بررسی اثرات مسئولیت اجتماعی شرکت بر شهرت شرکت و ارزش ویژه برند با نقش میانجی اعتماد به برند
محورهای موضوعی : بازاریابیعباس قائدامینی هارونی 1 , مهرداد صادقی 2 , سمانه کلدانی 3 , غلام رضا مالکی فارسانی 4
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت فرهنگی، مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فارسان
2 - استادیار ،دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان، ایران
4 - دانش آموخته دکتری مدیریت فرهنگی، مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فارسان
کلید واژه: ارزش ویژه برند, اعتماد به برند, شهرت شرکت, مسئولیت اجتماعی شرکت,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثرات مسئولیت اجتماعی شرکت بر شهرت شرکت و ارزش ویژه برند با نقش میانجی اعتماد به برند است، تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه مشتریان در شعب بانک صادرات به تعداد 4662118 تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 645نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری هدفمند وابسته به معیار انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد مسئولیت اجتماعی شرکت لوپز-گونزالس و همکاران(2019) و پرسش نامه استاندارد شهرت شرکت سوکی و سوکی(2019)و پرسش نامه استاندارد ارزش ویژه برند سیفسی و همکاران(2016) و پرسش نامه استاندارد اعتماد به برند تزمپلیکوس و گوناریس(2017) بودند که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران،صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 77/0 ،77/0 ، 75/0و 75/0 برآورد شد . تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر مدل سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکت از طریق اعتماد به برند بر شهرت شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 735/0 است و مسئولیت اجتماعی شرکت از طریق اعتماد به برند بر ارزش ویژه برند تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 685/0 است
The purpose of this research is to determine the effects of corporate social responsibility on the company's reputation and brand equity with the mediating role of trust in the brand. The statistical population of this research was made up of all the customers in the branches of Saderat Bank in the number of 4662118, and 645 people were selected as a sample through the Cochran sampling formula through the purposeful sampling method dependent on the criteria. colleagues (2019) and the standard questionnaire of Suki and Suki's company reputation (2019) and the standard questionnaire of Sifsi et al.'s brand equity (2016) and the standard questionnaire of brand trust Tzemplikos and Gounaris (2017) that the validity of the questionnaires were based on validity The content was analyzed using the opinions of experts, the form based on the views of a number of the statistical community and the structure were examined with the factor analysis method, and on the other hand, the reliability of the questionnaires was 0.77, 0.77, 0.75 and Cronbach's alpha method respectively. 0.75 was estimated. Data analysis was done at two descriptive and inferential levels including structural equation modeling. The results of the research showed that corporate social responsibility through trust in the brand has a positive and significant effect on the reputation of the company, the coefficient of this effect is 0.735, and corporate social responsibility through trust in the brand has a positive and significant effect on the brand equity, the coefficient of which is 0.735.
_||_
بررسی اثرات مسئولیت اجتماعی شرکت بر شهرت شرکت و ارزش ویژه برند از طریق اعتماد به برند
هدف پژوهش حاضر تعیین اثرات مسئولیت اجتماعی شرکت بر شهرت شرکت و ارزش ویژه برند از طریق اعتماد به برند است، تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه مشتریان در شعب بانک صادرات به تعداد 4662118 تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 645نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری هدفمند وابسته به معیار انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد مسئولیت اجتماعی شرکت لوپز-گونزالس و همکاران(2019) و پرسش نامه استاندارد شهرت شرکت سوکی و سوکی(2019)و پرسش نامه استاندارد ارزش ویژه برند سیفسی و همکاران(2016) و پرسش نامه استاندارد اعتماد به برند تزمپلیکوس و گوناریس(2017) بودند که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران،صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 77/0 ،77/0 ، 75/0و 75/0 برآورد شد . تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر مدل سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد مسئولیت اجتماعی شرکت از طریق اعتماد به برند بر شهرت شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 735/0 است و مسئولیت اجتماعی شرکت از طریق اعتماد به برند بر ارزش ویژه برند تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 685/0 است و تاثیر مستقیم مسئولیت اجتماعی شرکت بر شهرت شرکت نیز معنادار و مثبت می باشد. که ضریب این تاثیر 570/0 است و تاثیر مستقیم مسئولیت اجتماعی شرکت بر ارزش ویژه برند نیز معنادار و مثبت می باشد. که ضریب این تاثیر 350/0 است.
واژگان کلیدی : مسئولیت اجتماعی شرکت ، ارزش ویژه برند ، اعتماد به برند ، شهرت شرکت
مقدمه
مسئولیت اجتماعی شرکتی مفهومی است که در سراسر جهان مطرح شده است. علاوه بر این، جهانی شدن درها را به روی چالشهای مختلفی برای دولتها در سراسر جهان باز کرده است. این امر منجر به دید رو به رشد و شهروندی شرکتی و همچنین باز شدن دری برای انتزاعی به نام مسئولیت اجتماعی شرکتی شده است که شرکت ها را ملزم به ایفای نقش در پیشرفت جامعه می کند. مسئولیت اجتماعی شرکتی در محیط امروزی اجتناب ناپذیر شده است و نقش مهمی در اثربخشی برندسازی شرکت ایفا می کند. برندسازی شرکتی در سالهای اخیر یک نگرانی حیاتی برای بسیاری از کسبوکارها بوده است. با ارزشترین دارایی هر سازمان، برند آن است که از نظر ارزش ویژه برند ارزیابی میشود. شرکتها میتوانند ارزش ویژه برند خود را با بازاریابی محصولات خود به روشهای منحصربه فردتر و قابل تشخیصتر، دریافت قیمتهای بالاتر و حفظ استانداردهای کیفیت بالا، بهبود بخشند. برندسازی چیزی بیش از اختصاص دادن یک نام به یک محصول است. همچنین به کسب و کارها اجازه می دهد تا خود را از رقبای خود متمایز کنند. برند آینه یک شرکت است، زیرا هر اقدامی را که شرکت انجام می دهد به تصویر می کشد. تلاش های شرکت ها، مصرف کنندگان را در ایجاد تصویری از یک نام تجاری که منجر به ایجاد برند می شود، درگیر می کند (وانگ و همکاران1،20201). برندسازی به شکلگیری تصویری خوب از سازمان کمک میکند و امکان مدیریت مؤثر ارتباط با مشتری را فراهم میکند، که پیشبینیکننده حیاتی ارزش ویژه برند است . مشتریان در دنیای امروز نگران چیزی بیش از هزینه و کیفیت محصولات هستند. آنها همچنین نگران محیط خود و جامعه ای هستند که در آن زندگی می کنند و می خواهند بخشی از برنامه ای باشند که به نفع جهان است. در نتیجه، شرکتهای مدرن دریافتهاند که مسئولیت اجتماعی شرکتی ارزش ویژه برند را ایجاد میکند و اکنون به همان اندازه حیاتی است که تولید کالاهای و خدمت خود با توجه به این موضوع، هدف این مطالعه بررسی نقش مسئولیت اجتماعی شرکت در توسعه ارزش ویژه برند مبتنی بر بانک ها است .علاوه بر این، تحقیق فعلی توصیه هایی را به کسب و کارها در مورد نحوه گنجاندن مسئولیت اجتماعی شرکتی در برنامه کلی شرکت خود ارائه می کند (گازولا و همکاران2،2020).مسئولیت اجتماعی شرکتی در بازار رقابتی جهانی توجه زیادی را به خود جلب کرده است(عباس و همکاران، 2019). اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکتی همچنین ممکن است در این واقعیت آشکار شود که شرکت ها میلیون ها دلار برای مسئولیت اجتماعی شرکتی هزینه می کنند ( لو و همکاران، 2019 ). با این حال، مسئولیت اجتماعی شرکتی یک متغیر تاثیر گذار در ایجاد شهرت خوب و ارزش ویژه برند در بخش بانکداری ، به ویژه در بانک های بخش دولتی است( عباس و همکاران ،2019). ، استدلال می شود که مسئولیت اجتماعی شرکتی شکلی از خودتنظیمی کسب و کار خصوصی بین المللی است که هدف آن کمک به اهداف اجتماعی با ماهیت بشردوستانه، فعال یا خیریه با مشارکت یا حمایت از فعالیت های داوطلبانه یا اخلاقی است. به زعم اسمیت (2003)، موفقیت یک سازمان به استراتژی هایی بستگی دارد که سازمان ها برای افزایش فروش خود از طریق مسئولیت اجتماعی شرکتی توسعه می دهند ( ژو و همکاران، 2021 ). بنابراین، سازمانها با سرمایهگذاری بیشتر در فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکتی ، سرمایه یا داراییهای اخلاقی را در اشکال نامشهود مانند ارزش ویژه برند و شهرت شرکت ایجاد میکنند. سرمایه اخلاقی شرکت به عنوان یک بیمه نامه عمل می کند و از آن در برابر ارزیابی های منفی ذینفعان محافظت می کند. شرکت ها همچنین می توانند با شرکت در مسئولیت اجتماعی شرکتی ، ارزش ویژه برند خود را افزایش دهند(فاطما و همکاران3، 2015).به زعم لای و همکاران(2010) ، ارزش ویژه برند و شهرت شرکت دارایی های نامشهود حیاتی برای موفقیت یک شرکت در بخش خدمات مالی در نظر گرفته می شوند. همچنین یک متغیر کلیدی در رابطه سازمان و مشتریان اعتماد است. اعتماد یک عامل در حین در نظر گرفتن چشم اندازهای خریدار در مورد رفتار در مورد دیدگاه مسئولیت اجتماعی شرکتی است (ولاخوس و همکاران4،2009). وقتی مشتریان بر این باورند که یک سازمان قابل اعتماد است و به شیوه ای مسئولیت پذیر اجتماعی رفتار می کند، ارزیابی یک شرکت ممکن است به طور مثبت تحت تأثیر قرار گیرد ( ادینگر-شونز و همکاران، 2019).عدم توجه به کمک به جامعه و رفاه جامعه ای که در آن فعالیت می کنند مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، بانک ها عموماً به دولت و همچنین سازمان های دولتی مختلف کمک می کنند. در نتیجه، دولت به مشتری اصلی آن تبدیل میشود و آنها برای رقابت در یک بازار رقابتی یک پایگاه مشتری منظم را سرگرم میکنند و جذب میکنند(ارشد و همکاران5، 2021).در نتیجه، بانک ها پایه های قوی دارند و به خوبی در جامعه جا افتاده اند و به عنوان یک شرکت کننده کلیدی در دستیابی به توانایی مالی، سواد مالی و ارائه خدمات تجاری به عموم مردم دیده می شوند. با این حال، آنها همچنین از نقش خود به عنوان شرکت کنندگان مسئولیت اجتماعی شرکتی و مزایای تبدیل شدن به یک شهروند شرکتی خوب با شرکت در مسئولیت اجتماعی شرکتی بی اطلاع هستند.یکی از دلایل احتمالی این است که بانک ها نمی دانند که سرمایه گذاری در مسئولیت اجتماعی شرکتی می تواند کمک زیادی به ایجاد شهرت و ارزش ویژه برند آنها کند، مشتریان و وفاداری آنها را بیشتر جذب کند و در نتیجه سودآوری کلی آنها را افزایش دهد. به نظر می رسد که مدیریت بانک ها در مورد نقش حیاتی خود به عنوان مشارکت کنندگان مسئولیت اجتماعی شرکتی آگاه نیستند که می تواند به طور قابل ملاحظه ای به ایجاد شهرت و اعتبار برای سازمان آنها کمک کند. پژوهش های کمی در مورد فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکتی برای بانک ها در ایران انجام شده است که ارتباط مسئولیت اجتماعی شرکتی با ایجاد شهرت و ارزش ویژه برند کمک کند، تأیید کند. نتایج چنین مطالعه ای می تواند کمک قابل توجهی به جلب توجه مدیریت و هیئت مدیره بانک ها در تصمیم گیری در مورد مسیر آینده خود در زمینه فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکتی کند. لذا هدف اصلی این پژوهش تعیین اثرات مسئولیت اجتماعی شرکت بر شهرت شرکت و ارزش ویژه برند با نقش میانجی اعتماد به برند در بانک های صادرات شهر اصفهان است.
