تمایل گردشگران صنعت جهانگردی مبتنی بر عوامل محصول و جمعیتشناختی (مطالعه موردی: نوشهر و چالوس)
محورهای موضوعی : هیدرولوژیداود کیا کجوری 1 , معصومه خلیلی صرافی 2
1 -
2 -
کلید واژه: کلمات کلیدی: تمایل گردشگران, صنعت جهانگردی, عوامل محصول, جمعیت شناختی,
چکیده مقاله :
چکیده گردشگری صنعتی است که نیازمند شناخت و آگاهی کافی از مسائل و عوامل مؤثر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در هر منطقه است. بنابراین به عنوان فعالیتی اثرگذار بر تمامی ارکان توسعه، بیش از گذشته نیازمند مطالعه است. هدف مقاله حاضر، تبیین رابطه بین عوامل محصول (جاذبهها، تسهیلات و زیرساختارها) و متغیرهای جمعیت شناختی (میزان سواد، چگونگی انتخاب مقصد، مدت اقامت، شغل و جنس) با تمایل گردشگران صنعت جهانگردی میباشد. جامعه آماری تحقیق، گردشگرانی میباشند که در تابستان 89 به دو شهر نوشهر و چالوس مسافرت نمودهاند و تعداد 352 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب و پرسشنامهها میان آنان توزیع گردید، نوع تحقیق بر حسب هدف کاربردی و از روش توصیفی- همبستگی استفاده گردید. روش جمعآوری دادهها میدانی و ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه بوده است، که با استفاده از آمار توصیفی(محاسبه فراوانی درصد، درصد فراوانی تراکمی، میانگین، انحراف استاندارد و جداول و نمودار) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکطرفه، آزمون توکی و استفاده از نرمافزار SPSS) تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان داد، تمامی عوامل (عوامل محصول و جمعیتشناختی) که در این پژوهش مطرح شدهاند در تمایل گردشگران به دو شهر نوشهر و چالوس مؤثرند. در پایان مقاله نیز در قالب جمع بندی، بحث، نتیجه گیری و پیشنهاداتی در رابطه با کاربردهای نتایج مذکور در دنیای واقعی و نیز ادامه و پیگیری تحقیقات مشابه در آینده ارائه شده است
منابع
1- آقاجانی، حسنعلی. (1386). بررسی و تبیین مدل بومی راهکارهای توانمندسازی منابع انسانی در واحدهای دانشگاهی بسیار بزرگ منطقه 3 دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 35، ص14-1
2- امین بیدختی، علی اکبر و نظری، ماشااللّه. (1388). نقش بازاریابی در توسعه صنعت گردشگری. چشم انداز مدیریت، شماره 32، ص 68- 49.
3- ابراهیمی، علیرضا و خسرویان، محمدرضا. (1384). عوامل مؤثر بر رشد و توسعهی صنعت توریسم در استان مازندران، مجموعه مقالات اولین همایش سراسری نقش صنعت گردشگری در توسعه استان مازندران، انتشارات رسانش، تهران.
4- تقوی، مهدی و قلی پور سلیمانی، علی. (1386). عوامل مؤثر بر رشد صنعت گردشگری ایران. پژوهشهای اقتصادی، سال نهم، شماره 20، ص 172- 157.
5- اسحقی، روح اللّه و شیدفر، محمدرضا. (1382). مازندران از نگاه گردشگران، سازمان ایرانگردی و جهانگردی استان مازندران، چاپ اول.
6- حافظ نیا، محمد رضا و رمضانی دارابی، عیسی. (1387). بررسی تطبیقی بازتاب های فضایی سیاستهای گردشگری در قبل و بعد از انقلاب اسلامی مطالعه موردی: بابلسر. فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 588، ص 59- 48.
7- حسین پور بازار مجی، مولود. چیرانی، ابراهیم. (1383). بررسی و رتبه بندی جاذبههای گردشگری شهرستان لاهیجان از دیدگاه گردشگران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد واحد رشت.
8- داس ویل، راجر. (1378). مدیریت گردشگری، ترجمه: سید محمد اعرابی و داود ایزدی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
9- راودراد، اعظم و حاجی محمدی، علی. (1389). تفاوت شناخت حاصل از گردشگری واقعی و گردشگری مجازی بر پایه نظریه روایت. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره سوم، شماره دوم، ص 81- 61.
10- رنجبریان، بهرام و زاهدی، محمد. (1386). خدمات صنعت گردشگری، چاپ سوم، انتشارات چهارباغ، اصفهان.
11- سهیلی، سهیل. گیلانی نیا، شهرام. (1383). تأثیر ویژگیهای عامل محصول در تمایل گردشگران صنعت جهانگردی (مطالعه موردی: گیلان). پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد واحد رشت.
12- صدر موسوی، میرستار و دخیلی کهنموئی، جواد. (1382). ارزیابی وضعیت تسهیلات گردشگری استان آذربایجان شرقی از دید گردشگران، پژوهشهای جغرافیایی، شماره 61، ص 143- 129.
13- صردی ماهکان، علیرضا. (1380) .بررسی نقش بازاریابی در صنعت جهانگردی شهرستان مشهد مقدس. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس.
14- ظهوری، قاسم. (1378)،کاربرد روشهای تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت، چاپ سوم، انتشارات میر، تهران.
15- Aitchison, Care. (2002). Leisure and Tourism Landscapes, Rutledge
16- Feldman, D. C., (2004). The devil is in the detail: converting good research into publishable articles, Journal of management, 30(1), pp. 1-6.
17- Gilmore, J.H. (2002). Differencing Hospitality cooperation’s via Experiences. Cornell Hotel and Restaurant: Quarterly, 43(3), 87- 92.
18- Godfrey, Kerry and Elarke, Jackie. 2002. The Tourism development hand book, London.
19- Kozak, M. (2002), Comparative analysis of tourist motivations by nationality and destinations, Tourism Management, 23, pp. 221- 232.
20- Mawforth, M & Munt, I. (1998), Tourism and Sustainability, London; Rutledge.
21- Phillips, d.M & Baumgartner, H. (2002), The role of consumption emotion in the satisfaction response, Journal of Consumer Psychology, Vol. 12, No 3, pp. 243- 252.
22- Rhodri, Thomas & Huw, Thomas. (2006). Micro Politics and Micro firms, Journal of Small Business and Enterprise Development, 13(1), 100- 106.
23- Stynes, Daniel J and O, Halloran, Cynthia. (2004). Tourism Planning, Michigan state University Extensions Bulletin.
24- Tosum, C & Jenkins, L. (1996). Regional planning Approach to tourism development: The case of Turkey, Tourism management, 17(7), 112- 119.
25- Word Travel & Tourism Council (WTTC). (2002). Industry as a partner for sustainable development, www.wttc.org.