ارائه مدل اکوسیستم نوآوری در پرتفوی پروژهها توسعه فناوری مبتنی بر استارت آپ¬های دانشبنیان و انعطافپذیری، تابآوری و همسویی زنجیره تأمین در پذیرش نوآوری و تأثیر آن بر موفقیت کسبوکار خودروسازی
محورهای موضوعی : مهندسی مالیعلی راشدی 1 * , علیرضا پورابراهیمی 2 , شهروز سیدی حسینی نیا 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران
کلید واژه: اکوسیستم نوآوری, توسعه فناوری, استارت آپ¬های دانشبنیان, انعطافپذیری, تابآوری, همسویی زنجیره تأمین,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل اکوسیستم نوآوری در پرتفوی پروژهها توسعه فناوری مبتنی بر استارت
آپهای دانشبنیان و انعطافپذیری، تابآوری و همسویی زنجیره تأمین در پذیرش نوآوری و تأثیر آن بر موفقیت کسبوکار خودروسازی انجام گرفته است. نوع پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ نوع داده آمیخته متوالی با رویکرد اکتشافی، به لحاظ نوع پارادایم عملگرا و به لحاظ نوع ماهیت در بخش کیفی تحلیل مضمون و در بخش کمی توصیفی-تحلیلی از نوع پیمایشی/همبستگی میباشد. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان نظری (اساتید دانشگاه) و تجربی (مسئولین ذیربط صنعت خودروسازی) هستند و همچنین در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران زنجیره تأمین خودروسازی است. روش گرداوری دادهها در بخش کیفی تحلیل مضمون منابع و مصاحبهها و در بخش کمی پرسشنامههای محقق ساخته سنجش اعتبار مدل از منظر خبرگان و همچنین از منظرپاسخدهندگان بخش کمی میباشد که روایی و پایایی ابزار دردو بخش کیفی و کمی بررسی و تائید شد. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی شامل تحلیل مضامین با نرمافزار Maxqda-V18 و در بخش کمی شامل توصیف و تحلیل آماری دادهها با نرمافزار spss-V27 و SmartPls-V3 است. نتایج نشان میدهد اکوسیستم نوآوری موفقیت کسبوکار شامل بازیگران اکوسیستم، زیرساخت، عملکرد مالی است. توسعه فناوری مبتنی بر استارت آپهای دانشبنیان شامل همکاری بین ذینفعان، ظرفیت نوآوری و همسویی زنجیره تأمین میباشد. عوامل اثرگذار بر پیادهسازی اکوسیستم نوآوری در راستای دستیابی به موفقیت کسبوکار شامل عوامل محیطی، عوامل سازمانی و عوامل تکنولوژیکی است. نتایج اعتبارسنجی نشان میدهد مدل ارائهشده از اعتبار کافی برخوردار است و وزارت اقتصاد و دارایی میتواند جهت ارتقای شغلی از این مدل بهره بگیرد.
The present study was conducted with the aim of presenting an innovation ecosystem model in the project portfolio, technology development based on knowledge-based startups and flexibility, resilience and supply chain alignment in the acceptance of innovation and its impact on the success of the automotive business. The type of research was applied in terms of the applied purpose, sequential mixed data type with an exploratory approach, pragmatic paradigm type, and content analysis in the qualitative part, and descriptive-analytical survey/correlation type in the quantitative part. The statistical population of the qualitative part included theoretical experts (university professors) and empirical experts (relevant officials of the automotive industry), and also in the quantitative part, the statistical population included all automotive supply chain managers. The data collection method in the qualitative part was content analysis of sources and interviews, and in the quantitative part, researcher-made questionnaires were used to assess the validity of the model from the perspective of experts and also from the perspective of the respondents in the quantitative part, and the validity and reliability of the tool were examined and confirmed in both qualitative and quantitative parts. The data analysis method in the qualitative part included content analysis with Maxqda-V18 software, and in the quantitative part included description and statistical analysis of data with SPSS-V27 and SmartPls-V3 software. The results showed that the innovation ecosystem of business success includes ecosystem actors, infrastructure, and financial performance. Technology development based on knowledge-based startups includes cooperation between stakeholders, innovation capacity, and supply chain alignment. Factors affecting the implementation of the innovation ecosystem in order to achieve business success include environmental factors, organizational factors, and technological factors.