مسئولیت اجتماعی شرکت6
ادغام منافع و فعالیتهای تجاری جوامع باید برای همه سازمانهای فعال در جامعه همسو شود تا برای سازمانها و جامعه مفید باشد. به زعم کرین و همکاران(2008) ، "مسئولیت اجتماعی شرکت باید به عنوان یک سرمایه گذاری استراتژیک که در ایجاد یا حفظ شهرت شرکت در نظر گرفته شود" و این نشان می دهد که اجرای مستقیم و غیرمستقیم مسئولیت اجتماعی شرکت از طریق دیدگاه مبتنی بر منابع یک شرکت مشاهده می شود. زمانی که این نوع اجرای ادعا و عمل کردن بر مزایای شرکت ها تأثیر می گذارد ( شین و تای، 2015). پدیده مسئولیت اجتماعی شرکت مرتبط با منافع را می توان از طریق دیدگاه های مبتنی بر منابع پشتیبانی کرد (مک ویلیامز و همکاران7،2006) ارتباط بین ویژگی های داخلی و عملکرد سازمان را توضیح می دهد و یک نقطه مرجع برای توصیف دلیل درگیر شدن در فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت ارائه می دهد(متیو8،2002). سازمان ها منابعی را حفظ می کنند که برای تبدیل ورودی ها به خروجی ها در تولید و خدمات حیاتی هستند. بنابراین، طبق مسئولیت اجتماعی شرکت مبتنی بر منابع ، یک سازمان با تنظیم و مانور منابع، مزیت رقابتی پایدار را درو می کند (برانکو و رودریگز9،2006). منابع نامشهود کمیاب مانند شهرت و فرهنگ شرکت باعث عملکرد اقتصادی می شود( اورلیتزکی و همکاران10، 2003). در این راستا، سرمایه اخلاقی به عنوان یک منبع نامشهود محصول فعالیت های بشردوستانه یا اخلاقی یک سازمان است که مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت بر اساس منابع را تشکیل می دهد. اگر مسئولیت اجتماعی شرکت مبتنی بر سرمایه اخلاقی باشد، میتوان از شک و تردید مصرفکنندگان اجتناب کرد، زیرا آنها مشتاقند بدانند چرا یک شرکت در این فعالیتها دخیل است نه اینکه چه کاری انجام میدهد (ولاخوسو همکاران11،2009). بنابراین، بر اساس منابع ، ارزش های اخلاقی یک شرکت می تواند آن را قادر سازد تا شهرت خوبی ایجاد کند و به حقوق صاحبان سهام (ارزش پولی) تبدیل کند(محمد و بشیر،2020).
شهرت شرکت12
نیوبوری و همکاران (2019) شهرت شرکت را به عنوان ادراک جمعی از فعالیت ها و باورهای گذشته شرکت در رابطه با فعالیت های آینده آن تعریف می کند. علاوه بر این، گوتسی و ویلسون (2001) نشان دادند که شهرت شرکت برنامه بازاریابی آینده است که بر سهامداران داخلی و خارجی سازمان تأثیر می گذارد. جفری و همکاران 13(2019) بیان می کنند که شهرت شرکت شهرتی است که اعتماد و وفاداری را بین مصرف کنندگان و فروشندگان به ارمغان می آورد. علاوه بر این، یک شهرت تجاری خوب، فرآیند جدید استخدام کارمند، توسعه کارمند و حفظ کارمندان را به همراه دارد. شهرت شرکت به درجه و سطح یک شرکت اشاره دارد که در نظر گرفته می شود و به ادراک شرکای خود توجه زیادی می کند ( نیوبوری و همکاران، 2019 ). همچنین میتوان آن را خلاصهای از تمام ادراکات ذینفعان نسبت به یک شرکت در مورد چگونگی تحقق یا فراتر از پیشبینیها در نظر گرفت ( رتاب و ملاحی، 201914 ؛ حمید و همکاران، 2021 ). همچنین، شهرت یک شرکت توسط شاخصهای بازار در رابطه با رفتار آن اداره میشود که توسط ذینفعان درک میشود (جفری و همکاران، 2019 ).
ارزش ویژه برند15
ارزش ویژه برند شعاری است که در صنعت بازاریابی استفاده می شود. ارزش ویژه برند ارزش یک برچسب برند معروف را نشان می دهد. بنابراین، بر اساس این ایده، سازمان ها نام های تجاری معروفی را توسعه می دهند که باعث افزایش درآمد سازمان ها می شود. بنابراین مصرف کنندگان بر این باورند که یک محصول شناخته شده بهتر از آن دسته از محصولاتی است که نام های شناخته شده ای در بازار ندارند. احمد و همکاران (2019) نشان می دهد که ارزش ویژه برند را می توان به عنوان "مزایای اضافی یا حداکثر ارزشی که یک محصول را به دلیل نام تجاری آن افزایش داد" نام برد. علاوه بر این، هوآنگ و همکاران (2019) به این نتیجه رسیدند که یک رویکرد مالی برای بررسی ارزش ویژه برند استفاده شده است. شاخص های رویکرد مالی شامل نوسانات ارزش سهام و ارزش پایه حسابداری است، که در آن شاخص های مصرف کننده محور شامل دائمی هستند ( چانگ، 2017; راجی و همکاران، 2019 ).
اعتماد به برند16
اعتماد را مي توان به صورت باورهاي مطمئن يك مصرف كننده تعريف كرد كه در اين صورت مصرف كننده مي تواند به فروشنده براي ارائة خدمات وعده داده شده اطمينان يابد. اعتماد به برند خريداري شده شايد به صورت قدرت نفوذ آن درنظر گرفته شود كه ممكن است رفتار خريد تكراري مصرف كننده را تقويت كند (شاهين و همکاران17، 2011).اعتماد به برند، متغيري روان شناختي است و منعكس كنندة مجموعة فرضيه هايي در زمينة اطمينان و قصد و نيتي است كه مشتري از برند مي شناسد. اعتماد به برند درجه اي از توانايي و ظرفيت برند در برآوردن وعده ها و قول هايش است . اعتماد در حوزه هاي مختلف مانند روان شناسي، جامعه شناسي، اقتصاد و همچنين حوزه ه اي كاربردي از قبيل مديريت و بازاريابي توجه بسياري از محققان مربوطه را به خود جلب كرده است. اعتماد به برند يعني احتمال يا انتظار زيادي وجود دارد كه برند مربوطه به نتايجي مثبت براي مصرف كننده منجر شود. (چونگ و پوک18،2019). اعتماد به برند يعني داشتن احساس امنيت و اطمينان مصرف كننده هنگام تعامل با يك برند . اين اطمينان از نگرش مشتري به صداقت و مسئو ليت پذ يري برند در حفظ منافع و رفاه مصرف كننده نشئت مي گيرد. رسيدن به اعتماد به برند، فرايندي بلندمدت است . در اين مسير ، برند قابل اعتماد، انتظارات مشتري را پاسخ مي دهد، وعده هاي خود را عملي م ي كند و براي مشتري ارزش قائل مي شود و موجب ايجاد اطمينان و اعتماد مي شود (ژائو و همکاران. ، 2019). اعتماد به برند به معناي احساس امنيت خريدار در تعامل با يك برند است كه براساس ادراك از قابليت اطمينان و مسئوليت پذيري برند درمقابل علاي ق خريدار ب ه دست آمده است(کیم19،2019).مصرف كننده اي كه به نامي تجاري اعتماد مي كند، بيشتر تمايل دارد به آن وفادار بماند ، قيمت بيشتري براي آن پرداخت كند، محصولات جديد در دسته بندي ه اي موجود را خريداري كند و برخي از اطلاعات خود را درمورد سليقه، ترجيحات و رفتار به اشتراك بگذارد (چادهوري و هالبروك20، 2001 ).
