رابطه سیاست تقسیم سود شرکتها با عرضهکنندگان و مشتریان عمده کالا و خدمات
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیفاطمه صراف 1 , منصوره چاووشی تهرانی 2
1 - استادیار گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد حسابداری مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی کار، قزوین، ایران
کلید واژه: سیاست تقسیم سود, تأمینکنندگان عمده, مشتریان عمده,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله ، بررسی ارتباط بین عرضهکنندگان و مشتریان عمده کالا و خدمات با سیاست تقسیم سود شرکتها است. در این مقاله بیان میشود که تأمینکنندگان و مشتریان عمده چگونه بر سیاست تقسیم سود شرکتها تأثیر میگذارند. پژوهش حاضر بر مبنای هدف، کاربردی و بر اساس روش، از نوع توصیفی و همبستگی است. آزمون فرضیههای تحقیق به کمک تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از روش حداقل مربعات تلفیقی PLS)) انجام شده است. نمونه آماری مورد بررسی این پژوهش شامل 99 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. یافتهها حاکی از آن است که چنانچه شرکت خرید عمده داشته باشد، به عبارتی مواد اولیه خود را به صورت عمده خریداری نماید، توانایی توزیع سود نقدی کمتری دارد و بالعکس چنانچه دارای مشتریان عمده باشد و فروش محصولاتش را به صورت عمده انجام دهد، میتواند به صورت مستمر و سالانه به توزیع سود پرداخته و نیاز سهامداران خود را برآورده سازد. The purpose of this study is to evaluate the relationship between principal suppliers and customers for goods and services with the firms dividend policy. In this paper we will describe how major suppliers and customers affect corporate dividend policy.The present research based on objective, Practical, and based on method is descriptive and correlation.The test of research hypotheses have been done with multiple regression analysis by using the method of panel least square (PLS). Statistical sample considered in this research consists of 99 companies of among the list of Accepted Companies in Tehran Stock Exchange. The Research findings reveals that if company has bulk buying, in other words, purchase the own raw materials in bulk, has the ability to distribute lower cash dividends and conversely, if has major customers, and carry out the own products sales in bulk, can be basis continuous and annual to the distribution of profits to pay and satisfy the own shareholders' need. Keywords: Dividend Policy, Principal Suppliers, Principal Customers
1) اسدی، غلامحسین و سعید عزیزی بصیر، (1387)، "بررسی ارتباط بین سودآوری و نقدینگی در شرکتها و تأثیر آن بر سود تقسیمی"، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 28، صص 133- 150.
2) اعتمادی، حسین و پری چالاکی، (1384)، "رابطه بین عملکرد مدیریت و تقسیم سود نقدی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1377-1381"، مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، سال دوازدهم، شماره 39، صص 47- 31.
3) انواری رستمی، علی اصغر، حسین اعتمادی و مرضیه موحد مجد، (1392)، "بررسی ارتباط بین ساختارهای رقابتی بازار محصول و سیاست تقسیم سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت دارایی وتأمین مالی، سال اول، شماره دوم، صص 18- 1.
4) ایزدی نیا، ناصر، اصغر سلطانی و نسرین علینقیان، (1389)، "ارزیابی عوامل مؤثر بر سیاست تقسیم سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه مطالعات حسابداری، شماره 26، صص 155– 139.
5) خدامی پور، احمد، رحمت اله هوشمند زعفرانیه و مصطفی دلدار، (1392)، "بررسی تأثیر نرخ مؤثر مالیاتی بر سیاست تقسیم سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پژوهشنامه مالیات، شماره 17، صص 55- 31.
6) طالبی، داوود و فاطمه ملاطایفه، (1390)، "رویکرد ارزیابی و انتخاب عرضهکنندگان در طول زنجیره تأمین با استفاده از تکنیک ترکیبی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی و برنامهریزی خطی چند هدفه فازی"، چشمانداز مدیریت صنعتی، شماره 2، صص 42- 27.
7) غفاری آشتیانی، پیمان، (1386)، "همپوشی بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری"، مجله تدبیر، شماره 181، صص 57-54.
8) کرمی، غلامرضا، ساسان مهرانی و هدی اسکندر، (1389)، "بررسی تئوری نمایندگی وتئوری علامت دهی در سیاستهای تقسیم سود: نقش سرمایهگذاران نهادی"، مجله پیشرفتهای حسابداری، شماره 2 ) پاییز و زمستان )، صص 132- 109.
