الگوی بهینه تعاملات کارکنان حسابرس با صاحبکار در جمعآوری شواهد
محورهای موضوعی : پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداریابوالفضل رادسعید 1 , نگار خسروی پور 2 * , علی اسماعیل زاده مقری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: تعامل کارکنان حسابرس با صاحبکار, حسابرسی, صاحبکار, کارکنان حسابرسی,
چکیده مقاله :
مقررات حسابداری مبتنی بر این فرض استوار است که صاحبکاران به درخواست حسابرسان برای جمعآوری شواهد حسابرسی پاسخ داده و همکاری میکنند. معمولاً کارکنان حسابرسی نسبت به صاحبکار و کارکنان آن که در طول فرآیند جمعآوری شواهد حسابرسی با آنها در تعامل هستند، ساعتهای طولانی تحت محدودیتهای زمانی و بودجهای کار میکنند و معمولاً برای تمرکز بر منافع تجاری شرکت بهجای تعهدات حرفهای، فرهنگسازی شدهاند. بنابراین، کارکنان حسابرسی مستعد بهخطر افتادن استقلال عملیاتی هستند و گروه مهمی برای مطالعه در بررسی رابطه حسابرس و صاحبکار بهشمار میروند. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی بهینه تعاملات کارکنان حسابرس با صاحبکار در جمعآوری شواهد است. در این پژوهش برای شناسایی عوامل از مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان و در نهایت از ابزار پرسشنامه برای اعتبارسنجی و رتبهبندی این عوامل استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که 1. آشنایی حسابرسان با نرمافزارهای مورد استفاده در تهیه گزارشهای مالی؛ 2. کاهش اضطراب کارکنان حسابرس؛ 3. سوابق کارکنان حسابرس؛ 4. توضیح واضح مسائل برای پرسنل صاحبکار از طرف کارکنان تیم حسابرسی؛ 5. ارائه مدارک و مستندات به موقع از طرف صاحبکار به حسابرس به ترتیب از اولویت بیشتری به عنوان عوامل موثر بر بهبود تعامل کارکنان حسابرسی با صاحبکاران برخوردارند. رابطه کارکنان حسابرس و صاحبکار به دلیل تعداد ذینفعان و افراد درگیر بسیار پیچیده است. با این حال، از آنجاکه این پیچیدگی در هسته فرآیند حسابرسی نهفته است، بررسیهای بیشتری در مورد تعامل حسابرس و صاحبکار مورد نیاز است. یافتههای این پژوهش میتواند به رفع پیچیدگیهای تعامل بین کارکنان حسابرس و صاحبکار کمک کند.
Accounting regulations are based on the assumption that auditees respond to and cooperate with auditors' requests to gather audit evidence. Audit staff often work long hours under time and budget constraints relative to the client and its clients with whom they interact during the audit evidence gathering process, and are typically cultured to focus on the company's business interests rather than professional obligations. Based on this, the aim of the current research is to develop an optimal pattern of interactions between the auditor's staff and the client in gathering evidence. In this research, a semi-structured interview with experts was used to identify the factors, and finally, a questionnaire tool was used to validate and rank these factors. The findings showed that 1. auditors' familiarity with the software used in preparing financial reports; 2. reducing the anxiety of auditor clients; 3. Auditor staff records; 4. Clear explanation of the issues for the clients’ personnel by the audit team's staff; 5. Timely presentation of documents and documents by the client to the auditor respectively have more priority as effective factors in improving the interaction of the audit staff with the owners. The relationship between auditor staff and client is very complicated due to the number of stakeholders and people involved. However, since this complexity lies at the core of the audit process, more research is needed on the auditor-client interaction. The findings of this research can help solve the complexities of the interaction between the auditor's staff and the client.
_||_