چارچوب بندی فرضیه ها و چارچوب مفهومی
شهرت شرکت و مسئولیت اجتماعی شرکت
مسئولیت اجتماعی شرکتی یک مدل کسب و کار خودتنظیمی است که شرکت را قادر می سازد تا از نظر اجتماعی در برابر سازمان، سهامداران و عموم مردم پاسخگو باشد ) فرید و همکاران، 2019). مسئولیت اجتماعی شرکتی به یک شرکت این امکان را می دهد که از تأثیر آن بر همه عناصر جامعه از جمله مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی آگاه باشد و این که یک شرکت مسئولیت پذیر اجتماعی باشد می تواند به تصویر و برند یک شرکت کمک کند. در نتیجه، مسئولیت اجتماعی شرکتی به کارکنان اجازه می دهد تا از منابع یک شرکت برای انجام کارهای عم المنفعه استفاده کنند ( کیم و همکاران، 2017 ). شهرت شرکت توسط هر شرکتی یک منبع غیر قابل لمس و ارزش در نظر گرفته می شود. این به عنوان یک عامل مهم در تعیین منفعت رقابتی عمل می کند، به ویژه در محصولی که تنوع در مصرف کننده ناچیز است ( آریکان و همکاران، 2016 ؛ بادو و همکاران، 2019).
به گفته بنیتز و همکاران(2017) ، مصرف کنندگان خدمات یا محصولات جدیدی را که بر اساس تصویر موجودشان در بازار راه اندازی شده اند ارزیابی می کنند. علاوه بر این، یک شهرت شرکت عالی یک سپر در برابر دیدگاه های نامطلوب مشتری ایجاد می کند زیرا شهرت شرکت نتیجه فعالیت های تجاری آن است. در مقابل، ابتکارات مسئولیت اجتماعی شرکتی بهترین روش سودآور برای ایجاد شهرت و ادراک خوب در مصرف کنندگان و سهامداران در نظر گرفته می شود ( لی و همکاران، 201721 ؛ لی، 2019 ). بنابراین، مشارکت در فعالیتهای پاسخگوی عمومی و کمک به رفاه یک جامعه، تصویر و شهرت یک شرکت را افزایش میدهد ( گلزار و همکاران، 2018 ). به زعم ملرو-پولو و لوپز-پرز (2017)، دیدگاه مصرف کننده از ابتکارات مسئولیت اجتماعی شرکتی تأثیر مثبتی در ایجاد شهرت شرکت دارد. فورکادل و آراسیل (2017) تأیید می کنند که فعالیت اجتماعی مناسب شرکت ها منجر به افزایش شهرت شرکت می شود. پژوهش های قبلی همچنین نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی شرکتی به طور مثبت با شهرت شرکت همبستگی دارد ( برامر و پاولین 22، 2016 ؛ گاردبرگ و همکاران، 2019 ؛ خان و همکاران، 2020 ).
بر اساس بحث فوق، اولین فرضیه پژوهش ارائه شده است:
مسئولیت اجتماعی شرکتی به طور مثبت بر شهرت شرکت تأثیر دارد.
مسئولیت اجتماعی شرکت و ارزش ویژه برند
مفهوم ارزش ویژه برند هم در ادبیات حسابداری و هم در ادبیات بازاریابی مورد بحث قرار گرفته است و بر ضرورت یک دیدگاه بلندمدت در مدیریت برند تاکید کرده است ( خان و همکاران، 2020 ). اگرچه کسب وکارها تلاشهای قابلتوجهی برای مدیریت استراتژیک برندها انجام دادهاند، هنوز فقدان اصطلاحات و فلسفه ثابت در داخل و بین رشتهها وجود دارد که میتواند مانع از ارتباطات شود. حسابداران و بازاریابان تعاریف مختلفی از ارزش ویژه برند دارند، با این ایده که هم از نظر ارتباط مشتری با برند و هم به عنوان چیزی که به مالک برند تعلق می گیرد، توصیف می شود. سازمانها برای محصولات خود ارزش ویژه برند را با متمایز کردن، به راحتی قابل تشخیص، و با کیفیت بالا و قابل اعتماد میسازند ( یانگ و باسیل23، 2019؛ یانگ و همکاران24، 2020 ).
پژوهش های قبل نشان داد که ارزش ویژه برند رابطه مثبتی با مسئولیت اجتماعی شرکتی دارد ( عبدالوند و چارستاد، 2013 ؛ لین و چانگ، 2019 ؛ یانگ و باسیل، 2019 ). ارزش ویژه برند از تعامل قوی بین برندها و مصرف کنندگان نشات گرفته است ( مارتینز و نیشیاما، 2019 ). هر چه انتظارات مصرف کننده بیشتر برآورده شود یا از آن فراتر رود، ارزش ویژه برند بیشتر است ( لیو و لو، 2019 ). به طور مشابه، رفتار اخلاقی یک شرکت منجر به شهرت آن و یک شاخص حیاتی برای ارزیابی برند خواهد شد ( بکمن، 2007 ) بنابراین، این پژوهش فرض میکند که دیدگاه مشتری از ابتکارات مسئولیت اجتماعی شرکتی ممکن است تأثیر مثبتی بر ارزش ویژه برند داشته باشد. بنابراین، فرضیه دوم پژوهش ارائه شده است:
مسئولیت اجتماعی شرکتی به طور مثبت بر ارزش ویژه برند تأثیر دارد.
مسئولیت اجتماعی شرکت و اعتماد به برند
پیوندهای تجاری توسط یک چسب اجتماعی به نام اعتماد به هم متصل می شوند. شرکای تجاری که به یکدیگر اعتماد دارند زمان و انرژی کمتری را صرف دفاع از خود در برابر استثمار می کنند و هر دو طرف در مذاکرات به نتایج مالی بیشتری دست می یابند ( فرید و همکاران، 2020 ). وقتی کارکنان شما بدانند که شما به آنها اعتماد دارید و می توانند نظرات خود را به وضوح بیان کنند، اعتماد در تجارت حیاتی می شود. آنها تقریباً مطمئناً بیشتر به سمت بهره وری و کار با بهترین پتانسیل خود سوق داده می شوند ( پارک و همکاران، 2014 ).با نگاهی به پژوهش ها ی قبلی، مفاهیمی را برای درک رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکتی و اعتماد ارائه شده است ( پیواتو و همکاران، 2008 ؛ ولاچوس و همکاران، 2009 ؛ پارک و همکاران، 2014 ). بنابراین، می توان گفت که مسئولیت اجتماعی شرکتی رابطه مثبت و معناداری با اعتماد به شرکت دارد. علاوه بر این، تصویر یک سازمان و هنجارهای آن به ایجاد اعتماد در شرکت کمک می کند که می تواند از ابتکارات مسئولیت اجتماعی آن ناشی شود ( آزمات و ها، 2013 ). سازمانهایی که توسط مصرفکنندگان بهعنوان پاسخگوی عمومی تلقی میشوند، تمایل دارند از نظر مصرفکنندگان سطح اعتماد بالایی داشته باشند ( چونگ و پوک، 2019 ؛ کیم، 2019 ). بنابراین، فرضیه سوم پژوهش ارائه شده است:
مسئولیت اجتماعی شرکتی به طور مثبت بر اعتماد تأثیر دارد.
آثار میانجی اعتماد به برند
طبق پژوهش ایگلسیاس و همکاران(2018) ، اعتماد پایه خیرخواهی شامل درک مشتری به عنوان یک شرکت صادقانه جدی یا نگران رفاه جامعه است. به همین ترتیب، آریکان و همکاران (2016) با فرضیه تجارت اجتماعی نشان داد که اعتماد مشتری در جهت تصویر شرکت باعث بهبود یکپارچگی اجتماعی انجمن مشتری برای ایجاد مسئولیت مشتری در قبال برند می شود ( نگوین و فام، 2018 ؛ کیم، 2019 ؛ ژائو و همکاران. ، 2019 ). مصرف کننده یک ارزیابی کلی از تصویر شرکت انجام می دهد که بر اساس ادراک و اطلاعات آنها در مورد شرکت است ( جو و همکاران، 2017) و اعتماد پیشرو شهرت شرکت است. بسیاری از پژوهش های قبلی نیز در نتایج خود تأیید می کنند که اعتماد میانجی بین مسئولیت اجتماعی شرکتی و شهرت شرکت و ارزش ویژه برند است. بنابراین، ادبیات نشان می دهد که اعتماد به برند به طور مثبت و قابل توجهی بین مسئولیت اجتماعی شرکتی ، شهرت شرکت و ارزش ویژه برند واسطه است
اعتماد به برند نقش میانجی گری بین مسئولیت اجتماعی شرکتی و ارزش ویژه برند دارد.
