تأثیر راهبرهای انگیزشی بر جامعهپذیری حرفهای دانشجویان حسابداری مقاطع تحصیلات تکمیلی
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسی
محمد مهدی حمیدی زاده
1
(گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران)
فریدون اوحدی
2
(گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران)
اعظم شکری
3
(گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران)
کلید واژه: انگیزش بیرونی, واژههای کلیدی: انگیزش درونی, جامعهپذیری حرفهای و دانشجوی حسابداری,
چکیده مقاله :
چکیده هدف اولیه این مقاله بررسی جامعهپذیری حرفهای دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی است. هدف بعدی آن مطالعه تأثیر راهبردهای انگیزشی برجامعهپذیری حرفهای دانشجویان مذکور است. نمونه آماری پژوهش شامل 505 نفر از دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد – دکتری) رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور است که با استفاده از روش نمونهگیری غیر احتمالی انجام گردیده است. برای آزمون فرضیهها از مدل رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس شماره 22 استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد انگیزش درونی، تأثیر مثبت و معنیداری بر جامعهپذیری حرفهای دارد. اما انگیزش بیرونی تأثیر معنیداری بر جامعهپذیری حرفهای ندارد. همچنین، جنسیت و مقطع تحصیلی تأثیر معنیداری بر جامعهپذیری حرفهای دارد، اما سن دانشجویان مورد مطالعه تأثیر معنیداری بر جامعهپذیری حرفهای آنها ندارد.
Abstract The first purpose of this study is to investigate the professional socialization of accounting graduate students of Islamic Azad University. Also, its next goal is to study the effect of motivational strategies on the professional sociability of these students. The statistical sample of the study includes 505 graduate students (M.Sc. - PhD) in Accounting, Islamic Azad University throughout the country, which was done using the non-probability sampling method. To test the hypotheses, multivariate regression model was used using SPSS software number 22. Findings show that intrinsic motivation has a positive and significant effect on professional socialization. But external motivation does not have a significant effect on professional socialization. Also, gender and educational level have a significant effect on professional socialization. But the age of the studied students does not have a significant effect on their professional socialization.
فهرست منابع
_||_