیمان و سیاری مریم (1398). بررسی تاثیر آگاهی از برند بر ارزش ویژه برند در پوشاک ورزشی، مجله علوم و فناوری نساجی، دوره10، شماره پیاپی 26، صفحه 47-55.
Ahearne, M., Bhattacharya, C. B. & Gruen, T. (2005). Antecedents and consequences of customerecompany identification: Expanding the role of relationship marketing. Journal of Applied Psychology, 90(3), 574-585.
Bhattacharya, C. B. & Sen, S. (2003). Consumer-company identification: A framework for understanding consumers' relationships with companies. Journal of Marketing, 67(2), 76-88.
Bhattacharya, C. B., Rao, H. & Glynn, M. A. (2015). Understanding the bond of identification: An investigation of its correlates among art museum members. Journal of Marketing, 59(4), 46-57.
Brakus, J. J., Schmitt, B. H. & Zarantonello, L. (2009). Brand experience: What is it? How is it measured? Does it affect loyalty? Journal of Marketing, 73(3), 52-68.
Carlson, B. D., Donavan, D. T. & Cumiskey, K. J. (2009). Consumer-brand relationships in sport: Brand personality and identification. International Journal of Retail & Distribution Management, 37(4), 370-384.
Coulter, K. S., Gummerus, J., Liljander, V., Weman, E. & Pihlstr€om, M. (2012). Customer engagement in a Facebook brand community. Management Research Review, 35(9), 857-877.
Curr_as-P_erez, R., Bign_e-Alca~niz, E., & Alvarado-Herrera, A. (2009). The role of selfdefinitional principles in consumer identification with a socially responsible company. Journal of Business Ethics, 89(4), 547-564.
Fournier, S. (1998). Consumers and their brands: Developing relationship theory in consumer research. Journal of Consumer Research, 24(4), 343-353.
Gwinner, K. P., Gremler, D. D. & Bitner, M. J. (1998). Relational benefits in services industries: The customer's perspective. Journal of the Academy of Marketing Science, 26(2), 101-114.
Hallak, R., Assaker, G., & Lee, C. (2015). Tourism entrepreneurship performance the effects of place identity, self-efficacy, and gender. Journal of Travel Research, 54(1), 36-51.
King, C., So, K. K. F., Hudson, S. & Meng, F. (2017). The missing link in building customer brand identification: The role of brand attractiveness. Tourism Management, 59, 640–651.
Li, Y. H. & Harris, L. (2012). Social identity perspective on brand loyalty. Journal of Business Research, 65(5), 648-657.
Mael, F. & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13(2), 103-123.
Marin, L. & de Maya, S. R. (2013). The role of affiliation, attractiveness and personal connection in consumer-company identification. European Journal of Marketing, 47(3/4), 655-673.
Pike, S. & Page, S. J. (2014). Destination marketing organizations and destination marketing: A narrative analysis of the literature. Tourism Management, 41, 202-227.
So, K. K. F. & King, C. (2010). “When experience matters”: Building and measuring hotel brand equity: The customers' perspective. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(5), 589-608.
Stokburger-Sauer, N., Ratneshwar, S. & Sen, S. (2012). Drivers of consumer-brand identification. International Journal of Research in Marketing, 29(4), 406-418.
Tian, K. T., Bearden, W. O. & Hunter, G. L. (2001). Consumers' need for uniqueness: Scale development and validation. Journal of Consumer Research, 28(1), 50-66.
Zarantonello, L. & Schmitt, B. H. (2013). The impact of event marketing on brand equity: The mediating roles of brand experience and brand attitude. International Journal of Advertising, 32(2), 255-280.
_||_