اعتماد به برند نقش میانجی گری بین مسئولیت اجتماعی شرکتی و شهرت شرکت دارد.
پیشینه پژوهش
آلاکاس و همکاران25(2022) در پژوهشی با عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت و ارزش ویژه برند مبتنی بر شرکت: اثر تعدیل کننده ارتباطات بازاریابی و هویت برند که با روش توصیفی از نوع همبستگی و با نمونه آمار 69 نفر انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مسئولیت اجتماعی شرکت ، ارتباطات بازاریابی، هویت و ارزش ویژه برند ارتباط مثبتی داشتند. بنابراین، می توان حدس زد که مسئولیت اجتماعی شرکت بر ارزش ویژه برند تأثیر داشت.النگ و همکاران(2022) در پژوهشی با عنوان بررسی مسئولیت اجتماعی شرکت در مورد شهرت با ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری که با روش توصیفی از نوع همبستگی و با نمونه آمار 69 نفر انجام دادند به این نتیجه رسیدند که تأثیر معنادار ادراک جوامع محلی در مورد تصویر شرکت و برنامههای مسئولیت اجتماعی شرکت بسیار زیاد بود (99.40%) و برنامه مسئولیت اجتماعی شرکت نقشی حیاتی در تعیین شهرت شرکت در ادراک جامعه محلی ایفا کرد.وانگ و همکاران26(2021) در پژوهشی با عنوان نقش ادراک مسئولیت اجتماعی شرکت در ارزش ویژه برند، اعتبار برند، شهرت برند و قصد خرید که با روش توصیفی از نوع همبستگی و با نمونه آمار 331 نفر انجام دادند به این نتیجه رسیدند که ادراک مشتریان از مسئولیت اجتماعی شرکت یک شرکت بر قصد آنها برای خرید برندهای آن در آینده تأثیر گذار بود. ارزش ویژه برند، اعتبار برند، و شهرت برند تاثیر ادراک مسئولیت اجتماعی شرکت بر قصد خرید را واسطه کرد. الزارکا و همکاران27(2021) در پژوهشی با عنوان بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت و شهرت شرکت در شرکت های چند ملیتی در مصر: دیدگاه کارکنان که با روش توصیفی از نوع همبستگی و با نمونه آمار 384 نفر انجام دادند به این نتیجه رسیدند که بین مسئولیت اجتماعی شرکت و شهرت شرکت رابطه مثبت و معناداری داشت.گازولا و همکاران28(2020) در پژوهشی با عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت به عنوان محرک شهرت شرکت: شرکت های خانوادگی در صنعت لوکس ایتالیا که در سه شرکت ایتالیایی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مسئولیت اجتماعی شرکت به عنوان محرک شهرت شرکت و علمکرد مالی شرکت ها تاثیر مثبت داشت.محمود و بشیر29(2020) در پژوهشی با عنوان چگونه مسئولیت اجتماعی شرکتی شهرت برند را به ارزش ویژه برند تبدیل می کند؟ دیدگاه های اقتصادی و غیراقتصادی مسئولیت اجتماعی شرکتی که با روش توصیفی از نوع همبستگی و با نمونه آمار 420 نفر انجام دادند به این نتیجه رسیدند که شهرت برند یک پیشبینیکننده مهم ارزش ویژه برند است و قدرت پیشبینی آن در حضور فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکتی افزایش مییابد. همچنین مشخص شد که ابتکارات مسئولیت اجتماعی شرکتی مرتبط با اخلاق، اقتصاد، و بشردوستانه فرآیند تبدیل از شهرت برند به ارزش ویژه برند را تسریع میکند. جنبه حقوقی مسئولیت اجتماعی شرکتی در اقتصادهای در حال توسعه نمی تواند در این زمینه خاص مثمر ثمر باشد.رحمان و همکاران30(2019) در پژوهشی با عنوان ارزش ویژه برند و عملکرد شرکت: نقش مکمل مسئولیت اجتماعی شرکت که با روش توصیفی از نوع همبستگی و با نمونه آمار 779 نفر انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مسئولیت اجتماعی شرکت نقش مکمل را ایفا میکند و به طور مثبت رابطه بین ارزش ویژه برند شرکت و عملکرد شرکت را تعدیل میکند. یعنی یک ارتباط هم افزایی بین ارزش ویژه برند و مسئولیت اجتماعی شرکت وجود داشت که ارزش بلندمدت را بیش از تأثیر مستقیم ارزش ویژه برند شرکت افزایش داد.
منبع: برگرفته از النگ و همکاران(2022)
شکل1. مدل مفهومی. خطوط توپر رابطه مستقیم و خطوط نقطه چین رابطه غیر مستقیم را نشان می دهند.
بحث بالا اهمیت فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت را به عنوان یک استراتژی بقا برای شرکتی در عصر کسب و کار فعلی و همچنین تاثیر آن بر ادراک، تصویر و هویت یک شرکت برجسته می کند. اگرچه دیده شده است که شهرت برند مستقیماً بر ارزش ویژه برند تأثیر می گذارد، با این حال، این پژوهش به دنبال یافتن این است که آیا اعتماد به برند می تواند به عنوان نقش واسطهای برای افزایش تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر ارزش ویژه برند و شهرت برند عمل کند. تاکنون، پژوهش های زیادی رفتار سازمانی و بیشینهسازی سود کسبوکار را با مسئولیت اجتماعی شرکت در حوزه مدیریت در نظر گرفتهاند.پژوهش حاضر سعی دارد با تمرکز بر مسئولیت اجتماعی شرکت از نظر دیدگاه های اقتصادی، بشردوستانه، اخلاقی و قانونی در حوزه بازاریابی به طور کلی و رفتار مصرف کننده به طور خاص، همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است، ادبیات را گسترش دهد.
جدول (1 ) تركيب سئوالات پرسشنامه
مولفه ها | شماره سوالات در پرسشنامه | نگارنده پرسش نامه |
مسئولیت اجتماعی شرکت | 20-1 | لوپز-گونزالس و همکاران)2019) |
شهرت شرکت | 25-21 | سوکی و سوکی(2019) |
ارزش ویژه برند | 29-26 | سیفسی و همکاران(2016) |
اعتماد به برند | 34-30 | تزمپلیکوس و گوناریس(2017) |
پس از تدوين طرح مقدماتي پرسش نامه تلاش گرديد تا ميزان روايي و پايايي پرسش نامه ها تعيين شود. در اين پژوهش به منظور تعيين پايايي آزمون از روش آلفاي کرونباخ استفاده گرديده است. بدين منظور يک نمونه اوليه شامل 30 پرسش نامه پيش آزمون گرديد و سپس با استفاده از دادههاي به دست آمده از اين پرسش نامهها و به کمک نرمافزار آماري اس.پی.اس.اس31 ميزان ضريب اعتماد با روش آلفاي کرونباخ محاسبه شد که عدد بدست آمده برای هر ابزار به شرح جداول ذیل میباشد. اين اعداد نشان دهندة آن است که پرسشنامه های مورد استفاده، از قابليت اعتماد و يا به عبارت ديگر از پايايي لازم برخوردار می باشد.
جدول (3)ضرایب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه پژوهش
مولفه ها | شماره سوالات در پرسشنامه | ضریب آلفای کرونباخ |
مسئولیت اجتماعی شرکت | 20-1 | 77/0 |
شهرت شرکت | 25-21 | 77/0 |
ارزش ویژه برند | 29-26 | 75/0 |
اعتماد به برند | 34-30 | 75/0 |
کل | 34-1 | 80/0 |
به منظور بررسی روایی محتوایی، پرسشنامهها قبل از اجرا با استفاده از نظرات اساتيد و خبرگان مورد بررسي قرار گرفت. به منظور بررسی روایی صوری پرسشنامههای مذکور توسط 10 نفر از جامعه آماری پژوهش تکمیل گردید و پس از ویرایش مفهومی برخی از سوالات، ابزار اندازه گیری از روایی صوری برخوردار گردید. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد تمامی شاخصهای برازش، سوالهای بالای 9/0 هستند و این نشان دهنده مورد قبول بودن گویهها است خلاصه نتایج تحلیل عاملی تاییدی در جدول شماره(3) نشان داده شده است.
جدول شماره3. نتایج تحلیل عاملی تاییدی ابزارهای پژوهش
سوالات | پرسش نامه |
نتایج تحلیل عاملی تاییدی
|
نتیجه گیری |
سوالات 1 تا 20 | مسئولیت اجتماعی شرکت | /df = 93/0, GFI=0 96/, AGFI = 92/0 , RMSEA= 01/0 | برازش مدل مناسب است |
سوالات 25-21 | شهرت شرکت | /df =92/0, GFI=95/0, AGFI = 90/0, RMSEA= 01/0 | برازش مدل مناسب است |
سوالات 29-26 | ارزش ویژه برند | /df =00/1 ,GFI=94/0/0, AGFI=99/0, RMSEA=01/0 | برازش مدل مناسب است |
سوالات 34-30 | اعتماد به برند | /df =00/1 ,GFI=97/0/0, AGFI=95/0, RMSEA=01/0 | برازش مدل مناسب است |
یافته های پژوهش
فرضیه اصلی:
اثرات مسئولیت اجتماعی شرکت بر شهرت شرکت و ارزش ویژه برند با نقش میانجی اعتماد به برند تاثیر دارد.