9) معبودی، مهدی، حسن جوانشیر، ابوسعید رشیدی و پیمان ولی پور، (1388)، "بررسی تأثیر بهکارگیری مدیریت زنجیره تأمین بر رضایت مشتری در صنعت نساجی"، مجله علمی پژوهشی علوم و تکنولوژی نساجی، سال 5، شماره 1، صص 23- 13.
10) نور بخش، سیدکامران و لیلا پشنگ، (1390)، "بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر بازاریابی رابطه مند در روابط کامل خریدار- فروشنده"، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 13، صص 114- 95.
11) یحیی زاده فر، محمود و سید مهدی عمادی، (1390)، "رابطه میان جریان نقدی آزاد، وضعیت سودآوری و میزان سود تقسیمی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران"، فصلنامه بورس اوراق بهادار، شماره 14، صص 201- 187.
12) Amidu, Mohammed and Abor, Joshua, (2006), "Determinants of Dividend Payout Ratios in Ghana", The Journal of Risk Finance,Vol. 7, No. 2, PP. 136-145.
13) Baker, K, and Powell, G, (2005),"Understanding Financial Management", Blackwell Publishing.
14) Bechtel, C.; Jayaram, J, (1997), "Supply Chain Management: A Strategic Perspective", International Journal of Logistics Management, Vol. 8, No.1, PP. 15-34.
15) Grullon, G. and Michaely, R, (2012), "The Impact of Product Market Competition on Firms’ Payout Policy", PP. 1- 41.
16) Hui, Kai Wai; Klasa, Sandy and Yeung, P.Eric, (2012), " Corporate Suppliers and Customers and Accounting Conservatism", Journal of Accounting and Economics, Vol. 53, PP. 115–135. Itzkowitz,Jennifer, (2013), " Customers and Cash: How Relationships Affect Suppliers' Cash Holdings", Journal of Corporate Finance,Vol. 19, PP. 159-180.
17) Jean,Ruey-Jer; Sinkovics,Rudolf R and Hiebaum,Thomas P, (2014), "The Effects of Supplier Involvement and Knowledge Protection on Product Innovation in Customer-Supplier Relationships:A Study of Global Automotive Suppliers in China", Journal Product Development & Management Association,Vol. 31,No.1, PP. 98 –113.
18) Jensen, M. (1986), "Agency Costs of Free Cash Flow, Corporate Finance, and Takeovers", American Economic Review, Vol. 76, No. 2, PP. 323–329.
19) Johnson, W.C.; Kang, J.K. and Yi, S, (2010), " The Certification Role of Large Customers in the New Issues Market", Financial Management, Vol. 39,No. 4, PP. 1425–1474.
20) Kale,J.; Shahrur, H, (2007), "Corporate Capital Structure and the Characteristics of Suppliers and Customers", Journal of Financial Economics,Vol. 83, PP. 321–365.
21) Park, Jeong Eun and Deitz, george, (2006), " The Effect of Working Relationship Quality on Salesperson Performance and Job Satisfaction: Adaptive Selling Behavior in Korean Automobile Sales Representative",Journal of Business Reserch, Vol. 59, No. 2, PP. 204-213.
22) Pillai, K. G. and Sharma, A, (2003), "Mature Relationships: Why Does Relational Orientation Turn into Transaction Orientation? ",Industrial Marketing Management,Vol. 32, No. 8, PP. 643-651.
23) Porter,M, (1980),"Competitive Strategy", New York:Free Press.
24) Sanzo, Maria Jose; Santos, Maria Leticia; Vazquez, Rodolfo and Alvarez, Luis Ignacio, (2003), "The Effect of Market Orientation on Buyer– Seller Relationship Satisfaction", Industrial Marketing Management,Vol. 32, No. 4, PP. 327-345.
25) Wang, Jin, (2012)," Do Firms' Relationships with Principal Customers/Suppliers Affect Shareholders' Income?", Journal of Corporate Finance,Vol. 18, PP. 860–878.
26) Wicks, Steve, (2012),"An Investigation into How to Identify Key Suppliers", Business Continuity Institute – Partnership Steering Group, PP. 1-77.
27) Wilner, Benjamin S., (2000)," The Exploitation of Relationships in Financial Distress:The Case of Trade Credit", Journal of Finance,Vol 5.5, No. 1, PP. 153−178.
یادداشتها