1) خسروپور، مونا (1402). نقش سیاست¬گذاری دولت بر توسعه اکوسیستم نوآوری، اولین همایش ملی پژوهش¬های نو پدید در حسابداری، مالی، مدیریت و اقتصاد با رویکرد توسعه اکوسیستم نوآوری، تهران.
2) مهدی¬زاده، نعمت و برادران¬حسن¬زاده، رسول (1402). انعطافپذیری مالی گزارشگری پایداری با رویکرد توسعه اکوسیستم نوآوری در ایران، اولین همایش ملی پژوهش¬های نو پدید در حسابداری، مالی، مدیریت و اقتصاد با رویکرد توسعه اکوسیستم نوآوری، تهران.
3) نژادباقری، فروغ و انصاری، رضا (1402). عوامل موثر بر موفقیت همکاری¬های تکنولوژیک در کسب و کارهای دانش بنیان (بر اساس پارادایم صنعت ۴.۰ در اکوسیستم نوآوری باز )، دومین کنفرانس
بین¬المللی توسعه کسب و کار، اصفهان.
4) Amoroso, S., Link, A. N., & Wright, M. (2019). Science and Technology Parks and Regional Economic Development: An International Perspective: Springer Nature.
5) Cantner, U.; Cunningham, J.A.; Lehmann, E.E.; Menter, M. (2021). Entrepreneurial ecosystems: A dynamic lifecycle model. Small Bus. Econ., 57, 407–423.
6) Curley, M., & Salmelin, B. (2018). Open innovation 2.0: the new mode of digital innovation for prosperity and sustainability: Springer.
7) Dattée, B.; Alexy, O.; Autio, E. (2023). Maneuvering in poor visibility: How firms play the ecosystem game when uncertainty is high. Acad. Manag. J., 61, 466–498.
8) Ferretti, M., & Parmentola, A. (2015). The creation of local innovation systems in emerging countries: the role of governments, firms and universities: Springer.
9) Fransman, M. (2018). Innovation ecosystems: Increasing competitiveness: Cambridge University Press.
10) Kim J, Paek B, Lee H. (2022). Exploring Innovation Ecosystem of Incumbents in the Face of Technological Discontinuities: Automobile Firms. Sustainability. 14(3):1606.
11) Kao, Y.-S.; Nawata, K.; Huang, C.-Y. (2019). Systemic Functions Evaluation based Technological Innovation System for the Sustainability of IoT in the Manufacturing Industry. Sustainability 2019, 11, 2342.
12) Lafuente, E., Solano, A., Leiva, J. C., & Mora-Esquivel, R. (2019). Determinants of innovation performance: Exploring the role of organisational learning capability in knowledge-intensive business services (KIBS) firms. Academia Revista Latinoamericana de Administración, 32(1), 40-62.
13) Lütjen, H.; Schultz, C.; Tietze, F.; Urmetzer, F. (2019). Managing ecosystems for service innovation: A dynamic capability view. J. Bus. Res., 104, 506–519.
14) Patel, P. C., Terjesen, S., & Li, D. (2012). Enhancing effects of manufacturing flexibility through operational absorptive capacity and operational ambidexterity. Journal of Operations Management, 30(3), 201-220.
15) Pettit, T.J., Croxton, K.L. and Fiksel, J. (2019), “The evolution of resilience in supply chain management: a retrospective on ensuring supply chain resilience”, Journal of Business Logistics, Vol. 40 No. 1, pp. 56-65,
16) Suryawanshi, Pravin, and Pankaj Dutta. "Optimization models for supply chains under risk, uncertainty, and resilience: A state-of-the-art review and future research directions." Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review 157 (2022): 102553.