بررسی مدل اصلی
شاخص های مورد بررسی | مقداراستاندارد | مقدارمدل | نتیجه گیری | |
AVIF | ا.وی.آی.اف | کمتر از3/3 در حالت ایده آل | 02/2 | برازش مدل مناسب است |
GOF | جی.او.اف | مقدار مناسب بیشتر از25/0 | 66/0 | برازش مدل مناسب است |
SPR | اس.پی.آر | حالت ایده آل 1 | 1 | برازش مدل مناسب است |
RSCR | آر.اس.سی.آر | حالت ایده آل 1 | 1 | برازش مدل مناسب است |
SSR | اس.اس.آر | بیش از7/0 | 1 | برازش مدل مناسب است |
NLBCDR | آن.ال.بی.سی.دی.آر | بیش از7/0 | 1 | برازش مدل مناسب است |
با توجه به جدول 5 مدل وضعیت مناسب و ایده آلی دارد لذا برازش مدل معنادار است. با توجه به جدول و مدل ارائه شده دربالا، ضرایب تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر شهرت شرکت و ارزش ویژه برند با نقش میانجی اعتماد به برند به شرح زیر است:
جدول 5:ضرایب تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر شهرت شرکت و ارزش ویژه برند با نقش میانجی اعتماد به برند
| مسئولیت اجتماعی شرکت | اعتماد به برند | ارزش ویژه برند | شهرت شرکت |
مسئولیت اجتماعی شرکت |
|
|
|
|
اعتماد به برند | 855/0 |
|
|
|
ارزش ویژه برند | 350/0 | 490/0 |
|
|
شهرت شرکت | 570/0 | 660/0 |
|
|
جدول6:بررسی معنی داری روابط مدل
رابطه | میزان اثر | معناداری |
مسئولیت اجتماعی شرکت – شهرت شرکت | 570/0 | 000/0 |
مسئولیت اجتماعی شرکت – اعتماد به برند - شهرت شرکت | 735/0 | 001/0 |
مسئولیت اجتماعی شرکت – اعتماد به برند - ارزش ویژه برند | 685/0 | 001/0 |
مسئولیت اجتماعی شرکت – ارزش ویژه برند | 350/0 | 000/0 |
با توجه به جدول 8 مسئولیت اجتماعی شرکت از طریق اعتماد به برند بر شهرت شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 735/0 است و مسئولیت اجتماعی شرکت از طریق اعتماد به برند بر ارزش ویژه برند تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 685/0 است و تاثیر مستقیم مسئولیت اجتماعی شرکت بر شهرت شرکت نیز معنادار و مثبت می باشد. که ضریب این تاثیر 570/0 است و تاثیر مستقیم مسئولیت اجتماعی شرکت بر ارزش ویژه برند نیز معنادار و مثبت می باشد. که ضریب این تاثیر 350/0 است.
جدول 7: همبستگی بین متغیرهای مکنون و خطا
| مسئولیت اجتماعی شرکت | اعتماد به برند | ارزش ویژه برند | شهرت شرکت |
مسئولیت اجتماعی شرکت | (89/0) | 58/0 | 49/0 | 45/0 |
اعتماد به برند | 55/0 | (86/0) | 61/0 | 57/0 |
ارزش ویژه برند | 57/0 | 66/0 | (85/0) | 58/0 |
شهرت شرکت | 66/0 | 62/0 | 61/0 | ( 85/0) |
فرضیات فرعی:
جدول7 :آزمون فرضیه های فرعی مدل پژوهش
| فرضیه ها | میزان اثر | مقدار معناداری | خطای معیار | نتیجه فرضیه |
فرضیه اول | مسئولیت اجتماعی شرکتی به طور مثبت بر شهرت شرکت تأثیر دارد. | 570/0 | 000/0> | 035/0 | تأیید |
فرضیه دوم | مسئولیت اجتماعی شرکتی به طور مثبت بر ارزش ویژه برند تأثیر دارد. | 350/0 | 000/0> | 035/0 | تأیید |
فرضیه سوم | مسئولیت اجتماعی شرکتی به طور مثبت بر اعتماد به برند تأثیر دارد. | 855/0 | 000/0> | 035/0 | تأیید |
فرضیه چهارم | اعتماد به برند نقش میانجیگری بین مسئولیت اجتماعی شرکتی و شهرت شرکت دارد. | 735/0 | 000/0> | 035/0 | تأیید |
فرضیه پنجم | اعتماد به برند نقش میانجیگری بین مسئولیت اجتماعی شرکتی و ارزش ویژه برند دارد. | 685/0 | 000/0> | 035/0 | تأیید |
فرضیه ششم | اعتماد به برند به طور مثبت بر شهرت شرکت تاثیر دارد | 490/0 | 000/0> | 038/0 | تأیید |
فرضیه هفتم | اعتماد به برند به طور مثبت بر ارزش ویژه برند تاثیر دارد | 660/0 | 000/0> | 038/0 | تأیید |
با توجه به جدول (7)، سطح معناداری بهدستآمده کمتر از 05/0 بوده و کلیه روابط معنادار است و نتایج بالا نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکتی بر شهرت شرکت تأثیر معناداری مثبت دارد ضریب این تأثیر 570/0 است، میتوان گفت با افزایش مسئولیت اجتماعی شرکتی میزان شهرت شرکت افزایش مییابد و مسئولیت اجتماعی شرکتی بر ارزش ویژه برند تأثیر معناداری مثبت دارد ضریب این تأثیر350/0 است، میتوان گفت با افزایش مسئولیت اجتماعی شرکتی میزان ارزش ویژه برند افزایش مییابد و مسئولیت اجتماعی شرکتی بر اعتماد به برند تأثیر معناداری مثبت دارد ضریب این تأثیر855/0 است، میتوان گفت با افزایش مسئولیت اجتماعی شرکتی میزان اعتماد به برند افزایش مییابد و مسئولیت اجتماعی شرکتی از طریق اعتماد به برند بر شهرت شرکت تاثیر دارد و ضریب این تأثیر 735/0 است. با توجه به مثبت بودن ضریب تأثیر میتوان گفت با افزایش مسئولیت اجتماعی شرکتی و با میانجیگری اعتماد به برند میزان شهرت شرکت افزایش مییابد و مسئولیت اجتماعی شرکتی از طریق اعتماد به برند بر ارزش ویژه برند تاثیر دارد و ضریب این تأثیر 685/0 است. با توجه به مثبت بودن ضریب تأثیر میتوان گفت با افزایش مسئولیت اجتماعی شرکتی و با میانجیگری اعتماد به برند میزان ارزش ویژه برند افزایش مییابد و اعتماد به برند بر شهرت شرکت تاثیر دارد و ضریب این تاثیر 490/0می باشد. با توجه به مثبت بودن ضریب تاثیر می توان گفت با افزایش اعتماد به برند میزان شهرت شرکت افزایش می یابد و اعتماد به برند بر ارزش ویژه برند تاثیر دارد و ضریب این تاثیر 660/0می باشد. با توجه به مثبت بودن ضریب تاثیر می توان گفت با افزایش اعتماد به برند میزان ارزش ویژه برند افزایش می یابد.
بحث و نتیجه گیری
هدف از این پژوهش بررسی چگونگی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی به طور مستقیم و غیرمستقیم بر شهرت شرکت و ارزش ویژه برند با استفاده از اعتماد به برند به عنوان متغیر میانجی بود. قبلاً چنین پژوهش های در کشورهای غربی مانند ایالات متحده آمریکا، انگلستان و سایر کشورهای غربی انجام شده است. با این حال، تعداد محدودی پژوهش در مورد کشورهای خارورمیانه مانند ایران انجام شده است. بنابراین، پژوهش های محدود در مورد کشورهای خارومیانه را از دیدگاه بخش بانکی نشان داده است. مؤسسات مالی باید نقش مهم خود را در توسعه اجتماعی و اقتصادی هر کشور شناسایی کنند . این پژوهش یکی از اولین پژوهش های برای بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر شهرت شرکت و ارزش ویژه برند در زمینه سازمانی ایران است. به ویژه با در نظر گرفتن اعتماد به برند به عنوان یک متغیر میانجی. فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکتی به وضعیت تجمعی یک سازمان در میان مشتریان، کارکنان و ذینفعان کمک می کند. نتایج نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی شرکتی تأثیر مثبت و معناداری بر بر شهرت شرکت و ارزش ویژه برند دارد و از فرضیههای 1 و 2 تایید شد. پژوهش های قبلی نشان داده است که مسئولیت اجتماعی شرکتی رابطه مثبتی با شهرت شرکت و ارزش ویژه برند دارد که با پژوهش های (هسو، 2012;؛فاطما و همکاران، 2015؛ هور و همکاران ،2018؛لین و چانگ، 2019؛ لو و همکاران، 2019) همسویی مستقیم دارد. آن ها در مطالعه خود بیان می کنند که مسئولیت اجتماعی شرکتی به عنوان یکی از بهترین روش ها برای ارتقا شناخته شده است. فقط پژوهش های محدودی وجود دارد که تأثیرات مسئولیت اجتماعی شرکتی بر نتایج تبلیغات را بررسی می کند. بنابراین، یافته های این پژوهش نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی شرکتی، شهرت شرکت و ارزش ویژه برند را در بانک های صادرات شهر اصفهان افزایش می دهد.این پژوهش اثرات مثبت و مستقیم مسئولیت اجتماعی شرکتی را بر اعتماد نشان میدهد که از فرضیه 3 تایید میکند. یافتههای این پژوهش با پژوهش چوی و لا(2013) هسویی مستقیم دارد ، که نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکتی به طور قابلتوجهی بر اعتماد به برند تأثیر میگذارد و هچنین ، پارک و همکاران(2014) رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکتی و اعتماد به برند را در سازمان های کره ای بررسی کردند و نتایج پژوهش آنها تایید کرد که مسئولیت اجتماعی شرکتی مستقیماً با اعتماد به برند در ارتباط است. بنابراین، مسئولیت اجتماعی شرکتی به طور مثبت بر اعتماد به برند در بانک های صادرات شهر اصفهان تأثیر گذاشته است. بنابراین، در صورتی که بانک های شهر اصفهان بخواهند تصویر مثبتی در ذهن مشتریان خود ایجاد کنند، باید بر مسئولیت اجتماعی شرکتی جامعه تمرکز کنند که بر اعتماد به برند به خدمات آنها تأثیر بگذارد.در این پژوهش ، تأثیر واسطهای اعتماد به برند بین مسئولیت اجتماعی شرکتی با شهرت شرکت و ارزش ویژه برند را ارائه داد. یافته ها فرضیه های 4و 5 تایید کرد.که با پژوهش (پیواتو و همکاران، 2008؛ فاطما و همکاران، 2015؛ جلیلوند و همکاران، 2017؛ فورکادل و آراسیل (2017) و ولاچوس و همکاران،2009) نقش میانجی رضایت و اعتماد به برند را در میان مسئولیت اجتماعی شرکتی و شهرت شرکت تایید کردند. همسویی مستقیم دارد با این حال، آنها در مطالعه خود تأیید می کنند که اعتماد به طور مثبت و قابل توجهی بین بین مسئولیت اجتماعی شرکتی و شهرت شرکت واسطه است. علاوه بر این، چانگ و یه (2017)در پژوهش خود تایید کردند که مسئولیت اجتماعی شرکتی با استفاده از اعتماد به عنوان متغیر میانجی رابطه مثبتی با ارزش ویژه برند دارد. نتایج پژوهش آنها تأیید می کند که اعتماد بین مسئولیت اجتماعی شرکتی و ارزش ویژه برند مداخله می کند. بنابراین، نتایج این پژوهش نیز نشان داد که اعتماد به برند به عنوان یک متغیر مهم بر مسئولیت اجتماعی شرکتی ، شهرت شرکت و ارزش ویژه برند تأثیر مثبت دارد.این پژوهش نشان می دهد که بانک های صادرات شهر اصفهان ها منابع خود را صرف فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکتی می کنند تا به مزایای قابل توجهی برای سهامداران و جامعه منجر شود. در حین شرکت در مسئولیت اجتماعی شرکتی به تدریج تشخیص مثبت و چارچوب ذهنی معقولی از سهامداران و ذینفعان خود خواهند داشت. همراه با دیدگاه های مثمر ثمر، برای بانکداری و سایر صنایع مهم تر است که در مداخلات مسئولیت اجتماعی شرکتی سرمایه گذاری کنند که می تواند به دستیابی به مزیت رقابتی پایدار کمک کند. به طور مشابه، سرمایه گذاری در مسئولیت اجتماعی شرکتی هم برای ذینفعان و هم برای جامعه مثمر ثمر است. نتایج نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی شرکتی تأثیر مثبت و مداری فوری بر شهرت شرکت و ارزش ویژه برند دارد زیرا یافتههای نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی شرکتی به طور غیرمستقیم بر شهرت شرکت تأثیر میگذارد که با واسطه اعتماد به برند انجام میشود. علاوه بر این،یافته ها نشان میدهد که اثرات مسئولیت اجتماعی شرکتی بر شهرت شرکت در حالی که با واسطه اعتماد به برند انجام میشود.. ارتباط مستحکم بین فعالیتهای که مسئولیت اجتماعی شرکتی و شهرت شرکت ثابت میکند که سازمانی که با فعالیتهای که مسئولیت اجتماعی شرکتی قابلیت اعتماد اجتماعی بیشتری دارد. این پژوهش در بانک های صادرات شهر اصفهان انجام شده است. یافتهها برخی پیامدهای عملی را برای بانک های صادرات شهر اصفهان نشان میدهد که میتواند شهرت شرکت و ارزش ویژه برند سازمانی را از طریق مسئولیت اجتماعی شرکتی افزایش دهد.بنابراین مدیران باید محیطی از فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکتی ایجاد کنند تا افرادی که قصد دارند در حین ایجاد و حفظ روابط قوی با شرکت ها و مشتریان از طریق این فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکتی انجام دهند، به احتمال زیاد نتایج مثبتی مانند شهرت شرکت و ارزش ویژه برند ایجاد می کنند ( جاوید و لفن، 2019) ثانیاً مدیران بانکی باید به فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکتی توجه بیشتری داشته باشند و منابع بیشتری را صرف این فعالیت ها کنند. به این ترتیب، مشتریان بانک را از نظر اجتماعی مسئولیت پذیرتر و قابل اعتمادتر از هر بانک دیگری می دانند در حالی که آن را مطلوب تر می دانند. این پژوهش نشان می دهد که نتایج در یک شهرت شناخته شده یا خوب باعث افزایش ارزش ویژه برند می شود. سوم، بانک ها و سایر شرکتهای مرتبط با سرمایهگذاری نیز توجه بیشتری به شهرت خود در ذهن مشتریان دارند، زیرا نقش مهمی در ارزیابی عملکرد بانک ایفا میکند. بنابراین، بانک ها و شرکتهای مرتبط با سرمایهگذاری باید انتظار داشته باشند که برند خود را در عین حال در نظر گرفتن ابتکارات مختلف اجتماعی که تأثیر مثبتی بر جامعه دارند، ارتقا دهند. این یافته مهمترین دیدگاه را در مورد موقعیت حیاتی مدیران شرکت در توسعه مسئولیت اجتماعی شرکتی بهعنوان مشارکت برند مشتری از دیدگاه بازاریابی آنها ارائه میکند. آنها می توانند تلاش بیشتری برای حفظ اعتماد عمیق بین مشتریان انجام دهند زیرا مشخص شده است که اکثر مشتریان وقتی یک شرکت را با مشکلات اجتماعی مرتبط می دانند، قابل اعتمادتر می دانند.این پژوهش دارای محدودیت هایی است که ممکن است بر تعمیم یافته های آن تأثیر بگذارد. ابتدا، به دلیل محدودیت زمانی و منابع ، ماهیت پژوهش به جای کمی از روش کیفی یا آمیخته استفاده شود. بنابراین، ما به پژوهشگران آینده توصیه می شودکه یک پژوهش دیگر با استفاده از همین متغییرها در سایر سازمان دولتی و خصوصی انجام شود .دادهها از شهر بزرگ اصفهان، جمعآوری شده است که بر چنین پژوهش در دیگر شهرهای ایران هم انجام شود تا با یافته های این پژوهش مقایسه شود.
Abbas, J., Mahmood, S., Ali, H., Ali Raza, M., Ali, G., Aman, J., et al. (2019).The effects of corporate social responsibility practices and environmental
Abbas, J., Mahmood, S., Ali, H., Ali Raza, M., Ali, G., Aman, J., et al. (2019).The effects of corporate social responsibility practices and environmental factors through a moderating role of social media marketing on sustainableperformance of business firms. Sustainability
Abdolvand, M., and Charsetad, P. (2013). Corporate social responsibility and brand equity in industrial marketing. Int. J. Acad. Res. Bus. Soc. Sci. 3:273.
Ahmad, I., Shahzad, K., and Gul, A. (2019). Mediating role of customer satisfaction between corporate social responsibility and customer-based brand equity. Bus.Econ. Rev. 11, 123–144.
Ahmad, S., Hussain, A., and Batool, A. (2019). Path analysis of genuine leadership and job life of teachers. J. Educ. Sci. 6, 1–14.
Alakkas, Abdullah A. Vivek ,Mohinder Paul , Mohammed Kamalun Nabi , and Mohammed Arshad Khan(2022) Corporate Social Responsibility and Firm-Based Brand Equity:The Moderating Effect of Marketing Communication and Brand Identity. Sustainability. 14(6033)1-21.
Beckmann, S. C. (2007). Consumers and corporate social responsibility: matching the unmatchable? Australas. Mark. J. 15, 27–36.
Benitez, J., Ruiz, L., Llorens, J., and Castillo, A. (2017). “Corporate social responsibility, employer reputation, and social media capability: an empirical investigation,” in Proceedings of the 25th European Conference on InformationSystems (ECIS) (Guimarães).
Brammer, S. J., and Pavelin, S. (2016). “Corporate reputation and corporate social responsibility,” in A Handbook of Corporate Governance and Social Responsibility, eds P. G. Aras and P. D. Crowther (Famham: Gower Publishing).
Branco MC and Rodrigues LL.( 2006) Corporate social responsibilityand resource-based perspectives. J Bus Ethics; 75:97–113.
Branco, M. C., and Rodrigues, L. L. (2006). Corporate social responsibility and resource-based perspectives. J. Bus. Ethics 69, 111–132.
Castelo Branco, M., and Lima Rodrigues, L. (2006). Communication of corporate social responsibility by Portuguese banks: a legitimacy theory perspective. Corp. Commun. Int. J. 11, 232–248.
Chang, H.-H. (2017). Consumer socially sustainable consumption: the perspective toward corporate social responsibility, perceived value, and brand loyalty. J. Econ. Manag. 13, 167–191.
Chang, Y.-H., and Yeh, C.-H. (2017). Corporate social responsibility and customer loyalty in intercity bus services. Transport Policy 59, 38–45.
Chaudhuri, A. & Holbrook, M. B. (2001). The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: The role of brand loyalty, Journal of marketing, 65(2): 81- 93.
Cheung, A. W., and Pok, W. C. (2019). Corporate social responsibility and provision of trade credit. J. Contemporary Account. Econ. 2019:100159.
Choi, B., and La, S. (2013). The impact of corporate social responsibility (CSR) and customer trust on the restoration of loyalty after service failure and recovery.J. Serv. Mark. 27, 223–233.
Çifci, S., Ekinci, Y., Whyatt, G., Japutra, A., Molinillo, S., and Siala, H. (2016). A cross validation of consumer-based brand equity models: driving customer equity in retail brands. J. Bus. Res. 69, 3740–3747.
Crane, A., McWilliams, A., Matten, D., Moon, J., and Siegel, D. S. (2008). “The corporate social responsibility agenda,” in The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility, eds A.McWilliams, D. E. Rupp, and D. S. Seigel (Oxford: Oxford University Press).
Edinger-Schons, L. M., Lengler-Graiff, L., Scheidler, S., and Wieseke, J. (2019). Frontline employees as corporate social responsibility (CSR) ambassadors: a quasi-field experiment. J. Bus. Ethics 157, 359–373.
Elang Rimba Dewata, Farida Hariyati, Shahrina Md Nordin(2022) Study of Pertashop & BBM Satu Harga in Parigi Baru Village on Pertamina’s Reputation Measured by Customer-Based Brand Equity. Jurnal Riset Komunikasi (JURKOM).5(1)32-50.
Elzarka, Salma. Ashraf, Labib. Niveen El Sagheir(2021) Investigating the Relationship between Corporate Social Responsibility and Corporate Reputation in MNCs in the Egyptian Context: An Employee Perspective. Proceedings of the First Central American and Caribbean International Conference on Industrial Engineering and Operations Management, Port-au-Prince, Haiti, June 15-16, 2021.
factors through a moderating role of social media marketing on sustainable performance of business firms. Sustainability 11:3434.
Farid, T., Iqbal, S., Khan, A., Ma, J., Khattak, A., Naseer, et al. (2020). The impact of authentic leadership on organizational citizenship behaviors: the mediating role of affective-and cognitive-based trust. Front. Psychol. 11:1975.
Farid, T., Iqbal, S., Ma, J., Castro-González, S., Khattak, A., and Khan, M. K. (2019). Employees’ perceptions of CSR, work engagement, and organizational citizenship behavior: the mediating effects of organizational justice. Int. J. Environ. Res. Public Health 16:1731.
Fatma, M., Rahman, Z., and Khan, I. (2015). Building company reputation and brand equity through CSR: the mediating role of trust. Int. J. Bank Mark. 33,840–856.
Fatma, M., Rahman, Z., and Khan, I. (2015). Building company reputation and brand equity through CSR: the mediating role of trust. Int. J. Bank Mark. 33, 840–856.
Forcadell, F. J., and Aracil, E. (2017). European banks’ reputation for corporate social responsibility. Corp. Soc. Responsib. Environ. Manag. 24, 1–14.
Fornell, C., and Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. J. Mark. Res. 18, 39–50.
Gardberg, N. A., Zyglidopoulos, S. C., Symeou, P. C., and Schepers, D. H. (2019).The impact of corporate philanthropy on reputation for corporate social performance. Bus. Soc. 58, 1177–1208.
Gazzola, Patrizia. Amelio, Stefano. Pezzetti, Roberta(2020)Corporate Social Responsibility as a Driver of Corporate Reputation: Family Firms in the Italian Luxury Industry. International Journal of Business Administration.11(6)21-36.
Gazzola, Patrizia. Stefano Amelio & Roberta Pezzetti (2020) CSR as a Driver of Corporate Reputation: Family Firms in the Italian Luxury Industry. International Journal of Business Administration.11(6)21-36.
Ghaderi, Z., Mirzapour, M., Henderson, J. C., and Richardson, S. (2019). Corporatesocial responsibility and hotel performance: a view from Tehran, Iran. Tour.Manag. Perspect. 29, 41–47.
Gotsi, M., and Wilson, A. M. (2001). Corporate reputation: seeking a definition. Corp. Commun. Int. J. 6, 24–30.
Gulzar, M., Cherian, J., Sial, M., Badulescu, A., Thu, P., Badulescu, D., et al. (2018). Does corporate social responsibility influence corporate tax avoidance of chinese listed companies? Sustainability 10:4549.
Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., and Sarstedt, M. (2016). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Thousand Oaks, CA: Sage publications.
Hair, J. F., Sarstedt, M., Ringle, C. M., and Gudergan, S. P. (2017). Advanced Issues in Partial Least Squares Structural Equation Modeling. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Hameed, K., Arshed, N., Yazdani, N., and Munir, M. (2021). Motivating business towards innovation: a panel data study using dynamic capability framework. Technol. Soc. 65:101581.
Heeringa, S. G., West, B. T., and Berglund, P. A. (2017). Applied Survey Data Analysis. London: Chapman and Hall.
Hennessy, J. L., and Patterson, D. A. (2011). Computer Architecture: a Quantitative Approach. Amsterdam: Elsevier.
Henseler, J., Dijkstra, T. K., Sarstedt, M., Ringle, C. M., Diamantopoulos, A., Straub, D. W., et al. (2014). Common beliefs and reality about PLS: comments on Rönkkö and Evermann Organ. Res. Methods 17, 182–209.
Hoang, H. T., Wang, F., Van Ngo, Q., and Chen, M. (2019). Brand equity in social media-based brand community. Mark. Intelligence Plann. 38, 325–339.
Hsu, K.-T. (2012). The advertising effects of corporate social responsibility on corporate reputation and brand equity: evidence from the life insurance industry in Taiwan. J. Bus. Ethics 109, 189–201.
Hu, L.-T., and Bentler, P. M. (1998). Fit indices in covariance structure modeling: sensitivity to underparameterized model misspecification. Psychol. Methods 3, 424–453.
Hur, W. M., Kim, H., and Kim, H. K. (2018). Does customer engagement in corporate social responsibility initiatives lead to customer citizenship behaviour? the mediating roles of customer-company identification and affective commitment. Corp. Soc. Responsib Environ. Manag. 25, 1258–1269.
Iglesias, O., Markovic, S., Bagherzadeh, M., and Singh, J. J. (2018). Co-creation: a key link between corporate social responsibility, customer trust, and customer loyalty. J. Bus. Ethics 163, 151–166.
Jalilvand, M. R., Nasrolahi Vosta, L., Kazemi Mahyari, H., and Khazaei Pool, J. (2017). Social responsibility influence on customer trust in hotels: mediating effects of reputation and word-of-mouth. Tour. Rev. 72, 1–14.
Javeed, S., and Lefen, L. (2019). An analysis of corporate social responsibility and firm performance with moderating effects of CEO power and ownershipstructure: a case study of the manufacturing sector of Pakistan. Sustainability 11:248.
Jeffrey, S., Rosenberg, S., and McCabe, B. (2019). Corporate social responsibility behaviors and corporate reputation. Soc. Responsib. J. 15, 395–408.
Joo, J., Eom, M., and Shin, M. (2017). Finding the missing link between corporate social responsibility and firm competitiveness through social capital: a business ecosystem perspective. Sustainability 9:707.
Khan, T. M., Bai, G., Fareed, Z., Quresh, S., Khalid, Z., and Khan, W. A. (2020a). CEO tenure, CEO compensation, corporate social & environmental performance in China. The moderating role of coastal and non-coastal areas. Front. Psychol. 11:3815.
Khan, T. M., Gang, B., Fareed, Z., and Yasmeen, R. (2020). The impact of CEO tenure on corporate social and environmental performance: an emerging country’s analysis. Environ. Sci. Pollut. Res. 27.
Kim, H. L., Rhou, Y., Uysal, M., and Kwon, N. (2017). An examination of the links between corporate social responsibility (CSR) and its internal consequences. Int. J. Hospital. Manag. 61, 26–34.
Kim, S. (2019). The process model of corporate social responsibility (CSR) communication: CSR communication and its relationship with consumers’ CSR knowledge, trust, and corporate reputation perception. J. Bus. Ethics 154,1143–1159.
Kura, K. M. (2017). Theorizing a boundary condition of the relationship between human resource management practices and turnover intention: a proposed model. J. Innov. Sustainab. 8, 3–11.
Lai, C.-S., Chiu, C.-J., Yang, C.-F., and Pai, D.-C. (2010). The effects of corporate social responsibility on brand performance: the mediating effect of industrial brand equity and corporate reputation. J. Bus. Ethics 95, 457–469.
Lee, C.-Y. (2019). Does corporate social responsibility influence customer loyalty in the Taiwan insurance sector? the role of corporate image and customer satisfaction. J. Promotion Manag. 25, 43–64.
Lee, J., Kim, S.-J., and Kwon, I. (2017). Corporate social responsibility as a strategic means to attract foreign investment: evidence from Korea. Sustainability 9:2121.
Lin, M. S., and Chung, Y. K. (2019). Understanding the impacts of corporate social responsibility and brand attributes on brand equity in the restaurant industry. Tour. Econ. 25, 639–658.
Liu, M., and Lu, W. (2019). Corporate social responsibility, firm performance, and firm risk: the role of firm reputation. Asia Pacific J. Account. Econ. 27, 2991–3005.
López-González, E., Martínez-Ferrero, J., and García-Meca, E. (2019). Corporate social responsibility in family firms: a contingency approach. J. Clean. Prod. 211, 1044–1064.
Lu, J., Ren, L., He, Y., Lin, W., and Streimikis, J. (2019). Linking corporate social responsibility with reputation and brand of the firm. Amfiteatru Econ. 21, 442–460.
Lu, J., Ren, L., He, Y., Lin, W., and Streimikis, J. (2019). Linking corporate social responsibility with reputation and brand of the firm. Amfiteatru Econ. 21, 442–460.
Luo, X., and Bhattacharya, C. B. (2006). Corporate social responsibility, customer satisfaction, and market value. J. Market. 70, 1–18.
Mahmood, Asif. Bashir, Jamshed(2020) How does corporate social responsibility transform brand reputation into brand equity?Economic and noneconomic perspectives of CSR. International Journal of Engineering Business Management.12.1-13.
Mahmood, Asif. Bashir, Jamshed(2020) How does corporate social responsibility transform brand reputation into brand equity? Economic and noneconomic perspectives of CSR. International Journal of Engineering Business Management.22(12)1-13.
Marín, L., Cuestas, P. J., and Román, S. (2016). Determinants of consumer attributions of corporate social responsibility. J. Bus. Ethics 138, 247–260. 4
Martínez, P., and Nishiyama, N. (2019). Enhancing customer-based brand equity through CSR in the hospitality sector. Int. J. Hosp. Tour. Administration 20,329–353.
Mathew ,JA)2002 ( A resource-based view of Schumpeterian economicdynamics. J Evol Econ 12: 29–54.
McWilliams A, Siegel DS, and Wright PM)2006( Corporate social responsibility: strategic implications. J Manag Stud;43(1): 1–18.
Melero-Polo, I., and López-Pérez, M. E. (2017). Identifying links between corporate social responsibility and reputation: some considerations for family firms. J. Evol. Stud. Bus. 2, 191–230.
Newburry, W., Deephouse, D. L., and Gardberg, N. A. (2019). “Global aspects of reputation and strategic management,” in Global Aspects of Reputation and Strategic Management, eds D. Deephouse, N. Gardberg, and W. Newburry (Bingley: Emerald Publishing Limited).
Nguyen, H. N., and Pham, L. X. (2018). The relationship between country-oforigin image, corporate reputation, corporate social responsibility, trust and customers’ purchase intention: evidence from vietnam. J. Appl. Econ. Sci. 13, 498–509.
Nguyen, T. D., and Nguyen, V. T. (2017). “Promoting organizational commitment and organizational citizenship behaviors in vietnamese enterprises: the influence of corporate reputation,” in Paper Presented at the The 4th International Conference on Finance and Economics (Vietnam).
Orlitzky MF, Schmidt F, and Rynes S.( 2003 ) Corporate social and financial performance: a meta-analysis. Organ Stud 24:403–441.
Park, J., Lee, H., and Kim, C. (2014). Corporate social responsibilities, consumer trust and corporate reputation: South Korean consumers’ perspectives. J. Bus. Res. 67, 295–302.
Pivato, S., Misani, N., and Tencati, A. (2008). The impact of corporate social responsibility on consumer trust: the case of organic food. Bus. Ethics Eur. Rev. 17, 3–12.
Rahman, Mahabubur. M. Ángeles Rodriguez‑Serrano. Mary Lambkin(2019) Brand equity and firm performance: the complementary roleof corporate social responsibility. Journal of Brand Management.26(2)691-704.
Raji, R. A., Mohd Rashid, S., and Mohd Ishak, S. (2019). Consumer-based brand equity (CBBE) and the role of social media communications: qualitative findings from the Malaysian automotive industry. J. Mark. Commun. 25, 511–534.
Rasool, S. F., Maqbool, R., Samma, M., Zhao, Y., and Anjum, A. (2019). Positioning depression as a critical factor in creating a toxic workplace environment for diminishing worker productivity. Sustainability 11:2589.
Rasool, S. F., Samma, M., Wang, M., Zhao, Y., and Zhang, Y. (2019). How human resource management practices translate into sustainable organizational performance: the mediating role of product, process and knowledge innovation. Psychol. Res. Behav. Manag. 12, 1009–1025.
Rea, B. J., Wang, Y., and Stoner, J. (2014). When a brand caught fire: the role of brand equity in product-harm crisis J. Product Brand Manag. 23, 532–542.
Rettab, B., and Mellahi, K. (2019). “CSR and corporate performance with special reference to the middle east,” in Practising CSR in the Middle East, eds B. Rettab and K. Mellahi (Berlin: Springer), 101–118.
Roby, D. D., Lyons, D. E., Craig, D. P., Collis, K., and Visser, G. H. (2003).Quantifying the effect of predators on endangered species using a bioenergetics approach: caspian terns and juvenile salmonids in the Columbia River estuary. Can. J. Zool. 81, 250–265.
Sahin, A., Zehir, C. & Kitapaci, H. (2011). the Effects of Brand Experiences, Trust and Satisfaction on Building Brand Loyalty; an Empirical Research on Global Brands, Procedia Social and Behavioral Sciences 24.1288–1301.
Shin, Y., and Thai, V. V. (2015). The impact of corporate social responsibility on customer satisfaction, relationship maintenance and loyalty in the shipping industry. Corp. Soc. Responsib. Environ. Manag. 22, 381–392.
Smith, N. C. (2003). Corporate social responsibility: not whether, but how. California Manag. Rev. 45, 52–76.
Suki, N. M., and Suki, N. M. (2019). “Correlations between awareness of green marketing, corporate social responsibility, product image, corporate reputation, and consumer purchase intention,” in Corporate Social Responsibility: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications, eds Management Association and Information Resources (Pennsylvania: IGI Global),143–154.
Tzempelikos, N., and Gounaris, S. (2017). “A conceptual and empirical examination of key account management orientation and its implications–the role of trust,” in The Customer is NOT Always Right?Marketing Orientationsin a Dynamic Business World, ed C. L. Campbell. Berlin:
Vlachos PA, Tsamakos A, Vrechopoulos AP, et al(2009)Corporatesocial responsibility: attributions, loyalty, and the mediating role of trust. J Acad Mark Sci; 37: 170–180.
Vlachos, P. A., Tsamakos, A., Vrechopoulos, A. P., and Avramidis, P. K. (2009). Corporate social responsibility: attributions, loyalty, and the mediating role of trust. J. Acad. Mark. Sci. 37, 170–180.
Wang, B., Rasool, S. F., Zhao, Y., Samma, M., and Iqbal, J. (2021). Investigating the nexus between critical success factors, despotic leadership, and success of renewable energy projects. Environ. Sci. Pollut. Res. Online ahead of print.
Wang, S.; Liao, Y.-K.; Wu, W.-Y.; Le, K.B.H. The Role of Corporate Social Responsibility Perceptions in Brand Equity, Brand Credibility, Brand Reputation, and Purchase Intentions. Sustainability .21(13)2-19.
Wang, Shu. Ying-Kai Liao, Wann-Yih Wu . and Khanh Bao Ho Le(2021) The Role of Corporate Social Responsibility Perceptions in Brand Equity, Brand Credibility, Brand Reputation, andPurchase Intentions. Sustainability. 13(6033)1-19.
Yang, J., and Basile, K. (2019). The impact of corporate social responsibility on brand equity.Mark. Intelligence Planning 37, 2–17.
Yang, J., Basile, K., and Letourneau, O. (2020). The impact of social media platform selection on effectively communicating about corporate social responsibility. J. Market. Comm. 26, 65–87.
Zhao, Z., Meng, F., He, Y., and Gu, Z. (2019). the influence of corporate social responsibility on competitive advantage with multiple mediations from social capital and dynamic capabilities. Sustainability 11:218.
Zhou, X., Rasool, S. F., Yang, J., and Asghar, M. Z. (2021). Exploring the relationship between despotic leadership and job satisfaction: the role of self efficacy and leader–member exchange. Int. J. Environ. Res. Public Health 18:5307.
Zia, M. A., Abbas, R. Z., and Arshed, N. (2021). Money laundering and terror financing: issues and challenges in Pakistan. J. Money Laundering Control Online ahead of print.
[1] - Wang & et al
[2] -Gazzola& et al
[3] - Fatma& et al
[4] -Vlachos& et al
[5] -Arshed& et al
[6] - Corporate social responsibility
[7] - McWilliams&et al.
[8] - Mathew
[9] -Branco and Rodrigues
[10] -Orlitzky&et al.
[11] -Vlachos&et al.
[12] - corporate reputation
[13] -Jeffrey & et al.
[14] -Rettab and Mellahi
[15] - Brand Equity
[16] - Brand Trust
[17] -Sahin & et al
[18] - Cheung and Pok,
[19] - Kim
[20] -Chaudhuri & Holbrook
[21] - Lee & et al
[22] - Brammer and Pavelin
[23] - Yang and Basile
[24] - Yang& et al
[25] - Alakkas& et al
[26] - Wang& et al
[27] - Elzarka& et al
[28] - Gazzola& et al
[29] - Mahmood and Bashir
[30] - Rahman& et al
[31] SPSS